Eet mijn kindje te veel ? 1 1,5 jaar oud.

Discussion in 'Voeding' started by Rikky, Mar 3, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rikky

Rikky Actief lid

Mar 25, 2014
    134
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 Rikky, Mar 3, 2016
    Last edited: Mar 3, 2016
    Voorbeeld dag

08:00 uur bordje pap 250 cc
    10:00 uur klein banaantje + peer + dunne Diksap
    12:00 1 1/2 bruinbolletje met goed beleg + water.
    15:00 uur knijpfruit of rijstwafels, of 2 nijntjes koekje + wat sap.
    18:00 uur goed bordje avond eten + toetje
    19:00 uur beker melk 150cc + soms nog wat lekkers zoals rozijntjes maar meestal niks meer hoor.

Dit vraag ik omdat hij best wel stevig is.

Ben telkens bang dat ik te veel of te weinig geef. Bananen kan hij wel 2 achter elkaar op is zijn favoriet en eet hij ook erg vaak. Lust van fruit alleen maar banaan, peer, meloen, soms druif en soms paar stukjes kiwi dus daar wissel ik tussen.

Soms vraagt hij zelfs nog om wat extra en heeft hij nog honger bij de broodmaaltijd.

2. Celika

Celika Fanatiek lid

Jul 15, 2013
    1,893
    381
    83
    Female
    Dicht bij de zee
    #2 Celika, Mar 3, 2016
    Last edited: Mar 3, 2016
    Hier was het eetschema met 1,5 ongeveer zo:

09:00 1 sneetje brood met beleg
    11:00 1 stuk fruit
    13:00 2 sneetjes brood met beleg.
    16:00 soepstengel, rozijntjes enz.
    18:30 warm eten en Turkse yoghurt.
    Als hij slecht warm heeft gegeten krijgt hij later nog fruit.
    Hier geen melk want dat wilt hij niet.
    Water of diksap staat de hele dag voor hem klaar.

Soms krijgt hij ook wel eens een krentenbol, kaasstengel of heel af en toe een croissant bij de bakker vandaan rond 11:30

Zoals ik jou schema zie vind ik het niet veel.
    Mijn zoontje is ook best stevig maar hij volgt al vanaf 1 maand oud de +2 lijn met gewicht en lengte.

3. tuc

tuc Niet meer actief

ik zou ipv 2 nijntje koekjes iets geven zonder suiker dat langer verzadigd.

4. Vakantieganger

Vakantieganger Fanatiek lid

Jan 4, 2016
    1,007
    4
    38
    Vinkeveen
    Ik zou ook geen Nijntje koekjes geven. Voor de rest ziet het er niet vreemd uit. Banaan vervangen door iets anders? Banaan is beat kcal rijk.

5. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

Ik zou voor maisboogies gaan als tussendoortje!
    Mijn zoontje vind ze heerlijk.
    luchtige crackers vind hij ook lekker.

mijn zoontje krijgt ook wel is een Nijntje koekje maar dan gewoon 1;)

6. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

Jul 8, 2013
    1,796
    495
    83
    Hier is het schema:

- ochtend: 2 boterhammen volk. met beleg, beker thee
    - tussendoor: banaan
    - lunch: 2 boterhammen volk. met beleg
    - tussendoor: beker yoghurt
    - avondeten: momenteel weer potje want iets anders wilt hij niet ;)
    - toetje: beker yoghurt

Sowieso drinkt hij geen melk vanwege maagzuur (van melk krijgt hij echt last en yoghurt gaat gelukkig wel goed, dus vandaar de 2x yoghurt).

Verder heeft hij de hele dag een fles water die hij kan pakken wanneer hij wilt, ik denk dat hij bij elkaar zo'n 3 bekers leeg drinkt.

En tussendoor krijgt hij soms ook nog een keer extra fruit, of een groene smoothie, of maisknabbels. Koekjes heeft hij niet zo heel veel mee, dus dat scheelt :D Ja af en toe ontbijtkoek, maar aangezien hij dan gelijk 2 keer zoveel poept, doen we dat maar niet meer iedere dag haha.

Ik zou inderdaad eens kijken of je de nijntje koekjes af en toe wat kan afwisselen. En waarom een bruin bolletje als lunch en geen gewoon brood als ik vragen mag?

Meneer hier is trouwens ook een beer van een jongen, zit met lengte op de +2 en met gewicht ook iets van +1.5 ofzo.

7. Boommm

Boommm Niet meer actief

Schema van mijn dochter ziet er zo uit;
    07.00 fles melk 150/5
    09.30 cracker met smeerkaas/appelstroop etc
    11.00 fruit (de hoeveelheid van 1 stuk fruit)
    12.30 broodje met beleg
    16.00 avocado/soepstengel/rijstwafel
    18.00 groente en als ze goed gegeten heeft een beetje yoghurt toe, anders niets.
    18.45 150/5

Hier krijgt ze dus meer. Maar zou wel voor gezondere tussendoortjes gaan inderdaad. Hier drinkt ze ook nauwelijks diksap. Vaker thee en water.

8. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Hier kindje 1,5

's ochtends bekertje halfvolle melk met volkoren boterham met margarine en smeerkaas of kipfilet, groentespread, pindakaas of fruitspread, appelstroop..

in de ochtend fruit. Dat kan een halve banaan en een mandarijn zijn, ook 2 of 3 mandarijntjes, peertje etc.

's middags 2 volkoren boterhammen met zelfde soort beleg als in de ochtend en een bekertje melk halfvol (afhankelijk of hij het sochtends dronk anders lauwe thee of water)

tussendoor in de middag lauwe thee of water. Of weer fruit of krentenbolletje, cracker, rozijntjes, een biscuitje of nijntje koekje, rijstwafel, soepstengel...

avondeten gewoon bordje + bakje magere kwark

Daarna niks meer. Drinkt water of thee, in het weekend soms eens diksap

Overigens is het een vuilnisbakje hij kan ook wel 3 of 4 boterhammen op denk ik. Hij zit op de -1 lijn.

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Hier gaat 't eten wat minder de laatste tijd, maar dit is het schema wat ik aanhoudt en dan moet hij zelf maar kijken wat hij op eet. :D
    Van brood, groente en fruit mag hij altijd meer als hij dat wil natuurlijk.

8.30 1 boterham met een beker thee
    10.30 klein koekje bv. mariakaakje of ander kinderkoekje. Heb ook vaak van die uitdeel zakjes waar hij dan 2 of 3 koekjes van krijgt. En een beker water met 2 druppels limonade
    12.30 2 boterhammen met een halve beker melk (meer drinkt hij vaak niet)
    15.30 1 peer, ander fruit wil hij niet, peer heeft ook lang geduurd, dus daar houden we het nu bij en daarnaast probeer ik af en toe nog iets anders. Als we weg zijn krijgt hij vaak een zakje knijpfruit. En een beker water met 2 druppels limonade
    17.30 Avondeten, klein bordje vol met van alles wat, maar momenteel eet hij bijna niks. Als hij wat eet is het aardappels en/ of vlees. Groente laat hij 9 vd 10x links liggen. Daarna nog wel een toetje.
    19.30 Nog wat drinken en z'n vitaminesnoepjes en rond 20.00 gaat hij dan naar bed.

Ik vind dat je zoontje een keurig schema heeft hoor! Nijntje koekje kan je inderdaad vervangen als je aangeeft dat je zoontje wat stevig is. Hier krijgt hij gewoon een mariakaakje, maar geen idee of en wat voor verschil dat maakt met een nijntjekoekje (weet alleen dat het flink in prijs scheelt) :p

10. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

8:00 fles pap met volle melk en volkoren pap 200 cc
    10:00 twee stuks fruit een banaan en daarbij een sinaasappel of appel.
    12:00 boterham en notenmoes of appelstroop (het zijn grote zuurdesem boterhammen dus te vergelijken met twee stevige bruine supermarktbrood boterhammen) een beker appelsap of thee
    dan slaapt hij vaak tot half 4.
    15:30 knijpfruit of een rijsttafel of een verantwoord koekje zonder suiker.

18:00 avond eten. 100-150 gram groente met graan/bataat soms wat kaas. en een bakje volle kwark met muesli. Kies wel altijd voor zware vezelrijke groenten met veel vitamientjes zoals wortel, pompoen, pastinaak, broccoli.

Als hij wakker wordt krijgt hij nog wel eens een flesje melk. maar dat is echt uitzonderlijk.

En ik heb een heel slank en tenger klein jongetje. 86 cm en 10,2 kg met 16 maanden.

11. Nacho

Nacho Fanatiek lid

Jun 3, 2015
    2,369
    9
    38
    Female
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Dat hij dan zijn avondeten nog lust :p

OT: ik zou me pas druk maken om het gewicht als het niet in verhouding tot de lengte is en volgens een deskundige problematisch is. Verder wil je natuurlijk gezond eten en drinken aanbieden, maar ik denk dat je daar al een eind mee op weg bent. Hier kan je lezen hoeveel voeding een kindje nodig heeft: https://www.ncj.nl/richtlijnen/jgzrichtlijnenwebsite/details-richtlijn/?richtlijn=4&rlpag=533. Als je je zorgen maakt kun je eens nawegen wat je precies geeft.

12. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,336
    10,295
    113
    Betreft hoeveelheid valt het mee, je heeft aan dat hij een stevige knul is en dan zou ik geen diksap aanbieden maar thee( lekkere smaakthee van bijvoorbeeld pelikaan) of water.

Een bord 250 pap zit daar nog veel suiker in?
    Ik zou ook niet al te vaak banaan aanbieden.
    In plaats van 2 koekjes 1 of vervangen door cracker. Lu heeft hele lekkere voltarwe crackers vierkant.

Share This Page