Quarantaine in ziekenhuis

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Marihi, 4 jan 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Hoe gaan ziekenhuizen tegenwoordig om met quarantaine regels?
    Uit mijn familie werd een man opgenomen die 1,5 week geleden, tijdens zijn opname, corona bleek te hebben. Hij zou met ontslag naar een revalidatie, maar dit werd uitgesteld, dus bleef in het xh in quarantaine. Mocht dus niet van zijn kamer af. Quarantaine duurde 14 dagen!! Hij werd helemaal gek, heel de dag alleen in zijn kamer, fysiek steeds beter, maar kon nergens heen. Hij zou nog enkele dagen in het zh moeten blijven in quarantaine, maar familie heeft hem nu naar huis gehaald omdat hij het emotioneel niet meer trok.
    Zijn de regels nu landelijk zo? Terwijl in de pandemie 5 dagen quarantaine en 24 uur klachtenvrij de regel was. En nu zó extreem?

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Wat rot, misschien was de afdeling vol kwetsbaren?
    Ik had het rs virus en was daar enorm ziek van (spoedopname) maar een medisch mondkapje was voldoende. Artsen etc waren helemaal ingepakt. Naar de wc op de gang mocht ik ook gewoon. Met mondkapje. Ik werd gewoon over de afdeling gereden. Personeel dus volledig in pak. En zat bordje op de deur.

3. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Het rare was dat bezoek onbeschermd mocht komen en door het hele ziekenhuis mocht lopen. Arts kwam in vol ornaat binnen toen ik er was, maar voedingsassistenten en sommige verpleegkundigen weer niet.
    Hij is hoogbejaard, liep op door vocht, maar mocht niet even op de gang lopen (gang van 3m breed, dus afstand houden was makkelijk). Alle kamers hadden sluizen net dubbele deuren dus het was ook niet zo dat hij vlak bij zieken kon komen. Was zelf ook niet erg ziek door corona, gewoon verkouden en kortademig (ook copd).
    Vanmorgen werd hij opgehaald: kon vertrekken door de gang, zonder mondkapje, ook de verpleegkundige kwam afronden zonder mondkapje. Ineens was de quarantaine over, terwijl hij officieel volgens het zh nog tot zaterdag in quarantaine hoorde te blijven. We vinden het alles bij elkaar heel onbegrijpelijk.

4. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Er zijn toch vast wel artsen of verpleegkundigen die mij uit kunnen/ willen leggen waar die 14 dagen nu voor zijn? Het ging om een positieve corona test 2 weken nadat hij opgenomen werd.

Neuzeke vindt dit leuk.
  5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.169
    10.678
    113
    Ik ben al heel lang geleden gestopt met het willen kennen van de betreffende protocollen... veranderde voortdurend. De verpleegkundigen weten waar de protocollen te vinden, die worden gemaakt door de ziekenhuishygienist, en bij twijfel is de ziekenhuishygienist beschikbaar voor overleg (of dienstdoend microbioloog).
    Ik vind 2 weken ook wel erg lang. Wat ik nu bij ons zie: isolatie 5(?) Dagen, alleen of met andere COVID+ patienten op een kamer, als je iemand gaat verzorgen of onderzoeken vol ornaat, voor alleen een kort gesprekje of iets halen/brengen alleen mondkapje.

Protocollen worden lokaal gemaakt, al zijn er natuurlijk wel richtlijnen/handvatten. Wij hebben op en af ook heel lang mondkapjes gebruikt op de poli, veel langer dan landelijk. (Mensen die je al een jaar lang regelmatig zag, zagen ineens je gezicht, was een soort nieuwe ontmoeting :p)

6. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Wat vreemd zeg! Alsof er een gigantisch communicatie fout is geweest. Gaat hij nog in gesprek erover? Of zn kinderen? Dit voelt niet fijn natuurlijk
    Ook al is hij thuis nu, je zit toch met vragen nog.

7. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Weet je zeker dat het een corona isolatie was en niet voor mrsa of iets anders?

8. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Bij ons zijn de quarantaine regels voor covid pas verkort. Ik dacht 5 dagen.
    Maar als hij verder opgeknapt is mag hij natuurlijk gewoon naar huis. Die 5 dagen is alleen als je opname zolang duurt.

Xauti vindt dit leuk.
  9. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Absoluut zeker. Het staat zelfs in zijn ontslag brieven.

10. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Hij zou naar revalidatie, dus naar een andere instelling.
    Ik snap er ook echt niks van

11. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Hij zou vorige week maandag al naar revalidatie, maar toen was hij dus net zaterdag getest. Dus daarna in quarantaine. Vervolgens bleef die quarantaine aanhouden en uiteindelijk bleek afgelopen dinsdag dat die 14 dagen was... vpk dacht dat dat beleid was van de revalidatie en zei dat zij, haar collega's en de artsen er erg boos om waren want er bleef onnodig een bed bezet. En hij was nog niet stabiel genoeg om naar huis te gaan.
    De arts zei de volgende dag dat het het beleid was van het zh zelf, maar dat ze het raar vonden dat de revalidatie ze daar aan hield...
    Hij zou dus tot zaterdag in quarantaine moeten blijven, maar gisteren is hij naar huis gehaald en toen mocht hij zonder bescherming of wat dan ook zo door de gangen van het zh naar de uitgang. Toen was hij ineens blijkbaar niet meer besmettelijk.

12. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Bijzonder verhaal. Je volgt als instelling je eigen protocol qua quarantaines en niet die van de revalidatie.
    Dat ze niet door kunnen en ‘onnodig’ een bed bezet houden, komt helaas wel vaker voor, ongeacht covid.

13. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik kan mij zelf wel voorstellen dat een revalidatiecentrum hier erg streng in is. Er zitten daar enorm veel kwetsbare mensen, dus het laatste wat ze daar willen is een virus uitbraak.
    Wel vind ik dat de communicatie beter had kunnen zijn, en ze de mogelijkheid hadden moeten geven om eerst naar huis te kunnen gaan.

Paardenbloem vindt dit leuk.
  14. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Daar kunnen ze toch ook iemand in quarantaine verplegen? Je kunt toch niet iemand om die reden onnodig een ziekenhuis bed laten bezetten.

15. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Dan moet er uiteraard wel plek zijn in het revalidatiecentrum om iemand in quarantaine te verplegen.

Ik vind het ook niet kunnen hoor zo lang een bed bezet houden, had diegene dan thuis in quarantaine laten gaan. (Als diegene daartoe in staat was)

16. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Er was plek, al vóór de kerst. En die quarantaine was in de pandemie al maar 5-7 dagen, nu 14...
    Ik zou het gewoon graag willen begrijpen maar er wordt naar elkaar gewezen en duidelijkheid is er niet gekomen.

17. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik bedoel meer een quarantaine plek, dat is anders dan een reguliere plek in het revalidatiecentrum.

Ik snap dat je het wil begrijpen hoor, maar denk dat je dit antwoord alleen gaat krijgen door een gesprek aan te vragen met beide partijen. Dit kan eventueel de huisarts voor je aanvragen.

Neuzeke en Zeebra vinden dit leuk.
  18. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.494
    8.416
    113
    Ik ben ook wel bekend met revalidatie centrum, iemand was daar ook aantal maanden, maar daar ligt echt de focus op de revalidatie.
    Een virus binnen de deur onder de patiënten belemmert bij die patiënten ook het revalidatieproces.
    Bij betreffende persoon brak het Noro-virus uit op de afdeling, dan konden ze ook in isolatie op de kamer blijven en stond de revalidatie weer nagenoeg stil.

Dus vanuit een revalidatiecentrum snap ik wel dat ze patiënten dan niet opnemen.

19. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.847
    3.007
    113
    De broer van mijn opa lag laats opgenomen, op een kamer waar ook iemand zonder corona lag maar wel verkouden was. Ze mochten ook gewoon bezoek etc krijgen dus niet meer de quarantaine zoals eerst

20. Zeebra

Zeebra Bekend lid

5 aug 2020
    975
    1.256
    93
    Vrouw
    TS ik hoor heel erg veel onmacht terug en veel vragen. Die vragen kunnen hier niet beantwoord worden.
    Ieder ziekenhuis heeft zijn eigen regels opgesteld door ziekenhuishygiene. Daar houden wij (ben vpk) ons als personeel aan.
    Artsen weten vaak niet zoveel van deze regels, dus kan ooit dat een arts iets verteld wat niet correct is.
    Wij als personeel voeren nl de regels uit die door hygiëne en preventie zijn opgesteld, deze stellen de regels op op aanwijzing van advies overheid.
    En ook daar zit idd verschil in.

Maar 14 dagen in quarantaine nee die periode handhaven wij ook niet in ons ziekenhuis. Ik vermoed dat er hier sprake is van een communicatie fout.

Ook bij het ziekenhuis verlaten dient met een mondmasker te gebeuren wanneer iemand nog besmettelijk is. Echter na 14 dagen begrijp ik dat dit niet meer nodig is.
    En begrijp ik jullie vraag waarom jullie familielid nog in quarantaine moest terwijl er al zoveel dagen verstreken zijn.
    Wanneer iemand in quarantaine is ivm COVID mag deze persoon niet over de gang bewegen ivm risico verspreiding. Daarom ook de beschermde kleding die de vpk dragen wanneer ze een langere tijd binnen zijn of evt contact hebben met de patiënt.
    Wanneer er alleen iets neergezet wordt zoals eten of drinken volstaat een mondmasker en handschoenen.

Dus alleen de afdeling en ziekenhuishygiene zouden jullie vragen in deze kunnen beantwoorden. Ook kun je in zijn dossier hier gegevens over kunnen terugvinden. Dit alles wordt nl altijd goed beschreven en gedocumenteerd. Misschien dat er daar iets uit te halen valt.

succes

YaelStone, Neuzeke, Marihi en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina