Tja, ik kan me daar opzich niets bij voorstellen omdat ik er niet aan denken moet, maar ik ken mensen die dat nodig hebben omdat ze anders midden in de nacht wakker worden. Dus dat zal met kinderen ook wel zo zijn. Dan niet persé zo die toegevoegde suikers hoor, ik zal niet zeggen dat dat nodig is. Maar ik geloof ook niet dat het gelijk heel schadelijk is en absoluut not done.
Ik snap het allemaal heel goed (ook wat gezond eten is trouwens). Zowel op de site van Nestlé als op de verpakking zelf staat dat er geen suikers zijn toegevoegd. Een fabrikant mag daarover niet liegen, want de toezicht op babyvoeding is erg groot. Ik ben zelf ook tegen toegevoegde suikers, maar ik beweer dan ook nergens dat ik toevoegde suikers niet slecht vind. Het gaat allemaal om natuurlijke suikers in de producten zelf en ja, die hebben baby's nodig. Trouwens, suiker is suiker. Je hebt een heleboel soorten, waaronder glucose, mannose, lactose, fructose en zetmeel, maar voor het lichaam maakt het echt niet uit wat de bron is: het wordt allemaal op dezelfde manier verwerkt door je lichaam. Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar de visie van de TS.
de suikers is een pyamapapje kunnen nooit allemaal natuurlijke suikers zijn, heb je het wel eens geproefd??? Waarom niet gewoon een paar lepels bamix granen waar je zelf de opvolgmelk bij moet doen???? Waarom die megazoete dingen, ik zal het nooit begrijpen denk. En daarbij niemand heeft mij horen zeggen dat ze dood gaan van die papjes, maar ik snap gewoon niet waarom je je kindje bewust zoveel zoetigheid geeft terwijl er een gewoon alternatief is (de bambix dus) Ik vind vanille rijstebloem ook zoiets doms, ik snap echt niet dat iemand dat geeft, er is gewoon een neutrale versie. En praatjes over: "dat lust mijn kind niet" dat geloof ik niet, dat leer je zelf aan. Op die leeftijd kennen ze die zoete smaak nog niet. En fabrikanten van babyvoeding kunnen zoveel zeggen, ze beweren ook dat die potjes de beste voeding zijn voor een kind,nou ik ben er van overtuigd dat mijn zelfgemaakte hapjes beter zijn. Het geeft niet dat je potjes geeft, dat moet iedereen voor zich weten, maar dan niet met smoesjes komen van: het is goed voor baby's want er zit dit of dit in. Nee, dan moet je zeggen, ik vind het wel makkelijk. Net als die papjes, die geef je niet omdat baby's suikers nodig hebben, dit is wel het gekste dat ik ooit gehoord heb. Zeg dan dat je het leuk vind om die zoete troep te geven. Ts, ik ben ook benieuwd wat je nu denkt n.a.v. dit topic.
Nou, toevallig dat ik daar dus aan zit te denken. Tuurlijk kennen ze de zoete smaak wel. Moedermelk is hardstikke zoet, maak de kat wijs dat het anders zoet is, ik heb het zelf geproefd. Ik vond het mierzoet.
oja, dat is zeker zo, potjes zijn makkelijk. Ik vind het trouwens derrie en volgens mij hebben ze die potjes flink aangelengd met water. Dunne rommel. Ja, ik doe al aan bijvoeding, sla me neer, ik ben een ontaarde moeder. Ik ga er niet over in discussie verder, behalve pb als iemand dat nodig vind. Dan wil ik best wat uitleggen.
pyjamapapjes geven, kan je net zo goe dook suiker in de thee doen, suiker door yoghurt, suiker op de pindakaas, suikerklontje als tussendoortje... alles met mate...wat maakt het uit als je je kindje (voor jouw eigen idee) eens wat "lekekrs" wilt geven... diksap hoe erg kan het zijn als je gewoon het heel dun aanlengd....maar waaaarom je kindje daar aan laten wennen, hoezo dat eke dag geven...ze izjn nog zo puur...smaken kennsne ze nog helemaal niet..dus ja ik vind het gewoon ZONDE als je een niuew mensje al gaat "verpesten" met smaken waarvan JIj zelf weet wat het inhoudt.... Ja mijn zoontje krijgt ook wel EENS een pyjamapapje, gewoon omdat ie het lekker vindt..maar niet meer als 1x in de week/2weken ofzo Maar om nou te zeggen dat het goede dingen zijn omdat er allerlei "goedE" dingen en vitamines in zitten..omdat dat op de verpakking staat...tja dat vind ik erg raar/..dat heet goedpraten Diksap krijgt hij ook, alleen niet iedere dag, of idd lekker afgekoelde thee, div smaakjes...maak ik hem ook blij mee hoor iedereen wilt zijn kind/andermans kind verwennen met "lekkere" dingen, wnat het is zo zielig als ze op een droog broodje of wortel moeten kauwen...maar oh wat kunnen ze daar van genieten!..als je het ze gewoon aanleert als zijnde "normaal"
Ter informatie: toegevoegde suikers (geraffineerde suikers) MOETEN vermeld worden op de verpakking. Staat het er niet op, dan zit het er niet in.... MAAR... of je nou fruitsuikers of geraffineerde suikers binnen krijgt.. het is allemaal even zoet! Suiker is geen noodzakelijk voedingsmiddel. Een kind kan ook zonder (uitzondering: melksuiker)
Zoet is een van de eerste smaken die de mens ontwikkelde en mensen leerden dus zoet associeren met eten en energie. Bij baby's is dit er nog uitge-evolueerd: als ze zoet proeven, dan weten ze dat het eten en energie is. Borstvoeding is daarom nog steeds zo zoet. Als je kijkt op de verpakkingen van de papjes, dan komt slechts 25% van de koolhydraten van papjes en 75% van de melk. Nu is het natuurlijk niet zo dat je pap moet geven om je kind energie te geven. Pap is ook goed voor de darmen vanwege de vezels. Het bereidt de darmen voor op ander voedsel wat eraan gaat komen binnen nu en enkele maanden: voedsel waarbij de darmen meer moeten gaan werken. Suenne: in potjes zit zetmeel, zie op de verpakking. Dat bindt het vocht. Als je een beetje voeding over hebt en bijv terug in de koelkast zet, dan wordt dat dun: het lepeltje waarmee je je kind gevoerd hebt, daar zit wat speeksel op. In speeksel zit een enzym dat zetmeel afbreekt wat resulteert in een dunne massa.
Wij hebben pap geprobeerd, maar viel niet in de smaak...! Het was gewone fijne granen pap van bambix. Geen extra smaakjes als banaan, appel of iets dergelijks. En dat ga ik ook niet proberen zoals ik er nu over denk. Het is die pap, of geen pap. En anders wachten we tot brood goed en snel genoeg gaat smiddags en dan kan hij dat ook sochtends krijgen (erbij). We geven (nog) geen diksap. Vind ik gewoon niet nodig. Hij vind water en thee (zonder zelf suiker toe te voegen) heerlijk! Ik heb alleen nog maar rooibos gegeven. Maar alle andere smaakjes mogen toch ook? Groente: dat maak ik zelf. Vers of uit de vriezer(vers). Ik geef stukken, maar prak ook een deel. Hij krijgt altijd van de groente wat en van de aardappel wat en daarna mag het ook door elkaar. Maar het lijkt alsof hij het los van elkaar lekkerder vind. Dus misschien blijf ik dat wel gewoon doen. Waarom ook niet.. Op De Keukenkikker | Verse babyvoeding maak je zelf! moeten ook leuke recepten staan (ik heb zelf nog niet echt gekeken hoor). Pyjamapapjes en pap met smaakjes zijn vast niet schadelijk of heel erg slecht. Alleen misschien niet zo nodig. (mijn mening hoor) En net als diksap oid, persoonlijk vind ik het niet nodig. Potjes is heel makkelijk ja. En ik vond ze vroeger ook erg lekker, ben ook groot geworden, niet dik, enz. Ik moet zeggen dat ik sommigen nog wel lekker kan vinden. Als ik ze ruik op mijn werk (kdv)... mmm! Maar ik maak altijd vele ladingen avondeten. Ik vries het in en je hebt een hele poos hetzelfde effect als een potje eten.
ik heb geen ervaring met moedermelk, maar opvolgmelk zal ook wel wat zoetig zijn. Maar voor mij zit er toch een wereld van verschil in die zoetigheid of de zoetigheid in vanille rijstebloem of een pyamapapje. Niet een verschil in de smaak maar wel in het doel waarom je het geeft. Een kind/baby kan niet zonder bv of fv maar wel zonder vanille rijstebloem of een pyamapapje. Zoet met een functie is niet erg. p.s. ik vind je niet ontaard hoor.
Ooooh wat ben jij slecht.... Nee hoor... Ik geef al bijvoeding sinds 3,5 maand, kinderarts vond dit prima, dus zo slecht zal het niet zijn! Ik had het kunnen weten dat hier in dit topic natuurlijk weer eens discussies ontstaan, en ik dat zo irritant vind he. Maar goed, ik heb besloten wat ik ga doen. De groentepotjes laat ik lekker in de kast staan (stuk of 30, zonde maarja) en ik maak het lekker zelf, wie weet gaan ze het dan wel eten, ik blijf het in ieder geval aanbieden, best een gezonde keuze. Fruit kan ik af en toe ook wel zelf maken, maar om het in potjes te hebben vind ik idd wel lekker makkelijk, voor als we eens een dagje weg zijn, of bij mn ouders etc. Net zoals ik het het makkelijk vind om af en toe een kant en klaar pyamapapje te geven, en op de dagen dat ik dat niet doe me lekker bij mijn rijstebloem te houden, die overigens vanaf 4 maanden vanille smaak heeft, omdat, het is echt waar geloof me, mn kids die andere flessen totaal niet dronken, dus ik kan ergens wel zeggen ja dat ze het niet lusten, en vanille dus wel, dus krijgen ze lekker die. Diksap, doe ik alleen zonder toegevoegde suikers, of olvarit appel/peer sapje, hier zit ook weinig suiker in. Tussendoortjes krijgen ze hier nog niet, maar dat wordt uiteraard geen snoepje ofzo, maar een liga, of soepstengel dat soort dingen. En welke opvolgmelk ik ga nemen moet ik nog even bedenken, maar daar kom ik ook wel uit dan. Als ik bovenstaande lees ben ik best wel een slechte moeder met die suikers in dat pyamapapje, maarja jammer voor de twins, ze hebben maar 1 moeder, dus hier moeten ze het maar mee doen dan he! Overigens krijgen kinderen heel veel suikers ook binnen via medicijnen hoor, heb je wel eens de spruw medicijnen geproeft? Hoofdbestandeel ; Spijs. Wat dacht je van antibiotica, bomvol suikers. En hoe vaak mijn babys in het ziekenhuis geen suikerwater hebben gehad! Dit kregen ze elke keer voor het bloedprikken, en ze waren nog geen uur oud toen ze het de 1e keer kregen.. En dan heb ik het nog niet eens over wat wij vroeger kregen tegen krampjes van onze moeders ; Venkelthee, ook bomvol suikers. Ik ben hartstikke slank en gezond. En mijn twins hebben ook nog lang geen oh-baby-tas, dus het zal allemaal wel los lopen denk ik zo.