Pruik/haarstuk

Discussie in 'De lounge' gestart door Scandi33, 22 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Scandi33

Scandi33 Nieuw lid

22 okt 2018
    3
    0
    1
    Voor deze vraag heb ik een anoniem account aangemaakt, vandaar dat het mijn eerste bericht is.

Ik heb al vanaf jonge leeftijd last van haaruitval, maar er zijn ook bepaalde plekken op mijn hoofd waar ik zelf haar uitgetrokken heb. Dat zal voor een hoop mensen heel raar klinken, maar dat is een psychische aandoening die trichotillomanie heet, die waanzinnig moeilijk te overwinnen is. Ik hoop dat jullie me hier geen vervelend gevoel over geven, overigens. Dat is niet waarvoor ik dit topic geopend heb.

Waarom wel?
    Omdat ik vandaag mijn eerste afspraak heb bij een haarkliniek. Ik ga een haarstuk of pruik krijgen. Ik heb al een bepaald kapsel in gedachten, maar twijfel er aan of ik een stukje zal laten maken dat over de kale plekken heen valt, of dat ik mijn eigen haar millimeter en een volledige pruik neem.

Het eerste schijnt mooier te zijn omdat het er echter uitziet. Het tweede lijkt me fijn omdat ik met gemillimeterd haar misschien makkelijker van mijn trichotillomanie af kom omdat ik het niet uit kan trekken als het zo kort is. Onder mijn pruik kan het dan weer aangroeien, denk ik. Hoop ik.

Heeft iemand ervaring met trichotillomanie waar hij/zij over wil pb-en? Heeft iemand ervaring met een haarstuk of pruik? Hoe reageerde je omgeving toen je een haarstuk of pruik ging dragen? Andersoortig advies? Hart onder de riem? Ik kan alles gebruiken op dit moment, ik voel me kwetsbaar en ellendig over de situatie en tegelijkertijd is het heel spannend en hoop ik dat ik straks met meer zelfvertrouwen over straat durf.

2. louan

louan Niet meer actief

Geeen ervaring. Maar kan mjj voorstellen dat het erg vervelend is! Hopelijk ben je straks echt tevreden en voel je je straks beter! Succes!

Scandi33 vindt dit leuk.
  3. Scandi33

Scandi33 Nieuw lid

22 okt 2018
    3
    0
    1
    Dankjewel voor je aardige woorden! Het is heel vervelend ja, ik krijg vaak vragen van mensen wat er mis is met mijn haar. Ik wil het daar helemaal niet over hebben. Hopelijk is dat binnenkort dus voorbij :)

4. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Heb je begeleiding?wellicht weten zij uit ervaring wat fijner is?mij lijkt aangroeien onder een pruik niethandig want waarlaat je dan je eigen haar als t wat langer wordt? Gaat de pruik er dan nog wel goed over? Maar dat zulle ze bij de kliniek vast wel weten. Succes!

Scandi33 vindt dit leuk.
  5. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Ik heb er geen ervaring mee, maar ik wilde gewoon even tegen je zeggen dat je je hierover echt niet hoeft te schamen. Wees juist maar heel erg trots op jezelf dat je deze stap genomen hebt!

Nimue en Scandi33 vinden dit leuk.
  6. Scandi33

Scandi33 Nieuw lid

22 okt 2018
    3
    0
    1
    Ik ben net terug van de afspraak en heb het een en ander mogen passen. Mij is verteld dat het afscheren van mijn eigen haar wel een goed idee is in verband met de trichotillomanie en ook omdat een pruik dan beter zit. Maar ik heb ook de tip gekregen om wat mutsjes/sjaaltjes aan te schaffen om 's avonds te kunnen dragen, zeker tijdens het slapen schijnt dat fijn te zijn. MIsschien zijn hier Joodse- of Moslimdames aanwezig die nog een goede webshop weten voor mooie hoofdsjaals? Ik heb natuurlijk wel wat gegoogled en de eerste hits bekeken, maar misschien zijn hier nog goede (en wat goedkopere) tips.

7. Kipsate

Kipsate Fanatiek lid

22 jul 2015
    1.224
    1.240
    113
    Ik weet niet waar je ergens woont maar ik haal mijn hoofddoeken en sjaaltjes vaak op de zwarte markt in Beverwijk. Of bij islamitische winkeltjes in Amsterdam. Als je deze liever online besteld kan je eens kijken op islamproducten.nl onder het kopje hijab. Daar hebben ze verschillende stoffen en afmetingen. Kijk dan ook eens bij de onderkapjes, misschien zit dat nog prettiger. Heel veel succes, hopelijk kom je snel van je aandoening af.

8. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Misschien hele nieuwe invalshoek maar heb je al eens hulpmiddelen geprobeerd om je aandoening te onderdrukken? Vanuit de sensorische informatie verwerking gezien.

Op mijn werk zet ik dit vestje regelmatig in om behoefte naar andere (schadelijke) prikkels te onderdrukken.

9. Betsy

Betsy Niet meer actief

Niet schamen hoor!
    Het is een aandoening, dat is geen kwestie van willen, maar van kunnen.

Ik hoop dat je het in de toekomst kunt overwinnen en je een prachtige haardos hebt. Mocht dat niet lukken, dan hoop ik dat je daar ooit vrede mee hebt. Dat je een prachtige pruik vind, waardoor je vol zelfvertrouwen weer gewoon door het leven kunt.
    En dat je ooit in de spiegel kunt kijken en weer tevreden bent met jezelf. Met of zonder haar. Gewoon omdat je een mooi mens bent.

Zet hem op!

ellessinia, bloem82, Nimue en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. kim90

kim90 Actief lid

8 okt 2013
    466
    174
    43
    Vrouw
    GGZ Verpleegkundige
    Zoetermeer
    Geen eigen ervaringen, maar toen mijn zus kanker had en chemo onderging heeft ze ook een pruik gehad, uiteindelijk niet veel gedragen omdat ze het volgens mij niet prettig vond zitten. Wel had zij vaak van die speciale doekjes/mutsjes zoals :
    https://hippemuts.nl

https://www.bellebonnet.nl/?gclid=EAIaIQobChMInqeS3p-a3gIVzOd3Ch3mEAb8EAAYASAAEgIX2PD_BwE

Je heb ook simpele varianten, die dan weer prettiger zijn om mee te slapen ( zeker met de koude dagen nu)

Succes met het uitzoeken van iets moois wat bij jou past !

11. Floeperd

Floeperd Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.060
    2.403
    113
    Vrouw

Wow, wat zeg jij dat tof zeg!!! Top commentaar dit :thumup:

Betsy vindt dit leuk.
  12. Lappies

Lappies Actief lid

21 aug 2018
    278
    167
    43
    Wat ontzettend klote is het. Ik heb geen ervaring met die aandoening maar wel met alopecia. Ik heb al erg dunne plekken en zie mensen soms kijken. Ik overweeg ook een haarstuk omdat de medicijnen die ik gebruik wel werken (hierdoor blijft het stabiel) maar die kosten 75 euro pm en wordt niet vergoed. Het idee dat ik dat nog 30 jaar moet uitgeven.. tja daar koop je leuke pruiken van :(
    Ik heb helaas dus geen tips maar wil je wel een hart onder de riem steken. Mooi haar maakt je echt niet minder dan andere mensen maar weet dat het soms niet zo voelt.
    Ik kan soms ook erg verdrietig en jaloers zijn op mensen met een mooie dikke bos. Misschien helpt het jou ook maar ik probeer altijd maar te kijken naar wat ik wel heb, lieve man, familie en kindjes bv en dat anderen daar missch wel mee zouden willen ruilen. En natuurlijk kun je trots op jezelf zijn, hopelijk helpt een haarwerk je in je zelfvertrouwen en misschien lukt het idd wel met een korte coupe je ziekte te overwinnen. Ik hoop dat je iets moois kunt vinden!

13. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Mijn moeder draagt een haarstuk omdat zij alopecia androgenetica heeft en dus heel erg dun haar heeft midden op haar hoofd.
    Ze was zo onzeker daarover altijd, terwijl het andere mensen eigenlijk nauwelijks opviel.
    Toen ze een haarstuk ging dragen wisten de mensen die haar al kende hoe haar haar er werkelijk uitzag en ‘nieuwe’ mensen verteld ze niks.
    Haar zelfvertrouwen heeft een gigantische boost gekregen en eens per jaar (of twee jaar) mag ze een nieuw haarstuk uitzoeken en laten knippen, dus ze is er intens gelukkig mee.

Deel Deze Pagina