Vaccinatie en kinderwens

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Luchia, 10 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luchia

Luchia Fanatiek lid

29 jun 2012
    1.683
    711
    113
    Goedemorgen dames,

Ik denk dat er vast al eerder hier een topic over is geopend dus sorry als er nu iets dubbel wordt gevraagd:rolleyes:

Me vriend heeft gisteren zijn eerste vaccinatie gehad, Ik heb zelf nog heel lang zitten twijfelen als ik wel of niet me wil laten vaccineren nu neig ik toch meer om me wel te laten vaccineren.

Als ik op google het opzoek wordt er aangegeven dat het geen kwaad kan als je je laat vaccineren en een kinderwens hebt maar nu dacht ik dat ik ooit had gelezen dat als je je laat vaccineren het wordt aangeraden een bepaalde aantal maanden te wachten maar misschien heb ik dit verkeerd gelezen destijds.

Hoe denken de dames die een kinderwens hebben over vaccineren?

2. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Inmiddels worden er vrouwen gewoon zwanger na vaccinatie. Ze hebben er ook wat onderzoeken naar gedaan.

Dus zou het gewoon even googlen of anders weet je huisarts misschien wat verstandig is.
    Wat ik begreep is er geen verband.

3. Chrystal86

Chrystal86 Bekend lid

13 mei 2020
    618
    672
    93
    Vrouw
    In het begin moest je inderdaad als je met een fertiliteits behandeling bezig was een pauze van 3 maanden inlassen maar dat is nu al een tijd niet meer van toepassing.
    Het enigste wat bij vaccinatie wel invloed heeft is als je man na de vaccinatie koorts krijgt dan kan dat tot 3 maanden de kwaliteit aantasten maar dat is altijd bij koorts en komt dus niet door de vaccinatie.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik ken iemand die na de vaccinatie gewoon zwanger is geraakt. En ook al bij de eerste poging.

5. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Dat afraden was vorig jaar nog. Een paar maanden terug is het advies veranderd en mogen ook zwangere vrouwen zich laten vaccineren :) Ik doe het nu tijdens de zwangerschap niet. Maar ik had het denk ik wel gedaan als we nog niet zwanger waren.

6. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Wat hiervoor al gezegd werd. Eerst werd in een fertiliteit traject gezegd dat je 3 maanden moest wachten, maar dat was vooral omdat er nog zoveel onduidelijk was. Inmiddels is er zoveel onderzoek gedaan dat duidelijk is dat er geen impact is. Ook vrouwen in een fertiliteit traject mogen zich gewoon op ieder moment laten inenten.

enige wat effect kan hebben is koorts. Dat is voor zaad kwaliteit man niet goed en als je al zwanger bent in het eerste trimester niet goed. En als je in fertiliteit traject zit doen de meeste vrouwen het ook niet rondom de behandelingen.

Ik zit nu zelf in eerste trimester en neem hem nu niet, maar in tweede trimester wel

ik vind het nu best beangstigend met oplopende besmettingen. Had hem liever al gehad. Maar was zelf toen nog niet aan de beurt

ik zou hem nu dus zeker weten nemen! Dan ben je in de zwangerschap ook beschermd

Vero0504 en Wondertje2020 vinden dit leuk.
  7. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.291
    8.748
    113
    Vrouw
    Ik neem de vaccinatie niet en 1 van de redenen is mijn kinderwens. Nog te weinig over bekend vind ik.

Rowena25, Nikki23 en Rosa Canina vinden dit leuk.
  8. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.802
    8.472
    113
    Vrouw
    Omdat er niets bekend is over vruchtbaarheid na de vaccinatie neem ik hem niet. Sowieso is er niets bekend over de langetermijneffecten.

9. Palmpje

Palmpje VIP lid

8 jul 2017
    8.985
    6.983
    113
    Vrouw
    Ik ben het eens met de 2 dames hierboven. Geeft mij geen fijn gevoel om het nu te doen. Ik zit midden in de behandelingen. Durf het gewoon nog niet daardoor.

10. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Momenteel is het advies om je met een mRNA vaccin te laten vaccineren (pfizer of Moderna) en niet een vector vaccin (Janssen of Astra zeneca). Dat geldt zowel voor zwangere vrouwen als voor vrouwen die zwanger willen worden. Er is geen reden om ervan uit te gaan dat het effect zou hebben op je zwangerschap, kansen op zwangerschap of je baby.
    Je risico bij het krijgen van corona zijn gedurende de eerste termijn en de tweede termijn ongeveer gelijk als zonder zwangerschap ( koorts is tijdens de eerste periode altijd vervelend bij een zwangerschap). Tijdens de derde trimester is het gevaarlijker om corona te krijgen omdat je dan sowieso minder longcapaciteit hebt. Dat is waarom het advies voor zwangere vrouwen is aangepast een tijdje geleden.

Wondertje2020 vindt dit leuk.
  11. Mamavandrie34

Mamavandrie34 Fanatiek lid

4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    Ik heb ook lang geteijfeld en uiteindelijk toch genomen. Zo gepland dat ik het op cd3 of cd4 kreeg (liefst had ik cd 1 gedaan maar dat is wel erg lastig mikken met een afspraak maken), voor mijn gevoel was dat de periode dat het het minste invloed kom hebben op korte termijn (10 dagen voor eisprong ongeveer)
    Was ik toch zwanger geweest, had ik de afspraak verplaatst, maar dat was ik dus niet.
    Man heeft het een paar weken eerder genomen, en heeft 3 dagen lamg het max aan paracetamol geslikt tegen eventuele koorts. Mocht van de huisarts waarmee we overlegd hadden. Hij heeft geen koorts gehad.
    lastige keuze vond ik

12. Krv

Krv Fanatiek lid

26 mei 2017
    4.595
    4.449
    113
    Vrouw
    Ik zit ook in een traject maar heb er zeer bewust voor gekozen om me wel te laten vaccineren. Liever voor de zwangerschap dan tijdens en helaas ben ik alweer een hele tijd bezig, ik wil ook niet langer wachten met vaccineren want wie weet hoe lang het nog duurt voordat ik zwanger ben. Van dichtbij helaas een zeer ernstig verloop van covid meegemaakt. Voelt fijn om nu (deels) beschermd te zijn, hopelijk ook snel zwanger. Ik heb het ook overlegd met de kliniek en zelfs nog op de priklocatie met een arts. Succes met het maken van je keuze! Doe wat goed voelt voor jou en laat je niks opdringen.

13. Ang1987

Ang1987 Fanatiek lid

28 jul 2020
    2.418
    2.169
    113
    Hi Luchia,

Ik heb me wel laten vaccineren. Had het vaccin het liefst ook zo vroeg mogelijk in de cyclus gehad, maar was lastig plannen dus is conceptiedag 13 oid geworden. Dit vooral omdat koorts als mogelijke bijwerking van het vaccin vroeg in de zwangerschap niet goed is.
    Ik ben gelijk zwanger geraakt maar dat is een miskraam geworden helaas. Ik denk dat het er niets mee te maken heeft want heb meerdere miskramen gehad.
    Mocht ik nu weer zwanger zijn dan stel ik mijn vaccin wel uit, tot het 2e trimester of later.

14. Nikki23

Nikki23 Fanatiek lid

26 mei 2007
    1.922
    1.906
    113
    Ik neem sowieso geen vaccin, heeft niks te maken met kinderwens want wij zijn compleet.
    Maar ik praatte laatst met een kennisje bij school. Haar schoonzusje kan alleen zwanger worden via ziekenhuistraject en ze had het gevraagd in het umcg en daar hadden ze gezegd dat ze beter kon wachten omdat er nog te weinig over bekend is.
    Nu sta ik er wellicht anders in dan jij mbt vaccins, maar met een kinderwens zou ik zeker wachten. Ook tijdens de zwangerschap zou ik nooit een risico willen lopen door een vaccin.
    Succes met je keuze in elk geval.

15. Wondertje2020

Wondertje2020 Fanatiek lid

6 aug 2020
    4.890
    5.127
    113
    Vrouw
    #15 Wondertje2020, 13 jul 2021
    Laatst bewerkt: 13 jul 2021
    Ik heb eerste vaccin (Pfizer) gehad en krijg volgende week 2e vaccin net voordat ik start met een volgend IVF traject. Van de eerste Pfizer prik heb ik geen last gehad maar dat is per persoon verschillend

Hierbij een presentatie over Covid19 en zwangerschap. Misschien heb je er iets aan.

Bijgevoegde bestanden:

16. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    hier wil ik toch even op reageren. Het kan zijn dat dit tegen jou gezegd is natuurlijk, maar het is niet waar dat het umcg dit adviseert, zie ook de website van umcg
    https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Afdelingen/voortplantingsgeneeskunde/nieuws/Paginas/Zwangerschap-en-coronavaccinatie.aspx

Alle fertiliteit afdelingen adviseren om juist wel te vaccineren.
    Soms wordt geadviseerd om niet in 1e trimester van zwangerschap te vaccineren ivm kans op koorts

femkes vindt dit leuk.
  17. Nikki23

Nikki23 Fanatiek lid

26 mei 2007
    1.922
    1.906
    113
    Ik lees het idd, maar dit is dus blijkbaar wel tegen die persoon gezegd. Misschien op eigen gevoel of gedachte erover, dat weet ik natuurlijk niet.

18. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Kan ook nog eerder zijn geweest, een half jaar geleden was er nog minder bekend omdat er minder zwangeren waren geprikt. Inmiddels weten ze meer en weten ze ook dat er in het derde trimester hogere risico's zijn.

19. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.053
    2.554
    113
    Limburg
    Mijn vriend en ik laten ons beide niet vaccineren, maar dat zou zonder kinderwens ook zo zijn.

20. 19Summer87

19Summer87 Actief lid

12 apr 2021
    308
    192
    43
    Vrouw
    De prik wil ik ook (nog) niet. Een van de redenen inderdaad dat er voor mijn gevoel te weinig over bekend is bij zwangerschap of zwanger willen worden.
    Ben alleen ergens wel bang dat, als ik eenmaal zwanger ben en naar het ziekenhuis zou moeten, tegen die tijd verplicht ben om me te laten vaccineren, omdat ze anders geen hulp verlenen.
    Ik weet wel dat dit officieel nooit zou mogen maar soms maak ik me er wel zorgen om..

Deel Deze Pagina