Raar voorstel op m'n werk. Wat vinden jullie?

Discussie in 'De lounge' gestart door xElles, 14 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind de tip van dirksmama heel goed..vraag of je het schriftelijk kan krijgen..ben heel benieuwd wat de reactie is.

2. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Ik vind het niet netjes dat er een +je tegenover staat, maar ik snap de gedachtegang van Mol ook goed. Er is gewoon een schreeuwend tekort aan extra hulp in het basisonderwijs. Een vriendin van mij is leerkracht, maar zit nu werkloos thuis. Zij helpt nu twee ochtenden in de week (vrijwillig en op eigen initiatief) op de school van mijn zoontje en daar zijn ze zoooo blij mee! Ik heb mezelf ook voorgenomen dit te gaan doen zodra mijn dochtertje ook naar school gaat. Ik ben wel geen echte juf, maar ik kan best in de onderbouw helpen met lezen of rekenen etc.

Misschien als ouders zelf wat meer betrokken waren bij de school van hun kind, zouden scholen niet van die rare noodsprongen hoeven te maken om aan extra hulp te komen.

3. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Helemaal mee eens. Denk dat ze dit niet officieel kunnen maken.

Succes ts.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Maar iedereen snapt dat ze daar blij mee zijn..maar volgens mij gaat het hier vele (terecht) om het feit dat ts bv naast haar invalwerk een wwuitkering ktijgt en zij zo dus problemen kan krijgen maar als ze het niet doet dan krijgt ze nooit een plusje en wordt haar invalwerk steeds minder

persoonlijk heb ik liever dat de leerkracht van mijn dochter didactisch sterk is dan in het vrijwillig meehelpen. Beide is helemaal goed natuurlijk. Maar mensen die naast het invalwerk nog een baan hebben om rond te komen kunnen dus in het geval van ts geen plusjes verdienen. Dat klopt niet.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk trouwens ook niet dat deze ontwikkeling kwalitatief goede leerkrachten voortvrengt..want je kan nog zo slecht in je vak zijn..als maar helpt met slingers ophangt mag je toch blijven invallen. Terwijl de betere leerkrachten zich misschien aan het verbreden en verdiepen zijn maar geen plusjes verdienen en dan dus niet aan de bak komen

6. mol81

mol81 Niet meer actief

Ik wilde eigenlijk niet meer reageren, maar zie dit als een aanval op mij in mijn functie dus toch maar even een reactie.

IK profiteer niet van dit systeem, de kinderen profiteren van dit systeem. En de invaller die anders thuis zou zitten zonder werk maar met een gedegen opleiding profiteert er van. Als het niet in het belang van beide partijen zou zijn, gebeurt het niet.

Even een spiegel voorhouden; je hebt een opleiding afgerond, wilt aan het werk maar er is geen werk (in het onderwijs, waar je voor hebt geleerd). Je kunt als invaller aan het werk maar je weet dat er een aantal poolers zijn (mensen met een vast contract die vanwege de krimp niet meer ingezet kunnen worden op één school maar ook niet ontslagen kunnen worden en dus alles aan moeten pakken qua invalwerk wat er is binnen de stichting waar hij/zij werkt). Je weet dus dat je jezelf op moet laten vallen. Je krijgt de kans om, binnen het werkveld waar je graag wilt werken, binnen boord te blijven door op vrijwillige basis dingen te doen. Op deze manier kun je jezelf in de kijker 'spelen', werkervaring opdoen, deel uitmaken van een team en je wordt gevraagd als er invallers nodig zijn. Je kunt ook mopperen en het niet willen. Prima, maar dan weet je dat je sowieso geen werk gaat krijgen binnen de stichting omdat de poolers voor gaan en omdat evt andere invallers die wel op vrijwillige basis dingen willen doen voor gaan. Dan ga je op zoek naar ander werk buiten het onderwijs.

Je kunt best afspraken maken over hoe vaak je komt helpen, wat je wel en niet gaat doen (niet voor een klas terwijl je er niet voor betaald krijgt bijvoorbeeld), of je alleen gevraagd wordt voor invalwerk op de school waar je vrijwillig je inzet toont of ook op andere scholen, etc etc.

Ik val in herhaling maar wil je laten zien dat het ook kansen geeft. Je zult in het onderwijs momenteel moeizaam een stichting binnen komen en helemaal geen vast contract krijgen omdat in bijna alle regio's krimp is.

Ik heb goede voorbeelden gezien van mensen die zijn blijven plakken door zichzelf aan te prijzen. Dit is een kwaliteit.

Succes met wat je gaat doen.

7. tuc

tuc Niet meer actief

ja en dat klopt dus in mijn ogen niet. Er zijn dus ook invallers die de mogelijkheid niet hebben omdat te doen omdat ze bv financieel genoodzaakt zijn op een andere manier bij te verdienen.

8. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Ik snap wel dat je er niet helemaal een goed gevoel bij hebt, maar ik denk dat het wel echt van deze tijd is om op welke manier dan ook te zorgen dat je een streepje voor krijgt op anderen. In een ideale wereld is dit niet netjes, maar ik denk dat het je nu een kans biedt. Je moet steeds meer extra dingetjes doen om aan een baan te komen, kijk maar naar studenten, die worden geacht naast een bijbaantje ook vrijwilligerswerk in de juiste richting te hebben en daarnaast nog in de een of andere raad te zitten, omdat dat de enige manier is om op te vallen tussen al die andere mensen die net zo goed een baan zoeken. Voor de werkgever is er de luxe van het uitkiezen, dus zul je je als werkzoekende moeten aanpassen. Niet per sé leuk, maar als je probeert er de voordelen van in te zien (je kunt binnen de stichting al echt een plekje veroveren, men kent jou en je kunt een leuke band opbouwen met collega's, je kunt laten zien dat je je echt inzet voor de school, ook wanneer het niet je vaste taken betreft, kortom: men ziet duidelijk wat ze aan jou hebben), denk ik dat je er juist heel veel aan kunt hebben. En het gaat om jou, om jouw kans op meer werk. Daar moet je tegenwoordig veel harder voor werken dan vroeger, ik zou die kans dan ook gewoon grijpen en het stukje 'vrijwillig' een beetje loslaten. Je bent dan toch gewoon werkzaam binnen de school/stichting, werkt met de doelgroep die je voor ogen had en doet voor een deel in ieder geval precies dat wat je eigenlijk wilt. Als dit jouw kans vergroot om straks een behoorlijk aantal uren te gaan werken, waarom zou je het jezelf dan ontzeggen?

9. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Ik zou daar heel duidelijk over zijn dat je dat niet doet.
    En precies met de reden die je zelf geeft:
    Ze mogen een beroep op je doen vanwege je kwaliteiten en niet omdat je vrijwillig zoveel uren draait. Dan maar geen plus achter je naam...maar wel duidelijke principes...wie weet in welk voordeel dat nog voor je pleit!

10. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    het gaat er ondertussen niet meer om wat je kunt, maar hoe groot je bek is en hoe hard je vooraan loopt te schreeuwen.

helaas....

11. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik vind het behoorlijk veelzeggend dat hier niemand is die dit een eerlijk en goed systeem vindt, behalve een schoolbestuurder.

12. tuc

tuc Niet meer actief

haha idd, je ziet wel wie welke prioriteiten heeft...

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bedankt voor je uitleg.
    Hiermee bevestig je precies mijn indruk van hoe het in het Nederlands onderwijs gesteld is.

14. mol81

mol81 Niet meer actief

Fijn dat je het zo goed geregeld vindt. Goed om te horen. Ik ben trots op ons onderwijssysteem.

15. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Maar je geeft geen enkele reactie op de dames die zeggen dat er geen extra vrijwilligerswerk gedaan kan worden omdat ze voor inkomsten moeten zorgen.. Vind je dat eerlijk? Vind je het fair dat marietje, die niet zo goed is, een plusje achter haar naam krijgt omdat ze iedere dag vrijwilligerswerk komt doen? En dat Pietje, die enorm goed in zijn werk is, geen plusje krijgt omdat hij nog ergens anders MOET werken?

Ik vind het heel vreemd..

16. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Precies wat ik wilde zeggen.
    Ik kan toch niet m'n betaalde invalwerk gaan opgeven, zodat ik op een school kan gaan kopiëren?
    Ik doe mijn stinkende best op school, loop de benen uit mijn lijf.., maar blijkbaar wordt daar in dit systeem niet naar gekeken.

Iemand waar ze minder tevreden over zijn, en ze dus minder vaak inplannen, heeft tijd over om te helpen op een school. Deze krijgt wel een plusje.
    En ik werk iedere week 4 of 5 dagen en heb dus geen tijd om me vrijwillig aan te melden op een school. Daardoor kan ik dus nooit een plusje halen. Lekker eerlijk zo ja...........

Maar Mol, als jij mijn hypotheek wil betalen, wil ik best een paar dagen in de week komen nakijken hoor :)

17. mol81

mol81 Niet meer actief

Uiteraard geef ik daar geen reactie op. Ik reageer puur en alleen op het 'systeem' en niet op persoonlijke situaties. Als je moet zorgen voor een inkomen is het lastig om via het systeem binnen boord te komen omdat je minder vrijwilligerswerk kan doen. Maar daar kan de stichting niets aan doen. Je zult dan ander werk moeten zoeken. Ik probeer (heb geprobeerd) om de situatie van de andere kant dan de negatieve kant te belichten. Het biedt kansen, maar als het jou niet past omdat je, bijvoorbeeld, zekerheid wat betreft inkomsten moet hebben, moet je ander werk zoeken. Je weet dat poolers voor gaan en dat je weinig kans hebt op vastigheid.

Ik wens je, nogmaals, succes met je keuze.

18. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Hmm, fraai is dat. Zijn er dadelijk alleen nog maar marietjes aan het werk in het onderwijs, naar kwaliteit wordt dus niet gekeken, enkel naar uitsloven voor 'de baas'... :(

19. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Boooohhhh ja hoor.....!!
    Als het zo moet zoek ik morgen nog een baantje in de fabriek (Niets tegen de fabriek trouwens. Lijkt me op dit moment nog beter dan het onderwijs).

Jammer, dat jullie dit belangrijker vinden dan een goede leerkracht. Gek hoor, dat ze tegenwoordig zo 'zeuren' over de kwaliteit van het onderwijs. Ik begrijp niet waar dat vandaan komt (!)

20. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Maar Mol81, kun je niet beter een dwingend beroep doen op ouders? Dat zou dan natuurlijk in een gemeente afgesproken moeten worden, want anders verzwakt het misschien je concurrentiepositie, maar dit vind ik als ouder een zéér kwalijke ontwikkeling. We zijn nu op zoek naar een school voor onze dochter en ik zal hier zeker navraag naar doen bij toekomstige scholen. Ik vind het bijna niet te geloven dat er een ander criterium dan didactische vaardigheid wordt gebruikt om mensen VOOR DE KLAS te zetten. Bizar.

Deel Deze Pagina