Wie werken hier als Aphahulp en kan mij het een en ander uitleggen betreft belasting en verzekeringen die je zelf zou moeten regelen.
Ben ook benieuwd naar de voors en tegens, hier is het allemaal als zzp.. hoe werkt t bv met evt kinderopvang?
Lees ook even mee. Werk nu nog bij een thuiszorgorganistatie tot Oktober. Mijn contract word niet verlengd en ik sta voor de keus of stoppen of bij dezelfde organisatie beginnen als zelfstandige hulp. Ben nu alles aan het uitzoeken wb toeslagen etc.
Ik werk als alphahulp. Een verzekering zit je rond de 60 euro pm. Dat mocht je in de WW komen je hier recht op heb. Ik heb het niet genomen. Belasting moet je zelf afdragen. Dus elk jaar je papieren invullen en dan krijg je vanzelf de rekening thuis. Als je met de auto gaat kilometers opschrijven en eventueel de benzine bonnen ervan bewaren. Dit kan je ook opgeven. Kinderopvang word gewoon vergoed. In de zin van dat je daar wel gewoon recht op heb en natuurlijk is dat inkomstenafhankelijk hoe hoog je eigen bijdragen gaat zijn. Ik ben dus zzper en vind het wel een rompslomp. Papieren invullen met je cliënten elke week etc etc. Maar goed ideaal te combineren met schoolgaande kinderen.
Via de organisatie. Hun bemiddelen tussen mij en client. Hun verzorgen mijn salaris. Zelf zou ik een verzekering moeten afsluiten bij het UWV en contact moeten opnemen met de belastingdienst. Maar vind het nog erg onduidelijk allemaal.
Hier hetzelfde. Ik heb een contract tot september 2014 maar helaas een 0 uren contact. De kans is groot dat ze mij niet inplannen en als Alphahulp dus wel. De gemeentes willen daar toch naar toe. Goedkoper hè.
Geen ervaring, wel een informatiemiddag gehad hierover, omdat ik er ook op had gesolliciteerd. Hier is het zo: * organisatie stelt jou voor bij opdrachtgever * opdrachtgever is jouw werkgever * er is geen arbo. Geen zin om ramen te lappen? Dan vind je werkgever vast een ander die dat wel wil doen * problemen tussen elkaar? zelf oplossen * je verdient 12,50 per uur. Daar zit in; vakantiegeld, verlof en reiskosten. * word je ziek? Twee weken geen centjes en daarna nog 20 uur betaling en dat stopt het * Uwv zaken moet je dus helemaal zelf werken * geen verlofdagen * opzegtermijn is twee weken van beide kanten of zelfs een week! Het kan maar zo dat je ineens geen werk meer hebt dus, want er is geen contract met de opdrachtgever. Het enige wat de thuiszorgorganisatie dus doet is de betaling in orde maken en contact leggen. Ik zie geen enkel persoonlijk voordeel t.o.v. bijvoorbeeld zwart gaan werken. Dit is alleen handig voor de organisatie (weinig werk, toch inkomsten) en de opdrachtgever, want die heeft een voordelige witte schoonmaakster. Breek ik mijn been, dan heb ik echt vette pech. En opvang kan ik op basis van dergelijke onzekerheid ook niet afspreken. Ik ga er niet beter van worden dus. Zelf moet je dus de belasting in de gaten houden.
Kunnen hun je er niet in helpen? Ik werk als hulp in loondienst, maar ik weet dat 'mijn' organisatie wel helpt bij de alphahulpen.
Ik heb het tijdens mijn studie gedaan als bijbaantje, omdat ik toen nog in de jeugdlonen viel was dit erg voordelig voor me! Ik had twee keer in de week een ochtendje poetswerk (8x12.50) en verdiende daar mee bruto 200 euro. Heb niks afgedragen trouwens hehe wist ik veel, en nu (7jr later) ook niet op het matje geroepen. Ik vond het fijn omdat ze mensen zoeken die echt voor lange tijd komen (oudjes hebben graag jarenlang dezelfde, was ook huilen bij afscheid hoor!), ik adresjes kreeg in mijn eigen wijk (2 straten lopen was het) en je in overleg met de mensen kunt verschuiven of vakantie nemen. Als het niet om veel uren gaat, dus net zoals ik 2 ochtenden, dan kan ik het je aanraden. Ik heb met 3 mensen een kennismaking gehad en eentje afgewezen, met de andere 2 een hele leuk band opgebouwd en met veel plezier gewerkt een langere tijd gewerkt. Kreeg kerstcadeautjes en al hihi.
Met je verkeerde been uit bed gestapt? Ik dacht dat je dacht dat je het echt anders schreef, aangezien je dit in je openingspost en in de titel van het topic had geschreven!
Sorry ik ben inderdaad niet de vrolijkste vandaag. Mijn iPad heeft dit woord met de autocorrectie verkeerd overgenomen. Nu weer OT
Goedkoper wel. Maar hou er rekening mee dat er alsnog een groooooote kans is dat je geen werk aan geboden krijgt. Er zijn maar bar weinig mensrn die recht blijven houden op huishoudelijke hulp.
Ik heb begrepen dat je je reiskosten zelf moet declareren bij de belastingdienst. Dit zit dus niet in je uurloon. Bij ziekte heb je 2 wachtdagen. Langerdurig ziek? Je client betaalt 6 weken ziekte door. Langer dan 6 weken ziek? Dan betaalt het UWV je uit. Hier moet je zelf wel verzekerd voor zijn. Voor eventuele zwangerschapsverlof of ander bijzonder verlof kun je je wederom voor verzekeren bij het UWV. Zo is het ons verteld.
Dat kopt. Maar de cliënten die hulp krijgen worden door de gemeente min of meer verplicht om een Alphahulp in te schakelen. Scheelt voor de gemeente 6 per uur.