bv ochtend/middag flesvoeding op kdv?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door mich87, 10 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    #1 mich87, 10 feb 2012
    Laatst bewerkt: 10 feb 2012
    Even een vraagje in het gedeelte van flesvoeding, omdat ik denk dat jullie mij wel met deze vraag kunnen helpen.

Ik geef nu dus nog volledige bv, maar ik ga over 3 weken weer werken en dan gaat mijn zoontje 4 dagen naar opvang (combinatie oma/kdv). Ik wil graag bv blijven geven, maar kolven op mijn werk is echt heel erg lastig, dus kan met geluk 1x kolven op mijn werk. Nu drinkt mijn zoontje echt veel en daar valt voor 4 dagen gewoon niet tegenop te kolven.
    Nu wil ik dus dat hij als hij naar het kdv gaat, naast 1 fles bv ook 2 flesjes kunstvoeding krijgt. Maar hoe introduceer ik dit, welke voeding neem ik en hoeveel krijgt hij dan? Per keer drinkt hij 220 ml bv en hij zal overdag 3 voedingen krijgen denk ik? Dus hoeveel flesvoeding krijgt hij dan die andere 2 keer?
    Hoop dat jullie mij kunnen helpen met tips, want heb echt geen verstand van flesvoeding! Bedankt :)

2. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Niemand?

3. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Zolang je geen andere voeding hebt geintroduceerd zou ik kiezen van HA voeding ivm allergieen. Op het moment dat je ander voedzel gaat introduceren heeft dat geen meerwaarde meer.

Ik zou beginnen met kleinere flessen wat kv valt vaak zwaarder en 220 is best een flinke hoeveelheid. Ik zou dan kiezen voor 150+5 of 180+6.

4. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Ik zou net als Juju zegt kiezen voor hypo-allergene voeding (mits je nog geen bijvoeding geeft), het is zo zonde als je anders evt. allergieën in de hand werkt als je gewoon standaard voeding geeft naast de borstvoeding en de meerwaarde van borstvoeding op die manier minder wordt...

Ook zou ik kiezen voor minder voeding (180+6) dan wat je aan bv geeft, al is het de vraag of hij het accepteert...
    Misschien eerst thuis een aantal dagen uitproberen hoe hij er op reageert, zo kan je ook zien wat hij nodig heeft!

En bij flesvoeding: zolang er maar ongeveer minimaal 3 uur tussen de voedingen zit is het goed...

5. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Als het goed is, krijgt hij de voeding van de kdv. 220ml maken en kijken hoeveel hij op drinkt.

6. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle reacties! Ik zal hem eerst ook voorzichtig moeten laten wennen aan flesvoeding denk ik? Hoe lang is de aanloopperiode?

Als hij naar de opvang gaat, is hij 7 maanden. Moet ik dan volledige zuigelingvoeding geven of opvolgmelk (of iets in die trant?)? Ook krijgt hij dan al 1 maand bijvoeding, nog steeds kiezen voor hypoallergeen of dan voor 'normale' voeding?

Dank :)

7. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Voeding nr 2 kun je dan geven, gewone voeding is goed.
    Hier heeft mijn zoontje nooit prioblemen gehad met de KV maar die was wel al 9 maanden. Je kunt beter de KV en BV niet mengen: liever eerst een halve fles BV en dan daarna de KV. Behalve als hij KV echt niet zou lusten natuurlijk.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    220cc is erg veel!

Weet je wel zeker dat dat echt is wat hij nodig heeft?
    Melk komt op een heel andere manier uit een fles als uit een borst. Als een kind aanzuigt aan de borst komt er eerst even niets, dan druppels, en dan als de melk toeschiet stromen, is de borst bijna leeg dan komt de melk weer druppelsgewijs. Dat is voor kind een teken dat de melk bijna op is.
    Uit een fles komt van begin tot einde een gestage stroom melk en die stopt zonder waarschuwing abrupt. Het druppelsignaal dat een borst geeft heb je met een fles niet. Kinderen die borst gewend zijn hebben de neiging om door te blijven drinken aan een fles, ook als ze al voldoende binnen hebben, omdat e op dat druppelsignaal wachten, maar dat komt niet! Daarom zie je soms dat ze na een fles met meer dan ze nodig hadden dat ze toch nog boos zijn als de fles leeg is: die druppelwaarschuwing hebben ze nog niet gehad!

Heb je wel een newbornspeen of calmaspeen op de fles zitten? Zit de dop er stevig opgedraaid?

Hoe zwaar is je kind, hoe vaak drinkt hij op een dag?

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Iets te snel...zie dat je kind dan al 7 maanden is.
    Dan geef je als je kv geeft opvolgmelk, en daarvan mag een kind niet meer dan 800cc op een dag.
    Ik denk dat je op die leeftijd echt niet onder werktijd nog twee grote flessen opvolgmelk naast een grote fles mm moet gaan geven, want dan heeft je kind onder werktijd al vrijwel z'n hele dagmaximum aan zuivel binnen!
    Beter is om naast wat je kolft onder werktijd je kind lekker groente en fruit te laten geven, aangevuld met een kleine fles opvolgmelk en evt. Wat water of thee. Is er geen verhoogd allergierisico, dan mag i.p.v. opvolgmelk ook een bakje yoghurt.

10. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie. Ja, ik heb nu van meerdere mensen begrepen dat 220ml erg veel is. Ik weet ook niet hoe het gaat, want ik geef mijn zoontje nooit de fles... Mijn vriend en moeder zeggen dan dat hij niet genoeg heeft en dan geven ze hem meer. Mijn zoontje is nu bij mijn moeder en heb haar de opdracht gegeven om hem 150ml bv te geven en als hij klaar is, zijn speentje. Om te kijken of hij hier ook genoegen mee neemt. Dat zou mooi zijn, want dan is het voor mij een stuk beter te doen met kolven :)
    Ik had al bedacht dat ik hem naar het kdv gewoon dat mee ga geven wat ik kan kolven (ws ongeveer 200 ml) en dan de rest aanvullen met eventueel een heel klein flesje kv en voor de rest fruit en groenten. Ik ga hem bijvoeden d.m.v. rapley, maar mss dat ik dan voor het kdv een uitzondering maak dat ze hem wat gepureerd fruit kunnen geven.
    Mag een bakje yoghurt dan ook? Dat zou helemaal mooi zijn, hoeft hij niet aan de kv. Hier geen allergieen of iets dergelijks...

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als er geen allergien enzo zijn, fan mag vanaf een maand of zes gewone (half)volle yoghurt.
    Jammer dat papa en oma dat principe van het doordrinkeffect niet kennen! Misschien moet je ook eens met ze doornemen hoe je op een borstvriendelijke manier een fles geeft?
    -kind rechtopzittend voeden, niet horizontaal liggend (anders schenk je de melk als het ware naar binnen)
    -aan het begin van de voeding niet speen in de mondvstoppen, maar met speen om lipjes aaien tot kind de speen zelf pakt
    -newbornspeen op de fles
    -dop stevig op fles draaien

12. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Ok, dan ga ik die yoghurt ook proberen als hij naar het kdv gaat.

Ik heb ze al in training :) Maar voor mijzelf was het ook wel even een leerproces hoor. Ik geef natuurlijk altijd borstvoeding, dus ik had ook geen idee dat het met een fles zo anders was. Heb mijn moeder net gesproken en ze heeft hem een voeding gegeven van 150ml met newbornspeen. Ging heel goed en hij had genoeg volgens haar. Kijk, dat gaat de goede kant op :) Dan neemt hij als ik weinig gekolft heb mss ook wel genoegen met 120 ml per voeding en dan eventueel wat aanvulling met thee/water/yoghurt/fruit. Wat een opluchting deze nieuwe kennis! Ik maakte me al helemaal zorgen hoe ik in hemelsnaam aan 220ml per voeding zou komen...

13. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Super! :)

Deel Deze Pagina