Mijn zoontje is bijna 4 maanden en wil zelf graag fruit en groente hapjes malen wat is daar een goed kookboek voor?
Tot 6 maanden sowieso geen, want dan kun je je kindje het beste pure smaken geven. Een paar hapjes appel, 3 dagen, bijv. En dan elke keer 1 soort groente of fruit pureren en aanbieden.
In het begin zou ik ook niet te veel smaken mengen, zodat je nog goed kunt beoordelen of je kindje overal tegen kan. Als hij dan ergens last van krijgt, weet je tenminste direct waar het aan ligt. Daar heb je niet echt een kookboek voor nodig, gewoon pureren, evt een beetje moeder- of opvolgmelk toevoegen, zodat het wat smeuïger wordt. Is het te dun een klein beetje rijstebloem erdoor. Harde dingen, zoals appel, zou ik eerst een paar minuutjes koken. Daarna is het kookboek Opperdepop van de Albert Heijn erg leuk. Hierin staan receptjes gesorteerd op leeftijd (6 mnd, 7-9 mnd, env). De websites Smikkels en Koken voor mijn dochter zijn ook leuk.
Dank jullie Haha wou óók niet al gaan koken voor hem Maar idd Banaan met beetje water mengen ofzo? Cb zei met sinasappelsap maar vond dit weer beetje raar vandaar dat ik dacht Hoe doen ze dat in kook boek Eerst koken En welke groentes fruit kan je beste eerst doen Kan je dat ook voor meerdere dagen maken fruit dan of moet dat echt vers zijn? Elke dag
Beste is om niet met fruit, maar met groente te beginnen. Sinaasappelsap is een advies voor je oma...jaren zeventig...tot 9 à 12 maanden geef je geen citrus, te scherp en te allergeen! En zoals Adi al zegt, je hebt nog twee maande de tijd om er over na te denken. Om te kijken wat goede begingroentes zijn: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden
Goede fruitsoorten om mee te beginnen zijn: peer, banaan, appel en meloen. Appel kook ik altijd even, en aan meloen voeg ik wat rijstebloem toe, anders is het echt sap. De rest kan gewoon zonder toevoegingen. Goede groentesoorten om mee te beginnen zijn bijvoorbeeld wortel, bloemkool, broccoli en sperzieboontjes. Daarna ben ik zaken gaan toevoegen als mango (zijn favoriet inmiddels), courgette, perzik, snijboontjes en avocado (vooral gemengd met banaan, mango, appel of tomaat erg populair) Ik ben overigens niet begonnen met groente, maar met peer, banaan en appel (toen was hij 4 en een halve maand) , en toen bloemkool en wortel. Daarna alles een beetje door elkaar heen gaan geven, totdat ik vanaf dat hij 6 maanden was fruit als tussendoortje ben gaan geven, in de loop van de ochtend, en groente als avondeten. Is allemaal erg makkelijk en goed gedaan, ik heb een echt lekkerbekje nu. Groente maak ik trouwens vooraf, ik vries porties in, maar fruit vind ik zelf lekkerder vers, dus dat heb ik niet ingevroren. Maar het zal best wel kunnen, denk ik?
Het opperdepop boek van Albert Heijn is erg leuk. Hier pas iets mee gedaan toen ze al vanalles "los" gegeten had.