Vandaag groeiecho gehad en de baby is iets te klein dus over 2 weken weer terug.. Met de 20w echo was hij juist flink dat is dus erg vreemd.. Maak me eigen zorgen. Ben 31+2 en de baby is op 1518 gr geschat.. Geschatte geboorte gewicht is 3300gr. Wat vinden jullie er van? En hoeveel woog jullie kleintje rond 31w?
Geen zorgen maken zolang de doorbloeding van de navelstreng en placenta nog goed is! Zorgelijk kan het zijn wanneer het geboortegewicht beneden p10 en in sommige ziekenhuizen zelfs p5 wordt geschat. Als voorbeeld: mijn dochertje was p11 bij haar geboorte met 39+3, 2910 gram. Met 40 weken zou dat dan zo rond 3000 gram zijn geweest en gewoon prima. En mijn zoontje was p9 met 39 weken, 2905 gram. Jongens en meisjes verschillen ook in groeicurve. Geen zorgen dus! Het gemiddelde bestaat niet voor niets uit twee uiteinden. Deze baby woog met 31 weken geschat 1492 gram. Conclusies kun je pas trekken als elke twee weken de meting herhaald wordt door dezelfde persoon.
Bedankt voor je antwoord, lief van je! Over navelstreng en placenta heeft ze niets gezegd.. Hoe zit dat met die p waardes? Ik snap dat niet haha.. weet jij welke p waarde dit is?
Dit inderdaad. Het kan zijn dat de meting met 20 weken net na een groeispurt zat dat het wat hoger uitkwam. Maar ook omdat de meting door iemand anders was gedaan. P waarde betekenen dat er zoveel procent kleiner of groter is. Groeit jouw baby op p40 dan is 60 procent groter/zwaarder op die termijn en 40 procent kleiner/lichter. Edit: volgens mij noteren ze p waarden op de echofotos van de groeiecho. Dan heb je ook nog verschil in pwaardes van het hoofdje, beentje en buikje en het geheel.
Ons kindje wordt ook wat klein geschat. Tijdens 20 weken echo groeide ze nog op de p50 en tijdens een controle met 33 weken vond de verloskundige haar erg klein aanvoelen, met groeiecho 34 weken werd ze 2000gr geschat. Ik krijg trouwens nog steeds tijdens controles te horen dat ze niet heel groot aanvoelt. Geboorte gewicht verwachten ze als ze zo op deze lijn blijft rond de 3300 maar kan dus ook wat kleiner zijn. Ze doet het verder goed dus ik maak mij geen zorgen!
1 meting zegt nog te weinig, bovendien zit er een foutmarge op P metingen zijn gewoon normaalverdelingen die je misschien nog kent van wiskunde a. Belangrijkste is dat een kindje zn eigen curve volgt. Een p96 kind is dan misschien wel zwaar, maar als t altijd in de curve valt ineens minder spannend. Een p96 kind die een paar metingen naar p30 zakt is wel reden om in de gaten te houden. Maar als een kindje altijd op p30 is en zo keurig doorgroeit is dat dan weer niet zo spannend. Eigenlijk zijn pas de uiteinden van die curve reden om extra te meten of als t kindje ineens afwijkt van eigen curve Als ze het geboortegewicht a terme schatten op 3300, dan vind ik dat geen afwijkende waarde. Dan is je kind gewoon rond t gemiddelde.
Wat de rest ook zegt; het zegt alleen wat als er meerdere metingen zijn. Ik kan je wel mijn ervaring vertellen, achteraf heb ik me heel veel weken heel veel zorgen gemaakt terwijl er met mijn dochter niks aan de hand was. Met de 20 weken echo kwam ze rond de p60 uit, maar tijdens een groeiecho met 26 weken was ze naar de p10 afgezakt. Dat i.c.m. het feit dat bij mijn zoontje de placenta echt niet goed werkte en hij erg dysmatuur (onder de 2 kilo met 37 weken) geboren werd, deed gelijk alle alarmbellen afgaan. Ze waren in het ziekenhuis ook niet erg optimistisch. Elke week flowmetingen gehad (heb jij dat ook gehad?) en elke 2 weken een groeiecho, gelukkig bleef ze op de latere echo's rond de p10 zitten en is ze uiteindelijk geboren met een gewicht van 3300gr (41 weken). Super netjes dus... Zolang de groeiecho's niet verder afbuigen en je flowmetingen gewoon goed zijn, zou ik proberen me geen zorgen te maken.
Meten ze de doorbloeding van de placenta als er sprake van behoorlijke groeiachterstand tov eerdere echo's houden ze ook de placenta in de gaten of die nog voldoende de baby kan voeden zeg maar.
Ik snap dat elke "afwijking" van het gemiddelde zorgen geeft. Maar als bij het bij deze ene meting blijft en ze daarbij verwachten dat je baby 3300gr gaat zijn bij de geboorte, dan zou ik me niet al te veel zorgen maken. Sowieso is 3300gr bij 40 weken heel mooi gemiddeld.
Dat is zo.. Ben benieuwd 12 januari weer terug. Sprak gisteren m'n schoonvader en m'n man was ook een hele kleine baby en ik ook en we zijn nog niet groot dus daardoor kan het ook komen
Te klein is <p5 en dat is deze baby niet. 1 meting zegt sowieso heel weinig. Niet elke baby is gemiddeld. Hoe groot/zwaar was jij bij geboorte en jouw partner? Zo lang doorbloeding placenta goed is en baby gewoon dat lijntje volgt zie ik het probleem niet. hier een geschatte baby op 30 weken die groot zou zijn en met 3900 gram geboren zou worden. Kwam amper 3 kilo uit. Dochter bij 30 weken geschat op 3300 bij geboorte kwam 4 kilo uit bij 39 weken. Dus ach .. 1 meting .. ik zou niet gelijk in de stress schieten
Als je het plaatje download dan kijk je bij hoeveel weken je zit en wat gewicht is dat ze zagen op echo. Kan je puntje op het kruispunt zetten zeg maar. Tis net wiskunde En dan kan je zien tussen welke lijntjes je in zit. Nu zit je tussen de p5 en p50 lijn in en dat is dus gewoon ‘normaal’. Ook kan je bij meerdere metingen dan zien of de baby een lijntje gaat volgen.
1 meting zegt niet veel, tweede meting afwachten. Zolang die flow maar goed is. Als jullie beiden ook klein zijn is dat wel een factor om mee te rekenen. R kwam met krap 3050 ter wereld (39+1) en G met 3245 (38+5) wij zijn beiden niet zo super lang. Alleen R was dan wel opgeleverd zonder spekkie en 41cm, dat werd ff zoeken met kleertjes. G was 43 cm maar had aanzienlijk meer spekkie en een volle bos haar (r was zowat kaal).
3300 gram bij geboorte klinkt toch helemaal niet als te klein? Omdat kinderen steeds wat zwaarder worden bij de geboorte, gaat het gemiddelde wat omhoog, maar dat wil niet zeggen dat de kleinere baby's te klein zijn. Mijn kinderen waren 2860 (38+2), 2990 (40+4) en 3200 (40+0). Alleen bij de eerste benoemde ze dat ze mogelijk wat 'klein' zou zijn en kreeg ik extra controles. Toch vond de gynaecoloog, naar wie ik doorgestuurd werd, dat wel meevallen. Wat kleiner maar niet te klein. En uiteindelijk scheelt met 38 weken geboren worden of met 40 weken ook nog wat gewicht natuurlijk. Bij de andere twee was het gewoon prima zeiden ze. Goed dat ze het controleren, en extra controleren bij mogelijke twijfel. Maar het klinkt zeker niet verontrustend.