krentenbaard?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Merijn, Sep 2, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Merijn

Merijn Niet meer actief

Mijn zoontje heeft sinds een week een wondje op zijn wang. Het leek aanvankelijk op een brandwondje, maar ik zou niet weten waarvan. Het leek op een verbrand stukje huid met daarom een rood kringetje. Dat stukje huid droogde uit en het stukje vel viel er af, maar het wondje werd wel groter. Vandaag naar de huisarts geweest en hij denkt aan beginnende krentenbaard.

Herkent iemand het? We krijgen een zalf, gaat het daar snel mee weg? Of moet ik me zorgen maken? De foto's op internet zien er echt vreselijk uit namelijk :( Hoe verloopt dit meestal? We moeten over 2 weken terugkomen als het dan nog niet weg is, maar wilde toch wat ervaringen weten :)

2. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Krentenbaard is een bacteriële infectie (stafylococcus) en gaat binnen één tot drie weken vanzelf over... mocht het binnen die tijd niet over gaan wordt er vaak een antibioticum voorgeschreven..

Je hoeft je er niet druk over te maken want er blijven geen littekens achter.
    Succes

3. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dank je. Ik had nog niet eens bij littekens stil gestaan maar gelukkig is dat niet aan de orde ;)

Hoe kan het dan trouwens dat het bij sommige kinderen zo uit de hand loopt? Als het normaal gesproken vanzelf over gaat? Ik zie dus blijkbaar alleen de foto's van hele ernstige gevallen?

4. mimi1981

mimi1981 Fanatiek lid

Oct 10, 2007
    3,285
    0
    0
    Vreemd vind ik dat. Bij ons werd gezegd dat het niet vanzelf over ging als je geen zalf ervoor gebruikte. Het vervelende van een krentenbaard is wel dat als je geen zalf gebruikt het snel heel groot word. Over littekens heb ik een vriend die het wel heeft alleen omdat hij de korsten bleef afkrabben.

Ik heb het vroeger ook eens gehad en mijn oudste dochter krijgt het noch regelmatig.. Ze blijkt er aanleg voor te hebben. Ik wist niet dat het kon maar anyway.

Als je de zalf regelmatig smeert dan is het snel weg hoor. Het is alleen heel erg besmettelijk dus blijf je handen goed wassen en niet met de blote vingers zalf smeren.

5. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Nee is niet aan de orde :)

Nou., die kleintjes gaan er natuurlijk aan friemelen... en het is zéér besmettelijk... het is een soort van 'etterbultje' dat jeukt.. daar gaan hun aan krabben en dan komt het weer verder snap je? Daardoor ziet het er bij baby's vaak ook zo extreem uit (is het vaak ook extremer als bij ouderen omdat wij eraf kunnen blijven)

Vaak kijken ze het een week of 3 aan met een zinkzalf o.i.d. tegen de jeuk en als het dan niet uit zichzelf weg is schrijven ze ab voor...

Wel goede hygiëne in acht nemen idd... goed je handen blijven wassen en minimaal 1x per dag ff alles goed schoonmaken (speelgoed e.d.)

6. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ja maar dat is dus zo gek. Voordat ik wist dat het uberhaupt krentenbaard zou kunnen zijn, heb ik dus vette creme gesmeerd met mijn blote handen. En ik heb het nergens terug gezien... Ook zit er geen korst op. Zijn huid is eraf en er zit een rode cirkel omheen die steeds groter wordt. Dus ik herken het niet als krentenbaard als ik de informatie op internet lees. Maar misschien dat dit normaal is voor beginnende krentenbaard?

7. zustertje

zustertje Niet meer actief

oppas kindje van mij had het ook. Zijn ma was al naar de dokter geweest maar die zei dat het niks was.
    Op vakantie kreeg hij het ook op zijn neus en wang! Toen bij de HAP antibiotica en zalf gehad nu na 3 weken zie je er niks meer van ook geen littekens.
    Het is wel erg besmettelijk dus niet gaan zwemmen of zo met je kindje en goed handjes wassen enz.
    Sterkte ermee

8. mikki

mikki Actief lid

Oct 1, 2007
    293
    1
    0
    Rotterdam
    Zelfde verhaal als Zustertje. Bij ons werd het ook niet direct herkend. Een paar dagen later zat ze van top tot teen onder! Zelfs op haar lijfje. Ze moest daardoor aan de antibiotica en een zalfje. Het zag er echt vreselijk uit, maar inderdaad geen littekens aan over gehouden.

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

Nou we zijn direct gaan smeren en je ziet het opeens bijna niet meer... Nou ja, is maar beter ook, wellicht komt hij er zo makkelijk vanaf ;) Jammer dat die Tubes zo beperkt houdbaar zijn na opening, anders hadden we alvast een voorraad voor een eventuele volgende keer.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,415
    36,278
    113
    Hier ook een kindje dat regelmatig krentenbaard heeft op een of andere manier, wist ook niet dat ze daar aanleg voor konden hebben. De eerste keer zat zijn hele mondje en gezichtje eronder. De tweede keer herkenden we het eerder en kregen we direct de creme. Daarmee is het bij ons vaak binnen een paar dagen weg.

Share This Page