Een vraagje aan de moeders met kinderen na de 1 jaar. Wat is jullie eet schema? Ik wil straks minderen met zuivel. Maar zit een beetje hoe ik dat moet gaan doen. Wat is jullie schema?
Haha het is weer een behoorlijk gepuzzel. Wil eigenlijk naar een schema maar weet niet of dat haalbaar js na 1 jaar
Ontbijt: brood, 1 of 2 sneden + 120/4 melk. Of pap Tussendoor: fruit Lunch: 1 of 2 boterhammen Tussendoor: ligakoekje, fruit, rauwkost oid + 120/4 melk Avondeten, hij eet alles, gewoon op gevoel een portie. 120/4 Pap of fles afhankelijk van hoeveel hij heeft gegeten en naar bed En tussendoor drinkt hij water Dan komtie snachts wel voor een fles, die verdun ik nu steeds meer. 180/3 nu. Hij krijgt dus nog wel iets teveel maarja, jammer dan, hij doet t er goed op, ik probeer gewoon komende tijd af te bouwen
Vanaf 13 maanden dit: ontbijt 200 ml halfvolle melk en 1.5 boterham Tussendoor bakje met gemixt fruit en water of thee Lunch 1.5. Boterham met thee en vaak nog beschuit of ontbijtkoek Tussendoor 2 soepstengels/bakje groente/liga/nijntje koek Avondeten 2 eetlepels aardappels, 2 eetlepels groente en stukje vlees of vis. Toetje na. Meestal 1 groot danoontje (1 keer per week) of een bakje yochurt. Meestal wel 200 ml. Krijgt dus 400 ml per dag. Voor het slapen gaan water. Ons zoontje drinkt heel slecht alles behalve melk en ingezonde dingen. Als hij tot 16.00 uur nog weinig op heeft krijgt hij van mij een pakje wicky want dat vindt hij wel erg lekker en zo komt hij toch aan zijn vocht. Vandaar ook veel toetje.
Probeerde het schema zoveel mogelijk aan ons normale dagschema en ritme aan te passen. Dus ontbijten met ons mee en lunchen en tussendoortjes ook, zo min mogelijk 'eigen' tijden voor 'm. Om een voorbeeld te noemen, een vriendin koos ervoor dat haar zoontje elke dag om 9.30 z'n tussendoortje moest, als wij dan om 10.00 gingen koffie drinken 'mocht' hij niks meer omdat hij z'n tussendoortje al had gehad. Hier deed hij dan dus gewoon met ons mee. Hier dronk hij met 1 jaar nog 2 flessen, 1 's morgens vroeg waarna hij weer verder sliep en 1 voor het slapen gaan 's avonds, waar we met 13 maanden mee zijn gestopt. Vanaf toen kreeg hij bij de lunch ook melk, maar dan uit z'n rietjesbeker. Verder gewoon ontbijt, lunch en avondeten en 's morgens en 's middags een tusendoortje waarvan minimaal 1x fruit.
De flessen waren hier overigens met 1 jaar 2x 150cc, dus dat was 300cc melk en dan 's avonds nog wat yoghurt, denk hooguit 100ml. Verder bestond ontbijt uit 1-2 boterhammen en lunch 2-3 boterhammen. Avondeten was op die leeftijd ook een flink bordje vol, 2-3 opscheplepels groente en 2 aardappels ongeveer.
Hier waren we met 12 maand over op 3 flessen. Deze vervangen door melk. Nu krijgt ze; Ochtend 70 thee aangevuld tot 150 met melk en 2 broodjes Tussendoor soepstengel, rijstewafel of iets dergelijks en thee. Middag 2 broodjes en 100 melk Tussendoor fruit en thee. Avond eten met de pot mee + griekse yoghurt Voor het slapen 100 melk. Ze is bijna 16 maand.
Onze dochter is 14 maanden en heeft ongeveer het volgende schema: Ontbijt: 1 boterham met bekertje normale melk Fruitmoment Lunch: 2 boterhammen Tussendoortje (iets van eierkoek, rozijntjes, komkommer, wortelknabbels etc) Avondeten (met de pot mee) en als toetje iets van kwark of yoghurt Soms nog een half bekertje warme (gewone) melk voordat ze naar bed gaat. Qua drinken krijgt ze verder alleen water.
Ontbijt; 1 boterham + rietjesbeker melk Tussendoor; fruit en een wafel of biscuitje Lunch; 2 boterhammen Tussendoor; rozijntjes, soepstengel, rijstwafel of druiven Avond; groente, aardappelen, vlees en een yoghurt toetje Tussendoor drinkt ze; water, vruchtensap, limonade
Zoontje wordt over een maand 1, ik verwacht dat het er dan zo uit ziet: - O: 2 boterhammen met thee - T: fruit en water - L: 2 boterhammen met thee - T: fruit, cracker, soepstengel oid en water (nu krijgt hij tussendoor af en toe nog een flesvoeding nr. 2 van 90cc) - D: wat wij eten met water - ca. 100 cc halfvolle melk (is nu nog flesvoeding nr. 2 van 180cc)
Al een hele tijd (vanaf ong 13 maand): o 1 a 2 bth en bekertje melk t fruit water l 1 a 2 bth en bekertje thee of sap t fruit of koek/rozijntjes oid water (ligt er een beetje aan hoe laat ze wakker was maar soms nog een halfvijfje in de vorm van soepstengel/crackertje ofzo anders is ze niet te harden tot aan het avondeten) d met de pot mee/ yoghurt of kwark na voor slapen beetje warme melk tussendoor is er altijd water om te drinken
Ontbijt 200ml pap Tussendoor fruit, rijstwafeltjes oid Lunch 2 belegde boterhammen Tussendoor yoghurt, fruit oid Avondeten met pot mee of potje 12+ of 15+ Voor slapen 200ml opvolgmelk Overdag altijd water of slappe thee
7.00u bordje pap 200 ml gewone melk 8.30u fruit 9.00u slapen 11.30u 2 belegde boterhammen en klein flesje gewone melk (oefenen nog met beker) 14.00u slapen 15.30u tussendoortje (tomaat/rijstwafel/rozijntjes/fruit oid) 17.30u avondeten en yoghurt 19.00u slapen Hij drinkt gedurende de dag uit een rietjesbeker. Ik merk zelf dat ik het vanaf 1 jaar ineens veel makkelijker vind allemaal. Tijden zijn richtlijnen, hij eet vaak met ons mee, ik doe wat minder spastisch over wat hij precies binnenkrijgt afbouwen van flesvoeding hebben we met 12 maanden gedaan en dat ging prima, even wennen voor hem natuurlijk.
Ontbijt Twee boterhammen met beker water Tussendoor Fruit met beker water en rijstwafel Lunch Twee boterhammen met beker water Tussendoor Yoghurt met fruit en snack (soepstengel/rijstwafel/yoghurt ringetjes/rozijnen) Diner Warm eten met de pot mee en beker water Voor het slapen Fles 180+5 nutrilon 4 dreumesmelk
Hier kregen ze al snel een ritme met 3 hoofdmaaltijden en 2 a 3x een tussendoortje. Iig al voor de eerste verjaardag o: brood/cracker/pap/muesli met open bekertje melk of thee t: 1 a 2 stukken fruit met water/thee l: brood, cracker, pannenkoekje, rauwkost, omelet/eitje met melk/thee t: 1 a 2 stukken fruit, soepstengel, rijstewafel mer water/thee avondmaaltijd met soms yoghurt De oudste kreeg tot 1 jaar een fles voor het slapen s avonds...de jongste tot 10 maanden
Voorbeeld voedingsschema's voor dreumes en peuter | Voedingscentrum hier staan ook wat menu's. en op de hele website van voedingscentrum kun je ook best wat tips vinden. in het boekje van het consultatie bureau staan ook nog wat tips trouwens. Bij ons was het trouwens ook niet zomaar van 4 flessen terug naar maar 300 ml. maar we zijn er wel met 10 maanden mee begonnen om het af te bouwen, en wat meer andere dingen aanbieden, zoals lauwe thee en water.
Ons schema met 1 jaar was Ontbijt: boterham, cracker en een bekertje thee Tussendoor: fruit en ranja/diksap Lunch: boterham, cracker en een bekertje thee. Soms ook nog wat fruit Tussendoor: koekjes/rozijntjes en ranja/diksap Avondeten: met de pot mee, vla Voor het slapen: fruit en thee Hier weinig tot geen zuivel, onze dochter weigerde vanaf 7 maanden alle varianten melk/yoghurt/yoghi.
Hier een beetje hetzelfde. Alleen dan rietjesbeker nog in het begin, nu inmiddels gewone open beker. Ineens wilde ze met een maand of 14 weer een fles voor het naar bed gaan. Die heb ik na een paar maanden gewoon weggegooid, was er klaar mee. Ik vond het juist wel makkelijk na een jaar.
Bedankt allemaal We zijn de hoeveelheden flessen al aan het afbouwen. Ik ga haar na het jaar ook brood geven sochtends (ze krijgt nu nog pap). Ik ben weer een stuk geholpen in ieder geval.