Overgang naar nieuw kinderdagverblijf

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door mejosje, 16 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    Het is gelukt... we hebben de wachtlijst doorstaan en een aanbieding gekregen en aangenomen voor een nieuw kinderdagverblijf in de buurt. Dus we hoeven straks niet meer de hele stad door om haar naar het kdv te brengen.

Echter er gaat nog wel iets veranderen voor ons meisje over twee maanden wanneer ze echt over gaat. Locatie is anders natuurlijk in de eerste plaats. Ze zit nu op een horizontale groep en gaat dan naar een verticale groep. Ze gaat weg bij haar vriendinnen die ze nu heeft.

Waar moet ik rekening mee houden dat de overgang naar het nieuwe kinderdagverblijf zo soepel mogelijk gaat?

2. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    niet te beladen maken. onze zoon was anderhalf toen hij overging en totaal geen problemen gehad. hij had zelfs op de nieuwe creche meteen meer vriendjes

3. Maryloes

Maryloes Niet meer actief

Onze jongste zoon is met 15 maanden over gegaan naar een ander kdv en dit is prima gegaan. Vanaf de 1e dag liep hij er rond alsof hij er al jaren kwam.

Veel succes!

4. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Sven gaat ook per 1 jan naar een ander kdv. Hij is dan 10,5 mnd en nog wat jonger.

Hij is natuurlijk al wel 6 mnd zijn huidige kdv gewend, dus het zal anders zijn, maar echt druk maak ik me er niet om.
    Het enige wat ik doe is dat hij de eerste twee keer dat hij gaat, maar een halve dag gaat ipv hele dag.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.799
    113
    Isabella is toen ze 2,5 was naar een andere PSZ gegaan. Ik heb toen gezegd dat er andere kindjes zijn en andere juffen.

Dat heeft ze gewoon aangenomen en is gewoon gegaan. Went vanzelf. Isabella is juist erg moeilijk met verandering maar hier merkte ik niks van.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn zoontje is met 14 maanden verhuisd naar een kdv in de buurt. Zelfde verhaal als bij jou; ivm lange wachtlijsten eerst op een kdv verder weg.

Hij heeft er een maand lang moeite mee gehad. Op het oude kdv huilde hij nooit bij het wegbrengen, op z'n nieuwe groep deed hij dat wel. Dat heeft ongeveer een maand geduurd, daarna was hij gewend en sindsdien heeft hij het er enorm naar zijn zin.

Helpen?
    Wendagen bewust gebruiken. Hier deden ze het in 3 stappen:
    1e keer een uurtje met mama erbij op de groep
    2e keer 2-3 uurtjes zonder mama erbij
    3e keer ook slapen op het kdv

Afscheid niet rekken omdat hij het er moeilijk mee heeft, maar duidelijk zijn wanneer je gaat.
    Draag hem duidelijk over aan één leidster, zodat die echt even haar aandacht bij hem heeft op het moment dat je weggaat.
    In het begin liet ik hem geen heel lange dagen blijven, maar haalde rond 15.30 of 16 uur op. Dan draaide hij wel gewoon de dag mee, maar werd als een van de eersten opgehaald.
    Vertrouwde knuffel mee, natuurlijk. Op z'n oude kdv maalde hij er nooit zo om, maar had altijd een nijntje bij zich. Op het nieuwe kdv heeft hij hier toch veel steun aan gehad. Als hij moest huilen, gaven ze hem zijn knuffel en dan was hij vrij snel weer getroost.

EDIT: ik schrijf steeds hij/hem omdat ik het vanuit m'n zoontje beschrijf. zie nu dat het bij jou om een dochter gaat, maar dat maakt het wenproces vast niet heel anders...

overigens: bij hem had het wennen vooral betrekking op de onbekende locatie en de leidsters. hij had wel vriendjes op het oude kdv, maar hij maakte net zo makkelijk weer nieuwe. daar had ik meer problemen van verwacht, maar blijkbaar past hij zich daarin heel makkelijk aan.

7. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    tnx voor het reageren allemaal! Gelukkig een goed vooruitzicht gezien bovenstaande verhalen dat het allemaal wel mee gaat vallen. Ook een maandje zou ik wel redden.

8. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    mijn dochter is ook op die leeftijd gewisseld. Heb er niks van gemaakt en na een paar keertjes huilen bij het afscheid (deed ze op oude kdv altijd) was het goed en had ze het naar haar zin.
    Nu zou dat wel anders zijn, moet ik haar echt voorbereiden.

Deel Deze Pagina