Misschien een rare vraag, maar wanneer ik aan het sporten ben en krachttraining doe, dan doe ik dit op een vrij rustig tempo. Ik ben niet met een noodvaart mijn setjes aan het volmaken. Natuurlijk kijk je om je heen en dan zie je het tegenovergestelde. Ik zie mensen soms aan die de gewichten trekken alsof ze de trein moeten halen. Hoe zit dit? Maakt het uit hoe snel je iets doet?
Ik ging altijd vlot door, dan was ik eerder klaar en kon ik eerder naar huis Dus ik deed bijvoorbeeld een setje armen, dan direct setje benen en dan direct weer setje armen en zo verder
Ik train afwisselend. Ligt er aan wat ik wil bereiken, waar ik in mijn training zit, hoe zwaar ik train, hoeveel setjes etc. Over het algemeen train ik 1 ( snel omhoog ) 2 3 ( langzaam omlaag ). Soms heb een lichter gewicht en maak ik mijn beweging zo snel mogelijk en zoveel mogelijk reps ( tot falen ). En soms train ik zo zwaar dat ik blij ben als ik 6 reps op rustig tempo kan krijgen haha. Heel simpel, als je je oefening goed telt dan doe je er langer over, is je trainingstijd langer wat over het algemeen betekend dat je meer effect hebt.
Dat tempo maakt in principe zeker uit. Het ligt er maar net aan wat je wil trainen. Maar in het algemeen is het tempo wat hierboven genoemd wordt prima voor een gemiddelde recreatieve sporter.
Ik zou het vooral even navragen aan je trainer want het hangt er ook anaf hoe zwaar je traint, hoeveel reps en sets enz.
Het ligt er maar net aan wat je wil bereiken en het is ook niet helemaal zwart-wit voor zover ik weet, maar in principe: * Licht gewicht -> meer herhalingen-> uithoudingsvermogen. * Hoog gewicht -> weinig herhalingen -> ontwikkelen kracht * Ertussenin -> spiermassa (de 1 op, 2,3 terug zoals Aszz noemde) Wanneer je intensiteit hoog is, heb je logischerwijs meer tijd nodig tussen de oefeningen als bij een lage intensiteit.
Ik zou dan ro Dat dus idd. Ook is je pauze tussen de setjes van belang, dus navragen bij een deskundige is belangrijk. Waarbij je zelf dus moet aangeven wàt je wilt trainen of bereiken.
Bedankt! Het is niet zozeer dat ik hierin zoekend ben, maar ik was benieuwd naar de verschillen en "effecten"