Hoi mensen, Ik ben een paar dagen geleden begonnen met het eerste fruithapje, en ben nu 6 dagen verder en ons lieve meisje wilt nog steeds niets! Hoe kan ik dit het beste stimuleren? Of ben ik te ongeduldig en moet ik gewoon afwachten? Ik bied het elke dag aan en na 2 lepels (wat ze uitspuugt) begint ze te huilen. Ik vind dat dan zo zielig dat ik stop met het fruithapje. Vervolgens is de volgende dag hetzelfde. Ik heb nu banaan-appel-aardbei een paar dagen geprobeerd. En nu ga ik alleen banaan proberen? Iemand tips? Groetjes!
Hoe oud is je dochtertje? Misschien anders eerst met groente beginnen? Sowieso is het wel handig om 1 smaakje eerst te geven maar dat is meer zodat je kunt zien of ze erop reageert (allergie). Wat je ook kunt doen is gewoon even een weekje wachten en daarna weer opnieuw proberen.
Ze is nu 4 maanden en een paar dagen. Ik heb ook gehoord dat kindjes peer lekker vinden als fruithapje. Dat is misschien wat zachter van smaak...kan dat kloppen? Ze heeft vandaag wel voor het eerst haar mondje open gedaan voor het lepeltje...Dat deed ze eerder ook niet...
Ik zou sowieso met groentehap beginnen en daar een paar dagen hetzelfde soort van geven. Als zij fruit al zo moeilijk eet dan heb je straks nog een groter probleem met groenten. Andersom is het vaak makkelijker. Als je toch met fruit wil beginnen, dan kun je het beste dus een paar dagen hetzelfde soort geven. Dan kan ze wennen aan één smaak. Daarna een paar dagen een ander soort, en zo ga je door. Je kunt ook gewoon een paar weken wachten. Ze heeft nu toch geen bijvoeding nodig. Misschien dat ze over een paar weken meer lust. Succes.
Wij zijn nu anderhalve maand bezig en groente eet fae een stuk beter dan fruit. Misschien omdat het warm is? En de appelmoesjes gaan nog steeds erg slecht. Meloen, peer, mango, en vaak doe ik er liga doorheen, dat vind ze een stuk lekkerder. Hoewel ze soms de ene dag smikkelt en de volgende dag hetzelfde, na 2 happen niet meer hoeft hoor. Het wisselt nog steeds enorm. Vandaar dat ik ook zelf maak nu, want anders kost het ook best veel vind ik, die potjes waar ze dan 2 happen van eet...
Ik zou gewoon lekker stoppen met het aanbieden en het volgende maand weer eens proberen. Ze heeft het nog niet nodig, dus waarom zou je het opdringen?
hier heeft het zeker ook een maand of 2 geduurd voordat ze een potje (4 maanden) opkon. En nu nog steeds vind ze sommigen nog niet lekker en eet ze maar 2 hapjes, zowel van fruit als groente potjes. Gewoon een paar dagen of weken later nog een keer aanbieden en misschien dat ze het dan wel eet. Vers fruit (appel, peer, mango, meloen, banaan e.d) vind ze wel lekker om op te sabbelen maar als ik het pureer wil ze het ook niet meer. Dus dan maar sabbelen dan leert ze in elk geval de smaak kennen. Let wel op dat je het fruit lekker lang laat rijpen, dan is het ook lekkerder voor de kindjes. Melk is toch nog belangrijker dan fruit en groente.
Ik zou inderdaad een tijdje wachten, ze heeft het nog helemaal niet nodig en zo wordt het alleen maar frustrerend voor jullie allebei. Peer kan prima net als meloen, banaan, appel (even kort koken) etc. Maar persoonlijk zou ik nog een even wachten en dan rustig aan beginnen met groenten.
Ik ga vandaag ook beginnen met het eerste hapje. Ik ben vanmorgen bij het cb geweest en daar adviseerde ze het me omdat het met de bv niet zo lekker loopt. Ze is waarschijnlijk al toe aan iets anders want tevreden is ze niet na een voeding. Ook al voed ik haar ieder uur. Bij mij is het fruithapje aanbevolen. Pas na 2 weken moet ik beginnen met een groentehap. Ik weet niet precies waarom misschien omdat het fruit makkelijker te verteren is of omdat het minder kans geeft op allergie. EEn fruithapje lijkt mij ook logischer om tussendoor te geven. Maar dat is alleen mijn gevoel. Bij groente denk ik toch meer aan maaltijdvervanging. Ik heb wel als advies gekregen om eerst met 1 smaak te beginnen. Dat schijnt beter te zijn voor je kindje om te wennen aan een nieuwe smaak. Ik weet dat er veel mensen tegen zijn op "bijvoeding" voor 6 maanden. Maar trek je daar niets van aan. Als je denkt dat je kindje er klaar voor is dan gewoon blijven aanbieden. Maak er alleen geen strijd van. Als ze niet wilt dan biedt je het de volgende dag gewoon weer aan. Probeer anders of ze het van je vinger aflikt. Dan leert ze in ieder geval de smaak kennen. En een andere smaak proberen kan ook. Wij vinden immers ook niet alles even lekker. Succes en hou ons op de hoogte.
In haar post staat dat haar dochter het nog niet wil. Ze probeert het al 6 dagen zonder resultaat. Waarom blijven proberen? Misschien wil ze het over een paar weken wel. Ik geef geen commentaar over het bijvoeden onder de 6 maanden, maar ben wel tegen het feit dat baby's voedsel MOETEN eten die ze nog niet nodig hebben en ook nog niet willen.
Ik zeg ook niet dat ze bijvoeding MOET geven. Ik geef aan dat als zij denkt dat haar kindje er klaar voor is ze het gewoon kan blijven proberen ongeacht de mening van anderen die het absurd vinden dat kinderen jonger dan 6 maanden een hapje krijgen. En die zijn er zat, heb ik op deze site al gezien. De een zegt dit, de ander dat. Misschien is over 5 jaar de mening hierover wel weer veranderd (zoals met zoveel dingen gebeurt) en moet het hapje al met 3 maanden of misschien nog wel later. Wellicht heeft ze een reden waarom bijvoeding nu belangrijk is. Bij mij is het juist geadviseerd. Misschien is het niet het hapje dat ze niet wil maar vind ze het lepeltje niets. Dan lijkt mij het niet verkeerd het eens met je pink te proberen. Ik geef ook aan dat ze er geen strijd van moet maken. Nogmaals ze moet haar gevoel volgen en natuurlijk niet dwingen. Rustig proberen kan mijn inziens geen kwaad. Zeker omdat ze eerst een combinatie van vruchten heeft genomen.
Wij zijn met fruithap begonnen maar laten hem eerst aan 1 smaak wennen. en dan ook maar 1 smaak dus niet gelijk een combi. Hij heeft nu twee weken appel gehad zodat hij aan de smaak went, het happen, slikken enz. Nu heeft hij gister een mix bekertje op. Vond hij erg lekker.
Hoi mensen, Wij zijn vandaag ook naar het CB geweest en daar ook nog eens de vraag gesteld. Ze krijgt nu 4 flesjes van 240 en daar zeggen ze dat dit eigenlijk net iets te veel is voor haar leeftijd / gewicht. Dat we daarom gewoon door kunnen gaan met haar bij te voeden en dan flesjes te maken van 200 cc... Ik probeer gewoon nog 2 dagen banaan te geven en wilt ze dat niet, stop ik gewoon 2 dagen en probeer daarna een groentehap... Het feit dat ze haar mondje al opent, zodra ik het lepeltje voor haar mond hou, wil al zeggen dat we een stapje dichterbij zijn (volgens het CB) Maar inderdaad het is moeilijk om te kijken wat jouw eigen kindje wilt, omdat het andere kindje anders wilt... Ze zeggen ook dit echt even 2 weken vol te houden, maar ook te stoppen met geven zodra ze begint te huilen. Ik geef nu 2 lepels voor de fles van 12:30. (misschien omdat ik het gevoel heb dat ze de smaak direct "weg kon spoelen" met de fles. Zou dit goed zijn? of moet ik het echt tussendoor geven? 11 uur bijvoorbeeld? of groentehap 17:30 bijvoorbeeld? Haar schema: 8:00 fles 12:30 fles 16:30 fles 21:30 fles Groetjes!
Ik denk dat jouw cb nog met de adviezen 'uit de oude doos' werkt want een groentehapje geeft juist minder kans op allergieen en is veel milder. En bijvoeden als de bv niet lekker loopt is juist niet verstandig voor je productie heb ik gelezen. Misschien kun je je vraag eens stellen bij het kopje borstvoeding. En ik ben inderdaad voor het starten met bijvoeding vanaf 6 maanden maar daar wil ik geen discussie over maken want die zijn er hier al genoeg geweest Iedereen doet wat zij het beste acht voor haar kindje(s). Ik bedoel dit totaal niet als aanval hoor, maar omdat ik vind dat we ook van elkaar kunnen leren hier en misschien heb je er iets aan waardoor juist de bv weer beter gaat lopen.
Het mooie van dit forum is inderdaad dat we ervaringen uit kunnen wisselen en van elkaar kunnen leren. Alleen komen sommige mensen zo bazig over en dat lijkt mij niet de bedoeling. Zeker niet als een moeder onzeker is. Ieder heeft recht op haar mening en advies/tips zijn natuurlijk altijd welkom. Daar zitten we toch voor op dit forum. Mijn dochter is ontevreden na een voeding terwijl ik haar al dagen lang om de 1,5 uur aanleg. Ze drinkt verder wel goed maar waarschijnlijk is ze gewoon toe aan iets erbij. Als over een paar jaar wordt gezegd dat bijvoeding het beste is bij 3 maanden dan volgt iedereen dat advies weer. Gewoon je gevoel volgen.
@ TS het kan wel tot 10 keer proeven duren voor ze een smaakje lusten. wij zijn ook met 4 maanden begonnen met bijvoeden, mijn zoontje was ook niet meer tevreden. ik zou de komende paar dagen het zelfde smaakje geven tot je kindje het lust en dan pas een ander smaakje. om van het lepeltje te leren eten kun je ook pap met rijstebloem proberen, dat smaakt bekend voor ze. groetjes, Miranda
In het opperdepop boek, worden veel hapjes in het begin aangemaakt, met wat moedermelk/opvolgmelk. Misschien is dat een idee? Dan herkent je kindje de smaak en vind het dan wel lekker? En tja, fae vond fruit in het begin ook veel minder lekker dan groente.
toen mijn broertje 3 maanden was mocht mijn moeder al beginnen met fruit van het CB, en niet eens als bijvoeding.
Ik ben het er wel mee eens dat je moet uitkijken als je bv niet goed loopt, maar wat bedoel je precies met niet goed gaan met de bv? Ik zou de fruithapjes ertussendoor geven en als ze niet wilt ja dan niet. Jij kent je kindje het beste wat betreft blijven aanbieden van fruithapjes. Maar het is een bijvoeding dus niet nodig..
Je kindje is 4 maanden. Heb je toevallig weleens van de 4-maanden dip gehoord? In die tijd zijn kindjes vaak onrustig, drinken minder goed enz. Als je nu gaat bijvoeden, heb je kans op terugloop van je bv. Oh, dit is bedoeld als informatie en niet om je iets op te dringen . Het zou jammer zijn als je het niet weet en later denkt: had ik dat maar geweten. Toch? Dit argument lees ik hier vaker en ik begrijp het niet helemaal. Je weet niet wat er over een paar jaar gezegd gaat worden. Je moet het toch doen met de onderzoeken die nu gedaan zijn? En op grond daarvan wordt het advies gegeven om niet voor 6 maanden te beginnen met bijvoeding. Wat iemand met dat advies doet, moet iedereen voor zich weten. Maar ik vind het een hele vreemde redenatie om te zeggen: over een paar jaar zeggen ze vast wel weer wat anders, dus ik begin eerder. Dat begrijp ik gewoon niet...