Gefeliciteerd met je verjaardag! Erg fijn dat de pup geen impulsaankoop is. Het begint al bij de fokker, als er kopers komen kijken ziet het er altijd mooi uit. Vooral nu in corona tijd doen veel fokkers het alleen voor het geld. Belangrijk is dat de pup bij de fokker al om de 2 weken ontwormd is (samen met de rest van het nestje en de moeder). Daarnaast is het fijn (niet verplicht, maar dan weet je wel dat je met een goede fokker te maken hebt) dat de pups en de moeder de dag na de geboorte door de dierenarts zijn onderzocht en dus hun eerste gezondheidscheck gehad hebben. Daarnaast moeten de pups met 6 weken gevaccineerd en gechipt zijn, en moet de dierenarts ze ook weer lichamelijk onderzocht hebben. Je zou een dieren vaccinatie paspoort mee moeten krijgen waarin de vaccinaties staan, het chipnummer (en informatie hoe de chip op jullie naam te zetten) en de gezondheidsverklaring moet door de dierenarts zijn ingevuld. Verder is het fijn als je van de fokker een zak voer voor de komende dagen mee krijgt, zodat je langzaam kan overschakelen naar jullie eigen voer. Ook zal een goede fokker iets van een nestdoekje meegeven, dat is een doekje met daarin de geur van het nest, kortom dus vertrouwd voor de hond. Misschien leuk om te weten dat de fokker de puppies de eerste 2 weken minimaal 2 keer per dag moet wegen, en later 1 keer per dag. Een goede fokker zal dit bijhouden om te kijken of het goed gaat met de puppies. Vraag gerust eens naar deze groei gegevens. Hierboven zijn al een hoop tips gegeven, echter hebben wij nog nooit een plasmatje gebruikt. Zodra je pup binnen wilt plassen, direct optillen met de staart onder de kont (dan stoppen ze met plassen) en buiten neer zetten. En ja, ga er echt maar vanuit dat je vaak zal moeten dweilen. Onze jongste pup is momenteel aan het wisselen en heeft hier door nogal de neiging om aan mijn meubels te knagen, dus zodra ik even naar boven moet gaat zijn in de ren, die aan de bench is vastgemaakt. In de ren kan ze spelen, eten en drinken en in de bench ligt ze vaak te slapen. Dat is echt haar veilige plekje. Voor de kinderen is de bench dan ook verboden. Wat betreft het vervoer, dat ligt er ook aan wat voor pup het is. Zelf hebben wij labradors, die kunnen prima op schoot bij hun nieuwe baasjes. Zolang de pup slaapt kan je lekker doorrijden. Wordt de pup wakker of merk je dat deze onrustiger gaat slapen, zoek dan een parkeerplaats op. Ga hier niet uren naar lopen zoeken! Een tankstation aan de snelweg is ook prima. De pup zal de auto namelijk schoon willen houden, maar dat is heel lastig als je blaas nog maar klein en niet volledig ontwikkeld is. Zodra je de pup uit de auto tilt en hem op de grond zet, zal hij waarschijnlijk direct gaan plassen. Uiteraard wel handig om de riem om te doen, mocht de pup daarna op onderzoek willen. Onze verste kopers moesten 3 uur rijden, zijn om het half uur gestopt, en geen ongelukjes in de auto. Houd verder rekening met gebroken nachten. Blijf de eerste dagen op de bank slapen, in de buurt van de bench. Zo hoor je of de pup onrustig wordt en kan je er op anticiperen als deze moet plassen. Behalve rekening houden met wachttijden voor puppycursus (hier in de randstad zijn momenteel geen wachttijden meer) is het ook verstandig om de methodiek van de puppycursus te onderzoeken. Je hebt namelijk veel verschillende inzichten en cursussen. Kies dus een cursus die bij jullie past. Heel verhaal, als je nog vragen hebt, stel ze gerust!
Wat een heftige en verdrietige tijd maak je door. Een pup kan je zeker wat afleiding bieden. Wel goed dat het geen overhaaste beslissing is, dan ga je er echt spijt van krijgen want de eerste tijd is het een hoop tijd investeren waar je dan later profijt van hebt. Maar het is ook erg leuk! Heel veel goede tips zijn al gegeven. Wat ik daar nog aan toe wil voegen is om op youtube de online puppycursus van Edwin Frakking op te zoeken en alvast de eerste filmpjes te kijken waar ook tips in staan voor de voorbereiding en het ophalen. Ik vind het geen vervanging van een gewone puppycursus, maar wij hebben er wel echt nuttige tips uit gehaald voor onze pup (die is inmiddels iets meer dan een jaar).
Betreft de benodigdheden kan ik alleen nog denken aan anti-vlooien- en tekenmiddel. Wel even checken of dat ook al bij een puppy gebruikt mag worden. En even uitzoeken welke vaccinaties hij nog nodig heeft/wanneer de volgende weer moeten. Verder misschien nog wat speeltjes? Het lijkt mij handig om in eerste instantie het zelfde voer als de fokker te gebruiken.
Ik zou zelf wel uitkijken met voeren als jullie aan het eten zijn. Vaak is het met een pup zo aandoenlijk en geef je wat uit medelijden of om gezellig samen wat te eten. Maar een hond die bedelt is zo ontzettend vervelend en je leert het nooit meer af. Kijk daar dus mee uit.. ook dat je kinderen tijdens het eten niet stiekem eten geven. En dit is persoonlijk ook geen pup op de bank laten. In het begin is het nog schattig maar als de hond groter wordt , wordt dit echt een probleem. Sommige mensen vinden het wel prima, maar ik vind het ook een stukje autoriteit en discipline. Veel sterkte met het verwerken van je verlies en ik hoop dat je verdriet op deze manier een klein stukje slijt met zoveel liefde die je aan je puppy kan geven.
Wat leuk! Gefeliciteerd en na zo’n vervelende periode echt iets leuks om naar toe te leven . De goeie tips zijn al gegeven alleen ik vind een bench zelf zo’n onzin. Ik heb m’n hele leven al honden maar nog nooit een bench gebruikt. Bij onze laatste pup kregen we een bench mee maar meneer heeft er nooit in willen liggen haha.
celstofmatjes in je auto paraat. Bij Brezan kan je ook een beschermingsmat halen, lidl heeft die matten soms ook maar allicht ook nog online Ik heb er een bij Brezan voor over de stoel gehaald destijds toen ik zwanger was van mn dochter voor t geval er een plons vruchtwater onderweg naar t ziekenhuis kwam. Er zijn speciale auto harnassen voor honden. In de aanloop naar de komst van de pup, neem de tijd om de kinderen te leren wat in elk geval wel en niet mag. Ik zou een hond, hoe schattig ook, niet op de bank toelaten bijv. het is een hond en hoort niet op de bank. Een plekje vast reserveren voor de hond in je woonkamer en dat is HAAR plekje, als ze daar is, laten zij haar met rust. Desnoods kan je met sensitive schilderstape een lijn op je vloer zetten. Zolang je die niet langdurig laat zitten krijg je geen strepen. Eventueel grondbox (die je neer kan zetten zoals je wilt) kan je ook ruimte afbakenen. Hond heeft hondeneten en absoluut geen snoepjes, chocolade (!!!) etc. OOK niet met van die heeeeele verdrietige smekende oogjes. Bedelen dus niet belonen, springen en kauwen op niet toegestane dingen dus ook. Leg, waar mogelijk, ook uit wat een roedel is. De hond ziet "familie" iets anders. Onze Duitse herder (mannetje, destijds 3) dacht destijds een rang op te schuiven in zn puber bui, in mijn nadeel. Die had alleen niet verwacht dat ik dat soort grappen al van puber hengstjes had meegemaakt...nooit meer geprobeerd overigens. Maar dat zal bij een vrouwtje allicht veel minder spelen.
Wij hebben sinds 4 maanden een pup.. ligt ook heel erg aan formaat en ras pup wat extra tips kunnen zijn.. Mijn hond is meer een cavia (chihuahua) en woog 600 gram toen we haar mochten ophalen.. Vooral de tip; kijk uit waar je loopt was voor haar van toepassing na zo’n 4 maanden nu is belangrijkste tip; geduld en relax.. komt allemaal wel goed! ook een bench idd, voor onze hond echt haar veilige plekje.. ze kiest er overdag niet of nauwelijks voor, en we kozen er dus ook voor om als we weg zijn de bench open te laten.. maar dat vind ze dus vreselijk! Als we er niet zijn wil ze in de bench, met dichte deurtjes.. voelt ze zich prettig en veilig.. Wij hebben ook een soort hondentoiletje voor buiten. Kunst grasmat met opvangbak eronder waar ze in de tuin alles opdoet.. ideaal.. wil geen tuin waarbij ik overal poep en plas van de hond vindt.. Nou mocht onze pup pas na 4 weken buiten uitgelaten worden dus hebben we daarom ervoor gekozen..
@Cin85 bedankt voor je uitgebreide reactie. Wat je noemt over de fokker daar heb ik inderdaad allemaal op gelet en naar gevraagd en dat is in orde, heb echt een heel goed gevoel bij deze mensen! Voer voor een aantal dagen en een doekje met vertrouwde geur krijgt ze ook mee! De plasmatjes kende ik niet, maar worden overal als onmisbaar aangeprezen voor in de bench bijvoorbeeld.. Als ik jou goed begrijp, zijn die niet zo nodig en kan ik beter gewoon helemaal op het buiten laten plassen richten? Heb toevallig ook net een boek over de eerste tijd met een puppy aangeschaft en daarin noemen ze de matjes ook niet. Ik denk dat we de reis dan in principe in 2 delen van een half uur verdelen, tenzij ze vaker onrustig is, moet spugen o.i.d. Dat slapen op de bank is een goede tip inderdaad! In het boek wat ik las, gaven ze als tip om de bench eerst een paar weken naast je bed te zetten. Maar behalve dat mijn man dat een no-go vindt en we tapijt als vloerbedekking boven hebben, moet dat natuurlijk ook weer afgewend worden dus wil ik haar liever meteen op haar definitieve plekje beneden laten slapen. Puppycursus heb ik me al voor aangemeld! Ik was er precies op tijd bij om begin augustus te kunnen starten, begreep ik Bedankt voor het meedenken! Als ik me nog iets afvraag, weet ik je te vinden