Rommelig schema bij 10 maanden.

Discussie in 'Voeding' gestart door Novastar, 30 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    #1 Novastar, 30 jan 2016
    Laatst bewerkt: 30 jan 2016
    Hallo dames,
    Al een paar weken heeft mijn zoontje van 10 maanden een rommelig schema. Waar je eerder de klok zowat gelijk kon zetten op zijn eet- en slaaptijden lijkt hij nu maar wat te doen. Dit is het schema dat hij nu heeft:
    - 7:00/7:30 uur: borstvoeding (de tijd is afhankelijk van of ik moet werken of niet).
    - 9:30 uur: fruit (een heel stuk geprakt of kleine stukjes).
    - 10:00 uur: slapen.
    - 11:30 uur: borstvoeding.
    - 13:00 uur: poging om hem een boterham te geven. Deze wil hij echt niet.
    - 14:00 uur: soms slapen.
    - 15:30 uur: borstvoeding.
    - 16:00 uur: slapen als hij om 14 uur niet heeft geslapen.
    - 17:00 uur: groentenhap (met aardappel of pasta, om de dag met vlees of vis), 200 gram, vers.
    - 19:00 uur: borstvoeding
    - 19:30 uur: slapen.

Dit is zoals het zou moeten zijn. Maar tegenwoordig slaapt hij 's morgens veel langer. Soms wordt het 12:30 uur, waardoor zijn hele schema verschuift. Ik hoef hem dan om 14 uur echt niet op bed te leggen dus dat doe ik na de voeding van 15:30 uur, die hij vaak wel weer redelijk rond die tijd wil. Maar slapen doet hij dan meestal niet. Als ik hem uit bed haal is hij superdruk van vermoeidheid of hij zit te mopperen. Dan geef ik hem zijn groentenhap en probeer ik hem nog eens in bed te leggen. Dan slaapt hij vaak wel en wel zo lang dat ik hem wakker moet maken voor de voeding van 19:00 uur. Ik word er een beetje moedeloos van want dit alles gaat gepaard met veel gemopper van zijn kant en eerlijk gezegd op een gegeven moment ook van mijn kant. Ook is het erg lastig om afspraken te plannen want ik weet niet wat ik aan hem heb op dit moment. Soms lijkt het wel of hij steeds honger heeft terwijl ik volgens mij wel genoeg melk heb. Op het kinderdagverblijf krijgt hij twee keer een fles van 220 ml borstvoeding en daar houdt hij redelijk het bovenstaande schema aan. Ik vraag me dus echt af wat er thuis "verkeerd" gaat.
    Bij het consultatiebureau hoef ik niet aan te kloppen want zij adviseren een heel ander voedingsritme dan hij nu heeft. Ze vinden dat hij brood moet eten (ik heb al heel veel geprobeerd maar hij wil het echt niet) zowel bij het ontbijt als de lunch en dat vier voedingen te veel zijn. Ze zeiden bij zes maanden al dat ik naar drie voedingen moest. Toen kreeg hij er zelfs nog vijf. Verder adviseren zij koekjes en diksap maar dat vind ik meer bij snacken (en dus af en toe) horen, niet bij een normaal dagritme. Hij krijgt wel af en toe een rijstwafeltje maar ook dat eet hij niet echt goed.

Dus vraag ik aan jullie: Ziet dit schema er een beetje normaal uit voor een kindje van 10 maanden of moet er iets echt anders? Mijn zoontje lijkt zelf aan te geven dat er iets anders moet maar ik kan er niet achter komen wat het is. En wat zouden jullie doen aan het broodprobleem? Als hij 1 wordt wil ik de borstvoeding gaan afbouwen dus tegen die tijd is het wel handig als hij een boterham weg krijgt.

2. Veera

Veera Niet meer actief

Ik vind t ook wel erg veel melk nog voor deze leeftijd, het is meer drinken dan een maaltijd nu dus kan me voorstellen dat t niet erg vult voor hem. Zou eerst wat meer andere dingen aanbieden.
    Persoonlijk zou ik helemaal stoppen met een tijdschema, gaat een hoop schelen denk ik. Ik geef onze dochter eten en drinken als ik denk dat ze daar trek in heeft en als vanzelf komt er dan een ritme in en krijgt ze alles binnen op een dag :)
    Hier slaapt ze trouwens ook zo rond 17:00 en word dan pas ochtend erna wakker rond 6:00 dus zou hem niet wakker maken.

3. Veera

Veera Niet meer actief

O in hoeverre wil trouwens hij geen brood/rijstwafel? Lukt t niet of gaat ie huilen of?
    Ik geef ook crackers uit t vuistje die gaan helemaal op, misschien lust ie dat wel. Of je kan pap geven of brood goed beleggen met iets dat ie lekker vind

4. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Veera, bedankt voor je reactie. Ik heb al zitten denken om naar drie voedingen te gaan (want je zou wel eens gelijk kunnen hebben over dat het meer drinken dan een maaltijd is) maar dan zou hij tussen de middag toch een boterham of iets dergelijks moeten eten. Hij kauwt wel wat op een korst en met geluk eet hij een stukje maar dat lijkt me echt veel te weinig. Wat zou ik hem nog meer kunnen aanbieden dat hij wat meer binnen krijgt?

De eerste maanden voedde ik altijd op verzoek maar hij had al heel snel een redelijk strak schema, uit zichzelf. Als er in het verleden een verandering was kon ik meestal wel aan hem zien wat hij nodig had maar nu kan ik er maar niet achter komen.

5. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Nog even op je nieuwe reactie: De smaak van brood lijkt hij op zich wel lekker te vinden maar hij krijgt het niet weg. Ik neem al geen supervers brood maar hij begint al snel te kokhalzen. Ik doe er nu roomboter of philadelphia op. Hij lijkt het niet vies te vinden. Na twee keer proeven (en soms een stukje doorslikken) gooit hij de rest lachend op de grond (zo'n 20 keer). Huilen hoeft hij niet, hij heeft er zelfs schik in dat mama dat brood steeds weer opraapt. Met de rijstwafel precies hetzelfde. Ik heb van die kleine wafeltjes met een appelsmaakje (van Goodies). Daar sabbelt hij het appellaagje vanaf, knabbelt er een stukje vanaf en de rest gooit hij op de grond. Pap ben ik nu aan het overwegen en crackers heb ik vandaag gekocht om eens te proberen. Ik ben benieuwd of hij die wel wil.

6. tuc

tuc Niet meer actief

ik denk dat het rommelig is door al die borstvoedingen. Hij krijgt dat om de 4 uur zoals ik zie. Het kan best zijn dat hij in andere eetmomenten geen zin meer heeft, en de vaste voedingen gaan wel steeds belangrijker worden.

Ik zou de bv beperken tot de eetmomenten dus als ontbijt, eigenlijk zou ik er pap van maken dan. En bij de lunch na een boterham en voor het slapen gaan s avonds. Niet op tussendoor tijden want dan heeft hij straks het gevoel dat hij de hele dag "moet" eten.

Die boterham gewoon aan blijven bieden, geen kleine stukjes daar verslikken ze veel sneller in, maar besmeren met boter en in repen snijden. Gewoon kijken wat hij ervan eet en als hij klaar is dan bv geven.

7. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Bedankt Tuc! Doordat zoonlief 's morgens langer slaapt verschuift hij eigenlijk zelf de voeding al naar lunchtijd. Door het avondeten zou ik de voeding misschien wel kunnen uitstellen naar vlak voor het slapen. Dus die drie voedingen zou op zich moeten lukken. Omdat hij zo slecht brood eet ben ik wel bang dat hij 's middags dan iets te kort komt. Daarom krijgt hij nu de middagvoeding nog. Wat ik zo gek vind is dat hij op het Kdv wel redelijk goed zijn schema volgt en 's middags ook altijd slaapt.

8. tuc

tuc Niet meer actief

ik zou zn boterham dan meteen geven als hij wakker wordt na het ochtendslaapje en daarna de bv. Als hij de boterham slecht eet zal hij ws meer bv drinken, dus komt hij niks te kort.
    Die boterham zal vanzelf wel beter gaan hoor, en mijn oudste is ook geen broodeter, wissel veel af met brood, muesli, crackers en dan lukt het wel. Avondeten is hier veel populairder;

9. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

Probeer is wat opvolgmelk over het brood te doen, dat ging hier toen ook beter! Nu eet hij het goed :)

10. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Aan opvolgmelk is hij niet gewend omdat hij borstvoeding krijgt. Ik weet dus niet of dit iets uitmaakt. Ik heb wel geprobeerd het brood in afgekolfde melk te dopen maar dat was ook geen succes. Maar gelukkig komt het dus uiteindelijk altijd wel goed. 😊

11. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16

Bedoel je 3xlive bv op een dag ?

Nou mijn zoontje bijna 10 maanden zit nu op zo 7 a 8 voedingen inclusief de nachtvoedingen ik geef alleen live

En enige wat hij wilt is zo knijpfruit biologisch met pompoen of wortel hij wilt geen stukjes geen potjes geen vers geen koekjes geen brood gooit het zo weg

Als wij eten geef ik hem stukjes dat eet hij wel maar als die zin heeft

Drinken geef ik hem alleen water uit een beker

En hij slaapt 2x op een dag en heeft ook geen ritme ene X word die om 07U wakker andere X om 10U. En na 16U laat ik hem niet meer slapen anders word die rond 18U wakker en slaapt die pas tegen 23U weer probeer hem nu tussen 20 en 21U op bed te doen samen met de andere kids

12. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Ik zou de tijden proberen wat los te laten.

Hier gaat t op t moment zo (zoontje is van maart), misschien heb je er iets aan;

Bij wakker worden; borstvoeding als hij zin heeft nog 1/2-1 broodje.
    Dan slapen
    Na het slaapje; 1-1,5 stuk fruit +oefenen met slokjes water uit beker
    Rond lunchtijd; 1,5-2 broodjes (zonder korst)+ borstvoeding
    Dan slapen
    Warme maaltijd; groente+aardappelen, yoghurt. Als hij slecht gegeten heeft krijgt hij nog borstvoeding na het eten.
    Voor het slapen; borstvoeding

We hebben geen vaste tijden, en de dagen zijn ook niet altijd hetzelfde. Soms schuiven tijden wat op omdat we bijv op stap zijn. Als de dag vroeg begint drinkt hij soms eind vd middag nog borstvoeding of een rijstwafeltje of fruit.

Toen we begonnen met vaste voeding (vanaf 6 maand) gaven we eerst borstvoeding en dan vaste voeding, lanzamerhand is dat omgedraaid.

13. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Mama201: Ik voedt als ik thuis ben nu vier keer per dag live. Hij komt al niet meer voor nachtvoedingen sinds hij acht weken is. Op het kinderdagverblijf krijgt hij twee keer een fles afgekolfde melk. Tot een paar weken geleden kreeg hij nog wel een late avondvoeding om 23:00 uur.
    LoveShineALight: Ik denk dat ik het inderdaad wat meer los moet laten. Eens kijken waar hij zelf mee komt. Afgelopen weekend is hij flink ziek geweest en hij lijkt nu een stuk rustiger. Twee weken geleden had hij ook al een dubbele oorontsteking dus misschien zat er gewoon het één en ander dwars.
    Wat ik wel wil gaan proberen is om na zijn ochtendslaapje eerst een boterham of broodje te proberen en daarna borstvoeding te geven. Ik ben benieuwd of hij dat pikt en of hij dan meer brood eet. Bedankt voor de reacties (nieuwe mogen nog altijd).

14. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Ik denk ook dat hij door alle borstvoeding vol zit en geen trek heeft in maaltijden. Bij 10 maanden kan je dit prima langzaam afbouwen en meer maaltijden aanbieden.
    Mijn dochtertje heeft dit als schema:
    7.00 fles bambix
    9.00 slapen
    10.30 fruit soms vers soms potje.
    12.00 1 broodje en 1 cracker met thee oid.
    13.30 fles melk 150 cc
    15.30 koekje of ander tussendoortje met drinken
    17.00 warme hap (soms eet ze ook nog een paar hapjes met ons mee)
    19.15 pyjama pap of bambix beetje thee
    dan naar bed.
    Soms wisselt ze omdat ze eerder wakker is of later naar bed gaat. de tijden zijn dus niet zo vast maar ongeveer rond dat tijdstip.
    Mijn dochter ging pas echt goed de brood fruit enzo eten toen ik 1 fles had weggehaald.
    Succes

15. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    Ik vind vier borstvoedingen bij 10 maanden helemaal niet raar. Je kunt het inderdaad wel omdraaien - eerst eens brood geven en kijken wat hij erna aan bv wil. Maar ik zou niet gaan rekken/weigeren of iets als hij lekker bij je wil drinken. (Tenzij je zelf natuurlijk zou willen afbouwen)

Deel Deze Pagina