Mijn oudste begon me rond die tijd 'schat' te noemen. En dat doet hij nu nog steeds. Sta ik op het plein met een moeder te kletsen, komt hij aan: "Schat, ga je mee naar huis? Ik begin honger te krijgen." Toen hij twee was kende hij feilloos het verschil tussen links en rechts, maar dat is hij wel weer een tijdje 'kwijt' geweest. Bij de kleuters hebben we hem dat opnieuw geleerd. De jongste praat vaak zijn broer na. Grappig te horen wat voor taal daar uitkomt, past ook niet altijd bij een kind van bijna drie.
Hier ook zo'n vroege prater, haar eerste (verstaanbare) woorden sprak ze al met 8 maanden; mama, oma, hap, bal, pook (haar knuffel). Met een jaar was ze al verstaanbaar en kon ze vragen en zeggen wat ze wilde en met twee jaar sprak ze 'vloeiend'. Wij hebben er maar één, dus ik weet niet beter. Maar volgens de cb arts is dit idd uitzonderlijk. Nu zie ik dat ook als ik weleens help bij mijn dochter in de klas. Er is daar geen enkel kindje die zo goed praat als zij en er zijn een aantal kindjes die bijna niet verstaanbaar zijn. Mijn neefje is nu bijna 3 en die zegt ook nog weinig, hij loopt niet achter ofzo, maar ik vond het raar.... maar is het dus niet.
Ik lees niks geks voor een peuter van 2,5 Beslist niet de praat van een kind van 4-5 iig. Ik denk dat veel van de dingen die je kindje zegt, dingen zijn die jij of je partner of andere belangrijke volwassenen zeggen. Onze kids gingen rond die tijd bijvoorbeeld spelen dat ze telefoneerden op de manier waarop onze gastouder dat ook doet. Echt om je rot te lachen, we kregen een mooi inkijkje op die manier
Ze is een goede prater. Hier in het gezin hebben we van allebei wat. De een praat vroeger als de ander. Mijn oudste zei voor haar 2de jaar erg weinig, maar heeft daarna een flinke inhaalslag gemaakt. Ik weet nog goed dat ze op een keer 's avonds aan haar vader vertelde wat we die dag gedaan hadden: Nou papa, we zijn vandaag naar het consultatiebureau en naar de verloskundige geweest. (en dan ook echt goed uitgesproken) Ze moet toen ook 2 zijn geweest, want haar broertje is een maand voor haar derde verjaardag geboren. De andere kinderen waren soms wat later met praten, zeker in zulke mooie en duidelijke zinnen.