Mijn zoontje is nu 17 maanden. Vanaf baby af aan is het eten heel moeizaam gegaan. Maar zijn eetpatroon zou ik graag wat willen uitbreiden. Maar hoe krijg ik dat voor elkaar als hij niets wil proeven en bijna alles uitspuugt. Ik ben bang dat hij straks een kind word wat niets lust. Ook al bied ik heb dingen aan die hij lust weigert hij vaak te eten. Soms komt het voor dat hij 2 weken amper eet. De kinderarts vind het geen probleem zolang hij niet zakt in de curve. Maar zo kan het ook niet lang doorgaan. Ik ben geen moeder die zich snel druk maakt als hij niet eet. Hij krijgt niets anders ervoor in de plaats. En als hij niet eet dan eet hij niet. Maar toch zit het me niet helemaal lekker. Wie heeft er tips voor mij ?? Zijn schema is nu. 8.00 papfles (meestal drinkt hij 100 cc) Van een bordje weigert hij. 10.00 fruit, soms eet hij een 6 maanden potje dit gaat wel op vaak maak ik vers gepureerd fruit maar dit eet hij heel slecht en weigert hij vaak. Stukjes fruit wil hij niet proberen. Zijn zus zit ernaast met smaak fruit te eten. Maar dat stimuleert hem niet. 12.00 brood als ik geluk heb eet hij 1/4 boterham op. En heel soms 1/2 tot 2/3. Zonder beleg eet hij het beter als met beleg. Dan gooit hij gelijk alles op de grond 15.00 kaakje (vind hij heerlijk) 18.00 warm eten dit gaat redelijk maar dan wel bruine bonen, spinazie of snijbonen. De rest weigert hij bijna gelijk. voor het slapen een fles groeimelk zodat hij toch nog wat vitamines binnen krijgt.
Nee hier gelukkig een goede eter.. Weet het ook ff niet. Misschien yoghurt? of danoontje zelf op laat eten? Vind mijn dochter stoer..
Ja yoghurt vind hij wel lekker en krijgt hij ook wel als toetje maar ik zou gewoon zo graag willen dat hij wat anders leert eten. Fruit eten gaat de laatste dagen goed. Het gaat in de blender met van yoghurt erbij en ik maak er een smootie van. Dat gaat in de fles en drinkt hij goed op !
Grappig, ik wilde net als tip de yoghurtshake geven. Ik heb er geen verstand van maar vind het leuk om even te brainstormen en misschien heb je er nog wat aan. Het zijn gewoon wat gezellige ideetjes dat met eten te maken heeft. -Kun je samen niet een aardbeienplantje verzorgen (of iets anders eetbaars)? dan betrek je hem erbij en word het misschien leuker? -Of een gezicht maken met de boontjes als haren en dan ander eten als neus/mond? -Laat hem eens helpen met koken (geef bv een pan met een laagje water en laat hem dit wassen) -Heeft hij een kiepauto? Geef als lading eens wat (droge) pasta. -Als je een boerderijboekje hebt kun je eens bespreken wat de dieren eten. Konijn-wortels-lusten wij dat ook? -Laat hem (als dat nog kan in jouw supermarkt) de groente wegen en het bonnetje plakken -Knutsel eens een boodschappenmand (met reclamefoldertjes) je kunt dit dan meenemen en ook gaan halen. Soms werkt het averechts als je er teveel boven op zit. Schenk hem eens een paar dagen geen aandacht tijdens het eten (wel gezellig praten over dingen maar geen opmerkingen over eten) Ik kan me voorstellen dat het heel vervelend is. hier lustte mijn dochter ook niet alles. toch kreeg ze altijd een beetje op haar bord en nu (na een paar mnd) eet ze het met smaak op! Succes!
Misschien kan het helpen als je het eten anders aanbiedt? Mijn dochter wil het liefst alles zelf doen, ik heb het 'knoeien' lang tegengehouden, maar ben toch steeds meer om: ze eet echt veel meer als ze het zelf mag pakken, en mag dopen ergens in (appelmoes, avocado, tomatensaus, creme fraise). En grote schelpenpastas, daar kun je veel saus en groenten in verstoppen en het past goed in een kinderhandje... Maar je gaf zelf aan dat het warme eten niet echt het probleem was. Wat hier ook een openbaring is sinds een paar dagen, is dat mevrouw een kindervorkje fantastisch vindt en het prikken echt een uitdaging is. Je moet dan dus wel twee tot drie keer zo lang voor de maaltijd uittrekken, maar het werkt hier goed. Succes ermee in ieder geval!
Mijn dochter was precies zo. Weinig eten (al vanaf het begin) en behoorlijk duidelijk in hoe ze het wilde hebben, anders at ze het niet. Een paar tips: - Pap van een bordje en zelf laten doen (liefst lekkere dikke pap, dat eet gemakkelijker) - Brood zelf laten doen - Fruit: probeer eens banaan uit de hand of gepureerd fruit door een toetje - Groente, gewoon blijven aanbieden. Misschien 's avonds altijd iets aanbieden wat hij lust en iets wat nieuw is? Evt mengen, of door elkaar leggen. - Gebruik eens een warmhoud bordje, dan heeft hij langer de tijd om er mee te prutsen. Laat hem er maar mee spelen, dan went hij er aan. Hier werken de 'bibaboontjes' en de 'rirarodekool' met een gek stemmetje erg goed de laatste tijd. Ze doet het nu ook zelf! - Ik zou die flessen er uit doen. Hij wordt vol, zonder er moeite voor te doen om ook zelf iets te eten. Hij overleeft echt wel, en voor de vitamines kun je hem pilletjes of druppeltjes geven. Evt. kun je hem 's avonds nog een beker volle melk geven voordat hij gaat slapen, maar dan echt in een tuitbeker of gewone beker. Fles is op deze leeftijd echt een verslaving aan het sabbelen. - Elke dag een glaasje versgeperste sinaasappelsap, als hij dat lust en er geen diarree van krijgt. Lekker wat "onzichtbare" vitamines! En verder je niet te veel zorgen maken hoor. Julia at ook wel eens een poosje een boterham op een dag en verder niks. Ze was met 18 maanden maar 150 gram gegroeid in een half jaar, maar toen ze daarna weer beter ging eten, had ze ook meteen een groeispurt, vooral ook de lucht in! Als je je er zo druk om maakt, dan merkt hij dat ook meteen en stress helpt niet om meer te eten. Dat voelen ze aan, en het is juist belangrijk dat het leuk blijft (hoe moeilijk ook!). Succes!
Nog wat ideeën: - Boterham lekker zonder beleg laten, en probeer het eens dubbel te doen, of in reepjes. - Kaakje --> geef een volkoren biscuit of een cracker. Julia at heel vaak crackers als koekje en nog steeds vindt ze dat heerlijk. Geeft weer net wat bouwstoffen extra!
Ik zou idd ook aanraden die flessen eruit te doen! Onze dochter is wel een goede eter, maar wil ook al een tijd geen bordje pap meer. Daar waren we op over gestapt toen de ochtend papfles eruit ging. Nu vragen we (ik) vaak wat ze wil pap of een broodje en meestal zegt ze dan KAAS! Zolang je kindje niet mager en ziekelijk wordt zou ik het even aanzien en proberen zoveel mogelijk verschillende dingen te laten proberen en dan in handzame vorm (dus niet gepureerd). bv. Banaan in plakjes Mandarijntje in partjes Appel in partjes Gehalveerde druiven Rozijnen ( is erg interessant uit een doosje, kun je ook heerlijk mee spelen) Handzame groente. En als hij zijn brood het liefst kaal eet dan probeer je dat toch eerst? Vervolgens kun je hem interesseren voor allerlei beleg. Zelf laten kiezen is heel leuk. Succes!
Ik zou hem zelf laten eten, hier eet ze bijna niet als je haar eten geeft, als ze het zelf mag doen gaat het prima. De dingen die ze niet lust / wil spuugt we wel weer uit, maar probeert het wel.
Bedankt voor je tips. Mischien is dat een idee als hij wat ouder is maar voor de meeste dingen is hij nog te jong. Hij snapt nog niet wat worteltjes zijn en kan ook nog niet lopen. Maar wel lief van je !
Bedankt voor de tips meiden ! Mischien leek het alsof ik er erg bovenop zit maar dat is niet zo. Ik laat hem vaak zelf eten, iets in zijn mond stoppen mag echt niet. Toen hij 9 maanden had hebben we pre logopedie gehad en zij heeft me ook veel tips gegeven. Sperziebonen mag hij heerlijk mee knoeien maar hij eet dan denk ik 1 boontje en de rest ligt op de grond. Mischien moet de papfles er binnenkort ook maar af als ontbijt. Helaas wil hij geen pap uit een bordje eten. Groeimelk was nog het advies van het Cb. Deze krijgt hij voor het slapengaan en is echt een rust momentje voor hem. Warm eten gaat meestal wel goed en bij spinazie kan hij een heerlijk bordje van leegeten. Dan kan ik echt genieten. Ik benader sowieso vanaf een positieve manier. Van de week heb ik een perzik in stukjes gesneden. Maar hij wil al geen stukje vasthouden laat staan in zijn mond doen. Ik heb er toen een spelletje van gemaakt. Julia durf jij er een likje van te nemen en ja hoor zus deed leuk mee. Hij wilde toen ook wel een likje doen en hij vind dat erg lekker maar het ging echt niet in zijn mond. Kwa gewicht wil ik eignlijk niet dat hij nog meer zakt. Hij zit op de -2 lijn en met zijn lengte op gemiddeld. Een heel mager lijfje heeft ie.
Ik zou idd de ontbijtfles proberen te laten vervallen en vervangen voor brood. Of een cracker? Of yoghurt met wat brinta en een scheutje diksap? Die avondfles zou ik lekker erin laten ...