Heeft iemand ervaring met een electrische fiets voor kinderen? We gaan zeker nog in een fietsenwinkel kijken en daar 1 uitzoeken, maar ik wilde alvast wat online voor onderzoek doen. Ik weet nl niet of er veel opties zijn voor kinderen? Het gaat om onze oudste van nu 12, dan bijna 13. Na de zomer gaat ze naar de middelbare, school is 12 km enkele reis en haar gezondheid laat het niet toe om 24 km per dag te fietsen. De bus rijdt er ook heen, maar haast iedereen fietst en wij willen haar ook die optie geven. Het is alleen geen standaard 12 jarige, dus ze gaat zeker niet op een damesfiets passen. Ze rijdt nu op een 24 inch fiets. Misschien dat die tegen de zomer een maatje groter kan, maar zeker niet groter.
Mijn neefje, ook niet de grootste, heeft ook een elektrische fiets, zijn enkele reis is al meer dan 20km en dit is een prima oplossing. Ik zal eens navraag doen wat voor elektrische fiets hij had toen hij jonger was, volgens mij hadden ze hem op marktplaats van iemand over genomen, kinderen groeien er natuurlijk weer uit.
Hier zijn heel veel kinderen die uit het buitengebied komen en op een elektrische fiets rijden. Je ziet dat steeds meer tegenwoordig. Ik zou wel aanraden op school een fietskluis te huren ivm diefstal of beschadigingen. En er zijn ook scholen die hier een aparte plek voor hebben in de stalling. Hou er wel rekening mee dat ze veel harder gaan dan andere kinderen en daardoor minder snel samenfietsen (hoewel dat vaak alleen betrekking heeft op de heenweg. Terug gaat iedereen vaak apart).
Oh en je kunt bij bijvoorbeeld Stella online fietsen aanklikken en op je gemak thuis uitproberen. Ze brengen ze aan huis en verstellen alles zodat je kunt vergelijken. Ze nemen ook inruilfietsen weer in.
Hoe groot is ze? Mijn zoon heeft een gewone fiets, dus zelf geen ervaring met elektrisch, maar veel kinderen uit ons dorp hebben wel een elektrische fiets. Ik zie heel veel meiden op een Cortina (u5 denk ik?) en sommige daarvan zijn ook echt nog klein. Mijn zoon is overigens ook niet groot, 1.50m nu en ik denk vorige zomer (toen hij voor het eerst naar de middelbare moest fietsen) 1.45m. en hij past wel op een volwassen maat fiets. Volgens mij heeft hij framemaat 51, in elk geval niet de kleinste en dan wel gewoon een herenmodel, dus dat is qua opstappen net wat lastiger. I
Volgens mij zijn er geen 24 of misschien zelfs 26 inch elektrische fietsen. Dus zou kijken voor een model met een lage instap met een zo klein mogelijke framemaat. Hoe lang is ze? Mijn dochter is nu 1.50 en we gaan binnenkort ook op zoek. Denk dat een 49 inch moet willen en eventueel een 51. Zoon had zelfs een 54 inch met 1.53 zonder problemen en met stang.
Ooh wat fijn dat jullie haar toch die optie willen geven. Ik denk dat een goede fiets winkel je zeker kan adviseren .. Even een rondje bellen?
Iets om rekening mee te houden, mijn man heeft afgelopen jaar een elektrische fiets gekocht. De levering werd steeds uitgesteld. Echt steeds weer zoveel weken of maanden. Uiteindelijk was hij er klaar mee en heeft de koop ongedaan laten maken. Toen bij andere winkels gaan kijken. Bij Stella ving ik een gesprek op van boze klanten die ook al zo lang op hun fietsen wachtten, waarbij de levering ook steeds verzet werd. Uiteindelijk bij een andere winkel een fiets gekocht die op voorraad was. Hij had geen zin meer om maanden te wachten. Ik weet niet hoe het momenteel is.
Een 49 past denk ik prima, wij hebben voor onze dochter een 53 gekocht, zij is 150 lang. Wel lange benen.
Je zou even contact op kunnen nemen met de wmo. Onze dochter kan geen lange afstanden lopen/fietsen vanwege een probleem met haar heupen/bekken. Zij zou een electrische fiets krijgen vanuit de WMO. Als je een onderbouwing hebt van fysio of ergotherapeut zou dit wel moeten lukken. Dit zijn geen 3-wielers maar gewoon kinderfietsen met trapondersteuning. Je kunt ook even kijken bij Pom revalidatietechniek.
Oh dan is ze toch langer dan ik dacht! Misschien is een laag frame 49 dan best wel een mogelijkheid? Het is ook nog geen september natuurlijk. Lastig zeg! Edit: Gazelle heeft elektrische fietsen met framemaat 45 en 46. Mijn dochter past met 1.48 op een 49 en zelfs 51, dus wellicht is een 46 inch wel een optie voor je dochter.
Dan gaan we daar eens naar kijken. Het valt qua lengte niet heel erg tegen, ging het gewicht ook maar mee
Geen fiets tips voor je, maar ben wel benieuwd hoe het nu met je dochter en het eten gaat? Maakt ze stapjes in de goede richting?
Niet heel erg. Ze valt niet meer af. Maar ze komt ook nog amper bij. In lengte komt er wel steeds wat bij, maar daar wordt haar BMI wel weer slechter door. Ze heeft een strak eetpatroon en de psycholoog probeert de beste motivatie te vinden voor haar om zich er ook aan te houden. Maar het is heel erg lastig.
Misschien kun je eens kijken of er een Gazelle Experience Centre bij je in de buurt zit; daar kun je alle Gazelle fietsen proberen: https://www.gazelle.nl/experience-center
Ik denk ook dat dat wel moet passen. Mijn zoon was (oke, is) ook een ukkie en ging met 1.45m naar de middelbare school, dat ging echt prima. En hij was niet eens de kleinste van de klas trouwens . Sterkte voor jullie @tuc, wat een lastige situatie zo.
Wat rot voor haar en jullie! Op zich wel een goed teken dat ze in lengte wel blijft groeien toch? Nu de kilo's nog... Succes!
We zijn inmiddels geslaagd voor een fiets (en een stuk armer) Maar een kinder electrische fiets is inderdaad geen optie. We zijn bij verschillende lokale fietsenzaken gaan passen. Qua inches komt ze uit op 26. En framemaat op 42. Nog groter kwam ze er niet eens op, hier zit dus ook nog een groeiruimte op. Er was in die framemaat weinig keuze. Het is een Gazelle orange geworden.