Wanneer stoppen met borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Arka, 28 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arka

Arka Fanatiek lid

2 feb 2007
    3.132
    0
    0
    Dag dames,

Graag jullie mening.
    En ik hoop door het eens neer te schrijven te ontdekken wat ik wil.

Ons meisje wordt volgende week 6 maanden.
    De borstvoeding is zeer moeizaam opgestart, maar ik heb doorgebeten en geef nu dus nog steeds bv.

Ondertussen ben ik wel al terug bijna drie maanden aan het werk. In het begin kolfde ik nog af over de middag, maar praktisch werd dat steeds moeilijker.
    Ondertussen eet mijn dochtertje al flink groentenpap en fruitpap en drinkt ze dus enkel s morgen en savonds nog aan de borst.
    voor het slapengaan krijgt ze nog een flesje en zo slaapt ze het nachtje door.

Ze is nog geen enkele ziek geweest :).
    Maar nu begin ik stilletjesaan te denken: hoe lang gaan we nog zo door?
    Het is inderdaad wat vermoeiend en misschien moet ik in januari opleidingen volgen s avonds...

Aan de andere kant: 't is mijn tweede kindje en ik geniet er wel van van onze momentjes samen...
    Maar soms ook lastig dat ik er altijd moet zijn.

Krijgt ze nog wel genoeg?
    Moet je op bepaald moment zeggen: het is mooi geweest...

Sorry voor alle vreemde bedenkingen.

Mijn vraag is eigenlijk: hoe lang hebben jullie bv gegeven en hoe voelden jullie je er bij?

Liefs,

Arka

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Zie banner, maar ik werk niet buitenshuis. Het is heel persoonlijk en ik denk dat jij zelf die keus moet maken!;)

3. Arka

Arka Fanatiek lid

2 feb 2007
    3.132
    0
    0
    wauw meid chapeau!

soms heb ik schrik of ik nog genoeg heb...

4. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    De keuze is geheel aan jezelf! Maar die is erg lastig, dat snap ik;)
    Als je denkt dat je geen spijt krijgt als je stopt, dan zou je kunnen stoppen. Weet je zeker dat je spijt krijgt, niet stoppen:)
    (zo red ik het nog steeds, vind het zwaar namelijk)

5. Arka

Arka Fanatiek lid

2 feb 2007
    3.132
    0
    0
    ik denk dat ik pas zal beseffen hoe vermoeiend bv geven is als ik ben gestopt :)

6. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Mee eens. Het is een moeilijke beslissing, omdat het definitief is. Het gaat allemaal al zo snel, vooral met een tweede kindje merk je dat des te meer.
    Mijn oudste heeft 14 maanden bv gehad. Toen merkte ik dat het voor mij 'klaar' was. Ik vond het wel heel moeilijk om zo'n periode af te sluiten. Nu voed ik alweer meer dan 8 maanden. Mijn streven is sowieso een jaar en daarna zien we wel verder. Dat laat ik op me af komen.

7. Arka

Arka Fanatiek lid

2 feb 2007
    3.132
    0
    0
    Wauw Line dat vind ik echt super van je!

heb je tips voor me?
    s avonds geef ik een flesje, want zonder volledige nachtrust (weliswaar soms onderbroken door een van beide dochters) zou ik het niet uithouden denk ik.

combineer jij het met werken?

grtjs!

8. zogelukkig

Nee, daar hoef je nket bang voor te zijn! Je kan nog heel lang 2x per dag blijven voeden! Borstvoeding houdt echt niet zomaar op, zoalng je blijft aanleggen of kolven. Mischien dat je voordat je naar je opleiding gaat straks vantevoren nog kunt aanleggen? Of anders kolven als je thuiskomt, dan houdt je productie echt wel stand! Succes ermee, het komt vast goed!

En bedankt voor je compliment, maar het gaat helemaal vanzelf hoor!;)

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik ben eigenlijk nooit zelf gestopt, ik heb het aan de kinderen overgelaten. Ik werkte bij de oudste fulltime, bij de jongste bijna fulltime. Bij de jongste had ik 1 avond per week ook opleiding, dat was wel pittig.

Maar wanneer het moment voor jullie is om te stoppen, dat is echt iets wat bij jullie ligt. Iedereen heeft een eigen tijd voor 'nu is het mooi geweest', dat kan een ander niet voor je bepalen.

En of je nu 6 weken, 6 maanden of 6 jaar zou voeden, het is ALTIJD een belangrijke periode voor je kind. Tijd maakt daarin niet zo heel veel uit.

Ik kan wel mijn ervaring met je delen. Ik vond de eerste 3 maanden echt afzien, de 3 maanden daarna nog steeds hard werk, maar na 6 maanden werd het steeds gemakkelijker. Met een maand of 9 vond ik het ook niet meer vermoeiend.
    Maar goed, zo voelde het bij mij, dat ligt natuurlijk voor iedereen anders.

Hoe dan ook, je hebt nu al een heel mooie periode om op terug te kijken!

10. Arka

Arka Fanatiek lid

2 feb 2007
    3.132
    0
    0
    Wat bedoel je met 'ik heb het aan de kinderen overgelaten' hoe lieten zij je weten dat ze ermee wilden stoppen?

Sorry mijn bericht ging even te snel weg: update:

Vorige week had ik haar flesje al klaargemaakt en naast me gezet voor ik haar aanlegde. En ik dacht 'dit is de test, wellicht blijft ze snakken naar haar flesje en wil ze die' maar neen hoor ze dronk bij mij, keek eens naar het flesje en bleef drinken :) echt schattig

En ben sowieso al heel gelukkig bij mijn eerste heb ik amper twee weken kunnen geven.
    Heb dus al een ongelooflijk gelukkige periode achter de rug en nooit gedacht dat het zo lang zou lukken:D

11. zogelukkig

Ik dacht dat ikonlangs las, dat je bij Dirk de afspraak had gemaakt dat als er een grote mensenkies kwam hij niet meer mocht drinken? Dat noem ik niet het aan het kind overlaten.
    Mijn definitie daarvan is als hij zelf niet meer wil.

12. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

13. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik zou zeggen, twijfel = doorgaan, zeker weten = stoppen.
    Ik wil het liefst minimaal 2 jaar voeden, maar laat het aan mijn dochter over hoelang ze wil blijven drinken bij mij.
    Heb wel de luxe dat ik volledig thuis ben voor haar.
    Hier is het BV geven ook zwaar geweest maar het lijkt wel alsof het sinds de dag dat ze 6 maanden is ineens zoveel makkelijker geworden is!
    Soms denk ik dat dat ook een beetje komt doordat dan de druk eraf is... je hebt de 6 mnd gehaald en wat er nu nog bij komt is mooi meegenomen.

14. Kimmm

Kimmm Actief lid

14 jul 2010
    438
    0
    0
    Amsterdam
    mijn zoon is nu 6 maanden. ik vond bv blijven geven en werken ook pittig. ben een paar weken geleden over gegaan op half bv, half fv als ik aan het werk was. twee weken geleden kon mijn kleintje ineens buikschuiven en sindsdien wil ie niet meer aan de borst behalve als hij snachts wakker word of sochtends als het nog donker is. toen ik nog bv gaf keek ik uit naar de vrijheid van geen bv geven. toen het ineens zo goed als over was vond ik dat heel jammer. nu zit ik gapend met mijn ventje aan de borst te genieten van deze laatste momenten.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Mijn dochtertje is nu 13,5 maand en krijg nog bv. Ik wil haar het liefste minimaal 2 jaar voeden en daarna tot ze stopt (of tot 3/4 jaar, dan vind ik het zelf denk ik sowieso mooi geweest).

Ik werk weer sinds ze 4 maanden is, gaat prima. Ben soms wel eens helemaal zat van het kolven, maar vind het niet zo erg dat ik daarom wil stoppen. Heb wel in een goede kolf geinvesteerd.

16. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ha Arka, wat supergoed dat je nog BV geeft, weet nog wel hoe lastig de start was! Dus ook chapeau voor jou hoor ;). M heeft 9 maanden BV op verzoek gekregen (al kreeg ze toen wel al tuitbekers water aangeboden). Daarna overdagvoedingen afgebouwd. Met 12 maanden de nachtvoedingen eruit gekickt. En toen zat ik dus op ochtend en avond (zoals jij nu) en ben ik ook gestopt met kolven. Rond 10 maanden werd ze 3x per week door mn man naar bed gebracht zodat het wat rustiger voor mij was en ze daaraan kon wennen (ik werk 1 middag+avond per week). Dus met 12 maanden kreeg ze iedere ochtend borst en 4 avonden borst. Met 15 maanden wilde ze de avondborst niet meer, wel de fles. Met 20 maanden wilde ze de ochtendborst niet meer en toen was ik er ook wel klaar mee: was toen 4 maanden zwanger en het deed best pijn.

Bij T zal het denk ik ongeveer hetzelfde gaan, al krijgt hij nu bijna iedere avond een fles poedermelk, ook van mij. Als hij op ochtend en avondvoeding zit mag hij het ook weer zelf beslissen, tenzij ik het eerder zat ben natuurlijk.

Verder denk ik dat jij echt de enige ben die dit kan beslissen. Maar ik herken wat Dirksmama zegt wel hoor, eerste drie maanden is zwaar, daarna wordt het meer routine en vanaf 6 maanden is het voeden op zich niet meer zwaar. Hier wel (veel) nachtvoedingen met beiden dus dat maakte het wel weer pittig.

Dus volg je gevoel!

17. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    En ben wel benieuwd hoe het gaat met je dochters (mag ook via pb)? En met jou natuurlijk!

18. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Ik geef ook nog steeds bv, had nooit gedacht zo lang te voeden hoor. Had eerder iets van 10 maanden in mijn hoofd, de lengte van het voedings/kolfrecht. Maar goed, we zijn nog steeds niet gestopt dus. Ik werk 26 uur in de week, heb ook onregelmatige diensten, dus ook avond en nachtdiensten af en toe. Ik kolf overigens niet. Mijn productie is ook zo dat ik geen stuwing meer krijg als hij minder drinkt. Mijn zoontje drinkt tussen de 1 en 3 keer per dag. Als ik vrij ben dan is het eerder 2-3 keer. Werk ik, dan vaak maar 1 keer, 's avonds voor het slapengaan.

Zes maanden is al helemaal super toch! Meer dan een gemiddeld NL kindje hoor! Zolang jij er nog van geniet zou ik door blijven gaan. Voeden moet ook leuk zijn namelijk. Succes!

19. JannekeB

JannekeB Actief lid

28 nov 2008
    280
    0
    0
    Hallo,

Net even de berichten gelezen........zelf zit ik nu ook in mijn hoofd met deze vraag en vind het erg lastig. Zelf voed ik al meer dan een jaar en dit jaar is supersnel voorbij gegaan. Ondanks 2x een borstontsteking is het mij heel makkelijk afgegaan. Het kolven op het werk gaat redelijk, maar lijkt wel steeds minder te worden. Soms vraag ik mij ook af kan ik gewoon door blijven voeden zonder te kolven (voed nu nog drie keer per dag), maar doe het niet want ben bang dat de productie dan snel achteruit gaat.
    Maar wat mij het meest aan het twijfelen maakt, zijn de reacties vanuit mij omgeving.......wanneer ga je stoppen, voed je nog steeds, een peuter aan de borst is toch ook niks. Ik weet dat ik dit moet negeren, maar vind dat wel heel moeilijk. Zelf geniet ik nog steeds enorm ervan en ze valt er zo lekker bij in slaap en slaapt dan het klokje rond. En wordt ze wel snachts wakker, is het ook zo makkelijk.....
    Ok het verhaal wordt alweer veel telang.........

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik had hem uitgelegd dat kinderen meestal niet meer drinken als ze hun grote mensentanden krijgen. Daar heeft hij zelf zijn conclusies uit getrokken. Zijn zus kwam met dezelfde informatie tot heel andere conclusies.

Deel Deze Pagina