Fietsen met de buikdrager of draagdoek?

Discussie in 'Verzorging' gestart door ElleE, 26 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ElleE

ElleE Actief lid

4 jun 2006
    223
    0
    0
    Ik geloof dat de meningen hierover heel erg verdeeld zijn, ben benieuwd wat jullie ervan vinden; is het verantwoord om met de kleine te gaan fietsen terwijl je hem/haar draagt in een buikdrager of draagdoek? En waarom vind je dat?

Ik vraag dit, omdat wij geen auto hebben en alles op de fiets doen... De creche is ongeveer een kwartiertje lopen, dus dat is nog wel te doen maar als je een keertje haast hebt 's ochtends... ;)

2. eve

eve Fanatiek lid

26 apr 2006
    4.525
    0
    0
    Den Haag
    Ik heb eigenlijk dezelfde vraag. Heb ook geen auto en creche is ongeveer 10 minuten lopen. Maar zou idd wel prettig zijn om ook es te kunnen fietsen. Vind het zelf echter een beetje een eng idee om met een draagzak om te fietsen. Maar aan de andere kant is het maar een klein stukje. Ben dus ook benieuwd naar ervaringen/meningen van anderen.

3. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Ik weet niet of het verantwoord is om te gaan fietsen met een buikdrager, maar ik weet wel dat er ook adapters te koop zijn zodat je de maxicosi op je fiets kan bevestigen.

4. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Ik zou het niet doen als ik jullie was!

De Stichting Consument en Veiligheid (SCV) raadt het gebruik van een draagdoek of draagzak op de fiets inderdaad af. Het kind is dan te kwetsbaar. Een woordvoerder: "Het is bij ons bekend dat daar een dodelijk ongeval mee is gebeurd. Vervoer geen baby's op de fiets totdat ze goed zelfstandig kunnen zitten (vaak pas met negen maanden)."

Dit stukje komt van de site van ouders online.

5. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Volgensmij wordt het idd afgeraden alleen ik heb het bij alle 4 wel gedaan. En zo'n maxi cosi ding achterop heb ik ook gehad, vond ik doodeng :p , verkopen ze die nog wel? Ze zijn hier niet meer te koop iig.

6. Mirna

Mirna Bekend lid

6 mei 2005
    908
    0
    0
    Ik zou t niet doen. Toch gaan wandelen met de kinderwagen om ergens naartoe te gaan. Je kunt dan zelf wel goed fietsen, maar je weet nooit wat je onderweg tegenkomt.
    Je zou t jezelf nooit vergeven!...

7. ElleE

ElleE Actief lid

4 jun 2006
    223
    0
    0
    Dat had ik al eens eerder gehoord, maar waarom is het voor een kind veiliger als het rechtop kan zitten? Als we worden aangereden maakt het volgens mij niet veel uit of het kind kan zitten of niet... Bovendien is in de buikdrager het nekje misschien nog wel beter beschermd tegen whiplash achtige toestanden, op een stoeltje voorop krijgen rug en nek het aardig te verduren als je komt te vallen...

Bovendien, ik weet nog enigzins hoe ik een val moet breken (als ik het aan zie komen dan natuurlijk) en mijn fiets weet dat niet, dus wat dat betreft kan het kind weer beter aan mij vast zitten dan aan mijn fiets... ;)

Ik vind het een moeilijk dilemma! Wandelen met de kinderwagen kan ook, maar voor het naar de creche brengen is dat minder handig. Ik zou graag vanaf de creche meteen met de fiets door willen naar mijn werk, en dat gaat dan niet!

8. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Hoi Elle

Ik vind ook dat je gelijk hebt.. hoe dan ook vallen is nooit goed.. zelfs niet met een kindje in een fietssstoeltje en wat je ook zei.. je kan zelf je wat draaien als je de val ziet aankomen zodat je kindje evt op jou valt en niet op de grond. Met een stoeltje kan dat niet.
    Een buikdrager of draagdoek vind ik trouwens erg stevige dingen.. je hebt ze lekker dicht tegen je aan.

Maar of ik het dan toch zelf zou doen weet ik niet...

9. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Pffffff.....dodelijke ongelukken gebeuren (helaas) met van alles en nog wat...om daar dan gelijk een draagdoek door af te gaan raden...

Volgens mij moet het gewoon kunnen als de draagzak er tenminste een is waarbij de baby stevig tegen je aan zit. Je hebt ook van die losse 'tassen', zeg maar...waarbij het kind meer tegen je aan 'hangt', verborgen in een hangtas...die zou ik niet vertrouwen...

10. ElleE

ElleE Actief lid

4 jun 2006
    223
    0
    0
    Ja, van die schoudertasmodellen slingeren nogal in het rond als je valt denk ik ;)

11. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Idd vind ik ook, ik zie ook genoeg die de kidneren niet vastzetten in het fietsstoeltje dat is pas gevaarlijk :(.
    Ik heb het met alle 4 met regelmaat gedaan in de draagzak opd e fiets en een goeie draagzak lijkt me fietsend of lopend zowiezo veel fijner als zo'n "hangtas" , ook voor je rug, oef....

12. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik zou het echt nooit doen... als ze in een draagzak zitten zijn ze nog zo klein en er zal maar wat gebeuren. Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven. Nu fiets ik natuurlijk wel eens met mn dochter (15 maand) maar ze is nu zelf natuurlijk ook een stuk sterker mocht er wat gebeuren. Gewoon lopen dus is mijn advies.

13. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    je hebt toch ook van die fietskarren...
    zo'n wagentje die je achter de fiets dan doen...
    daar zijn ook wel zitjes voor te koop waar een baby inkan. en anders kan de maxi cosi er wel in misschien........je ziet ze vrij veel.
    dat lijkt me veiliger dan op de fiets met je baby in een draagzak o.i.d.
    en je kan er ook nog eens boodschappen in meenemen............

14. Chanel

Chanel Bekend lid

19 mrt 2006
    761
    0
    0
    Amsterdam
    Misschien kan je kijken voor een fietsstoeltje voor voorop je fiets. Of is je baby daara nog te klein voor?

15. Niet meer actief

Volgens mij wordt het afgeraden, niet zozeer vanwege het vallen, maar meer vanwege het ineens moeten remmen. Je hebt allemaal (of ook niet) toch weleens meegemaakt dat je zo plots moest remmen dat je van je zadel afkwam en tussen je zadel en stuur stond. Dat is dus niet echt veilig als je kindje dan ook nog eens tussen jou en het stuur zit!

16. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Ik begrijp wat je bedoelt, alleen toch heb ik het met geen een van 4 ooit meegemaakt, wel zijn we eens met de zitjes omgevallen en kwam mijn dochtertjes enkel tegen de stoeprand aan en klem in de spaken, terwijl ze in een goedgekeurd zitje zat in de riempjes, dus wat dat betreft... t KAN natuurlijk maar ik heb een fietskar en ben daar weleens over een drempel mee gekomen en die vloog uit balans door het gewichtverdeling en lag op de kant, doodeng, en dat was een dolphin fietskar dus daar lag het niet aan. Ik fiets als het nodig is gewoon straks met de draagzak om, je loopt in hetverkeer, hoe dan ook gevaar, OPLETTEN dus, zelfs zonder kids!

17. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik zou het zelf niet doen denk, om wat Gupsie zegt. Maar ja ik zat net vandaag te bedenken hoe gevaarlijk het eigelijk is om te fietsen, zeker met een baby straks. Aan de andere kant wil ik niet alles met de auto gaan doen. Dus het wordt een fietskar (daar kan idd een maxicosy in) of zo'n adaptor om de maxicosy op je bagagedrager te klikken.

18. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    k heb zo'n fietskar/wandelwagen achterfiets k zet de kleine in de maxicosi erin super handig vooral als je ook nog boodschappen moet doen

19. sillaah

sillaah Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.429
    0
    0
    Utrecht
    zo'n veilig idee vind ik het niet..
    ik zou het zelf niet snel doen, in de kinderwagen is veiliger voor zo'n kleintje.
    Mischien een enkele keer dat ik met de draagzak zou fietsen als
    het echt nodig is ! en dan nog zou ik maatregelen nemen,
    mischien iets extra eromheen wikkelen, zodat t kindje goed aan jou vastzit, een goeie jas aan.. mischien dat ik het dan is voor een keertje zou doen.

20. friend

friend Lid

13 aug 2006
    7
    0
    0
    groepsleidster kdv
    beverwijk
    is het geen mogelijkheid om met je kindje in de draagzak en je fiets aan de hand naar het dagverblijf te lopen, kun je evengoed meteen door en hoef je je ook niet druk te maken over de veiligheid

Deel Deze Pagina