TO trapt af: ik vind het onzin en geld-uit-de-zak-klopperij. Wij hebben een huis gekocht uit 1880. De verkoper (hoogbejaarde man) móet verplicht een energielabel laten opstellen a raison van 400 euro. Iedereen weet dat dat huis slecht geisoleerd is, dat is ook een van de dingen die wij gaan aanpakken. Waarom moet die man nou op kosten gejaagd worden voor iets waar niemand op zit te wachten? Ons eigen huis moet in de verkoop, hup, weer een energielabel erbij. Volgens mij is er gewoon een hele industrie opgetuigd van bureautjes die energie-labeltjes leveren, allemaal voor ongeveer hetzelfde tarief. En zeker in deze woningmarkt is een energielabel een moetje, en volgens mij bijna nooit de reden dat mensen juist wel of juist niet voor een bepaald huis kiezen.
Ja, belachelijk. Een jaar geleden kon je nog voor 20 euro een definitief energielabel online krijgen, en nu kost het enorm veel geld. Volgens de overheid zou dat meevallen, maar ipv dat ze dan zorgen dat er een max aan zit….. Wij hebben net ons huis verkocht dus, haha. Maar goed, de man die de bouwkundige keuring deed voor de kopers, deed ook energielabels en in vergelijking tot sommigen, viel zijn tarief nog mee, ik geloof 290 euro (alsnog 100 euro meer dan de overheid zegt, maar 150 euro minder dan die ik kon vinden online zonder wachtlijst). Maar, belachelijk dus en een beetje balen dat we daar vorig jaar niet van op de hoogte waren, want toen hadden we dus al wel ons nieuwe huis (met toen energielabel G ) gekocht.
Ik werk in de makelaardij en heb hem nog aangevraagd voor welgeteld 1 euro vorig jaar ook al heb ik geen verhuisplannen. En ik vind het ook de grootste onzin hoor en heb nog geen klant gehoord die een huis niet wil kopen vanwege een slecht label. Mensen vragen er weleens naar maar meer eigenlijk niet. Vanaf 1 januari 2022 moet het label er zijn voordat je überhaupt je huis mag verkopen anders mag je huis niet online gezet worden.
Inderdaad dikke onzin. Wij zijn ons nieuwe huis volledig aan het verbouwen, inclusief isoleren. Verkoper heeft 1 oktober een energielabel laten maken, dat label klopt nu al niet meer. Belachelijk.
Ik heb er ook 1 euro voor betaald, toen vond ik er niet veel van, maar obv bovenstaand vind ik het geldklopperij.
Volledig eens met de openingspost. Er gaat geen huis minder om verkocht worden. Denk eerder dat de overheid hiermee dalijk mensen met een laag energielabel verplichtingen op kan gaan leggen om energieverbruik terug te dringen. Is het enige wat ik kan bedenken waarvoor dit zinvol zou zijn.
Dit is idd wat de Vlaamse regering snel even uit de mouw geschud heeft voor de klimaatconferentie in Kopenhagen. EPC is sowieso al verplicht bij verkoop. Wie vanaf 2023 een huis koopt met label E of F moet dit binnen 2 jaar terugbrengen naar minstens D. Wie nu al eigenaar is krijgt tot 2030 de tijd. Tel daar nog bij dat vanaf 2029 enkel nog nieuwe elektrische wagens aangekocht/ingeschreven mogen worden…. We weten waarvoor we gaan werken de komende 9 jaar. Ff paar 10.000den euro bijeensparen
Sowieso goed dat er een duidelijk beeld is van de woning. Maar wij hebben het gedaan voor de verandering en hebben het nog voor €1. De nieuwe regels vind ik inderdaad geldklopperij, en wat mij betreft mag het terug naar het eerdere systeem.
Dikke onzin zoals iedereen hier Ik heb nu 2x een huis gekocht en ik keek er zelf ook 2x niet naar. Het zegt niet zo veel.
Eens dat de prijs momenteel voor zo'n energielabel te hoog is en eens dat eigenlijk iedere woning toch wel verkoopt, maar om achterliggende redenen vind ik het wel goed dat een energielabel verplicht is. Inderdaad om bijvoorbeeld misschien later het verduurzamen van woningen aan te kunnen (laten) pakken, want daar zullen we toch echt naartoe moeten met z'n allen. Persoonlijk hebben wij er wel degelijk op gelet bij de koop van ons nieuwe huis. Duurzaam vinden wij belangrijk. We hebben een huis met label F dat verder aan al onze wensen voldeed, toch niet bezichtigd om die reden. En ook om praktische redenen: ze hadden daar een gasrekening van 500 euro per maand en dan ben je dus het eerste jaar dat je daar in trekt alleen maar aan het isoleren, dubbel glas, nieuw dak, etc. Hadden wij echt geen zin in. In de biedingen op ons huis zag ik meerdere keren (jonge) mensen die als criterium label C of hoger hadden. Die vonden label B voor ons huisje uit 1880 een absoluut pluspunt. We hebben ons huis met 3 ton winst verkocht. Dan heb je die 300 euro voor een energielabel er ook wel uit hoor Misschien zijn de kosten en redenen nu voor zo'n label niet per se nodig, alles verkoopt, maar ik zie wel degelijk ook een goede kant ervan en ik denk dat dat alleen maar belangrijker gaat worden met de jaren.
Ik schrok wel van wat Kwek zei, daar had ik nog niet aan gedacht. Dat dat label de opmaat kan zijn tot het verplichten van het halen van een hoger label. Ons huidige huis heeft voorlopig energielabel C gekregen in 2015. Ik weet niet precies hoe dat tot stand gekomen is, misschien kreeg iedereen toen zomaar een energielabel en moest je het apart laten uitzoeken als je een echt label wilde? Ik vond het briefje in mijn huizenmap. Het nieuwe huis zou label Z krijgen, als dat bestond, dat heeft nauwelijks isolatie, alleen hier en daar wat dubbel glas. Maar dat gaan wij toch al aanpakken, dus dat label biedt mij geen meerwaarde. Nou ja, ik heb nu in elk geval een bureau gevonden dat het voor ons huidige huis voor E 300 doet, dus iets goedkoper dan ik eerst dacht. Maar alsnog weggegooid geld, wat mij betreft.
On top is de verklaring van de regering: we gaan de mensen steunen met premies en bij de banken kan je renteloze leningen krijgen (dacht tot 20k of zoiets) 1) Premies: "bonne chance" want de aanvragen zijn zo ingewikkeld/uitgebreid dat het haast ontradend werkt. En voor zij die er toch doorworstelen, zal de ontnuchtering wel volgen. Renoveren = meerwaarde = reden voor de overheid om de onroerende voorheffing te verhogen. Ze kunnen exact volgen wat je in je huis gedaan hebt voor welke waarde 2) prima renteloze lening, tot de bank zegt dat je niet kredietwaardig genoeg bent om bovenop je hypotheek extra aflossingen te doen. Daar sta je dan
Ik heb het label nog gratis aangevraagd ondanks geen verhuisplannen. Mocht ik een huis kopen wat totaal gerenoveerd moet worden zou het label me niet uitmaken. Echter als ik iets zou kopen waar ik in ga wonen zonder echte aanpassingen wel, ik wil wel comfort hebben.