@Pendrag Jij ook zie ik, ik hoef hoop ik alleen maar naar de vk. Pas als mn bloeddruk méér omhoog is gegaan, word ik doorgestuurd Lang geleden wilde een jonge Chinese prins trouwen met de dochter van een Mandarijn. De Mandarijn besloot de prins te testen. Hij gaf de prins twee lege, porseleinen vazen, 100 witte parels, en 100 zwarte parels. "Je moet alle parels in de vazen doen", zei hij tegen de prins. "Daarna roep ik mijn dochter uit de kamer hiernaast. Zij zal een willekeurige parel uit een van de twee vazen nemen. Als deze parel een zwarte is, mag je met mijn dochter trouwen." De Vraag: Wat was de beste manier waarop de prins de parels over de vazen kon verdelen?
Ik denk in de ene vaas maar één zwart pareltje doen en de rest in de andere vaas met de zwarte parels boven de witte. Kwebbel
De beste manier is om één zwarte parel in de eerste vaas te doen, en alle andere parels in de tweede. Dan is de kans om een zwarte parel uit de eerste vaas te pakken 1, en de kans om een zwarte parel uit de tweede vaas te pakken 99/199. De totale kans om een zwarte parel te pakken is dan 0.5 × 1 + 0.5 × 99/199 = 298/398 (ongeveer 74.9%). Nog een Vraag: Je hebt drie vazen: een vaas die twee witte parels bevat, een vaas die een witte en een zwarte parel bevat, en een vaas die twee zwarte parels bevat. Uit één van deze vazen wordt een parel getrokken. De parel blijkt wit te zijn. Wat is de kans dat de andere parel in dezelfde vaas ook wit is?
Er zijn drie parels die de witte parel kunnen zijn die uit de gekozen vaas is getrokken: De eerste parel uit de vaas met de twee witte parels: in dit geval is de andere parel ook wit. De tweede parel uit de vaas met de twee witte parels: in dit geval is de andere parel ook wit. De witte parel uit de vaas met een witte en een zwarte parel: in dit geval is de andere parel zwart. De kans dat de andere parel in dezelfde vaas ook wit is, is daarom 2/3.
En nog een Vraag: Je hebt nu tien vazen: vijf van de vazen bevatten een witte parel en vier van de vazen bevatten een zwarte parel (merk op dat een vaas dus ook zowel een witte als een zwarte parel kan bevatten!). Je kiest willekeurig een van de vazen. Wat is de kans dat de vaas die je kiest leeg is?
Ik heb het niet zo voor vazen, die breken snel. En nu al helemaal niet meer, ben allesbehalve een rekenwonder
10% denk ik. Je hebt 10 vazen waarvan er 9 gevuld zijn. Dus dan zou je 10% kans hebben om de lege vaas te pakken. Kwebbel
De kans dat de gekozen vaas geen witte parel bevat is (10-5)/10 = 1/2. De kans dat de gekozen vaas geen zwarte parel bevat is (10-4)/10 = 3/5. De kans dat de gekozen vaas geen enkele parel bevat is daarom 1/2 × 3/5 = 3/10 (dus 30%). Gedachtegang van een man*.Vorige week vrijdagavond stapte ik rond twaalf uur samen met mijn vriendin in bed. We praatten wat en ik zocht na lange tijd weer eens lichamelijk contact. Ze knuffelde wat, maakte me warm, maar hield me vervolgens tegen. ,,Nee schat, ik heb even geen zin," zei ze. ,,Ik zou zo graag willen dat je me alleen maar een tijdje vasthoudt". Wat? reageerde ik verbaasd en ontstemd. ,,Waarom nou wéér niet?" Ze zei: ,,Jij als man begrijpt de emotionele behoeften van een vrouw als ik niet. Kan je niet gewoon van me houden voor wie ik ben - en niet voor wat ik doe in bed?"Realiserend dat er die avond niks zou gebeuren, draaide ik me om en viel in slaap. De volgende dag nam ik haar mee naar het winkelcentrum. We lunchten uitgebreid, en we doorliepen tot in den treure De Bijenkorf. Ze paste ontelbaar veel kleren, maar ze had moeite met kiezen. Eén outfit stond haar geweldig. ,,Neem die dan, dan kopen we daar gelijk een paar mooie laarzen bij," zei ik. ,,Je krijgt ze van mij." Ze straalde. Tijdens het laarzen passen viel haar oog op de jassenafdeling. Ik zag haar blik en zei: ,,Misschien moet je ook maar een nieuwe jas bij je outfit. Ik liet haar een mooie uitzoeken. Een beetje duur was ie wel, maar ik gunde het haar. ,Ik heb eigenlijk ook nog een luchtje nodig," testte ze me, zoals vrouwen dat alleen kunnen. ,,Schat neem die J'adore dan ook maar mee,"zei ik in al mijn goedheid. Haar ogen glinsterde, ze was duidelijk opgewonden. ,,Laten we nu maar naar de kassa gaan," zei ze met een bijna schuldige glimlach en haar handen vol spullen. Serieus keek ik haar aan en zei: ,,Nee schat, ik heb even geen zin." *Wat?* reageerde ze met een hoogst verbaasd gezicht. ,,,Wat bedoel je?* ,,Ik zou graag willen dat je deze spullen alleen maar een tijdje vasthoudt" zei ik en voegde daar aan toe. ,,Jij als vrouw begrijpt de emotionele behoeften van een man, als ik, niet. Kan je niet gewoon van me houden voor wie ik ben -en niet voor wat ik voor je koop?" Het zou ook die avond niks worden in bed.
Er was eens een ontzettend rijke koning. Hij woonde in een groot kasteel dat hij zeer zwaar liet bewaken. Op een dag was er een rover die de schatten van de koning wilde stelen. Hij vermomde zich als koninklijke kwakzalver en ging naar het kasteel. Om erachter te komen hoe hij langs de poortwachter moest komen, verstopte hij zich in de bosjes bij de poort om te kijken hoe de andere bezoekers dat deden. Eerst kwam de koninklijke kok bij het kasteel aan. De poortwachter zei "acht", de kok antwoordde "vier" en mocht naar binnen. Daarna kwam de koninklijke kleermaker. De poortwachter zei "zes", de kleermaker antwoordde "drie" en mocht naar binnen. Vervolgens kwam de koninklijke kapper. De poortwachter zei "twaalf", de kapper antwoordde "zes" en mocht naar binnen. De rover, die dacht dat hij het toen wel doorhad, liep ook naar de poort. De poortwachter zei "tien" en de rover antwoordde "vijf". Meteen werd hij in de boeien geslagen en in de cel gegooid. De Vraag: Welk antwoord had de rover moeten geven om binnen te komen?