snap niks meer van 20 weken echo

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by eve, Jun 9, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. eve

eve Fanatiek lid

Apr 26, 2006
    4,525
    0
    0
    Den Haag
    Kom overal tegenstrijdige berichten tegen omtrent de 20 weken echo. Dacht dat dit gewoon een termijn echo was die iedereen standaard krijgt maar kennelijk moet je daar zelf om vragen...?

Heb m'n zorgverzekeraar (Azivo) gebeld en die beweren dat het niet vergoed wordt. Heb ze verteld dat dat per 1 januari standaard in het basispakket zit maar daar wisten ze niks van!

Bovendien ben ik 36 en volgens mij krijg je die echo dan sowieso vergoed (ook al voor 1 januari 2006).

Kortom: ik snap er weinig meer van. Het gaat me echt niet zo zeer om het geld hoor maar meer om het principe. Wil gewoon weten of alles goed is met m'n kindje!

Dus, hoe zit het nou precies?

groet, Eve

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Eve,

de 20 weken is geen termijnecho maar een screeningsecho. Sinds 1 janauri wordt deze echo vergoed door de basisverzekering. Je bent vrij om er wel of niet voor te kiezen. Nog niet in elke regio wordt deze echo standaard aangeboden. Er is ook nog niet voldoende capaciteit om elke zwangere vrouw deze echo te geven. Maar als je erom vraagt moet ie zeker gegeven worden.
    Realiseer je wel dat er niet alles op gezien kan worden. Om een voorbeeld te geven, maar 60% van de hartafwijkingen wordt op een echo gezien.
    Dus het is een mooie check-up, maar het biedt geen garantie op een 100% gezond kind.
    Je hebt zeker recht op vergoeding.

Mirjam

Share This Page