Hoi allemaal, Ik ben op zoek naar ervaringen. We overwegen een vakantiehuisje te kopen in Friesland op een vakantiepark. Echt een huisje dus, op eigen grond. Geen stacaravan of chalet. Deze willen we dan deels verhuren en deels zelf gebruiken. Het moet dus aan de ene kant ons plezier en gemak opleveren, maar aan de andere kant ook wel een goede investering zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Do’s en dont’s? Levert het wat op? Waar moet je rekening mee houden als je wat koopt? Komt het wel eens voor dat je jarenlang te weinig huurinkomsten krijgt? Kan je het makkelijk weer doorverkopen? En is er iemand in de zaal die weet waar je voor de belasting rekening mee moet houden? Ik lees van alles over kleine ondernemersregeling versus ondernemer voor de BTW, iemand die voor mij de voor- en nadelen kan schetsen? We hebben er veel zin in . Maar het moet wel zinvol zijn allemaal.
Wij stonden op het punt een huisje aan te schaffen voor eigen recreatie en verhuur. We hebben echter nog net op tijd kunnen en moeten cancelen om met dit geld ons bedrijf weer gezond te maken tijdens en na de Corona dreun.
Leuk idee zeilbootje! Bij de Friese meren? Wie weet willen wij het dan wel een weekje huren . Wij hebben er ook wel eens naar gekeken. De prijzen zijn erg verschillend per regio. Wij keken naar Zeeland: voor favoriete bestemmingen betaal je echt veel meer. Je moet voor jezelf een verdienmodel maken om te kijken na hoeveel jaar je quitte speelt. En hoe zit het met de belasting enz. Wie laat je de schoonmaak doen? Wie checkt of dat ook goed gebeurt? Hoe zet je het in de markt? Zijn de huisjes in coronatijd niet extra duur?
Wij hebben een aantal jaar geleden een appartement gekocht om te verhuren. Dit is dus geen vakantiewoning maar een gewone woning waarin wij zelf dus nooit wonen en die altijd verhuurd is. Niet helemaal vergelijkbaar met jouw situatie, maar ik kan toch even wat erover met je delen. Als je de woning gewoon zelf vanuit privé aanschaft (al dan niet met een hypotheek of spaargeld), dan betaal je helemaal geen belasting daar over, geen belasting over de huur op brengsten bedoel ik. Als je het vanuit een eventuele eigen BV of anders zakelijk koopt (ik weet niet of jullie die hebben), Dan dien je wel belasting te betalen over de opbrengsten (mijn man denkt ongeveer 40%). Wij hebben het dus gewoon als particulier gekocht. Als je een hypotheek ervoor nodig hebt, hou er dan rekening mee dat je daarvoor geen hypotheek rente aftrek kan gebruiken, omdat je er niet woont. Dit kan alleen op je eigen/hoofdwoning. Wij hebben tot nu toe heel goede ervaringen gehad met onze twee huurders die we hebben gehad. En vakantiewoning geeft denk ik wel veel meer werk/rompslomp, omdat je steeds met andere mensen te maken hebt (ook mensen die dingen slopen of vies achter laten). Maar dit kun je waarschijnlijk ook uitbesteden, ik geloof dat een deel van die vakantieparken dat soms ook aanbieden. Je betaalt daar dan wel iets voor Hou er ook rekening mee dat er soms ineens iets dringends kan zijn. Bijvoorbeeld een raam dat kapot is of een lekkage. Dit kan soms slecht uitkomen, maar dan moet je toch daar tijd voor maken. Succes!!
Dank! We kopen het als particulier, maar las op de site van de belastingdienst dat je mogelijk wordt aangemerkt als ondernemer voor de BTW als je het meer dan 140 dagen per jaar verhuurt. En dat is wel de insteek. Maar geen idee of dat specifiek voor recreatiewoningen geldt.
Zeker de Friese meren! Sterker nog, met uitzicht op het water en een ligplaats voor onze boot . Als het doorgaat ben je welkom haha. Verdienmodel maken waren we al mee bezig. We zouden dan over 5 jaar ongeveer 20.000 euro erop vooruitgaan, mits het huis niet minder waard wordt dan nu. En dat is natuurlijk altijd de gok. Bovendien: is 4.000 per jaar genoeg? Ik kom dan op ongeveer 3,2% rendement. Altijd meer dan op een spaarrekening zetten én een eigen vakantiehuisje om naartoe te gaan. Het is een vakantiepark en de verhuur kan via hen gaan. Zij doen dan ook het beheer, schoonmaak en klein onderhoud. Dat heb ik meegenomen in de berekening van het rendement.
Wat ontzettend jammer! Gelukkig kon je er nog vanaf. Dat is wel waar ik me een beetje zorgen over maak: als je het huis eenmaal gekocht hebt en je moet er vanaf ben je het meestal niet zomaar kwijt in Friesland.
Als je eigenaar bent van de woning heb je voor die woning ook te maken met de gemeentelijke belastingen. Over de verhuur dien he toeristenbelasting op te leggen in de huurprijs en dit op aangifte weer af te dragen aan de gemeente. Wanneer je zelf minimaal 90 dagen per jaar de vrije beschikking hebt over de woning kun je te maken krijgen met forensen belasting
Ga de forensenbelasting even nakijken. Dat komt bovenop de gemeentelijke belastingen? Die gemeentelijke lasten had ik inderdaad gelezen. De toeristenbelasting wordt verrekend door het vakantiepark, zij regelen ook de boekingen in de weken dat wij het niet zelf zouden gebruiken.
Ik weet niet hoe die gemeente omgaat met forensen belasting. In Zeeland wordt het wel geheven bij de vier gemeenten van het samenwerkingsverband. Het komt inderdaad bovenop de gemeentelijke belasting.