raar onderbuikgevoel bij gastouder

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door laury, 4 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Nou, ik had na zo'n gesprek meteen gezegd dat jullie er samen niet uitkomen, dat jullie ideeën over het verzorgen van kinderen te ver uiteenliggen om zo verder te gaan.
    De buurvrouw op laten passen? Ja, gekker moet het niet worden.
    En dat het bij haar kinderen allemaal goed is gegaan en ze ook groot zijn geworden, dat soort onzinpraat zou ik al helemaal niet willen horen. En of jullie wel of niet een aerosleep willen gebruiken, hoort geen discussie te zijn, het zijn jullie eisen, punt uit.
    Dit mens is gewoon onprofessioneel bezig, ik zou een andere gastouder zoeken en van een ander gastouderbureau, die zelf ook wat hogere eisen stellen aan hun gastouders. Succes met alles!

2. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Ik begrijp je gevoel heel goed en vind de reactie van deze gastouder ook heel vreemd.

Mijn buurvrouw is gastouder en ik ga er binnekort ook mee beginnen. Nu pas ik ook wel eens op bij mijn buurvrouw als ze de grotere kinderen van school gaat halen omdat zij dat lopend moet doen en ik het sneu vind als ze dan door het slechte weer moet met al die ukkies. Ook heeft ze er een baby bij die heel moeilijk slaapt, slaapt ie eindelijk moet ie mee naar school....dat is ook niks.
    De kindjes kennen mij allemaal en noemen mij allemaal buurvrouw, 's morgens zwaaien ze uitgebreid als ze gebracht worden :)
    De meeste ouders hebben mij ook wel eens gezien.

Maar ik vind wel dat ALS je dit doet je dit ook eerlijk aan de ouders moet vertellen. Zo heb ik aankomende donderdag een gesprek met een paar ouders en ik zal hen vertellen dat ik een paar keer per dag naar buiten moet rennen om mijn pup uit te laten. Ik ben dan hooguit 3 minuten weg.
    Ik kan bijna door mijn raam naar binnen gluren, zo dichtbij is het. Nu vind ik dat dat moet kunnen, en laat Ruben dan dus of in de box of in zijn bedje als hij slaapt. Maar als een ouder zich hier niet goed bij zou voelen dan zou ik nooit tegen die ouder zeggen dat dat onzin is! Ik zou of beloven hun kindje mee te nemen of zeggen dat ik dat niet kan doen en dan dus niet op hun kindje passen.

Ik vind ook dat als mensen mij hun grootste goed toevertrouwen ik heel zuinig met dat vertrouwen om moet gaan en zal ook altijd zoveel mogelijk aan de wensen willen voldoen. Maar.....je moet ook bijelkaar passen. Een gastouder is toch iets anders als een kdv. Bij een gastouder draait het kind mee in de normale routine van dat gezin. Misschien past dit gezin gewoon niet zo bij jou ook al is ze nog zo lief voor de kindjes. Ik zou op zoek gaan naar een rustiger gezin. Als zij veel kindjes in de opvang heeft (zoals ook mijn buurvrouw) is het gewoon ook lastiger om aan ieders individuele wensen te voldoen. 3 slaapjes op een dag is ook lastiger te doen als je vervolgens ook elke keer dat je weg moet het kindje mee moet nemen. Maar als jij die 3 slaapjes zo belangrijk vind (en dat is je goed recht hoor, begrijp me niet verkeerd) dan moet je dus op zoek naar een gezin waar dit te realiseren is.

Net zoals de een heel streng is en veel regels heeft, zo is de ander weer vrijer en losser. Bij mijn vriendin bijvoorbeeld mogen de kinder niet stoeien op de bank of staan op stoelen of dat soort dingen. Maar bij de gastouder mag dat dus wel. Zij neemt dat voor lief omdat ze voor de rest heel tevreden is.

Ik denk ook dat als je je kindje wegbrengt je er altijd rekening mee moet houden dat sommige dingen anders gaan, daar kom je neit onderuit. Maar het moet niet TE ver van jezelf afstaan natuurlijk.

Ik vind het ook heel naar dat de gastouder aan jullie punten voorbij gaat omdat dit jullie eerste kindje is. Alsof je het per definitie beter weet als je meerdere kinderen hebt ;)

Succes ermee, en als je er een rotgevoel bij hebt zou ik echt een ander zoeken.

3. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik zou ook een andere gastouder zoeken en liefst nog een ander bureau! Als mijn vertrouwend beschaamd is, blijf ik altijd wantrouwig...

Ik zou bijvoorbeeld ook niet willen dat een gastouder weggaat om een pup uit te laten. Stel dat die gastouder iets overkomt?
    Ik laat mijn eigen hond in de tuin plassen als het niet anders kan, ik ga de container nog niet ophalen.
    Om die reden zou een gastouder ook niet bij mij passen. Niets ten nadele van gastouders, want ik vind het een fantatisch concept! Ik ben gewoon niet zo flexibel in mijn principes.

Ik hoop echt voor je dat de boel geregeld wordt! Ik zou er echt van wakker liggen!

4. laury

laury Lid

28 jun 2006
    83
    0
    0
    Er is nog een reden dat ik niet wil dat mijn kindje alleen bij de gastouder is als zij alleen weggaat, ondanks dat het maar even is.

Toen ik nog klein was (jaar of 10 en mijn broertje 8, lagen wij allebei met griep in bed. Mijn moeder moest even gauw boodschappen doen (schuin tegenover het huis van mijn moeder) en ze was letterlijk met tien minuten terug. Maar toen was er ondertussen wel een inbreker via de uitbouw aan de zijkant van het huis binnengekomen en op de slaapkamer van mijn moeder aan het rommelen. Hij werd gestoord doordat mijn moeder de sleutel omdraaide en binenkwam. Gelukkig is hij later opgepakt en hebben wij hem toen hij in ons huis was niet opgemerkt. Maar wat was er gebeurd als hij niet was gestoord en onze slaapkamers was binnengekomen......als klein kind (en dat ben je al niet eens meer als je 10 en 8 bent) ben je hulpeloos tegen een grote kerel die zo brutaal is dat hij overdag gaat inbreken.

Gisteravond hebben we de knoop doorgehakt.Mocht ze het vandaag weer verpest hebben, dan gaat ze eruit. En mischien dat ik het alsnog wel doe. Ik heb geen goed gevoel als ik steeds moet denken hoe het mijn kleintje daar vergaat.

5. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Bah wat een naar verhaal!

Goed besluit overigens!

6. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Als je er geen goed gevoel bij hebt dan moet je er inderdaad mee stoppen!

Ik hoop dat je snel een gastouder vind waarbij je wel een goed en veilig gevoel hebt, succes.

7. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    en is alles goed gegaan?

8. laury

laury Lid

28 jun 2006
    83
    0
    0
    Het gesprek ging boven verwachting. :D
    Normaal vind ik het altijd wel moeilijk om eerlijk (in dit geval kritisch) te zijn tegen iemand die verder heel aardig is, maar nu ik mama ben en het om mijn kind ga, merk ik dat het mij een stuk beter afgaat.

Ik heb haar duidelijk en direct gezegd hoe ik erover dacht en dat ik er geen goed gevoel bij heb. Ik heb het ook niet mooi en voorzichtig ingeleid, omdat ik dan het idee heb dat ze het toch niet begrijpt. Maar deze aanpak had effect. Ze gaf aan dat ze dat heel vervelend vind en hoop dat wij haar nog een kans willen geven en dat ze ons vertrouwen kan (terug)winnen.

We hebben nu duidelijke afspraken gemaakt over hoe en wat. Ze gaat nu werken volgens onze wensen, ook al is het voor haar minder praktisch. Ook heb ik haar gezegd dat wij het nog twee weken aanzien en dat we dan weer een gesprek zullen hebben om te kijken hoe het dan gaat. Mochten wij dan (of tussentijds eerder) weer een slecht gevoel hebben, dan stoppen wij bij haar. Ze schrok daar wel van, maar snapt het ook. Maar goed, ze weet nu dus dat het menens is.

Het gastouderbureau is imiddels door zowel haar als ons bijgepraat. Zij houden aankomende weken een extra oogje in het zeil. Ondertussen hebben wij ons ook alvast bij een ander gastouderbureau aangemeld. Zij zijn (op hoofdlijnen) op de hoogte en gaan voor ons meteen op zoek als wij aangeven dat het nodig is. Dat is ook wel fijn, dan hebben we voor ons idee toch een achtervang.

9. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Prima gedaan! :thumup:

10. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    goed dat je er toch nog uit bent gekomen... ik heb een soortgelijke situatie gehad maar mijn vertrouwen was toch echt wel weg. ik vertrouwde haar niet meer op haar woord dat ze bepaalde dingen ook echt niet meer zou doen. mn vertrouwen in gastouders heeft een flinke deuk opgelopen. Hoewel ik zelf ook rondloop met het idee om gastouder te worden volgend jaar, durf ik het niet zomaar meer aan om mijn eigen kids naar een gastouder te brengen (tenzij dit een goede vriendin zou zijn oid die ik al een tijd ken)

11. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Jeempie, wat een rot situatie! Vind het knap hoe je er mee om bent gegaan!

Tijn gaat ook naar een gastouder, dit is mijn overbuuf. Een schat van een mens, en Tijn gaat er altijd met een lach heen en weg. Gelukkig maar, want eerlijk gezecht lijtk het me verschrikkelijk om hem bij een vreemd gastgezin achter te moeten laten.

Bij ons in het contract staat dat de kinderen niet per auto vervoerd mogen worden! Dus dat scheelt al. Verder ook dat de gastouder geen andere mensen op het kind mogen laten passen. Dus ook niet 1 minuutje.
    Hier is het dus 1 keer voorgekomen dat mijn man Tijn op haalde en ze zei dat haar zoontje van 8, thuis was gebleven toen Tijn in bed lag, zodat zij snel haar dochter van school kon halen. Wij hebben toen duidelijk laten merken dat we dat niet op prijs stellen, en sindsdien maakt ze Tijn wakker om hem mee te nemen.

Ik vind het ook heel moeilijk om me uit te spreken tegenover haar. misschien nog wel extra moeilijk omdat het ook me buuf is, waar ik regelmatig ook een bakkie doe! Maar soms moet het gewoon!

suc6 en ik duim dat het beter gaat worden en anders ind. hoppa andere gastouder, want je moet je er wel prettig bij voelen!

kus miek

12. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Hoe is het nu verder gegaan? Ben toch wel benieuwd!

13. laury

laury Lid

28 jun 2006
    83
    0
    0
    Het gaat tot nu toe heel goed. Ze doet nu alles zoals wij het willen (tenmiste dat zegt ze). Ben heel benieuwd hoe het deze week gaat als het mooi weer is en de kindjes naar buiten gaan, maar ik gun haar het voordeel van de twijfel. Morgen zijn we trouwens beide thuis, dus misschien een mooi moment om eens even "spontaan" langs te gaan.

Lief dat je nog even informeert hoe het nu gaat.

groetjes Laury

14. Sterretje08

Sterretje08 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.850
    0
    0
    hey laury,

Ik heb heel je verhaal nu pas gelezen, maar ben ondertussen wel benieuwd geworden hoe het allemaal afgelopen is.

Is de gastouder blijven werekn volgens jullie afspraken en regels? Ik hoop dat alles gaat zoals jullie wilden en dat jullie kindje toch bij haar kan blijven, zodat het niet weer opnieuw hoeft te gaan wennen straks@

Groetjes S

Deel Deze Pagina