TS, het eerst wat mij binnenschiet na het lezen van je openingspost is: waarom zo'n weerstand, waar ben je bang voor? Wat denk je dat het doel is van het bezoek, en nog belangrijker, waarom denk je dat dat het doel is? Ik snap al die afkeer en 'angst' tegen CB niet. Het is geen gestapo inderdaad en ze zijn er om jou te helpen, niet om je kind af te pakken oid. Hier zijn ze tig keer thuis geweest, ik was er elke keer heel blij mee, scheelde mij weer een hele volksverhuizing om de hele boel naar CB te brengen het eerste jaar. De verpleegkundige is ook een paar keer gewoon onaangekondigd langs geweest de eerste maanden. En of het nou was omdat ze in de buurt was en even wilde kijken hoe het gaat (wij waren haar eerste drieling-gezin), of omdat ze wilde checken of we het inderdaad wel aankunnen.. het zal mij echt de worst wezen. Ik deed de deur open, was blij dat twee extra handen binnen kwamen wandelen en heb haar een bakje fruit in handen geduwd en gevraagd of ze wilde helpen. Ze vond het hartstikke leuk
Hier komt het CB ook op huisbezoek. Vanwege prematuriteit hebben we alle controles en vaccinaties in het ziekenhuis en komt de verpleegkundige af en toe langs. Ik heb daar echt geen moeite mee (alleen dat ik even moet opruimen ha ha). Vorige keer heb ik gebeld of ik naar het CB kon komen omdat ik hem ook wilde wegen en dat was geen probleem. Volgens mij is ze nu 2 keer hier geweest. En wij zijn absoluut geen risico gezin, hier is het standaard voor kindes in dit traject. Wat de meesten al zeggen, gewoon eens vragen wat de reden is van het verzoek en anders gewoon laten komen
hier zijn ze twee keer extra geweest. 1 keer toen ik naar denhaag verhuisde en 1 keer toen ik weer terug verhuisde naar zoetermeer (ze wilde weten waarom ik weer bij mijn ouders woonden maar ik ben dus in het huis van mijn ouders gaan wonen en mijn ouders zijn ook verhuisd naar een ander huis. ze was heel snel weer weg. denk dat het lief bedoeld was en ze kwam kijken of ze me ergens mee kon helpen/ problemen met man enz). heb er geen probleem van gemaakt en heb niets te verbergen dus ze mogen gewoon komen, kan ik gelijk alle twijfels/ vooroordelen de wereld uit helpen. (ik ben ook jonge moeder 22 en zoon is 3 jaar en 10 maanden )
Hier doen ze 't standaard, ik weet niet precies wanneer eigenlijk, maar ergens in de peuterleeftijd. Ik vind 't wel leuk, kan dochter haar speelgoed laten zien enzo, de wijkverpleegkundige is heel aardig. Maaaar, je bent niks verplicht he! Als jij het niet wil, dan mag je gewoon weigeren. Ik denk alleen niet dat je het moet zien als dat ze bepaalde vooroordelen hebben; zoals ik al zei, hier is het standaard.
Hier is het CB thuis geweest toen m'n dochter 1,5 jaar was. Verschilt per CB, maar bij de onze is dat standaard, gaan ze bij iedereen langs. Dus niet alleen jonge gezinnen, oid. Want daarna ga je idd pas weer met 2 jaar en 3 mdn erheen, dus da's een vrij lang gat. Ik vond het niet erg. Konden ze m'n dochter eens in haar eigen omgeving zien. Is ze toch meer 'zichzelf' dan daar. Kreeg ook alleen maar complimenten, dus fijn bezoek.
Hier komen ze alleen wanneer je net bevallen bent maar daarna niet meer.Het zal vast per regio verschillen maar vlgns mij is het geen doen om al die gezinnen te bezoeken haha. Ik zou eerlijk gezegd ook wel even vreemd opkijken wanneer ze me zouden bellen om thuis langs te komen.Ik zou dan toch echt wel willen weten waarom dit is want het lijkt mij dat er dan toch iets aan de hand zou moeten zijn.Nu is dit niet heb geval maar alleen daardoor zou ik al verbaasd reageren. Ik heb helemaal geen weerstand tegen het CB maar maar ze hoeven niet in mijn prive leven te snuffelen.Al dat opruimen wat ik dan weer moet doen want je wilt toch een goeie indruk maken haha
Sowieso is het vreemd dat ze bellen voor een afspraak/bezoek.. In november is het denk ik de 18 maanden check voor je zoontje? Vind het maar vreemd van t CB, ondanks dat je tiener moeder bent?? Ik was ook jong, iets ouder dan jij, 21, maar nooit echt 'problemen' gehad.. Als jij tussendoor met de 14 maanden check ongeveer ook al bent geweest? Slaat het volgens mij nergens op..
Haha wat een reden een cb-arts niet over de vloer willen hebben omdat je huis niet netjes is. Oh oh oh... Ts, heb je nog gebeld ?
Waarom zo'n weerstand? Het CB doet gewoon z'n werk en controleert in bepaalde situaties gewoon wat meer. Fijn dat ze dat doen, want zo kunnen ze vroegtijdig signaleren als er sprake zou zijn van belastende situaties voor kinderen en kan daar op tijd iets mee gebeuren. Hier twee keer een huilbaby en dan wordt je ook extra in de gaten gehouden. WVK is bij de jongste een paar keer thuis geweest en dat was juist fijn: hoefde ik daar niet helemaal heen te slepen. Ze zag wel dat het prima ging, (in dei zin: we konden de stress van een huilbaby voldoende goed hanteren), en dat is juist prettig, merk ik ook in vervolgafspraken: je wordt dan ook echt serieus genomen, er wordt beter doorgevraagd en niet van algemeenheden uitgegaan, ik krijg veel meer zorg op maat. Ik zou ze dus lekker laten komen, want als je niets te verbergen hebt, kan het volgens mij alleen maar in je voordeel werken
hier komen ze alleen als je net bent bevallen, als ik zo'n telefoontje zou krijgen zou ik het raar vinden.. even terugbellen en vragen waarom ze nou echt willen komen, en als er niks aan de hand is (wat jij zegt) kan je ze toch gewoon laten komen? zien ze gelijk dat alles prima gaat bij jullie.
Nadat mijn dochter geboren werd kreeg ik zo'n vragenlijst, die ze standaard geven om risicogezinnen te signaleren. Ik werd ook geselecteerd voor extra begeleiding. Eerst voelde ik me daardoor beledigd. Mijn man en ik zijn hoogopgeleid en hebben een baan op ons niveau. We hebben een koophuis, waarvan we altijd netjes de hypotheek betalen. We hebben een goed huwelijk. Ik zag mezelf niet als iemand die extra hulp nodig had. Maar eerlijk is eerlijk: door een aantal omstandigheden heb ik dat wél nodig. Ik heb daar dus toch aan meegedaan en daar ben ik toch wel blij mee. Als ik nu opgebeld zou worden, zou ik denken dat ze nog een keer zouden willen nagaan hoe het nu gaat. En dat zou ik weer als beledigend ervaren, maar ik zou ook weten dat het terecht is. Daarom zou ik me over dat gevoel heen zetten. Ik vind het goed dat ze dit doen. Aan de buitenkant kun je echt niet altijd zien hoe het in een huis gaat. En als ze op deze manier gezinnen die hulp nodig hebben eerder signaleren, zodat die tijdig hulp kunnen krijgen, vind ik dat een goede zaak. Misschien heeft deze werkwijze al wel meerdere gezinsdrama's (bijv. vermoorden van kindjes en daarna zelfmoord plegen) voorkomen! Het is onvermijdelijk dat ze in dat proces ook bij een hoop gezinnen komen die geen hulp nodig hebben.
Ben inderdaad gewoon met 14 maanden geweest. Ik vraag het 25 november wel met de 18 maanden afspraak. Toch wel verschillende meningen zie ik. Maar weet sowieso dat het hier in de regio niet standaard is, dat is inderdaad niet te doen in zo'n grote stad.
Ik ben een paar weken terug ook gebeld door het cb. Heb gelukkig een hele aardige dame waar ik goed contakt mee heb. niet omdat er wat mis is, Maar omdat ze gewoon nieuwschierig is naar hoe het gaat met me meisje en hoe ik me voel.. Ik snap wel dat je zo denkt als je word gebeld, want dan ga je toch afvragen waarom?! Maar ik denk dat ze het gewoon uit interesse doen. Teminste hier wel
Hier bij de cb deden ze dat iok. Was een invaller. Ik zei: nou mevrouw ik vind het niet nodig. Ja zei ze maar wij leggen graag uit hoe dit en dat werkt met u eerste k indje. Uw bent ook nog heel jong. Ik: uhm dank u dat u mij jong vind maar 35 jaar en 3 kinderen dus ik weet dondersgoed hoe iets moet. Bleef ze vol houden dat ik 24 was en maar 1 kind hwbt dus ben gelij kn maar langs gegaan met mijn id kaart en mijn kinderen als bewijs dat ik toch echt veel ouder bent dan wat zij dacht en dat ik toch echt 3 kinderen heb. Bleek de verkeerde telefoon nummers in haar dossier te staan. Ze hadden dus de verkeerde aan de lijn haha.
Ik denk wel dat het uitmaakt, maar niet dat het één beter of slechter is dan het ander. Als ik zo'n telefoontje zou krijgen en er geen behoefte aan zou hebben, dan zou ik er gewoon vriendelijk voor bedanken. En als je verdere uitleg wilt over het precieze waarom, dan zou ik dat gewoon vragen (terugbellen of anders bij het eerst volgende bezoek) en dan ook de gedachten die en/of het gevoel dat je er zelf bij had uitspreken.
Ik snap niet zo goed waarom je je beledigd of gekwetst zou voelen door zo'n telefoontje. Ik zou vragen waarom ze langs wil komen en het verder ook wel best vinden. Wie weet heeft ze iets zinnigs te zeggen . Maar verder is het niet verplicht. Je hoeft niet naar het cb. En zij hoeven niet naar jou.