Het blijft lastig met die krampen, het kan een goed en een slecht teken zijn. Ik vond het zelf wel andere krampen als die ik normaal had. Vind je ze wel hetzelfde voelen als ongi of toch net anders? En idd met temperaturen zie je in elk geval wel of er een eisprong is geweest mocht je dat prettig vinden. Nou mijn duimen draaien overuren. . .
Hoi meiden, Zo zeg... ben er even een dagje tussenuit geweest en de hele topic is volgekletst! Gezelligheid! Nou ik zal even een korte poging doen tot bijbenen: @kellox Natuurlijk als eerste de hartelijke felicitaties voor jou! Aan je testen te zien hoef je inmiddels niet meer te twijfelen hoor. Wat spannend allemaal! Hoe voel je je nu? @Rachel Welkom meid! @Pat Nog steeds ongi gevoel meis? Nog niets te zien hoop ik? Ik blijf voor je duimen! @all Gisteren dus weer bij de gyn geweest om te kijken of de vijf eitjes gesprongen zijn en de eistok weer wat rustiger is: NIET DUS. Ik ben het toen gewoon vergeten te vragen, maar ik heb van de week wel een eisprong gehad, alleen zijn er een paar nog gewoon door blijven groeien en die zijn nu echt extreem groot. Ik heb verteld dat ik nog niet aan de Provera ben begonnen omdat we toch nog een klein kansje wilden hebben en daar keek ze (zoals verwacht) wat peinzend bij. Omdat de eistok zo groot en gespannen is (voel ook echt veel pijn nu) mogen we zelfs tot aan mn ongi geen gemeenschap meer hebben. Pfff... al met al had ik gisteren dus weer een gezellige jankdag. Mn lijf voelt ook compleet van streek. Heb veel langer en pijnlijker dan normaal keiharde borsten en zere tepels, romige afscheiding, ontzettend moe enz enz. Zal allemaal wel door de hoge hormoonwaardes komen. Fijn weekend meissies!! xxx
Jeetje meis wat heftig allemaal. MAar ik dacht altijd dat als er eenmaal een eisprong is geweest dat de rest niet meer kan doorgroeien??? Of hoe zit dat dan. Of cystes? pff meis nou hopelijk krijgt het allemaal toch nog een verrassende (leuke) wending! Ja ik voel me goed. Heb bevestigende krampjes, lichtjes misselijk bij opstaan en testen worden mooi donkerder elke dag. na morgen kap ik ermee haha. Gelukkig is die ergste stress van wel/niet nu voorbij. Ik deed geen oog dicht joh! Nu alleen nog natuurlijk de 'normale' stress van zal het goed gaan? Maar vooralsnog voelt het goed.
@t shanny: jeetje meid, maar wat meestal wel is is dat die eitjes nog vullen na de eisprong en dat ze in de loop van de tijd weer afgenemen en vanzelf verdwijnen. Ja, nog steeds ongigevoel. Niets geen borstpijn. Vanochtend naar de wc gegaan omdat ik dacht dat het kwam. Wel alweer die rugpijn laag dus denk echt dat het morgen of maandagochtend zover is. Krampen worden met de dag erger. Komt en gaat. Of ik voel helemaal niets of 3 minuten krampen en na 2 uurtjes weer en zo gaat het de hele dag door alleen die krampen worden met de dag erger. Nou ga vandaag genieten van het weer hoop jullie ook. Liefs
@Pat Nou dat dacht ik dus ook, maar toen ik ernaar vroeg zei mn gyn dat de eitjes best verspreid over de komende weken kunnen springen en dat daar geen pijl op te trekken is. :S Lekker tegenstrijdig allemaal dus weer.. Hoe ist nu met je? Nog steeds krampen? Bij mij zijn vandaag ook ongi-achtige krampen begonnen, maar zit pas op 6 dpo dus zal nog wel een paar dagen duren voor het echt begint. Mn buik is ook echt opgezwollen, lijk net zwanger. @all Alvast een fijne moederdag morgen! Wordt weer lekker weer, dus nog ff een dagje genieten voor de werkweek weer begint.
Goedemorgen lieverds, Een hele fijne moederdag vandaag! Wij nemen straks mijn mams lekker mee uit eten. Lekker op een terrasje in de zon. Gezellie. Hoe voelen jullie je vandaag? Kus!
Hai Meiden, Hier zoals ik al voorspeld had lekker ongesteld notabene op moederdag en een lutaele fase van 8,5 dag. Ben er helemaal zat van. Ik moet elke keer als ik ongi ben een mail naar het ziekenhuis sturen en heb dat net gedaan. Heb aangegeven als progesteranbollen of een extra pregnyl prik na de inseminatie niet werken en ze me dat niet willen voorschrijven wat dan wel werkt en of er gekeken kan worden naar de oorzaak en EERDER NIET aan de laatste IUI wil beginnen. Mocht er niets aan gedaan kunnen worden en onderzoek geen nut heeft dat ik dan gelijk met ivf wil beginnen en die laatste poging iui ik niet meer zie zitten. Kijk mocht ik nu een fase hebben gehad voor de verandering van 11 dagen ofzo dan had ik hoop en er nog mee doorgegaan. Maar bij mij worden die fases lijken wel elk keer korter. Nou ga maar flink aan de paracetamol want heb mega pijn.
Ow Pat wat rot! Wanneer verwacht je een reactie op je mail? Goed van je dat je erop hamert om met een behandeling te komen hoor, anders blijven ze je maar met een kluitje in het riet sturen. Is nu overduidelijk dat je LF veel te kort is, dus daar moeten ze echt wat aan doen! Op deze manier blijf je met die slopende inseminatie aan de gang terwijl je eigenlijk al weet dat het niet zal aanslaan. Dikke knuff voor je meid! @kellox Jij ook een fijne moederdag meis! Kan me goed voorstellen dat het een leuke dag is als je al kinderen hebt, maar ik voel me echt vreselijk verdrietig. Als ik niet beter zou weten zou ik ook echt zweren dat ik zwanger ben: gisteren (5dpo) hele avond ongi-krampen gehad, vandaag misselijkheid en diarree, veel langer dan normaal zere tepels. Ik weet dat het van de vele eitjes en de hoge hormoonwaardes komt, maar voelt toch rot dat je lichaam zo'n gemeen spelletje met je speelt. @all Fijne moederdag! (ik ga maar proberen een leuke dag voor mijn moeder te hebben en mijn eigen verdriet even opzij zetten) Groetjes en veel liefs!
@PAt, wat shit zeg, 8,5 dag! Dat is idd gewoon niet goed. En echt dapper van je dat je je niet laat afschepen, met evt. weer een verloren IUI. Eerst maar es tot op de bodem uitzoeken wat er speelt en wat eraan gedaan kan worden! Een hele dikke knuffel lieverd... gewoon echt klote dit! @Shanny; pff het is ook vreselijk irritant al die signalen die je lichaam afgeeft, niet wetende of het nou van 'eigen' of kunstmatige hormonen komt! MAar geef de moed niet op lieverd, er is zeker nog hoop toch!? He bah is niet eerlijk dat jullie je op deze dag zo rot moeten voelen. Hele dikke knuffel en ik duim op positieve wendingen, indien niet deze cyclus...dan in elk geval in de nabije!
Meiden ik heb een brief gemaakt zie hierond voor het ziekenhuis die as dinsdag wil bespreken met de arts omdat ik meestal als ik bij een dr zit, vaak dicht sla en de helft vergeet te vragen. Mijn vriend snapt er allemaal geen bal van en ik wil weten of ik niet iets vergeten ben en of het een duidelijk verhaal is. ...sorry voor het lange bericht maar wil en MOET mezelf nu echt goed verdedigen. Ik hoop dat jullie het willen lezen en kunnen aangeven of het een duidelijk verhaal is... Liefs en alvast enormmmmmm bedankt Inleiding Inmiddels zijn er 4 pogingen gedaan met puregon en pregnyl waarvan 2 in combinatie met IUI om zwanger te worden. Helaas zijn deze mislukt. De luteale fases van deze cycli waren: 10, 9, 9 en 8,5 dagen. Mijn gevoel zegt dat de folliculaire fase nu dmv puregon prima is. Ik maak gemiddeld met 100 eh puregon 2 a 3 eitjes aan die gemiddeld 2 mm per dag groeien, na 8 a 9 keer spuiten zijn ze klaar voor de pregnyl spuit. Daarbij is mijn baarmoederslijmvlies dan ook altijd goed dik! Dus ik zou zeggen dat deze proliferatieve fase best netjes is. Volgens de boekjes wordt na de eisprong door het corpus luteum, voornamelijk progesteron geproduceerd en zorgt dit ervoor dat endometrium slijmbekercellen hun screet in de endometriumklieren uitstorten (secretoire fase). Na de 5e dag na de eisprong is het endometrium optimaal voor een innesteling. Mijn gevoel zegt dat HIER wat enorm fout gaat (wellicht dat er in het secreet niet genoeg stoffen zitten (progesteron en of andere stoffen om de innesteling te verzorgen. Hieronder zal ik omschrijven waarom: 3 a 4 dagen na mijn eisprong begint mijn baarmoeder al te borrelen en voel ik lichte krampjes, dat borrelen en de krampen worden met de dag dan erger. Dit geborrel en de lichte krampjes heb ik al vanaf dat ik ongesteld ben 14 jaar ervaring dus al. Het voelt voor mij dan alsof mijn baarmoeder als het ware al aan elke dag al wat baarmoederslijmvlies aan het afweken is. Vroeger kreeg ik dit borrelen en de krampjes veel later (als ik mijn eisprong had, meestal op dag 12 of 13 een cyclus) dan kreeg ik dat borrelende en licht kramp-achtige gevoel pas op dag 21 of 22 van een cyclus van 26 a 27 dagen. Mijn cycli waren ook altijd stipt! Kortom er was dus genoeg tijd om eventueel te gaan innestelen. Vragen arts: 1. Waarom doen we niets aan de verlenging van de luteale fase dm progesteran/oestrogan bollen/extra pregnylprik? Ik kan begrijpen dat jullie werken met protocollen en wetenschappelijke richtlijnen , maar waarom schrijven andere ziekenhuizen en klinieken het wel voor, kennelijk kan dit voor de een wel effectief en succesvol zijn, anders zouden ze er toch ook niet aan beginnen? En baad het niet dan schaad het toch niet?We kunnen het toch proberen? Er is misschien onvoldoende bewijs dat het helpt maar er zijn genoeg vrouwen bij wie het wel geholpen heeft . Ik ken er een die in bijna hetzelfde schuitje zat als ik: Puregon/pregnyl en IUI , gemiddeld een luteale fase van 9 dagen (soms 10,9 of 8). Na 6 keer was ze het zat en wilde het ziekenhuis waar ze behandeld werd niet onderzoeken omdat het toch niets zou helpen en zeiden de artsen: extra progesteron heeft niet bewezen dat het helpt etc etc dus heeft geen nut. Ze is overgestapt naar een andere kliniek en had met extra progesteran bollen de eerste keer een luteale fase van 14 dagen en de 2e keer was ze zwanger en heeft ze vervolgens een dochter gekregen, gezond en wel! 2. Als er bloed geprikt wordt, kun je hiermee de progesteronwaarde meten en zien of er genoeg progesteron zal zijn voor de eventuele innesteling. Bedoel dat er een eisprong is geweest, is heel fijn maar als het corpus luteum in de secretoire fase te weinig signalen geeft (doordat er bijvoorbeeld te weinig progesteron aangemaakt wordt) waardoor het baarmoederslijmvlies al te vroeg afbreekt, dus nog voor het eitje de baarmoeder bereikt, dan kan een eicel mocht deze bevrucht zijn toch nooit innestelen met als gevolg dat ik me suf prik ik met puregon en pregnyl voor niets ? 3. Wat voor andere onderzoeken zijn er? Zo niet, is het dan niet beter om gelijk met ivf te beginnen?
@Pat; wow meis, wat een supergoede omschrijving van het hele probleem. Je hebt onderhand de medische analyse al helemaal voor je gyn gemaakt. Ik vind het super helder en prima en kritische vragen! Hier moeten ze gewoon met een antwoord op komen dat voor beide partijen bevredigend is! Vind het sowieso knap hoe je het allemaal geformuleerd hebt. Nogmaals prima omschreven en ik ben vooral heeeeeeel benieuwd of ze dit nu eindelijk goed oppakken. En zo niet... dan second opinion ander ziekenhuis! Heb echt bewondering voor je meis!
@t kellox thanks meis dat je heb willen lezen. Mijn vriend snapt er helemaal niets van dus vandaar. Hoop dat de dr niet denkt pffffff je bent er te veel mee bezig dat je dit allemaal weet.....ik weet ook veel omdat ik heel graag - mocht ik dus nog kids krijgen verloskundige wil worden .. dat zal ik dan trouwens ook nog aangeven voordat ze me wausie verklaren. Hoe is het met jou? Hoe voel je je?
@ Pat007, ik vind je brief heel duidelijk ! alles goed omschreven ! Ik ken je gevoel heel goed , het bijna Geen vertrouwen hebben in het ziekenhuis .. Maar zou als ik jou was ook wel een beetje in je hoofd te houden dat het ZH wel weet waar ze mee bezig zijn ! En soms lezen we echt teveel van elkaar op het forum , maar wij zijn allemaal anders , en het ZH weet vast wel hoe daar mee om te gaan ! toch heel goed dat je het heb opgeschreven!! neem ik me ook altijd voor met vragen , maar als ik de pen vast heb weet ik niet meer wat ik wil vragen! wanneer moet je weer heen ??
@t 1988 mama: ik denk morgen, ik moet altijd een mail sturen als ik ongesteld ben geworden...normaal krijg ik altijd wel een reactie maar aangezien ik in de mail heb gezet dat ik alvorens een eventuele nieuwe poging een gesprek wil, denk ik dat de verpleegsters mijn mail hebben/gaan voorleggen aan een arts...we zien wel. Tuurlijk weten artsen wel waar ze het over hebben, maar ze gebruiken allemaal een vast protocol, dat weet ik gewoon en dat zie je ook in de kamers. Neem maar een klein voorbeeld: als de pregnyl gespoten wordt dan standaard 36/40 uur erna inseminatie. Stel je voor dat jij net die ene meid bent waarbij de eisprong al volgt na 15 uur of pas na 50 uur? Tja, dan val je net niet in het protocol en kun je dus bijvoorbeeld net te vroeg of te laat zijn qua inseminatie. Misschien helpen bij mij de progesteranbollen of niet, baad het niet dan schaad het niet. Andere ziekenhuizen schrijven het wel voor standaard bij een korte luteale fase, en dat doen ze niet zomaar...Ik probeer elke kans te pakken. Ben erg benieuwd of ze het toch willen proberen en wat de volgende stap zal zijn.
Goed verhaal Pat! Niemand zal je kunnen verwijten dat je er teveel mee bezig bent, het is immers je eigen lichaam! Doktoren weten misschien meer, maar ze zullen nooit beter dan jij zelf weten hoe jij je voelt. Niet raar dat je alles geprobeerd wilt hebben, tis ook niet niks! Hoop echt voor je dat ze hier even beter naar kijken voor ze je door nog een IUI-ronde heen halen voor niets. Dikke kus!
Nou, ik ben zo boos nu. Krijg ik een mail van zon verpleegster: afspraak echo staat morgen 09:20 uur afspraak arts 24 mei en dit adres is niet voor medische consulten. Volgens mij heeft ze POEP in haar ogen. Want ik vraag of de dr mij kan bellen nav korte luteale fase en dat ik NIET eerder wil beginnen met iui voor ik een arts heb gesproken, desnoods dat een arts me belt op zijn/haar telefonisch spreekuur...echt pfffffff ga ze zo bellen!
Heb net een flink potje zitten janken, wat zijn ze cru daar in het AMC. Heb ze net gebeld en ze heeft het overlegd met de arts en die zei: morgen beginnen en 24 mei voor een gesprek als ze wil. Waarop ik aangaf, het is onze laatste iui das dan toch veel te laat: tja dan wacht je maar een cyclus. Ik: de artsen hebben toch telefonisch spreekuur, ik kan toch gebeld worden desnoods? Ja alleen voor spoedgevallen......NOU echt pfffffff. Ga het nu anders aanpakken: morgen heen, hopelijk mijn eigen arts dan geef ik hem de brief persoonlijk. Als hij er niet is dan geef ik hem met envelop en grote letters VERTROUWELIJK met naam arts aan de balie. Mocht ik geen antwoord krijgen van hem en of hij weer aangeeft die progesteran heeft geen zin, dan ga ik deze bollen zelf bestellen, zijn niet duur en gevaarlijk. De afspraak voor 24 mei laat ik sowieso staan om alles te evaluaren.
Jeetje meis, wat een verschrikkelijke ongevoelige trutten/artsen daar zeg! Ik kan me heeeeeeel goed voorstellen dat je er helemaaaaaaaaal doorheen zit nu. Alleen geef de moed niet op he! Want idd jij kent je lichaam het beste en het is eigenlijk een kwestie van dat je brief gewoon bij de juiste persoon terecht komt! Wellicht begrijpen ze dan beter dat het haast heeft omdat het deze cyclus dan al zou moeten worden gebruikt. Maar gaat het bij jullie niet ook zo, dat als je dit probleem (morgen?) meldt bij de verpleegkundige van de FM, dat die het dan evt. meteen even overlegd met de arts?? Zeker gezien de enige haast die het heeft m.b.t. laatste IUI? Nou meid, ik hoop dat je gauw serieus genomen wordt. . .of in elk geval gehoord wordt! Hele dikke knuffel!!! Hoop dat je nog een beetje in het zicht kunt houden waar je dit allemaal uiteindelijk voor doet. . .
@t Kellox, thanks again meis! Nee zo werkt het niet. Toen ik toevallig net google-de op naam en eventueel e-mailadres arts kwam ik een blog tegen van een vrouwtje die ook bij het AMC in behandeling was en die noemde ze daar (op mijn eigen dr na, want die is gewoon wel aardig) een stel ijskonijnen...Ja er zijn er echt maar 2 of drie aardig in het AMC. Ja, ga wel - mocht hij weer niets willen geven opzoek naar progesteran bollen, zo moeilijk is het niet. En je doet ze 3 x per dag tot nod dag in. Wel ff goed het aantal mg checken.
Ja baat het niet dan schaad t niet, ik denk dat ik anders ook ten einde raad zou zijn. . . En eventueel overwegen om naar ander ziekenhuis over te stappen. Alleen is dat natuurlijk weer shit ivm wachtrijen. . .