Raar telefoontje consultatiebureau

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tweekids, 20 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misa

misa Niet meer actief

Ik snap je weerstand wel. Al weet ik niets van je voorgaande verhaal, zoals ik hier nu lees. Hier is het niet standaard dus dan zou ik het ook raar vinden. Misschien zelfs niet serieus genomen voelen denk ik. Ik zou gewoon ook vragen wat de precieze reden is en dan desnoods langs laten komen. Kun je gelijk duidelijk laten zien hoe het werkelijk gaat.

Ik snap ook dat er situaties zijn waarin het erg goed is dat ze het doen hoor. Of dat dit is kan ik dus niet beoordelen.

2. Gazy

Gazy Niet meer actief

nou sorry.... maar weerstand?
    wat hebben zij te maken met de opvoeding van je kind?
    serieus ik heb het me altijd af gevraagd.
    fijn dat ze er zijn als ik ze nodig ben, maar dan weet ik ze zelf wel te vinden. en zo heb ik dan nu ook geregeld.
    ik kom voor de prikjes en testen maar bezoekjes om haar te laten zien... nee.... en als ze bij ons thuis willen, zal ik ze vragen waarom. en zal ik ze uitleggen dat ze hier niet welkom zijn.
    wat een onzin!
    sorry kortzichtig en er zullen vast mensen mee geholpen zijn die anders niet om hulp zouden durven vragen. maar ik heb hier zo'n hekel aan

3. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Je vriend had toch een probleem/verslaving met "je weet wel wat"? (Benoem het bewust niet).

Die instantie waar hij verbleef of de huisarts kan dat best wel door hebben gespeeld aan het CB als zei bijvoorbeeld reden zien om dat te melden mbt gevaar voor de opvoeding.

Mensen die hetzelfde probleem hebben als je man meld zo'n hulpinstantie deze mensen vaak bij het CB omdat er in sommige situaties gevaren zijn voor het kind, zie de nieuwsberichten wanneer er weer een kind is overleden omdat papa die spullen had laten slingeren, of dar papa er niet bij is met zijn hoofd door datgene en het kind kan ernstig gevaar kan lopen in huis (GTST was daar een mooi voorbeeld van van zulke situatie)

Ik zeg totaal niet dat dat bij jullie aan de orde is, maar die instanties waar hij hulp van had hebben wel meldingsplicht als ze vermoeden dat de opvoeding van je kind in gevaar kan komen vanwege het probleem van papa, vooral omdat het probleem 6 maanden geleden nog volop bestond en dus nog niet volledig opgelost is?

4. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik denk niet dat dit is gebeurd, vriend is niet zoals in gtst ;)
    En buiten dat volgens mij moet je daar als persoon toestemming voor geven. Het cb is geen verplicht gebeuren dus neem aan dat hun geen informatie doorgespeeld krijgen. Ook gaf ze dat niet op als reden, ze gaf als reden op we houden jonge gezinnen graag extra in de gaten, hier hoor ik geen verslaving in voor komen? Ik ga 25 november vragen hoe en wat.

5. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk inderdaad dat het is, zoals die mevrouw zei dat ze jonge gezinnen wat extra in de gaten houden. Ik zou me daardoor niet beledigd voelen hoor, het is niet zo dat ze denken dat jij het niet goed aan kan, maar in jonge gezinnen is wel vaker extra hulp nodig. (Bij oudere ouders kan er natuurlijk ook meer hulp nodig zijn, maar zoals je al zei is het niet te doen om bij iedereen steeds op huisbezoek te gaan). Of er extra hulp nodig is, kan op het CB nauwelijks worden ingeschat, maar al wel wat beter met een huisbezoek. Ze gaan echt niet achterdochtig naar je toe, want uiteindelijk is het bij de meeste gezinnen gewoon goed, maar het gaat juist om het signaleren van die paar gezinnen die het wel nodig hebben.

6. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0

Het CB is inderdaad niet verplicht maar wel een onderdeel van bureau jeugdzorg en ik weet toevallig van een geval in mijn omgeving dat ze wel meldingsplicht hebben bij vermoedens dat er iets niet pluis is binnen het gezin (ook anoniem zoals de schoolarts anoniem een melding kan maken bij bijv steunpunt kindermishandeling of jeugdzorg) en de huisarts zou dit dus best eens doorgespeeld kunnen hebben, hoeft niet maar kan wel..

En ook al is het cb niet verplicht, je ziet gekgenoeg vaak als mensen het cb weigeren en niet meer langs willen komen dat een andere instantie zich ermee gaat moeien en dat terwijl het niet verplicht is.

7. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Nou ik kan me voorstellen dat je dit niet leuk vind. Maar dan kun je er toch met ze over praten? Ze zijn er voor je, niet tegen je. Een belletje kan opluchten.
    Ik had eigenlijk binnenkort extra op controle moeten komen. Niet om mijn dochter, maar omdat ik ziek ben. Ik heb ze netjes uitgelegd dat mij dat geen slechtere moeder maakt en dat ik zelf wel bij mijn dokter op bezoek ga wanneer het niet goed met mij gaat. Maar dat ik hun bezorgdheid waardeer.

8. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Je huisarts of iedere andere arts mag helemaal niets doorspelen naar het consultatiebureau of wie dan ook zonder jouw toestemming, tenzij hij verwacht dat je kind in gevaar is en dan moet het AMK worden ingeschakeld, niet het consultatiebureau. Daar zal het (tenzij er regels zijn geschonden) dus niet vandaan komen..

9. Ukkies

Ukkies Lid

13 jun 2013
    85
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kraamzorg maakt zeker wel een overdracht naar het CB.
    Normale vragenlijst maar zij mogen ook eenniet pluisgevoel doorgeven.

10. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    De kraamzorg weet toch ook van niets? Enkel de huisarts.

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Het CB is GEEN onderdeel van jeugdzorg. Het CB valt onder de jeugdGEZONDHEIDSzorg. Dat is wel even wat anders...

12. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Cb is onderdeel van jeugdgezondheidszorgketen (dank RM) en hebben dus 'alles' te maken met opvoeding. Een van hun taken namelijk ;). Adviseren over voeding ed hoort daarbij. Of alle CBs dat even goed kunnen of doen is een tweede....

13. cook

cook Bekend lid

17 jan 2012
    544
    1
    0
    NULL
    capelle
    ik begrijp best dat je het vervelend vind dat ze langs willen komen. ik heb daar ook niks mee. hier kwam ze ook een x onaagekondigd aan de deur. heb dr niet binnengelaten. mijn huis is voor mijn kinderen en niet voor anderen die denken zomaar langs te komen. ik kom netjes mijn afspraken na en verder hoef ik ze hier niet.

ik zag uit de reacties dat er wat "problemen"waren met je partner. alles wat in een gezin gebeurt waarbij instanties betrokken raken word gemeld bij cb. dit omdat er dan een andere kleur bij je status komt op cb waardoor ze je extra in de gaten houden.
    al die jeugdinstanties zijn met elkaar op een of andere manier verbonden. tegenwoordig is het zo geregeld dat als er iets gebeurt binnnen een gezin waarbij hulp van buitenaf nodig is het gemeld word. dit kan bij het cb. maar ook bij amk of jeugdzorg.
    is soms vervelend omdat je soms ongevraagd in een situatie terecht kan komen waar je niks aan kan doen maar daardoor wel ongevraagd verantwoording moet afleggen.

weetje mijn advies is bel ze gewoon en vraag naar de reden. en als het te maken heeft met je vriend vraag hoe ze aan die info komen. is je recht om het te weten.

ik heb haar toen ook gevraagd waarom ze langs kwam. bleek omdat ik een afspraak verzet had want ik moest werken dus hoe ze toch in de buurt moest zijn kwam ze ff langs. nou heb haar vriendelijk bedankt en gezegd dat ik haar wel zou zien bij de afspraak.

in ieder geval maak je niet druk joh. is gewoon wat extra zorg die je gewoon ma weigeren..

14. Ukkies

Ukkies Lid

13 jun 2013
    85
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat weet ik natuurlijk niet ;) maar ze kunnen natuurlijk wel een hoop observeren.

Weet geen historie, hoef ik ook niet precies te weten al heb ik wel een vermoeden.
    Kan zijn dat vermoeden van is overgedragen..
    Maar je denkt vast te moeilijk. Hier in de regio is het ook bij 1, 5 jaar een huisbezoek, bij ons geskipt.. kreeg toen huisbezoek omdat mijn 2de zoontje geboren was.

15. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Weet niet of het al genoemd is maar een 'jong gezin' hoeft niets te maken te hebben met jullie leeftijd. Kan ook zijn 'hebben net 1e kindje'. Hier komen ze ook op huisbezoek (en ik ben 35).
    Xxx

16. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Hier vind de eerste controle altijd plaats thuis. Ik vond het wel fijn want ik hoefde niet met me pasgeboren hummeltje naar het CB. Met jonge gezinnen bedoelen ze volgens mij gezinnen met kleine kindjes en niet kwa leeftijd. Ze nemen best wat info met je door zo'n eerste keer en ik vond het fijn dat het thuis was.

17. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Volgens mij heb je niet goed gelezen ik ben nog niet bevallen :p

18. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Whaha nee inderdaad lees niet goed, ik lees alleen 5 weken :p

19. mammavanesmee

mammavanesmee Actief lid

1 mrt 2009
    437
    0
    16
    Ik weet uit mijn eigen werkervaring dat er toch wel degelijk verschillende instanties overleg met elkaar kunnen hebben over een gezin zonder dat de ouders er vanaf weten. Het overleg ging dat vaak over een gezin waar problemen bij gesignaleerd waren op verschillende gebieden. Ik weet niet wat er bij jou speelt ts, maar wil alleen even kwijt dat dit wel gebeurd. Bij zo'n overleg kan b.v. iemand van de gemeente, wijkagent, ggz, verslavingszorg, thuiszorg en cb zitten.

20. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Hier komen ze standaard met 1,5 jaar op huisbezoek, ik vond het beide keren wel leuk eigenlijk. Snap niet waarom mensen daar een probleem van maken..

Deel Deze Pagina