Dag dames, Ik heb jullie advies nodig want ik weet niet meer wat ik moet doen, hoe ik het precies moet aanpakken.. Ik ben vorige week bevallen van onze dochter en wil ontzettend graag borstvoeding geven. Ik woon in België en hier is het de gewoonte om enkele dagen in het ziekenhuis te blijven en opgevolgd te worden, sinds zondag zijn we thuis. In het ziekenhuis moest ik haar vanaf zaterdag kv bijgeven omdat ze bleef afvallen (ze was van 3,400g naar 3,090g gegaan) en de kinderarts wou daarom dat ik na iedere voeding een flesje erbij gaf Ik voelde mij hier absoluut niet goed bij, maar ik merkte al wel dat ze rustiger was. De eerste dagen was ze namelijk gewoon rustig als ze had gedronken maar na verloop van tijd kwam ze huilend van de borst en was ze bijna niet te troosten. Na 1 dag bijvoeden met kv was ze 100g bijgekomen en toen we die dag naar huis mochten (zondag) heb ik geprobeerd terug enkel borstvoeding te geven, met een hongerige meid tot gevolg Ik krijg van iedereen het advies om ze zoveel mogelijk aan te leggen en nadien te kolven. Als ik dat doe (en dus ook geen kv bij geef) dan ligt ze de hele dag bijna non stop aan want als ze even lost en ik denk dat ze gedaan heeft, dan slaat ze nog geen min later aan het huilen en zoekt ze terug mijn borst, zuigt op haar handje, etc. Dan leg ik ze weer aan, kan het makkelijk een uur en half duren voor ze zelf los laat en dan gaat het weer net gelijk: huilen, handje zuigen, borst zoeken.. Ontroostbaar De enige momenten dat ze niet huilt, is als ze aan mijn borst hangt. 'S nachts net hetzelfde, we kunnen bijna niet anders dan voor het slapen gaan een flesje kv geven. Dan slaapt ze makkelijk 4u aan een stuk, is ze rustig en tevreden.. Als ik enkel bv geef, krijg ik haar zelf niet in haar bedje. Ik heb al met haar aan mijn borst in bed gelegen gewoon om wat slaap te kunnen pakken. Ik vind het ontzettend erg dat ik kv moet bijgeven, maar ik zie geen andere oplossing! Maar dan slaapt ze ook direct een tijdje en kan ik haar niet aanleggen... Ik probeer dan wel te kolven maar dat brengt niets op. Na een half uur kolven heb ik in totaal max 10ml Ik heb ook al gemerkt dat ze bijna enkel voormelk drinkt, hoe zou dit kunnen komen? Bij het kolven is het grootste deel ook voormelk... Er zijn trouwens geen aanleg of aanhap problemen, wel valt ze al gauw in slaap en moet ik haar meestal sterk stimuleren om verder te zuigen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik wil zo graag gewoon borstvoeding geven! Ik ben er echt het hart van in dat ik ze niet zelf kan voeden, en het doet me echt pijn elke keer als ze een flesje kv moet krijgen...
Contacteer misschien een lactatiekundige? Zij kan stap voor stap met je bekijken hoe het anders kan. Veel succes!
Je kunt in België gratis een zelfstandige vroedvrouw laten komen, sommige van deze vroedvrouwen zijn ook lactatiekundige. Als het goed is, heb je in het ziekenhuis een lijst met hun namen telefoonnummers meegekregen. Als je belt, kunnen ze meestal de dag nadien al komen. Ik zou je zeker aanraden om dat te doen. Dan kan ze eens meekijken, misschien dat je dochtertje toch niet goed aanhapt, en dus niet effectief drinkt? Succes meid! Ik hoop dat het snel beter gaat.
Inderdaad, zo snel mogelijk een LK laten komen. Ik lees in je verhaal dat je nu verstrikt zit in het kv bijgeven, en de enige manier om de borstvoeding op de rails te krijgen is daar mee te stoppen. Maar dat moet je echt onder goede begeleiding doen! Waarschijnlijk zie je het nu even niet zitten, maar bedenk dat je kindje nog maar een piepje is . Soms loopt borstvoeding geven heel makkelijk, en soms heb je wat opstartproblemen. Is niet erg dat je dan wat hulp nodig hebt. Daar is een lactatiekundige voor Het is wel belangrijk dat je daar snel achteraan gaat,liever vandaag dan morgen, want de eerste weken zijn superbelangrijk voor je productie. Via deze link kan je er meteen een vinden: Lactatiekundige zoeken - Promoot, beschermt en ondersteunt borstvoeding Bizar trouwens dat het ziekenhuis al zo snel is gaan bijvoeden. Succes!