Misschien heeft die man ook wel een grapje gemaakt met een tuinslang of iets anders? Ik zou eens kijken of de combi van zo'n "geintje" en de fantasie van een kleuter misschien op hol is geslagen. Zeker met alle andere indrukken en wennen op school.. Als je die meneer kunt achterhalen en vragen of hij toevallig zo'n grapje heeft uitgehaald. Ik zou er niet direct iets achter zoeken. Misschien kan een simpel gesprekje met die meneer om hem gerust te stellen dat het een grapje was al dingen oplossen? Mijn oudste heeft ook veel nachtmerries gehad. Echt jaren lang, op en af.. We hebben heel wat monsterverhalen gehoord, maar ook regelmatig rare versies van een echt gebeurd iets (wat ik dan ook had gezien). Die koppies kunnen echt raar werken..
Misschien een opmerking van een andere kleuter als 'de slang wou in/op mijn billen spuiten' of iets over een tuinslang die je gaat pakken, wat hij erg letterlijk heeft opgevat of in zijn droom erger is geworden. Wel rot dat hij er zo van overstuur is. Ik zou niet meteen iemand verdenken, op zo'n waterfeest lijkt het me niet dat iemand ongemerkt wat kan doen.
Nu heeft hij in de eerste week van school een waterfeest gehad heel leuk.Nu stond hij die avond van het waterfeest s,avonds laat boven aan de trap te huilen.Hij had over een slang gedroomd. De mans persoon zag ik op foto,s staan.Mijn zoontje heeft hem er niet bij gehaald in het verhaal maar ik zelf krijg er een naar gevoel bij. Je zit van een heel klein muisje een hele grote olifant te maken. Hij zegt dat hij het gedroomd heeft, dromen kunnen op die leeftijd net echt zijn. Je maakt er echt een trauma van als je hem naar de dokter brengt en de hele school er bij betrekt. Jou angst interpeteer je op hem en je zoekt allemaal aanwijzingen zo dat jou angst bevestigd word. Een man een wc oehh enge verhalen die je hoort en dat alles omdat je zoon van een slang gedroomd heeft Mijn broertje droomde ooit dat hij de kerstman hoorde en huilen en janken en durfde ook niet meer naar bed. Zoveel kinderen dromen over het enge monster in hun kast, maak het niet groter dan het is, daar kun je als je niet op past heel veel schade mee aanrichten bij zo'n kleine. Lekker troosten en er voor hem zijn en er niet meer achter zoeken dan dat. Op dat waterfeest hebben vast veel waterslangen gelegen om ballonnen en flessen mee te vullen. Ja en kinderen en fantasie, zoals de krokodil die bijt je in de bil en 1 april kikker in je bil dan past er ook wel zo'n "water" slang in Mooie fantasie en kinderen van die leeftijd weten nog niet goed wat echt en nep is. Dit zou ik er van denken
Het kan ook best zijn dat hij het wel van school of van het feest heeft, maar dat het niet echt is gebeurt. Misschien heeft een ander kindje één of ander eng verhaaltje verteld of misschien zelfs alleen maar een grappig verhaaltje en heeft dat op de één of andere manier indruk gemaakt. Vergeet niet dat kleine kinderen de meest bizarre dingen al aannemelijk kunnen vinden. Misschien was een kindje bijvoorbeeld met een tuinslang (of wat dan ook)aan het spelen en zei het iets in de trent van "pas op, anders kruipt hij in je billen" of iets dergelijks. Mijn dochter heeft nav het deuntje "1 april, kikker in je bil, die er nooit meer uit wil", me wel eens heel serieus en een beetje angstig gevraagd toen ze moest plassen in het bos "of er dan geen kikkers in haar billen zouden springen..." Het is lastig om erachter te komen waar hij nou precies bang voor is, maar ik zou niet direct het ergste denken.
Idd, soms nemen ze een opmerking of spelletje heel serieus. Mijn man deed was een keer met dochter - toen 2,5 ofzo? - aan het stoeien. 'Ik ga je lekker opvreten!' zei hij, zij lachen en gieren... tot ze maanden later 's nachts wakker werd; brullen! 'Ik droomde dat papa mij ging opvreten!!' ... Dat met die slang is misschien wel iets van langer geleden, mogelijk werd hij er aan herinnert door het waterfeest, misschien wel iets heeel anders. Ik denk dat als het een echte gebeurtenis was, hij er toch minder vaag over zou doen. Bij mijn oudste zijn nachtmerries ook vooral flarden met gebeurtenissen/beelden en met vooral veel emotie; geen echt afgerond verhaal. Echte gebeurtenissen kan ze beter navertellen.
Ben heel blij dat ik dit verhaal met jullie kan delen bedankt voor jullie eerlijke antwoorden. Misschien maak ik me ook te druk maar ik ben erg van hem geschrokken die avond/nacht ik moest de hele tijd in zijn billen kijken!Hij was erg krampachtig bij zijn billen. Misschien dan maar laten rusten.... Kinderen hebben idd veel fantasie laten maar hopen dat het echt een droom was.
Mja, als hij droomde dat er muizen in z'n billen zaten en een slang ze eruit wou happen... ik zou me ook zorgen maken om m'n billen dan Snap wel dat het je ongerust maakt hoor, maar ik denk echt dat het eerder een levendige nachtmerrie was dan iets dat echt is gebeurd!
Mja de kans dat er wel Iets is geneurd... is vele malen kleiner dan dat er niks is gebeurd. Ik zou er zelf dus wel bij zoonlief (nahja dochterlief dus) vooral op aandringen dat hij dat soort dingen echt altijd moet vertellen thuis. En inderdaad met de juf praten... en het toch in de gaten houden. Maar de kans is groot... dat er toch net iets anders is gebeurd dan er jn zn hoofd zit. Zo kwam onze kleuter thuis met het verhaal dat haar klasgenootje haar expres keihard omver had gefietst. Vervolgens sta ik de volgende dag bij de moeder van de boosdoener te praten... bleek dat hij thuis had gezegd dat ke lekker aan het fietsen was en zij er expres voor was gesprongen. Navraag bij de juf leerde dat hij de oude kastanjeboom op het plein heen fietste en dochterlief aan de andere kant op de geond zat te spelen. En ze beiden dus gewoon elkaar nooit hebben gezien tot ze elkaar raakten zo ongeveer. Maar omdat kleuters enkel nog vanuit zochzelf denken.. was het niet in ze opgekomen dat de ander misschien wel helemaal niet expres dat deed maar het gewoon niet doorhad. Vandaar dat ik zei... soms is er wat anders gebeurd dan je kleuter vertelt.. en in zijn hoofd is het dan ook echt zoals hij het vertelt. Puur omdat ze nog niet in staat zijn zich echt in te leven in een ander.
Lees tussen de lijnen door wel dat je misschien zelf wel slechte ervaringen hebt op dit gebied. Lijkt me extreem lastig om dan je kind achter te laten bij school of sportclub. En dan komt het met enige regelmaat ook nog in het nieuws... heel slecht vor je gemoedsrust. Zeker als je zelf iets dergelijks mee maakte ooit.
Lieve Layla099, ik snap dat je je behoorlijk ongerust maakt. Het is logisch dat als je kind zich zo uit en angstig zijn billetjes dicht knijpt, dat er een gevoel aan je gaat knagen wat zegt "wat als er wel iets gebeurd is?" Je geeft aan dat je je zoontje al na hebt laten kijken door de huisarts. Vaak, als een kindje misbruikt is of aangerand is, zijn daar door de huisarts sporen van te vinden. Aangezien je huisarts niks heeft kunnen vinden, denk ik haast dat het inderdaad een hele levendige droom is geweest, en dat je het kan laten rusten. Mocht je nou toch andere dingen aan je zoontje gaan merken, kan je altijd nog een nieuw plan van aanpak maken. Iemand hierboven had volgens mij iets genoemd over een instantie die je kan bellen, misschien dat je dat alsnog kan doen, voor je eigen gemoedsrust.
Ik zou er niet te veel achter zoeken. Zoals andere dames zeggen, kinderen hebben een zeer levendige fantasie. Leggen soms verbanden tussen dingen/ gebeurtenissen die helemaal geen verband hebben. Als je zoontje er bang van blijft misschien een manier zoeken om de slang weg te jagen.
Om eerlijk te zijn vind ik dat je te heftig reageerd, ik kan me niet voorstellen dat er iets gebeurd is. Je bent bij de dokter geweest, en met dat feest waren er veel kinderen, juffen en meesters. Kinderen hebben echt een hele grote fantasie. Je kindje is net begonnen op school. Dit is de eerste periode zo vermoeiend voor een kind
Op die leeftijd vertelde mijn dochter ook verhalen die bizar overkwamen. Een keer vertelde ze over gekke gebeurtenissen op school en 'piemelmelk'... ik haalde me werkelijk alles in mn hoofd! Ben op school gaan praten. Toen zij het woord 'fantasie' gebruikten dacht ik zelfs even: maar wat als t geen fantasie is! Maar, conclusie: het was fantasie + napraten. Er was niks aan de hand. Alleen in mijn hoofd ging t alle kanten op. Toen mn jongste kind op die leeftijd kwam ging ik er al n stuk relaxter mee om . Ik snap je goed maar ik denk dat het ook heel erg kan meevallen. Pas op dat je je zoon niet iets gaat laten denken door de nadruk die jij er op legt. Succes en hou ons op de hoogte als je wilt
Wij hebben een mooi boek thuis over 'nee' zeggen en daar zit ook een stukje in over omgaan met geheimen. Gouden regel is: Leuke geheimen (verassingen) mogen geheim blijven. Nare / enge geheimen moet je juist altijd aan papa of mama vertellen. Ik zou je kind zo goed mogelijk leren voor zichzelf op te komen en dingen met jullie te delen. Ik denk dat je daarmee je eigen gemoed wat geruster kunt maken.
Dat er vast niets gebeurd is denk ik ook maar je kunt neit zeggen omdat dr veel mensen waren is er niks gebeurt. Immers vinden de zaken waavan we horen vaak op scholen of een soortclub plaats en dan zijn de kinderen ook niet alleen (in eerste instantie). Dus dat ts zo denkt is niet gek. Wat ik wel zou dien is het een hele tijd laten rusten en daarna indd nadruk leggen op jouw lichaam is van jou en als iemand eraan wil zitten nee zeggen en aan mama vertellen enz. Maar zonder dit verhaal aan te halen, echt als het op de achttergrond is geraakt. Verder ben je bij de dokter geweest en heb je je vragen gesteld en heb je contact gehad met school. Meer kon je niet doen dus zou het even laten rusten en kijken of hij er nog uit zichzelf over begint en het amders laten rusten.
Kinderen op deze leeftijd zien geen verschil tussen ingang uitgang of geen gang. Gat in je lichaam kan wat in en uit. Bij inenting hoort een pleister omdat anders bloed er uit blijft stromen ivm gaatje en vind je lego blokjes, doperwten etc vaak terug in neus, oren en mond. Hoelang is hij al poep zindelijk bijv? Poepen is ook slang uit de billen. Als dat er uit kan kan er ook een slang in. Kinder logica. Wellicht besefte hij dat daar ook en is hij bang geworden Veel kindjes zijn bijv ook doodsbang van de wc omdat ze er in kunnen verdwijnen. Kinderen van 4 kunnen ver op gaan in hun fantasie. Goed dat je de arts hebt laten kijken maar zou het verder even zo laten. Verder vinden veel kinderen school niet zo leuk. Zoontje zit nu 2e jaar groep 3 en gaat echt niet voor zijn plezier maar omdat het moet. Dochter daar in tegen gaat zelfs met 40 koorts. De eerste weken moeten ze wennen aan regels ( kinderen die bijv geen crèche of peuterspeelzaal zijn gewent hebben het zwaarder), zijn ze moe en zijn de indrukken en verwachtingen enorm.
Eigenlijk moet je hem niet direct vragen wat er gebeurt is maar een soort poppentoneel stukje doen. Spelenderwijs werkt het beste. Bijv met legopoppetjes. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik hier ook een naar gevoel bij krijg. Een slang in bed of onder het bed is een heel normaal verhaal voor een kind maar in zijn billen dat is niet normaal. Ik zou het dus echt wel serieus nemen. Als je geen goed gevoel hebt bij deze school misschien toch een andere school zoeken en misschien is het goed om met hem naar een kinderpsycholoog te gaan? Hij is duidelijk van slag en misschien kunnen zij hem helpen en uit hem krijgen wat er gebeurt is. Heel veel sterkte.
Misschien heb je het al gedaan, maar anders samen de foto's bekijken van die dag en praten over wat er op te zien is (gewoon als in 'ik zie dat je daar met dat en dat speelde' ed) en kijken hoe hij daar op reageert? (Of heb ik teveel CSI gekeken om te denken dat je daar soms iets uit op kunt maken? ) Als hij angstig blijft zou je bv. een speltherapeut kunnen overwegen. Niet eens zo zeer om dat er wellicht eventueel misschien iets gebeurd is, maar wel om de angsten een plekje te geven en hem er mee om te leren gaan (welke oorzaak ze ook mogen hebben - en wie weet komt er wel wat uit mbt de oorzaak). Ik zou opletten dat je hem niets in zijn mond legt en proberen je eigen angsrn niet op hem te projecteren. Maar dat is super lastig... Als deze school voor jullie niet meer goed voelt, dan zou je natuurlijk altijd van school kunnen wisselen. Al kun je je afvragen hoe groot de kans van slagen daarvan is als je zoontje nu niet goed in z'n vel zit...? Hopelijk gaat het snel beter! (})