Hoi! Ik ben 14 weken en 1 dag zwanger en heb af en toe 'last' van een kei harde baarmoederwand (bovenkant baarmoeder). Het doet geen zeer, maar vroeg me af wat dit was en hoe dit kan komen.. Heb niet echt het idee dat het een harde buik kan zijn aangezien het gewoon een langere tijd zo blijft en niet na 40 seconden ofzo wegzakt. Kan het zijn omdat mijn baarmoeder groeit? Of is het misschien omdat mn darmen dan vol zitten? Of heeft het met drukte te maken? Ik hoop niet dat het iets is waar ik me zorgen over hoef te maken.. Bedankt voor het lezen en alvast voor beantwoorden
hoi kan komen door groei van de baarmoeder ja. Weet je zeker dat het je baarmoeder is, die komt nu net een stukje boven het schaambotje uit. Je kunt eventueel urine laten controleren, bij een harde buik kun je een blaasontsteking hebben. Het kunnen ook je darmen zijn, die reageren vaak op de zwangerschapshormonen. Mirjam
Mijn baarmoeder voelde de VK bij 12 weken al heel duidelijk boven mijn schaambeen. Is zeker weten mijn baarmoeder wat ik voel. Vandaag heb ik er gelukkig geen last van. Alleen wat trekjes en steekjes aan mijn banden, maar daar maak ik me geen zorgen over. Zou ik bij een blaasontsteking niet ook last moeten hebben bij het plassen/kleine beetjes moeten plassen? edit: Vervelend dat blaasontstekingklachten zo vaag zijn tijdens zwangerschap. Had met 10 weken ook urine gebracht, omdat ik wat druk had op mn onderbuik bij t plassen en het niet vertrouwde. Toen was er niets en zei de assistente ook "ja maar plas je dan kleine beetjes en heel vaak ofzo?". Uiteindelijk ging die druk ook gewoon weg, had wss iets met mn darmen te maken (voelde iig niet als mn baarmoeder, dat verschil voel ik heel goed en had hier ook geraadpleegd). Oh en bedankt voor het reageren natuurlijk!
Een blaasonsteking tijdens de zwangerschap kan andere klachten geven dan buiten de zwangerschap. Pijn bij het plassen heb je meestal niet als je zwanger bent. Meestal gaat de baarmoeder hier wel op reageren door de prikkeling van de blaas. Hou het dus toch even in de gaten en bij twijfel toch graag even je urine laten controleren bij de huisarts. Groetjes Gea
Ja precies dat dacht ik ook en daarom was ik toen naar de dokter gegaan ... en toen werd ik een beetje stom aangekeken van "ja maar heb je dan ook dat je veel moet plassen en kleine beetjes?" vandaar. Maargoed ik heb nu dus echt helemaal geen kwaaltjes die daarop kunnen duiden. Die gespannen baarmoeder is ook niet van pas, dat heb ik vaker en af en toe dan zou ik al heel lang een blaasontsteking hebben, ook toen ik mn urine getest had. Dus denk niet dat dat het is. (eerst had ik die spanning alleen na orgasme wel eens en bij hele volle blaas na t slapen, best kort. Maar omdat het laatst 'zomaar' was en erg lang aanhield vond ik dat natuurlijk wel gek - maar had het wel heel druk gehad met verhuizen en een familielid die op sterven ligt... dus zou er toch wel mee te maken kunnen hebben denk ik..), Maar heb nu al 2 dagen helemaal nergens last van, heb heerlijk rustig aan gedaan, dus ik maak me nergens zorgen meer over. Bedankt voor de reacties!