Hoi, S morgens en s avonds voor het slapengaan drinkt zoonlief goed zijn fles, hij kan niet zonder. Alleen sinds een paar weken weigert hij gekookt te eten, geen vlees, geen vis, geen groenten. Boterhammen gaan oook erg moeizaam. Ik ben ten einde raad. Naar het schijnt is het een fase, maar daar ben ik vet mee, hij krijgt amper vitamines binnen. Een appel af en toe maar daar blijft het bij. In de creche zeggen ze dat hij goed eet maar daar geloof ik niks van. Maar als hij bij de grootouders gaat, gaan pudding, chips, koekjes wel goed naar binnen! Iemand tips? We zitten nu ook sinds kort in de potjestraining en hij houdt stoelgang op (als hij er al maakt door zo weinig te eten).
Hier krijgt hij geen lekkers als hij niet genoeg eet. Hij zit ook in een periode van lastiger eten. We eten wel iets vaker lasagne omdat hij dit heel graag eet. Mijn vriend wil hem telkens wat lekkers zoals pap geven als hij niet eet maar daar ben ik echt strikt tegen in deze situatie.
Hoe oud is hij? Peuter heeft geen fles meer nodig lijkt me? Daarbij zou ik zeker niks lekkers geven als hij niet gewoon normaal eet. Mijn dochter eet ook weleens bv d'r fruit niet. Dan mag ze zelf nog kiezen welk fruit, en eet ze het ineens niet. Nou prima, zet ik het in de koelkast. Zeurt ze daarna om koekkies, of eten, dan krijgt ze dat weer voor dr neus. Als ze echt trek heeft, eet ze wel. Anders maar niet. En het is echt een fase, kijk uit dat het geen machtsstrijd wordt, die verlies je altijd! Gewoon telkens weer aanbieden, hij gaat vanzelf weer eten.
Hier ook zo'n peuter... sinds rond zijn 2e verjaardag geen avondeten meer, er is echt letterlijk niks meer wat hij wil helaas want anders had ik hetgene wat hij wel zou eten wel vaker gemaakt. Brood en fruit ging goed tot 2 weken geleden, fruit wil die nu ook niet meer en brood gaat niet meer altijd op. Rauwkost heeft die helaas nooit gewild. Lekkers wil die nog wel maar dat krijgt die maar 2x per dag iets kleins en zelfs dat gaat niet altijd op. Fase mag van mij snel over zijn.
Smorgens eet hij een boterham naast zijn fles en zijn fles voor het slapengaan kan ik hem niet afnemen, hij krijst, huilt,. . . Het gaat niet over het feit dat hij fles ter vervanging van maaltijden krijgt. Wij geven hem bv zeker geen fles als hij geen groenten eet, dan gaat hij maar zonder eten zijn middagdut doen. Melk is hier aanvullend, gewoon omdat hij het ook lekker vindt. Hij is 2,5 jaar oud.
En de creche. . . Zijn we allesbehalve nog content van. Het zou trouwens niet de eerste keer zijn dat ze liegen. Heb ze al betrapt op leugen.
Ik zou sowieso drinken uit een fles gaan afbouwen... Maar ipv de ochtend fles kan hij ook een extra boterham eten of wat fruit. En dan gewoon een klein bekertje melk of thee. Als dat goed gaat dan de avondfles afbouwen. Het is natuurlijk iets wat hij gewend is dus dat gaat niet makkelijk. Maar nodig is het zeker niet. Je kunt hem ook alleen geven als hij goed avondeten heeft gehad. En anders dat opnieuw voorzetten. Mijn zoontje van net 2 eet ook vaak geen avondeten als hij denkt dat hij het niet lekker vindt. Tja jammer dan. Ik ga hem niet iets geven omdat hij het lekker vindt.
Wij zijn ook recent gestopt met de fles savonds. Hij dronk nog een tijdje een beetje water erin voor het slapen gaan. Dat was de eerste stap. Daarna ben ik een week gaan aftellen. Nog 6 dagen en dan krijg je geen flesje meer mee etc. Hier is het extra lastig omdat zijn broertje wel nog flesjes krijgt en wij wilde niet dat hij jaloers zou worden. Ik vrees dat hoe later je stopt ermee, hoe lastiger het gaat. Je kunt misschien opzoek gaan naar vervanging. Zoals bijvoorbeeld voorlezen. Of het eerst in een bekertje geven voor het slapen gaan.
Met 2,5 jaar zou ik zeker die flessen gaan afbouwen. Het vult namelijk wel. Natuurlijk kan een klein flesje (liever bekertje) melk geen kwaad, maar 2 flessen per dag is echt niet nodig meer en meer gewenning. Het slechte eten is waarschijnlijk een fase die wel weer overgaat. Dingen blijven aanbieden, eventueel in een andere vorm, hem laten helpen met koken, rauwkost eens extra aanbieden e.d. en dan komt het vroeg of laat wel weer goed. Houd het vooral leuk en gezellig aan tafel
Ik zou de flessen afbouwen, het vult genoeg om schijnbaar niet veel meer te eten. Smorgens boterham en wanneer hij die niet at kreeg hij die weer tussendoor, hij at die gelijk op toen hij wist dat hij niks anders kreeg. Wat krijgt hij tussendoor, hoeveel en welk tijdstip? Uk at savonds bijna niks maar kreeg om half 4 nog wat. We hebben het tussendoortje vervroegd en at hij savonds beter. Voor het slapen gaan lezen we een boekje en krijgt hij een klein beetje warme melk.
Ik zou toch ook echt stoppen met de flessen. Zoontje hier is ook bijna 2,5 en krijgt al ruim een jaar geen fles meer, maar voor het slapen gaan gewoon een beker melk. Kies samen een leuke/ stoere beker uit en spreek af dat hij voortaan daar z'n melk uit drinkt. Verder... Ik zou vasthouden aan de hoofdmaaltijden en het fruit als tussendoortje. Zorg ook dat deze momenten duidelijk zijn voor hem, dus dat er bv. aan tafel wordt gegeten op evt. op een eigen stoeltje o.i.d. Als hij iets op eet kan je wat lekkers tussendoor krijgen, maar eet hij hier 's morgens z'n boterham niet op (wat bijna nooit gebeurd hoor) dan krijgt hij om 10.00 eerst nog weer z'n boterham en is die op, dan kan hij een koekje krijgen. Fruit eet hij hier pas sinds ruim een half jaar goed, hier hebben wij heel wat mee lopen tobben, maar wat uiteindelijk hielp was afleiding en daarbij het 'verplicht' moeten proeven. Zowel van de groente als van het fruit moet hij 2 hapjes proeven en als hij het niet zelf doet dan doen wij het. Soms ging/ gaat daar een strijd aan vooraf, maar uiteindelijk begreep hij het wel. Na die 2 hapjes kreeg hij de keuze of hij klaar was met eten of dat hij nog meer wilde en hier hielden we ons dan ook aan, dus als hij zei dat het klaar was, was het ook klaar. En verder wil dus hier de tv of een filmpje wel eens helpen om hem te laten eten. Niet altijd helemaal verantwoord, maar het heeft hier wel geholpen dat de 1e stappen gemaakt werden. De hele fase van niet eten en drama schoppen zijn hier al begonnen met 1,5 en op soms het avondeten na zijn we er nu vanaf. Duidelijk en consequent zijn. Oh en verder kan het prima dat hij ergens anders wel goed eet hoor! Als ik naar mijn zoontje kijk is hij bij anderen een braaf mannetje, die netjes eet en luistert, maar thuis (in z'n veilige omgeving) gaat hij grenzen op zoeken en probeert ons uit, kijkt tot hoever hij kan gaan en in hoeverre hij 'de macht' heeft.
Een kind van 2,5 jaar maakt heus de link niet dat als hij geen gekookt eet of boterhammen eet, een flesje krijgt. Daar geloof ik niet in. Ik zie ook niet in waarom hij dit niet meer mag krijgen. . . Waarom bestaat er peutergroeimelk van 3+? Der is trouwens een periode geweest waarin dit alles wel hand in hand ging. . . Trouwens die toon van veroordelingen in sommige hin reacties hier, vind ik erover. Ik vraag om advies, geen veroordeling.
Ik geloof er wel in. En waarom? Omdat mijn zoontje geregeld zijn avondeten laat staan, maar een half uur later wel komt zeuren om koek of snoep, dus hij heeft wel trek, maar dan had hij dus z'n bord maar leeg moeten eten. Daarom denk ik dus dat een peuter van 2,5 heel goed die link kan leggen. En peuter groeimelk 3+ is door fabrikanten verzonnen, om zoveel mogelijk winst te maken. Vanaf 1 jaar voldoet (half)volle melk prima. En natuurlijk zal er een periode geweest zijn dat hij wel alles at, maar hij wordt nu ouder, z'n eigen wil wordt sterker en hij krijgt door dat hij ook invloed kan krijgen in bepaalde dingen. In mijn ogen is het dan aan de ouders om te bepalen tot hoever je daarin gaat en waar de grens ligt en welke consequenties aan bepaald gedrag worden verbonden. Hij heeft namelijk wel goed gegeten, dus hij lust het, hij kan gewoon eten, hij is (voor zover ik uit je verhaal op maak) niet ziek of er spelen geen andere ongemakken. Dus in mijn ogen is het nu tijd om duidelijk en consequent te zijn wat eten betreft.
tja een peuter van 2,5 die krijst om zn fles s avonds dat vind ik echt onzin. Maar dat je die fles erin houdt is wel de oorzaak van het feit dat hij geen groenten meer eet of niet meer gaat eten. Of je die groente nu tussen de middag of s avonds geeft maakt niet uit. Hij weet dat hij s avonds niet met een lege buik naar bed moet omdat hij die fles krijgt. Dus als je niet direct met die fles stopt los je het problem niet op, jouw keuze.
haha dat is juist precies wat een peuter van 2,5 exact snapt. Peutergroeimelk is er om de mama's en papa's geld uit de zak te kloppen.
2,5 jaar is wel een leeftijd waarop ze dit soort dingen door gaan krijgen en dus denken, ik ga niet eten want ik krijg mijn fles straks toch nog. In het begin is dat nog niet zo bewust, maar dit schema hebben jullie al een jaar ofzo, een kind weet heus wel hoe het eraan toe gaat. Krijsen als hij de avondfles niet krijgt, dus hij krijgt bij krijsen zijn zin? Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Hij kan heus wel zonder, maar hij wil niet. Doordat hij nog 2 flessen krijgt, kan het ook zijn dat hij over het algemeen een stuk minder honger heeft, en dus niet goed eet. Op de crèche aten ze hier trouwens veel beter dan thuis, dat vind ik echt niet zo gek. Mijn jongste heeft een half jaar als baby een sonde gehad en heeft leren eten op de crèche, zonder de crèche had het zeker weten langer geduurd.
Olifantje1991 ben je zelf dan consequent als je zoon komt zeuren achter snoep na het avondeten? Trouwens, wij eten smiddags gekookt en niet savonds dus zie de link met de fles niet. Enfin we gaan er toch niet uitgeraken. . . Terug even genoeg van de moedermaffia. . .
moedermaffia?? Omdat je niet de reacties krijg die je wil? De link met groenten de fles, ook als ze s middags worden gegeven heb ik hierboven uitgelegd.