Wij gaan ons huis miv april in de verkoop zetten. We willen graag een nieuwbouwhuis laten bouwen (zelfbouw, dus we kopen bouwgrond en willen een huis laten ontwerpen door een architect). Nu maak ik me een beetje zorgen om de juiste volgorde. Ik zoek dus ervaringsdeskundigen . Wat we hebben gedaan: - met de bank gesproken; we weten wat we kunnen lenen als we het tegen een x of y bedrag verkopen (en hoe we moeten rekenen). - met de makelaar gesproken over de vraagprijs en strategie. - we verkopen (hoogstwaarschijnlijk) met een restschuld. We hebben met een veel grotere restschuld gerekend bij de bank dan de makelaar verwacht. Door deze restschuld is een grondaankoop op dit moment niet mogelijk. Eerst moet het huis verkocht worden. Tot zover is alles duidelijk. Maar hoe werkt het als we ons huis werkelijk gaan verkopen? Dus stel. Er wordt op 1 mei een koopcontract getekend en op 1 augustus is de overdracht. Op 1 mei staat ook het stuk grond nog te koop waarop wij willen bouwen. Hoe moet ik handelen, en vooral, in welke volgorde? Volgens mij moet je nl: - in geval van restschuld binnen 3 maanden een nieuwe hypotheek hebben afgesloten. - met een bouwtekening + bouwkostenberekening bij de bank komen voordat je uberhaupt een hypotheek krijgt. Dus moet ik dan eerst (op zeg maar tussen mei en augustus) - bouwgrond ovv financiering aankopen - architect laten tekenen en berekenen (als ik dit nl moet doen voordat ik naar de bank ga betekent dat denk ik ook dat we dat zelf moeten financieren?) - bouwvergunningen hebben En daarna naar de bank voor een hypotheek? En kan dat uberhaupt als de officiele overdracht dan nog niet geweest is? En wat komt er nog meer bij kijken? Want we willen er het liefst een woonunit op laten plaatsen. - aanleg elektra / riolering etc - vergunning woonunit En wanneer moet alles geregeld worden? Mijn vraag is dus met name: wat moet er in welke volgorde gebeuren om van een verkocht huis, nieuw te bouwen? Je hulp is heel welkom, dank alvast voor je reactie.