Mexicaanse Griep en zwangerschap

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by ichtus, Jul 19, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ichtus

ichtus VIP lid

Mar 5, 2007
    14,841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Even een algemene vraag...

Nu in de media weer steeds meer de nadruk ligt over de epidemie die in het najaar gaat uitbreken van de Mexicaanse griep komt bij mij toch snel de vraag naar boven of ik me als zwangere zorgen moet gaan maken..

Mag je bij zwangerschap ook Tamiflu hebben (dat middeltje tegen dat virus) ???

En.. ons kindje wordt in november (ongeveer) geboren.. we hebben schoolgaande kinderen.. manlief werkt in supermarkt als bedrijfleider dus besmetting is natuurlijk zo gebeurd.. hetzij door kiddies hetzij door manlief.. Nu wordt er wel gezegd dat baby's tot 6 wk na de geboorte antistoffen van mams hebben, maar dat dit niet altijd op gaat weten we van de jongste die met een flink griepvirus in het zh kwam te liggen toen ie 4 wk jong was. en dan nog.. na die 6 wk gaat dat al niet meer op.. Dan lijkt een baby me extra kwetsbaar.

merk dat ik me toch meer zorgen maak dan ik dacht.. ook voor evt bevalling in het zh. Ze verwachtten een uitval in personeel in zh van 30 tot 50 % en dan zou de zorg in gevaar komen. Nu nemen zorginstellingen wel voorzorgsmaatregelen, maar toch.. *zucht*...

Nou ja.. ik hoop dat jullie de zorg die ik kennelijk onbewust toch meedraag wat kunnen reduceren..

Dank alvast....

Groeten

Ichtus

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Ichtus,

ik snap je bezorgdheid. Maar het is niet nodig om je nu al druk te maken. Er wordt gewerkt aan een vaccin en zodra dat beschikbaar is zullen zeker kinderen in aanmerking komen om dat te krijgen, en ook alle personeel in gezondhedisinstellingen. Waarschijnlijk is er vaccin voor de hele bevolking. Je mag inderdaad tamiflu als je zwanger bent, maar alleen op indicatie van de huisarts. Er worden nu overal crisisplannen gemaakt, er is altijd reservepersoneel, dus dat komt echt wel goed.
    We zijn nog nooit zo goed voorbereid geweest als nu op zo'n pandemie, en we zijn er ruim op tijd bij, dus ik denk dat het allemaal best mee gaat vallen.

Mirjam

3. ichtus

ichtus VIP lid

Mar 5, 2007
    14,841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Dank je voor je antwoord.. t stelt me zeker gerust... ik ga weer verder met genieten...THNX

Share This Page