mindfulness

Discussie in 'De lounge' gestart door mamamadelon, 2 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Aangezien dit mijn jaar word wil ik me meer gaan bezighouden met mindfulness.
    wie houdt zich hier ook mee bezig en hoe passen jullie dit toe in het dagelijks leven?
    en wie weet er een goed boek of een evt. cursus.

2. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Ik lees mee!

3. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    haha! weinig animo tot nu toe,ik heb zojuist wat boeken besteld bij de bieb,hoop dat ik ze snel binnen heb!

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    het lijkt mij ook zeer interessant ... dus ik lees zeker mee

5. Hellen36

Hellen36 Actief lid

30 apr 2007
    121
    36
    28
    personeelsadviseur
    Amsterdam
    Ik heb een cursus gevolgd 'aandachttraining'. Het viel me een beetje tegen maar de principes kwamen wel over. Het zit hem in kleine dingen en je kan het eigenlijk door je hele leven toepassen.
    Ik heb de cursus gevolgd bij Caroline van Eelen: Caroline van Eelen - aandachttraining.info

Je hebt ook cd's met bijv. geleide meditaties. Die vind ik wel fijn om te doen.

Succes!

gr. Hellen

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ik vind het niet zo. Te commercieel. Maar er zullen vast mensen zijn die het echt heel fijn vinden

Maar moet eerlijk zeggen dat wij hier al aardig erg Zen leven en het dus ook niet nodig hebben.

Ik zou denk ik eerder kiezen voor een Zen meditatie.

7. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Beetje Flow?

8. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

mindfull-mama is een erg leuk boek(je)
    juist met tips om het in het dagelijks leven toe te passen
    in de supermarkt, tijdens het eten koken-kids naar bed brengen spits etc.
    ik wil me er ook meer in gaan verdiepen. vind het nog erg lastig om de oefeningen uit het boek echt te gebruiken.
    er staat ook in dat je het niet alleen moet lezen, maar echt de oefeningen moet doen en daar ben ik zo lax in;)

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zou kijken naar de boeken van Jon Kabat-Zinn. Deze: bol.com | Waar je ook gaat, daar ben je, Jon Kabat-Zinn | Nederlandse boeken vind ik erg mooi.

@bosi: wat vind je er commercieel aan? Het is toch niets meer of minder dan aandacht schenken aan wat je doet, bewuster zijn van wat er om je heen gebeurt en beter omgaan met je emoties? Vind ook wel dat er nu erg op in gesprongen wordt, maar dat geeft wel aan hoeveel behoefte er aan is.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113

Het feit alleen al dat het in Amerika een Hype is. Dan heb ik er niet zoveel meer mee.

Mensen hebben inderdaad meer spiritualiteit nodig maar ik zou dat dus niet in zoiets zoeken.

Toevallig ben ik een boek aan het lezen over de westerse en Oosterse benadering van de wereld. Het westen heel pragmatisch, wetenschappelijk en praktisch naast het zen en leven vanuit gevoel en natuur van het Oosten.

Het 1 hoeft niet beter te zijn dan het andere. Alleen zullen Westerse mensen eerder teveel vanuit het verstand willen beredeneren en daarbij hun gevoel vergeten. Daar kun je dan weer aan werken. Met bijvoorbeeld Mindfulness. Is gewoon een methode. Maar die methode spreekt mij niet aan.

Ik houd me er al even mee bezig ( vanaf 2007). En nu als coach lees ik er veel over.

11. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    ik weet wel iemand in het noorden van het land die stilte wandelingen organiseert, is dat wat?

zelf ben ik er wel mee bezig na een cursus die ik gevolgd heb, erg leuk om eens anders en bewuster naar jezelf te kijken!

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wat voor soort coach ben je?
    Ik vind de boeddhistische benadering ook wel mooier, voller dan mindfullness. Mindfullness is idd meer zonder "franje". Maar sommige aspecten van het boeddhisme vind ik moeilijk.

Welk boek ben je trouwens aan het lezen? Ben wel geinteresseerd.

Voor de rest: de boeken van Sarah Naphtali zijn trouwens ook erg goed. bol.com | Boeddhisme voor moeders, Sarah Napthali | Nederlandse boeken bijvoorbeeld.

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Een levenscoach

Maar vind dat woord niet zo goed. Weet het niet zo goed anders te omschrijven.

Ik coach mensen die even stilstaan in hun leven en weer graag voorruit willen of wel tevreden zijn maar weer iets heel anders willen. Ik kijk niet naar het verleden maar alleen voorruit. Ik werk met gemotiveerde mensen die graag alles uit hun leven willen halen. Ook vanuit burn-out posities.

Ik ben nu inderdaad aan het kijken hoe ik de meer "zen"manier van leven in mijn coach methode kan toepassen.

Het is een oud boek dat ik lees en heet:
    Zen-boeddhisme en het westen

bol.com | Zen-boeddhisme en het westen, Erich Fromm | Nederlandse boeken

Deel Deze Pagina