Hoi allemaal, Mijn zoontje is bijna 3 maanden en wordt sinds twee weken standaard wakker tussen 4.30 en 5.00 uur. Inmiddels heb ik het gevoel dat dit een beetje 'gewoonte' is geworden, niet dat hij hongerig is. Ik verschoon hem en hij ligt te lachen ipv te roepen om eten. Het flesje met 135 ml dat ik hem vervolgens aanbied, drinkt ie wel op. Hij gaat daarna ook weer slapen. Eerst was dat tot ongeveer 7.30 uur, maar de laatste dagen is de kleine man er om 6.15 uur wel klaar mee. Tijd voor een nieuwe dag wat hem betreft! Werd ie maar gewoon (voor het eerst) wakker rond 6.15/6.30 uur... Dan kan ik 'm meteen weer 5 voedingen geven. Met die nacht/vroege ochtend erbij zit ik op 6. Niet dat dit erg is, maar wel jammer dat ik van 5 naar 6 ben gegaan ipv andersom . Iemand enig idee of tips wat ik kan doen? De kleine man krijgt overigens na zijn badje rond 19.30 uur boven de enalaatste fles. Dan begint voor hem ook de nacht enm valt ie in een diepe slaap. Rond 23.15 uur maak ik m wakker voor de laatste voeding (met een schepje extra). Hierna gaat ie altijd meteen weer verder tukken... Ik merk aan mezelf dat ik graag het eet/slaapgedrag van ons ventje in de nacht wil 'doorbreken'. Het houdt me erg bezig. Terwijl ik stiekem ook wel weet dat ik vast gewoon geduld moet hebben... Hoop op wat reacties. Liefs!
heb geduld, een kindje moet zelf het ritme zien te vinden. Joey slaapt door maar komt zo nu en dan ook wle eens voor een fles. hoe meer jij je ermee bezig houd en er druk om maakt hoe langer het duurt.
klinkt misschien gek, maar ik las hier ergens anders op het forum dat je beter om 22u00 laatste fles kunt gevenb dan om 23u00, omdat ze om 23u00 in hun diepste slaap zouden zijn, waardoor ze minder goed door zouden slapen. Wij natuurlijk meteen proberen . Dat ging twee dagen super goed (doorgeslapen tot 6u00), maar daar na anderhalve week wakker vanaf 4u00 en dan een beetje jengelen... Wij hebben er voor gekozen om hem er niet uit t halen en niet een extra flesje te geven. Dus alleen troosten (in bed), speentje geven (die er dan dan 1 min weer uitvalt) etc. In plaats daarvan geven we hem 10cc meer bij de avondfles. Dus met ietsje meer voeding en een heleboel geduld en slaapgebrek, ging hij ineens vanzelf doorslapen tot 6u00! Nu maakt mijn vriend hem zelfs wakker om 6u00 voor zijn ochtendfles! En rond die periode hebben we hem ook in de combi-sleeper laten slapen 's nachts ipv onder een dekentje. Hierdoor ligt hij veel rustiger.. misschien heeft dat er ook aan bijgedragen.. Je zou ook rijstebloem door de laatste fles kunnen geven, dat valt wat zwaarder op de maag en dan heeft ie niet zo snel honger tegen 4-en. Dat hebben wij niet gedaan, aangezien Thomas' ontlasting wat moeilijk verloopt en rijstebloem enigszins stopt.. Dit gaat nu al een paar weken goed, dus ik heb er vertrouwen in dat hij het nu door heeft!
Dit komt mij bekend voor! Sanne wordt de laatste tijd ook wakker om 5.00 uur. Wij geven haar dan de speen, wel moeten we ongeveer 3/4 keer naar haar toe om het speentje te geven.
Dank voor jullie reacties. Speentje geven heb ik al eens geprobeerd, maar die valt inderdaad kneitersnel weer uit z'n mooie mondje. En hij zuigt er wel op, maar zit me ondertussen alleen maar aan te staren.. Blijf/bleef je er dan trouwens ff bij zitten tot hij weer slaapt? Of een speen erin en meteen zelf weer naar bed?
Ik denk dat het een kwestie van geduld hebben is. Langzaamaan schuift het wel op. Tenminste dat is de ervaring met mijn dochter.
ik heb het vermoeden dat iedereen gefixeerd is op het doorslapen. het komt echt vanzelf, tuurlijk is je nachtrust hard nodig maar je weet dat als je een kindje krijgt je er ook gebroken nachten bij krijgt....
Ik blijf niet bij Sanne zitten tot dat ze weer slaapt. Ik doe het speentje in haar mondje en ga weg, maar als ik het speentje in har mondje stopen ze blijft huilen ga ik natuurlijk niet weg. Ik denk ook dat het een kwestie van geduld is hoor. Maar ik geef haar geen fles als ze bij de laatste voeding goed gedronken heeft, want ze kan het wel (doorslapen). Als ze dan wakker wordt om 5 uur en ik kom bij haar dan begint ze te lachen . Heb dan het gevoel dat ze me voor de gek houd . Maar Sanne slaapt dan bijna altijd wel weer een uurtje door.
meestal deed ik het speentje erin en dan ging ik weer terug naar mijn bedje (om er dan vervolgens 10 min later weer uit te moeten).... Maar dat verschilt misschien per kindje....
@ roxyrox: natuurlijk hou je rekening met gebroken nachten... Maar na een heftige tijd (8,5 week te vroeg geboren) ben ik wel weer aan wat nachtrust toe en bovendien ga ik volgende week weer aan het werk... en dan moet ik min echt 6 tot 7 uur slaap hebben anders ben ik niets waard...
Je zou inderdaad ook eens kunnen proberen om de laatste fles iets eerder te geven. Ik merk tenminste bij Luc dat als hij om 22.00 zijn fles krijgt hij zo tot 08.00 slaapt maar als die fles iets later is hij het vaak maar tot 07.00 volhoudt.