Rust en regelmaat? HOE?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Veertje84, 5 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi allemaal,

Mijn dochter is bijna 8 weken en ik heb nog een zoon van 3.
    Het slapen wil maar niet vlotten. Ze heeft op zich wel veel last van krampjes, maar verder denk ik niet dat ik haar een goed slaappatroon aanleer. Ik weet ook niet goed waar ik moet beginnen.
    Mijn zoon was een enorme huilbaby, die bijna niet sliep en als hij sliep (waar dan ook), dan liet ik hem vooral liggen en ging ik niet proberen hem in zijn bedje te krijgen of whatever.
    Mijn dochter slaapt op zich wel, maar dan moet ik haar op de arm in slaap laten vallen. Meestal wil ze dan zuigen aan mijn pink en heel soms pakt ze het speentje (1 soort maar, zo ene met een gat in het midden waar je je vinger in kunt doen). Ik probeer haar daarna in de box te leggen en heel soms op de bank (ik blijf er dan natuurlijk wel bij zitten). Maar meer als de helft van de tijd, wordt ze dan na een paar minuten huilend wakker en dan moet ik haar op de arm sussen tot ze weer in slaap valt. Dit gaat ze hele dag zo door. Ook de nachten gaan zo, ze gaat na een voeding 9 van de 10 keer niet slapen en als ik haar wakker in bedje leg (co-sleeper) gaat ze naderhand toch huilen, totdat ik haar eruit pak en sus.

Ik heb het idee dat ik voora bezig ben met sussen en in slaap krijgen van haar.

Julie begrijpen wel dat ik hierdoor weinig tijd voor mijn zoon heb.
    Ik weet niet goed wat ik hiermee aan moet.
    Ik wil wel gaan proberen om haar boven in haar bedje te krijgen (omdat het boven natuurlijk een stuk rustiger is), maar hoe moet ik dat doen als mijn zoon beneden is en mijn dochter om de haverklap wakker wordt en dan weer gesust moet worden?

Bovendien snap ik het principe wel van wakker worden en dan voeden, samen spelen, alleen spelen en bij vermoeidheidssignalen naar bed. Maar als een kind maar steeds een half uurtje slaapt, dan kun je toch niet meteen bij het wakker worden alweer een fles gaan geven? Of moet ik dan eerst nog 2,5 uur blijven proberen haar in slaap te krijgen en in bed te leggen totdat het weer tijd is voor de fles?

ik weet niet wat ik nu als beste kan doen... Misschien heeft iemand advies?

2. xNadine

xNadine Actief lid

27 jul 2016
    383
    39
    28
    Wij hebben hier hetzelfde probleem gehad, ook al heb ik zelf maar 1 kindje. Mijn zoontje was ook heel onrustig en onmogelijk in slaap te krijgen. Hij huilde ook heel erg veel en uiteindelijk zijn we doorgestuurd naar de kinderarts.. pepti tegen kma, nutriton tegen verborgen reflux en heeel veel rust en regelmaat. Ik had ook geen idee hoe ik dat moest gaan doen, hier is het erin geslopen toen zoontje zich beter voelde met de pepti en de nutriton en dus een makkelijker kind werd. Heb je medische oorzaken zoals (verborgen)reflux en kma al uitgesloten bij je dochter? Je zou ook eens naar een osteopaat kunnen gaan, dat heb ik zelf nooit gedaan maar hoor genoeg verhalen van mensen waar het bij geholpen heeft.. als je al het medische hebt uitgesloten, kan je misschien een draagdoek of zak proberen, zodat ze lekker dicht bij jou kan slapen en jij weer meer je handen vrij hebt voor je zoontje en het huishouden. Opgeef moment ben ik hier begonnen met mijn zoontje op vaste tijden te voeden, maar dit raad ik wel pas aan als je dochter iets ouder is, op haar leeftijd kan ze soms gewoon wat meer trek hebben en dan is het zielig om haar te laten wachten tot de volgende "officiële" voedingstijd. Ik heb mijn zoontje steeds bij vermoeidheid weggelegd in zijn bedje en ik heb het gewoon doorgezet.. als hij ging huilen zijn speentje erin en vasthouden, troosten heb ik altijd gedaan maar niet door hem op te pakken, maar door gewoon over zijn hoofdje te aaien en "sshh" te zeggen. Nu slaapt mijn zoontje prima, hij slaapt overdag soms alleen maar halfuurtjes, en de andere dag slaapt hij smiddags ineens 2 uurtjes.. hij is nu 5 maanden en ik ben toch echt wel 3 maanden bezig geweest om hem in een vast ritme te brengen. Dus vaste voedingstijden en op vaste tijden in bed leggen (hij word rond dezelfde tijden moe) en dan speentje geven, sussen maar er niet uit pakken.

Zo, dat is een heel warrig verhaal geworden maar ik wou je toch graag mijn ervaring vertellen haha. :) als je nog vragen hebt, vraag maar raak!

3. xNadine

xNadine Actief lid

27 jul 2016
    383
    39
    28
    En ohja, je zou ook kunnen proberen om haar een vast avondritueel te bieden! Mijn zoontje gaat dagelijks om 19:00 in bad of onder de douche met 1 van ons, dan krijgt hij om 20:00 zijn flesje en dan gaat hij om 20:30 naar bed. Daar doe ik hem in zijn slaapzakje, stop ik hem in, lees ik hem een stukje voor, geef ik hem een kus, en zeg ik altijd dezelfde woorden. ("Weltrusten lieverd, mama houd van jou en is altijd in de buurt. Ga maar lekker slapen") Dan krijgt hij een kus, en ga ik weg. Hij valt elke avond zelf in slaap en slaapt van 21:00 tot 9:00 met maar 1 of 2 keer per nacht dat ik eruit moet voor een speentje, dus het ritueel helpt hem echt.

4. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Bedankt voor je reactie. Behalve krampjes en verborgen reflux (die onder controle is) is er niks aan de hand wat het slapen verstoren kan. Ze kán ook gewoon slapen, alleen niet goed in bed (ofwel overal niet behalve op de arm).
    Draagdoek wil ze niet, ze gaat of krijsen of zoeken).
    Ik heb praktisch de tijd niet om haar te blijven sussen in bed, omdat ik nog een kind heb rondlopen...
    Ik heb ook geen vaste voedingstijden maar probeer er toch zo'n 3 uur tussen te laten.
    ik weet ook dat dit op latere leeftijd goed komt, ik heb immers al een zoon die uiteindelijk ook gewoon slaapt. maar de vraag is, wat doe ik nu?

5. Wenda

Wenda Fanatiek lid

12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Lastig is dat. Hier met de oudste ook gehad. Wat ik nog wel eens deed was hem in de kinderwagen leggen. En proberen dat hij daarin in slaap viel. Een beetje wiebelen, een stukje door de kamer rijden. En als hij sliep zette ik hem in de gang. Daar was het lekker rustig.

Ik weet niet of het lukt maar het voordeel is dat je haar dan niet weg hoeft te leggen. Daar werd mijn zoontje ook meestal wakker van

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik denk dat je een beetje te veel verwacht. Mijn zoon is nu twaalf weken, maar slaapt ook slechts een half uurtje per keer. Ik wieg hem ook in slaap. Of hij slaapt beneden op mijn schoot. Meestal gaat hij tussen voedingen twee keer slapen en voed ik pas na de tweede keer. Lastig inderdaad als mijn dochter ook thuis is, maar ik zeg haar dan dat ik even broer op bed ga leggen en dat ze even alleen moet blijven. Verder plan ik mijn uitstapjes naar de winkel efficiënt in, zodat hij slaapt in de auto. Of een draagdoek, als dat lukt.

7. Essie3

Essie3 Niet meer actief

Je zegt dat je dochtertje soms na een paar minuten huilend wakker wordt. Komt dit doordat ze met haar armen ligt te zwaaien? Dat gebeurde hier namelijk en sindsdien baker ik mijn baby in. Daar wordt ze direct rustig van en ze valt dan snel in slaap. Ook een speentje geeft hier rust. Het duurde een paar weken voordat ze de speen pakte maar nu ze dat eenmaal kan is het echt een uitkomst. Wat je ook nog kan proberen is voor de nacht je baby in bad doen. Daar wordt ze misschien slaperig van. Of het bed opwarmen met een kruik. Wat hier ook goed helpt is autorijden en rondrijden met de wandelwagen.

8. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Hier hielpen de pacco doeken ook. Hier ook 3 maand bezig geweest een ritme te vinden. Okay mijn dochter mankeerde dan wel wat maar ook het slapen was 1 drama. Hier echt de rust van eigen bed, inbakeren, moeheid in de gaten houden en elke x dezelfde handelingen toepassen in een bepaalde volgorde.

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Helpt inderdaad inbakeren? Of anders op de buik laten slapen?
    Zoontje kon heerlijk bij mij op de borst slapen, maar als ik hem dan op z'n rug weglegde schrok hij wakker. Logisch, want hij had een lekker warm buikje en opeens moest hij op z'n rug en was het geborgen gevoel bij z'n buik weg.
    Dus ik legde hem al snel op z'n buik weg, heb zelfs nog een poosje z'n bed voorverwarmd met een kruikje of ik legde hem op de bank neer, op de plek waar ik gezeten had, lekker warm. :p
    Toen dat goed ging ben ik gaan oefenen met zelf in slaap vallen in bed.

10. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.832
    2.255
    113
    Hier 1 kindje maar tot 6 mnd sliep hij niet overdag boven of op zn eigen kamer snachts, in de box soms maar meestal lag hij bij mij. Ik heb een draagdoek gekocht, zo kon ik een beetje mijn gang gaan, kijkt me ideaal voor als je nog een kindje hebt. Of een ergonomische draagzak.
    V.a. 8 maanden af slaapt hij zn slaapjes netjes boven en op zn eigen kamer.
    Ik zou er niet teveel mee bezig zijn. Ik vind 8 wk nog iniminiklein en dan heeft ze mama gewoon nodig. Wel zwaar, snap ik, maar ik denk dat dit nog zwaarder is voor je.

11. Hotsiflots

Hotsiflots Fanatiek lid

31 aug 2015
    1.539
    170
    63
    Full time mom
    Herkenbaar...ik heb een tweeling en zie dan maar ritme te vinden..

Punt. is dat komt vanzelf!!!! geloof me, ik dacht echt is dit het? is dit moederschap? ze sliepen niet en alleen maar huilen huilen en nog eens huilen en vaak tegelijk en ben ook nog eens een bewust alleenstaande mama, sliepen alleen in de armen nu 3 maanden later is er een ritme gekomen en die is vanzelf gekomen met een beetje hulp van mij, geef het tijd en geduld mijn schatjes doen nu precies zoals het hoort...te minste let wel het zijn geen fabrieken hé! je kan wel doen slapen-verschonen-voeden-spelen/knuffelen maar er kan wat tussen komen, ik heb echt waar tot 12 weken met 1 meisje geslapen in mijn armen en de ander bij mijn moeder (we wonen allemaal samen) als ze sliep sliep ze in mijn armen en waar ze ook sliep daar liet ik haar slapen, nu slapen ze na het spelen (lees: rond kijken kirren kusjes van mama) ongeveer 2/3 uur tot de volgende voeding dit alles bij elkaar in de tijd tussen de voedingen in bv wakker worden tot weer slapen moet een uurtje duren inclusief voeden,verschonen en knuffelen) dan slapen tot de volgende voeding dus 2/3 uur, over het doorslapen: inbakeren helpt zeker tegen maaiende armpjes en geeft geborgenheid.

Maar als een kind maar steeds een half uurtje slaapt, dan kun je toch niet meteen bij het wakker worden alweer een fles gaan geven? Of moet ik dan eerst nog 2,5 uur blijven proberen haar in slaap te krijgen en in bed te leggen totdat het weer tijd is voor de fles?

Als je fles voeding geeft absoluut niet om het half uur geven! anders krijg je kindje krampjes from hel en is teveel, er moet minimaal 2/3 uur tussen de voedingen in zitten en ligt aan de hoeveelheid die je geeft 120 cc deed ik om de 3,5 uur, als ze om het half uur komt (en ze krijgt de fles) en honger signalen afgeeft is dat 100% krampjes (die lijken soms op hongersignalen) ik zou (heb gedaan want heb hetzelfde meegemaakt en de grote fout gemaakt om eerder de fles te geven) dus rekken en ind proberen haar in slaap te krijgen en speentje geven, tot de volgende voeding, kijk ook ind of er geen medische oorzaken zijn zoals kma of verborgen reflux (na het drinken-plat-zuur dat omhoogkomt en weer doorgeslikt word = krijsen)

8 weken is nog zo klein om al een compleet ritme te moeten volgen hun hersentjes kunnen dat simpelweg gewoon weg niet, en je mag haar gewoon zo vaak oppakken als je wilt baby's kan je niet verwennen, wel kan er gewenning optreden als zij gewend is om in je armen te slapen (wat logisch is er is niks lekkerders dan mama) dan zal dat afgewend moeten worden en dat is niet 123 gebeurt, wat ik doe is dit:

Kinderwagenbak op bed naast mijn slaap gedeelte, baby lekker ingebakerd erin en dan ernaast liggen en met je hand op zijn buikje sussen en zachtjes praten en daarin proberen te laten slapen, een ledikant is veels te groot voor zo'n kleintje.

En goed letten op slaap signalen! dit is geen b.s maar echt waar als je die mist gaan ze over de slaap heen en dan worden ze overprikkelt en dan slaapt ze echt niet meer (i know the feeling pfft) en net wat olifantje zegt: bedje/wagenbak warm maken met een kruikje (wegleggen als hij erin moet) anders is het van warm naar koud en dan schikt hij wakker (made that mistake pfft) maar vaker is het gewoonweg: mama honger :) geef eraan toe, ritme komt echt wel.

Veel succes, ik weet hoe moedeloos je ervan word om een niet willende slapende baby (x2) te hebben.

12. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Ik heb drie kinderen, de jongste is 3 mnd en zij slaapt overdag in de
    Draagzak. Zo kan ik gewoon van alles doen met de oudste twee.
    Inbed slaapt ze hooguit een half uur, in de draagzak ruim een uur per slaapje, soms wel twee uur (ik leg haar overdag daarom ook eigenlijk nooit in bed).

13. LisaP

LisaP Lid

5 aug 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees even mee, wilde net dezelfde topic beginnen!

Mijn dochter is pas 4 weken en ik merk dat ze overprikkeld raakt doordat ze overdag niet in haar bedje slaapt. Ik heb nog 2 dochters van 2 en 9. Het is dus bijna niet mogelijk om haar bij elk slaapje in bed te doen. Ik moet toch boodschappen doen, naar school brengen/halen, en wat activiteiten met mijn peuter.

Ik probeer zo veel mogelijk thuis te blijven en die momenten haar terug in bed te doen. Maar ze huilt zich een ongeluk. Ook in een bakerzak. Ik ben ook al bij een osteopaat geweest.
    Nu ben ik er best voor om ze een paar minuten te laten huilen en dan te troosten en weer in bed te leggen. Maar deze dame houdt het aardig lang vol! Ik ben dan idd de hele tijd naar boven aan het lopen terwijl mijn peuter alleen zit. Ook slaapt mijn peuter tussen 1 en 3. Dan is het niet handig om de baby ook boven te hebben, zo houden ze elkaar wakker!

Ik weet me ook geen raad, aangezien het consultatie bureau het alleen maar over de 3 r's... En in dat plaatje zitten er niet nog 2 kids...

Iemand tips die ook meerdere kids heeft? :(

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Werkt de draagdoek niet? Dat beperkt meestal de prikkels toch?

15. meisje1977

meisje1977 VIP lid

1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    Ik zou een vast bedritueel gaan hanteren. En haar proberen zelf te laten gaan slapen maar dit zal even tijd kosten. Nu is ze vooral gewend om op jouw arm in slaap te vallen

16. LisaP

LisaP Lid

5 aug 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL

Jammer genoeg niet :( Bij mijn peuter was het geweldig maar de baby is alleen maar druk op zoek naar mijn borst!

Vandaag probeer ik het met de wandelwagen in de woonkamer, met een lichte doek eroverheen... wie weet is dat een oplossing!

17. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Kan je alleen vertellen wat bij ons werkte maar wie weet heb je er wat aan.

Het riedeltje wakker worden-voeden-spelen is leuk maar bij ons werkte het juist beter wanneer onze dochter direct na de fles op bed ging. Ze viel vaak aan het einde van de fles in slaap of er vlak na. Heerlijk verzadigd en tevreden. Vlak na haar slaapje(s) was ze juist toe aan spelen. Kijk eens hoe het bij jouw kindje is.

Daarnaast hadden we vaste voedingstijden. Dus 9.00 uur de fles, 12.00 uur, 15.00 uur, enz. Bij ons werkte dat het beste.

Na 7 weken zijn we 's avonds bedtijd gaan introduceren. Pyjama aan (als onderdeel van het bedritueel), flesje, in de Puckababy en daarna lekker op bed. Vaak wakker weggelegd. Zolang ze niet huilde in haar bed laten liggen en zo viel ze steeds vaker zelf in slaap. In slaap wiegen is ook geen probleem. Bedje was warm gemaakt door middel van een kruik.

Wil je niet de hele tijd naar boven moeten? Kan de kinderwagen niet in de hal of bijkeuken staan waar het rustiger is? Voor het iets donkerder en rustiger maken kan je een Dooky kopen. Ook heel handig voor onderweg.

Over een paar weken kan het ineens een stuk beter gaan. 8 weken oud is nog erg klein natuurlijk. Het gaat weer over en er komt vanzelf meer ritme!

Deel Deze Pagina