Hoi meiden, Ik zit met een dilemma en heb snel raad nodig. Even heel in het kort mijn verhaal: - Sinds ruim 3 jaar kinderwens - Snel zwanger geraakt maar miskraam - In de 1,5 jaar daarna nog 2x een miskraam - Afgelopen augustus eerste IVF behandeling: 4 eiblaasjes, 4 eicellen, 2 bevrucht, 1 teruggeplaatst en de andere niet goed genoeg om in te vriezen. Resultaat: heeeel licht streepje op test maar uiteindelijk niet zwanger. - Maandje rust - Daarna met 2de behandeling gestart - bij eerste follikelmeting bleken er een paar kleine eiblaasjes te zijn maar ook 1 grote cyste; behandeling afgekapt - vorige maand op dag 2 van cyclus uitgangsecho gehad waarop de cyste er nog steeds zat en in de andere eierstok maar 1 nieuw eiblaasje; in overleg met gynaecoloog niet begonnen met nieuwe behandeling - vandaag wederom 2de dag nieuwe cyclus en weer voor uitgangsecho geweest; cyste is bijna weg maar er zit weer maar 1 nieuw eiblaasje. En nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen... De gynaecoloog die ik deze keer had zei dat ik maar gewoon moest beginnen met prikken vandaag. Maar dan zou ik dus gokken op 1 eitje (als ik mazzel heb). Volgens haar kan ik niet meer verwachten op mijn leeftijd (ben 39) en zal het volgende maand niet veel anders zijn. Maar in augustus had ik er 4. En de maand daarna weliswaar een cyste, maar toen zaten er ook meer eiblaasjes. Kortom; ze laat de beslissing aan mij en ik weet het niet! Ben zo bang om maar op 1 eitje te gokken maar ben ook bang dat mijn eitjes opraken en dat ik er binnenkort geen meer heb... Weet iemand hier iets van? Ervaring met verschillende aantallen eiblaasjes per maand? Ik hoop dat jullie snel reageren! Liefs, Vlijtigliesje
Hai liesje! Oef, wat een moeilijke afweging en idd een dilemma. Ben benieuqd: hebben ze bij jou niet van hormoon veranderd? En ben je geprikt op amh/ fsh? Die moeten iets zeggen over je eicelreserve... Toevallig heb ik deze poging iets gelijks meegemaakt al weet ik dat ik bevoorrecht was met 6 follikels, in vergeijking met de vorige pogingen was het veel minder. Ik snap het nog niet want ik ben meer hormonen gaan spuiten maar wel van de gonal naar puregon gegaan, misschien dat dit het is geweest? Wij hebben besloten door te gaan, je kan dan nooit spijt krijgen want als de volgende poging meer eitjes voor je in petto heeft ben je alleen maar blij op dat moment en als het nog minder is ben je ook blij dat je deze poging hebt benut. Maar, een beetje meedenkend advies vd professionals zou nu wel fijn zijn want je zou wel de kansen kunnen samenvatten. Sterkte, en bedenk je dat er echt maar eentje nodig is he!
Hoi Amy, Bedankt voor je snelle reactie! Mijn amh is een jaar geleden gemeten en was toen 1,2. Volgens de arts passend bij mijn leeftijd. Fsh weet ik niet meer of dat toen ook geprikt is. Maar ik vraag me nu dus af of het amh in een jaar tijd zo kan zakken dat het nu bijna einde verhaal is met mijn eitjes? Ik ben niet van hormoon veranderd, zowel de eerste als de tweede poging (die dus afgebroken is ivm de cyste) heb ik Gonal 150 gespoten. Maar de hormonen verhogen niet het aantal eitjes wat klaarligt toch? Die zijn er alleen om de klaarliggende eitjes te stimuleren. Dus dat zou volgens mij niet moeten uitmaken. En over het meedenkend advies van de professionals... Heb geen fijn gevoel overgehouden aan het gesprek van vandaag. Haar advies was het tegenovergestelde van het advies van de arts vorige maand. Vorige maand was het 'zonde om te gokken op 1 eitje' en deze maand wordt er gezegd 'we gaan echt niet elke maand kijken hoeveel eitjes er klaar liggen hoor'. Ik weet het nog steeds niet....
Hoi Amy, Bedankt voor je snelle reactie! Mijn amh is een jaar geleden gemeten en was toen 1,2. Volgens de arts passend bij mijn leeftijd. Fsh weet ik niet meer of dat toen ook geprikt is. Maar ik vraag me nu dus af of het amh in een jaar tijd zo kan zakken dat het nu bijna einde verhaal is met mijn eitjes? Ik ben niet van hormoon veranderd, zowel de eerste als de tweede poging (die dus afgebroken is ivm de cyste) heb ik Gonal 150 gespoten. Maar de hormonen verhogen niet het aantal eitjes wat klaarligt toch? Die zijn er alleen om de klaarliggende eitjes te stimuleren. Dus dat zou volgens mij niet moeten uitmaken. En over het meedenkend advies van de professionals... Heb geen fijn gevoel overgehouden aan het gesprek van vandaag. Haar advies was het tegenovergestelde van het advies van de arts vorige maand. Vorige maand was het 'zonde om te gokken op 1 eitje' en deze maand wordt er gezegd 'we gaan echt niet elke maand kijken hoeveel eitjes er klaar liggen hoor'. Ik weet het nog steeds niet....
Ik heb eigenlijk gedacht dat de hoeveelheid eitjes wel afhankelijk is van welk hormoon je spuit. Ik heb ook het idee dat de snelheid van de eitjes groei ook per hormoon verschilt: ik begon met 6 follikels en tijdens de punctie had ik ereens weer een paar bij?!? Er is zo moeilijk peil op te trekken! Ik snap wel dat je hier onzeker wordt, je hebt nu gewoon even een eerlijke reele arts nodig! Succes!
het "Begin 30/verouderde eierstokken" topic is misschien de plek om e.e.a. te overleggen... veel meiden met bar!!! weinig eicellen.
Weet je, volgens mij kun je gewoon beginnen met spuiten en dan voor de punctie beslissen aan de hand van de hoeveelheid follikels of je punctie door laat gaan of niet. Als de artsen die ten minste ook willen. Bij mijn verzekering (Unive) is het namelijk zo dat als de poging voor de punctie wordt afgebroken het niet geld als IVF poging en je dus weer opnieuw kunt beginnnen. Mijn gyn vertelde mij wel dat je bij een uitgangsecho kunt zien hoeveel eitjes er klaar liggen die gestimuleerd kunnen worden. Mijn AMH is heel erg laag (0,10) en bij mij lagen er ongeveer elke maand 5 of 6 eitjes klaar die gestimuleerd konden worden. Met 150 gonal-f is toen uiteindelijk geen enkel eitje doorgegroeid en in Dusseldorf met 450 Menopur en cetrotide (geen decepaptyl) zijn toen 5 van de 6 eitjes die klaar lagen doorgegroeid tot rijpe eitjes. Alle 5 de eitjes zijn ook bevrucht. Het 4e embryootje is blijven plakken en ik ben nu dus de zwanger. De artsen in Nederland hielden dit niet voor mogelijk en daar was ik dan ook uitbehandeld. De menopur heb ik ik Dusseldorf gespoten en daar ben ik zwanger geworden. Trouwens, ik ben ook 39. Liefs Nataly
He VlijtigLiesje, Gokken op één eicel vind ik ook wel een risio! Persoonlijk zou ik niet onder de drie een punctie willen, want vaak worden ze ook niet allemaal bevrucht. Waarom hebben ze bij jou nog geen andere hormonen gebruikt? Ik heb begrepen dat menopur beter werkt. Qua leeftijd zou ik het ook een moeilijk punt vinden, maar één of twee maanden wachten met een betere opbrengst zou ik wel doen. Succes met je beslissing