Ontwikkelingsachterstand en gemiddeldes #frustrerend!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door xMelissssssa, 12 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xMelissssssa

xMelissssssa Actief lid

2 jul 2014
    304
    0
    16
    Onze kleine meid is al vanag 9 mnd in behandeling bij de fysio vanwege hypermobiliteit. Ze doet nu tijgeren, op knieen vanalles doen, sinds vandaag zelfstandig zitten, optrekken enzovoorts. Nu was de fysio er vandaag en zei dat ze vooruit ging wat we ook duidelijk zien en trots op zijn! Nu vertelde dat ieder kind met gemiddeld 18 mnd moeten los lopen .. mijn gevoel zegt dat ze dat niet gaat halen hoeveel ik ook met haar doe ..

Damens met ervaring in dit soort gelijke situaties of ben ik mezelf echt voor de gek aan het houden?!

2. veense

veense Niet meer actief

Niet te druk maken om gemiddelden en om wat anderen zeggen! Maak je jezelf alleen maar gek mee. Ze is pas over 4 maanden anderhalf, weet jij wat ze allemaal gaat doen voor die tijd? En zo niet, dan komt het wel, je werkt er toch samen met professionals aan, dus doe je wat je kunt...

3. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.292
    17.182
    113
    Gemiddeld... er zijn er die met 11 maand los lopen, (dus) ook met 2 jaar anders kom je niet op een gemiddelde. Zolang als je vooruitgang ziet is het goed toch?

4. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

+1.

5. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Ja je bent jezelf gek aan het laten maken!!! Ik lees geen achterstand hoor, Ze doet het hartstikke goed. Mijn dochter rolde alleen tot 1 jaar maar liep toch echt los met 15 maanden. Ieder kind heeft zijn eigen ontwikkeling.

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Mijn twee jongste kinderen rolden pas om toen ze 9 maanden waren. Of het nu is omdat ze jongetjes zijn of dat ze gewoon lui waren weet ik niet :D Maar je merkt er niets meer aan hoor!

Mijn jongste had ook fysiotherapie wegens een voorkeurshouding, en toen moest de osteopaat erbij omdat zijn rug vast zat, en toen ontwikkelde hij zich weer niet goed motorisch...... En toen heb ik de fysiotherapeut afgezegd, ben opgehouden met al die onzin en heb mijn kind gewoon even rustig de tijd gegeven om zich te ontwikkelen. Niets meer mee aan de hand.

Ik zeg niet dat je alle hulpverlening eruit moet gooien maar ik merk wel met alle drie kinderen die medische hulp nodig hebben (gehad) dat je als ouder soms ook even op de rem moet trappen. Ze vinden namelijk altijd wel iets dat niet volgens het boekje gaat en daar worden jij en je kind alleen maar onzeker van.

7. Lilian2016

Lilian2016 Actief lid

15 mrt 2016
    137
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er zijn er genoeg die met 2 je niet eens goed of zelfs niet lopen
    Maak ke nier druk je bent goed bezig

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    maak je niet (te) druk, ik was zelf een later lopen (2 jaar) en het is helemaal goed gekomen hoor.

Mijn kinderen waren beiden rond de 15 maanden toen de eerste stapjes los werden gezet en daarna ging het ook als een razende :D

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Bij het woordje moet en gemiddeld in 1 zin krijg ik al mijn vraagtekens.
    Bij het woordje moet krijg ik de kriebels.

Gemiddeld is 18 maanden. Daar zitten hele snelle kindjes in en hele langzame kindjes.
    Gemiddeld is niets meer dat een hele grote groep kindjes te pakken en alle leeftijden noteren. Alles optellen en dan delen door het aantal.

Mijn oudste liep (en rende) los met 14 maanden.
    De jongste liep los (waggelde) met 23 maanden. Ons gemiddelde is dus 18,5 maand ;)

Als een dreumes/peuter met 2 jaar niet los loopt is het 'laat', maar zelfs niet onoverkomelijk. Je zal dan alleen moeten onderzoeken wat de reden is dat het kindje nog niet los loopt.

De fysio hoort je niet het onzekere gevoel te geven die je nu hebt...

10. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik ken je situatie niet maar mijn ervaring leert me dat dat loslopen ineens kan komen voor je het weet. Mijn dochter heeft nooit geprobeerd te lopen of te kruipen. Ze deed er geen moeite voor. En hup... ineens ging mevrouw van tijgeren naar kruipen zonder enige moeite. En met lopen net hetzelfde. Ze wou nooit aan het handje lopen, nooit rond de tafel lopen, dat was allemaal te veel moeite... En ineens...hup...begon ze een stap te zetten... Op een week liep ze los. Het kan dus allemaal snel gaan.

11. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik herken je gevoel helemaal! Onze oudste is ook hypermobiel en tegen ons zeiden ze toen echt duidelijk dat het waarschijnlijk wat langer zou duren. Maar ze liep met 15mnd los, opeens uit het niets!

Houdt er wel rekening mee dat er straks met schrijven ook problemen kunnen komen met de penhouding, onze dochter heeft moeite met schrijven omdat ze zo los in haar pols is. Maar ik ben zelf ook hypermobiel met bijbehorend handschrift dus dat is ook geen drama 😜

12. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Herkenbaar. Al moet ik zeggen dat we sinds we weten dat ze een chromosoomafwijking heeft het wel meer los kunnen laten maar het blijft lastig ik heb echt dagen dat ik enorm gefrustreerd ben dat ze nog niet loopt en dat het nog wel even gaat duren ook waarschijnlijk maar ook dagen dat ik denk ach wat maakt t uit ze kan haar hele leven nog lopen.

13. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    In mijn omgeving een gezin waarvan de oudste ook hypermobiel is en die met 2 jaar ging lopen.
    Jongste is niet hypermobiel en ging ook pas met 2 jaar lopen.
    Dus of dat nou aan de hypermobiliteit lag, of meer karakter, (waarvan hun moeder nu zegt dat ze dat aannemelijker vindt, omdat ze beiden over de hele linie laten zien dat ze veel dingen wel best vinden)...?
    Denk niet dat de fysio bedoelt dat jouw kind nu ook maar met 18 maanden moet lopen, hij/zij zal enkel jou gewoon informatie hebben willen geven over wat gemiddeld is.

14. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

23 aug 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    Je moet jezelf niet zo gek maken, hier ook een hypermobiel meisje van 14 maanden die nog niet eens staat, niet kruipt maar kontschuift en nergens aanstalten tot maakt ;)
    Pas als ze met 16 maanden zich nog niet wil optrekken is het verstandig om verder te gaan met fysio. En het kan soms zo snel gaan hoor, geniet er maar gewoon van dat ze zo heerlijk actief is. Als ze nu al zo klautert en doet loopt ze echt wel hoor voor die tijd.

15. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Mijn zoontje is met alles laat... hij heeft ook fysiotherapie gehad en toen zei ze dat hij waarschijnlijk pas met 2 jaar kan lopen. Uiteindelijk maakte hij ineens heel grote sprongen en liep dus veel eerder al los. Alleen nu is het weer de spraak die achterloopt op het gemiddelde. Dus zo is er altijd wel iets waar je gestrest van kan worden. Zolang jij of een deskundige niet het gevoel heeft dat er een achterliggende oorzaak is, zul je echt moeten proberen het vertrouwen te krijgen dat het vanzelf goed komt :)

16. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik herken je gevoel, (zeker bij eerste kindje...), dat je onzeker wordt van al die gemiddelden (en dan waarschijnlijk ook de opmerkingen, "doet die van jou dat nog niet? Die van mij..." ;)).

Maar ik sluit me aan bij alle dames. Er zit vreselijk veel variatie in! Qua loslopen zegt onze fysio dat het na 2 jaar pas echt 'laat' is. En ik heb idd altijd begrepen dat het met hypermobiliteit meer moeite kost en daarom ook iets langer kan duren.

Mijn oudste (met dus ontwikkelingsachterstand) ging tijgeren met 11 maanden, kruipen met 13 maanden, optrekken tot staan met 17 maanden en los lopen met 19 maanden.

Mijn middelste ging billenschuiven met 11 maanden, optrekken tot staan met 13 maanden en loslopen met 15 maanden.

Mijn jongste ging kruipen met 11 maanden, optrekken tot staan 14 maanden en nogal tot mijn verrassing liep ook zij los met 15 maanden. Het kan soms toch snel gaan ;).

17. xMelissssssa

xMelissssssa Actief lid

2 jul 2014
    304
    0
    16
    Ze had het er ook over omdat ze met 37.1 geboren is dus ook achter loopt. Ze is jongerdan haar leeftijd aangeeft ofzo?

18. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Vanaf 37 weken wordt gezien als netjes optijd geboren. Alles tussen de 37 en 42 weken valt binnen de term "a terme". Een baby kan dan wel dysmatuur zijn, maar dat zal je wel weten als dat zo is.

Bij een geboorte van 37 weken of meer hou je er geen rekening mee. Onze jongste was net na 37 weken gehaald.

In jouw geval zou je kindje gemiddeld even veel moeten kunnen als een baby geboren met 40 of zelfs 42 weken.
    Maar geen enkel kindje is gelijk en ontwikkeld zich gelijk.

19. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Huh? Volgens mij is redelijk gemiddelt voor 9mnd.
    Minn oudste krop met 4.5 en langs lopen met 6.5 en 10 los
    Mijn jongste heeft heupafwijking en nu 8 mnd zit zelfstandig enkel en rolt niet en kruipt niet

20. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hier ook een mannetje wat hypermobiel is. Tijgeren met 11 maanden, zelfstandig zitten bij 11,5 maand, kruipen net 1 jaar, achter de babywalker lopen met 14/15 maanden en helemaal los lopen met 22 maanden. Wel onmiddellijk goed. Hij is doordat hij hypermobiel is heel onzeker in de grove motoriek. Zoontje is 3 en krijgt sinds enkele maanden peuterturnen bij een fysiotherapeute. Nu pas wordt hij wat zekerder en is hij minder angstig. Nu pas zie ik eens een blauw plekje of een heel klein schrammetje en nu pas heeft hij door dat vallen niet zo erg is. Ik ben supertrots op zijn blauwe plekjes. Het teken dat hij wat zekerder is. :p en hij heeft zo goed als alles ingehaald.

Kindjes wat hypermobiel zijn moeten veel meer kracht in hun gewrichten gebruiken dan kindjes wat niet hypermobiel zijn zei mijn fysiotherapeute.
    En karakter speelt natuurlijk ook mee. De ene blijft proberen en wordt gefrustreerd als iets niet lukt. De andere blijft liever in zijn comfort zone en dan kan je doen wat je wil, zolang ze onzeker zijn en angst hebben om te vallen moet je heel geduldig zijn :)

Deel Deze Pagina