Hoi meiden, Ik heb even een baaldagje. Onze dochter is nu 5,5 week. (a.s. zaterdag 6 weken). En ik vraag me af of ik het goed doe. Ze krijgt bijna elke dag op een ander tijdstip te fles. Ik probeer nu de volgende tijden aan te houden. 7 uur 11 uur 3 uur 7 uur 11 uur Maar meestal lukt dit niet. Ik geef 6 x 120 cc (120 water en 4 schepjes). Van de week een keer 5 voedingen geprobeerd, dat ging goed. Wel totaal hetzelfde gegeven (1 x 120 cc en 4 x 150 cc). Maar het lijkt wel alsof ze nu meer huilt. Nu begint ze weer bijna, ik word er helemaal zenuwachtig van. Normaal slaapt ze vanaf 7 uur 's morgens goed door tot 11 uur. Maar vandaag heeft ze om 7 uur de fles gehad. Ook iets van de laatste tijd is dat ze na de fles begint te huilen, zou ze dan nog honger hebben? Van het bureau mag ik haar nog niet 5 x 150 cc geven, maar als ze honger heeft. Net dus 7 uur fles gegeven, toen naar bed. Wat gemompel. Toen lag ze te poepen, ik de luier verschonen anders slaapt ze niet. Begint ze daarna kei hard te huilen als ik haar terugleg. Ik even wachten. Daarna weer troosten. 4 minuutjes gehuild, ga ik kijken ligt ze te slapen. Net, na 10 minuutjes, ga ik weer kijken ligt ze op haar vuistjes te zuigen. Ik vind het zo zielig. Ik ben bang dat ik het fout doe. Normaal verschoon ik haar luier, geef ik haar de fles, even knuffelen en terug naar bed. Zou ze soms in de box moeten "spelen" ofzo. Of is ze hiervoor nog te klein? En ze volgt me ook helemaal niet met haar ogen, kan ze me nog niet zien? Ik maak me hierover ook zorgen nu. Hoe ziet jullie schema eruit met een baby van bijna 6 weken? Doen jullie met spelen tussendoor of ook vrijwel meteen na de fles naar bedje? Ik ga natuurlijk wel eens wandelen of winkelen met haar, maar meestal meteen na de fles dat we dan weggaan. Pfff zie het even niet meer zitten hoor.
Hoe zenuwachtiger jij bent, hoe onrustiger je kindje. Ze voelen alles aan. Probeer inderdaad na de fles lekker weer in bed. Of in de box. Maar 6 weken kan ook heel goed een regeldagje geven. Ga nu juist goed opletten wat je kindje wil. Ze wil misschien een ander ritme. Je doet het trouwens altijd goed, maak je geen zorgen. Jij bent de mama, en je doet alles goed. Als ze te eten krijgt, liefde en slaap is het prima.
Toen Lola 6 weken was gaf ik nog BV op verzoek, dus vaste tijden had ik helemaal niet. Volgens mij is dat ook bij FV in het begin. Je baby zoekt nog naar een ritme, dat komt vanzelf. Ik verschoon standaard na het voeden omdat dan de darmpjes gaan werken. Dus voeden, minimaal 15 min rechtop om te boeren en het eten te laten zakken, ondertussen lekker zingen en kletsen met d'r, schoone luier, lekker naar bed. Dus dat huilen na de fles kunnen goed darm krampjes zijn. Veel baby's hebben na de voeding nog wel een zuigreflex maar geen honger meer. Dus lekker op de knuisjes laten sabbelen of een speen aanbieden. Je hoeft je baby niet in de box te leggen, echt spelen doen ze op die leeftijd nog niet. Ik heb Lola wel tussendoor in de box gehad. Met de ogen volgen is bij die leeftijd ook nog niet van toepassing, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Het komt allemaal vanzelf, en je doet niks fout. Het is gewoon de onzekerheid die elke nieuwe moeder heeft. Straks ga je de huiltjes herkennen en zal je meer rust vinden. Groetjes, Mirelle.
Wanneer zouden ze dan echt moeten gaan volgen met de ogen? Ben nu zo zenuwachtig omdat gisteren een slechtere dag was. Ik probeer ook als ik haar oppak normaal te doen. En niet te stressen, zodat ze het niet voelt. Ik heb ook het idee dat zij goed aanvoelt hoe ik me voel. Gistermiddag waren wij op bezoek bij iemand en er waren veel mensen die ik niet kon. Ik voelde me totaal niet op mijn gemak en zij begon te huilen, dus ik werd een beetje onrustig. Ze viel toen wel in slaap maar werd steeds wakker en was erg onrustig. Toen we gingen viel ze meteen als een blok in slaap. Was wel grappig. Dus daarom probeer ik ook heel rustig te zijn als ik haar pak. Maar ik maak me wel zorgen om haar ogen, dadelijk kan ze niet zien. Bij het bureau schijnen ze wel met een lichtje en toen was alles goed. Maar vanaf wanneer gaan we je dan volgen? Als ik haar de fles geef kijkt ze ook meestal precies de andere kant op. Sorry voor mijn gezeur, maar omdat gisteren zo'n shitdag was voel ik me nu heel onzeker.
Hier heb je een link met de ontwikkeling van baby's en kinderen. http://www.ktongeren.org./psychomotordevelopment.html Misschien wat gerust stelling voor je. Helaas meid, ondanks dat je rustig je baby oppakt voelt ze toch je stress. Probeer het van je af te zetten, je bent een goede moeder! Groetjes, Mirelle.
Dank je wel. Wat betekent 'volgt tot op de middellijn'? Hoe oud waren jullie kindjes toen ze deden volgen met de ogen? Ik dacht echt vorige week dat ze dat deed en nu niet meer, is dat niet raar?
ik zou me nog niet zo zorgen maken en haar lekker volgen in hoe ze het ritme wil ze komt vanzelf in een ritme die haar goed bevalt en als ze met 5 flessen veel onrustiger is dan zou ik haar gewoon weer 6 flessen geven mijn zoontje sliep op die leeftijd ook nog erg veel en ging vaak na de fles schone luier en knuffel alweer naar bed. Nu met bijna 4 maanden houdt hij het iets langer vol maar nog niet langer dan een uur
Gaat je zoon van 4 maanden nu ook vrijwel meteen na de fles naar bed? Ik heb ook geen idee wanneer ik haar in de box kan leggen zodat ze kan 'spelen'. Ik heb haar net om 11 uur de fles gegeven en een nu 3 kwartier later ligt ze weer in bed. Haar ogen vielen dicht nadat de fles leeg was en er geboerd was. Maar toen ik haar in bedje legde gingen haar oogjes weer open en nu hoor ik af en toe nog een geluidje. Af en toe kreunt ze even of een of ander geluidje. Maar ik kan haar nu beter laten liggen denk ik of niet? Als ik haar nu oppak om weer te knuffelen slaapt ze helemaal niet meer toch? Of hoe deden jullie dat? Ik heb vanmorgen 120 cc gegeven en dan krijgt ze nu weer 4 voedingen van 150 cc water + schepjes. Zo blijf ik op hetzelfde totaal zitten als met 120 cc water + schepjes en dit dan 6 x.
mijn zoontje hield het op die leeftijd niet eens 3 kwartier vol hoor die was meteen na de fles en boertje luier knuffeltje alweer naar bed dus als ze lekker stil is in bed zou ik haar er zeker niet uithalen hoor lekker laten liggen mijn zoontje wordt om 9.00 wakker.........flesje luier knuffelen en nog even in de box en vaak om 10.00 is hij alweer moe en slaapt hij tot de fles van 13.00. Na die fles is hij ook maar een uur wakker en dan alweer moe. Soms na de 3e fles om 17.00 is hij wat langer wakker en de fles om 19.30 is de laatste en na die fles gaat hij meteen naar bed en slaapt dan tot de volgende dag. dus lekker laten slapen wanneer je denkt dat ze moe is als ze niet meer wil slapen dan laat ze dat echt wel merken door te huilen gewoon haar ritme volgen ze is nog maar net hier en is dat ritme aan het zoeken.
Klopt het wel dat ze met 4 maanden minder huilen? Ligt jouw zoon dan gewoon vrolijk te spelen in de box of is het soms nog huilen? Onze dochter, als ze op is, huilt dan alleen maar. Na de fles is ze stil maar gaat dan slapen. Als ze wakker wordt, lacht ze even in het begin maar na 10 minuten duurt het te lang (als ik haar omkleed) en begint ze te huilen totdat ze de fles krijgt. Onze dochter wacht echt niet geduldig af totdat ze de fles krijgt. Doen ze dat met 4 maanden wel?
Misschien heeft ze wel meer honger, vraag het kwebbeltje eens, of bel even het cb bij jou in de buurt. Met z'n kleintje mag je best wel even tuttelen hoor, of doe haar in een draagzak vinden ze ook heerlijk. Ik voedde eigenlijk altijd als ze zich meldde in het begin, later deed ik dat meer op tijden, want dan kon ik zelf ook eens weg. Succes.
ik heb niet alles gelezen maar wil je wel zeggen datik me in jou evrhaal herken... ik wil je alleen zeggen; als jij denkt dat ze meer honger heeft moet je haar meer geven... laat de tijden een beetje los en gebruik dat alelen als richtlijn! ik gaf kyana der fles en knuffelde heerlijk met haar, na een tijdje werd ze moe en ging ze naar bedje... dit heeft nog heel wat voeten in aarde gekost want mevrouw wild niet alles wat ik wilde! een kindje beneden de 6 maanden kan je niet verwennen! dus maak gebruik van deze tijd! vertroeltel knuffel zoveel als jij wil! geef de flesjes op gevoel.... en gebruik de tijden als richtlijn... ze heeft meer aan een mama die heerlijk met haar knuffeld en zich niet druk maakt over flesjes dan eenmama die alleen naar de tijden kijkt! echt dit werkte het beste! laat je kindje je dag bepalen en jullie komen er vanzelf uit! suc6! en je doet het toppie... luister naar je gevoel!
misschien heeft ze toch 6 flesjes nodig, ik vind 5 flesje ook weinig. noa kreeg toen ook nog 6 of 7 flesjes.
ik moet wel zeggen dat mijn zoontje eigenlijk alleen maar om de fles heeft gehuild of als hij moe was en naar bed wou hij speelt al wel een tijdje met de speeltjes in de box ja maar met 5.5 week zijn ze vaak nog erg moe hoor en willen ze liever weer naar bed dat wou die van mij toen ook bij mijn zoontje is het zo dat als hij huilt wil hij de fles en gaat hij daarna in de box spelen en hij begin na 20 minuten weer te mopperen dan is hij moe en wil hij naar bed als ik hem smorgens bv uit bed haal doe ik hem alleen even schone luier en zijn broekje aan en geef ik hem meteen de fles want hij heeft natuurlijk honger. pas daarna was ik hem en doe ik hem schone kleren aan. maar 5.5 week of 4 maand dat is een wereld van verschil hoor. In het begin willen ze echt nog heel veel slapen dus het is heel normaal als ze na haar fles al gauw weer in bed ligt ik doe het zo.........ik geef dus de fles even boertje knuffelen schone luier en dan even in de box en als hij in zijn ogen wrijft of moppert dan is hij moe en gaat hij meteen naar bed.
waarom volg je niet je eigen gevoel? als jij het idee hebt dat ze rustiger is op die 5 x 150, waarom probeer je het dan niet wat langer dan die ene dag. onze kleine was de afgelopen dagen ook wat onrustiger, kreeg toen 6 flessen op een dag. toen hebben we zelf besloten om er 5 flessen van te maken. hij krijgt nu 5x120 met 4 scheppen. sindsdien is hij een stuk rustiger. we zijn naar het cb geweest voor de eerste controle, en zij vonden het prima dat hij nu op dit aantal flessen zit. Scott weegt wel ruim 4500gr,dat schijnt ook mee te spelen. dus mijn advies is volg je gevoel en kijk naar je kindje daar haal je al veel info uit. heel veel succes! joyce
ik weet niet zeker of de vraag naar mij toe gericht was, zoniet dan sorry voor het antwoord. maar nee Scott krijgt geen nachtvoeding meer. moet erbij zeggen dat hij direct na de geboorte 's nachts van 2400 tot 0600 doorsliep en hij dat nu weer doet. hij krijgt dus om 2400 120cc met 4 scheppen en dan slaapt hij tot 0600 en dan krijgt hij weer een fles. overdag laten we hem geen 6 uur slapen tussen de flessen hoor want anders krijgt hij weer te weinig. maar hij meldt zich overdag ook eerder en zo komen we iedere dag toch weer op dezelfde tijden uit. we hebben het wel op het cb gemeld en die vonden het perfect en prima zo. liefs joyce
Onze dochter krijgt ook geen nachtvoeding meer. Ze krijgt rond 23.00 uur de laatste fles en slaapt dan (meestal) door tot 7 uur (soms moeten we haar wakker maken, maar een enkele keer komt ze nog om 5 uur en dan moet ik het hele schema aanpassen). Vandaag ging redelijk met de voeding, ik heb nu 1 x 120 cc water en 4 schepjes en 4 x 150 cc water en 5 schepjes gegeven. Ze heeft alleen gehuild van 17.00 uur tot 19.00 uur, dat zijn haar wakkere uurtjes. Wat lastig is altijd onder etenstijd.....wanneer zou ze daarmee ophouden? Maar als het morgen weer zo gaat.....zou echt fijn zijn. Voel me nog soms erg onzeker hoor. Vooral als ze huilt net na de fles ofzo. Dan twijfel ik echt of ik het wel goed doe allemaal. Ik ga nu slapen. Slapen kan ik ook niet meer goed. Dan ga ik twijfelen en nadenken over dingen. Weltrusten.
op advies van mijn huisarts zie ik het advies van het cb nu meer als richtlijn. Cb vertelde mij namelijk dat Maricha 6 flesjes van 100 cc mocht (ik had het vermoeden dat het te weinig was, idd sabbelen op vuistjes, en gaf haar al iets meer ongeveer 125 cc) Kwam ik vorige week bij de huisarts en ik vertelde dit aan haar, heeft ze als 1e Maricha gewogen en wat bleek! Het was idd te weinig. Maricha woog vorige week 4140 gram dus kon makkelijk 5x 150 cc drinken. Dezelfde avond mee begonnen en ik herken me meisje weer! Ze slaapt weer heerlijk 4 uur tussen de voedingen, de laatste fles krijgt zij rond 22.30 uur en de volgende ochtend rond 07.00 uur komt ze voor de volgende voeding. Dus ik zou zeggen, niet zo onzeker zijn en meer naar je gevoel luisteren. Je gevoel laat je echt niet in de steek
idd gewoon naar je gevoel luisteren en doen wat je kindje je "vraagt" mijn kleintje is nu 9 weken en zit al op 4 voedingen, geef ik hem die niet en maak ik er meer van is hij niet te genieten. krijg hem niet wakker etc. is wel wat anders als bij jou, maar doe gewoon wat hij aangeeft en hij is heel erg tevreden zo. de onzekerheid is heel logisch hoor. maar het kunnen ook goed regeldagen zijn. dan zijn ze ook wat van slag. maar het gaat altijd weer over. over een paar weken denk je waarschijnlijk waar heb ik me druk om gemaakt.