Raar voorstel op m'n werk. Wat vinden jullie?

Discussie in 'De lounge' gestart door xElles, 14 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LoesjeX

LoesjeX Actief lid

20 okt 2013
    121
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou wat je zegt dirksmama. Ik werk zelf in de zorg, en mijn oren klapperen. Verplicht vrijwilligerswerk, onbetaalde stage, uren maken die je niet uitbetaald krijgt, jeetje! Zo gaat het dus bij ons gelukkig totaal niet. Maar ja, wat je zegt, in de zorg kwamen we heel lang juist mensen tekort.

2. Janna

Janna Fanatiek lid

Eens met dirksmamma.

Edit: En dat is eigenlijk ook wat ik bedoelde met de opemerking dat ik het veelzeggend vind dat niemand dit een eerlijk en goed systeem vindt, behalve een schoolbestuurder.

3. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    @eevie: Ik werk nu al 5 jaar voor deze stichting. 2 volledige schooljaren op 2 scholen zelfs. En 2x een half jaar op 2 andere scholen. Ze kennen mijn gezicht en ze kennen mijn gedreven instelling. Ze hoeven maar in hun handen te klappen en ik kom eraan. Ga vaak als laatst van de collega's naar huis.
    Als ik bijvoorbeeld voor volgende week nog geen werk heb, bel ik ze om te vragen of ze nog een invaller nodig hebben.
    Dus ze weten wat ze aan me hebben.
    Ik ga me dan niet nog eens extra bewijzen door vrijwillig naar een school te gaan.
    Verder ben ik het 100% met Dirksmama eens.

4. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Wat ben ik blij dat we, en dan bedoel ik mijn werkgever, het in de hulpverlening anders oppakken. Want ja ook daar geen vaste contracten meer, met minder meer moeten doen. Maar als er inval nodig is (intern of extern) dan is de keuze gebaseerd op kwaliteit. Mijn teams zijn zeer scherp op niet bekwame invallers (of je altijd kan is echt niet relevant dan) en geven dit aan. Zodat een invaller zichzelf leerdoelen kan stellen en daaraan kan werken. Pakt dat niet positief uit dan zal die invaller niet meer ingezet worden.
    De waarom... omdat onze jongeren daar alles behalve baat bij hebben.
    Natuurlijk werkt t ook andersom, goede invallers worden als eerste gebeld en ingezet.

maar mensen (gedwongen) vrijwillig in laten zetten om zo, ongeacht het functioneren, meer werk te krijgen of een plusje te krijgen achter je naam.. Daar ga ik als leidinggevende voor liggen.

5. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Maar Elles, dit is niet persoonlijk op jou gericht hè. Jij doet er zo te lezen al heel veel voor! Dat is alleen maar te prijzen. Ik denk dat t goed zou zijn voor mensen die er niets voor doen, thuis gaan zitten wachten tot die baan naar ze toe komt. Zijn er genoeg die dat doen...

Onderwijs is gewoon echt n moeilijk sector. Jammer, want t is juist zo leuk!!

6. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Oh maar dit ben ik met je eens hoor! Ik werk op een kleine school en word erop aangekeken als ik iets weiger waar niks tegenover staat. Ik wil m'n weekenden thuis doorbrengen, ik besteed al genoeg tijd aan school.
    Ik vind het onderwijs soms wel een softe sector bij personeel wat totaal niet voldoet (lees: meerdere ernstige klachten) mag te lang blijven, terwijl het "voor jou 10 anderen" is bij nieuwe goede leerkrachten zonder vast contact...

7. Jufaman81

Jufaman81 Fanatiek lid

17 aug 2011
    2.098
    0
    0
    Leerkracht
    Noord-Brabant
    Ik werk fulltime in het onderwijs en ik vind dit een achterbakse manier om aan invallers te komen!!

Je zou dit volgens mij zelfs bij 'de bond' kunnen wegleggen. Je maakt je daar natuurlijk niet populair mee, maar ik vind het onbeschoft.

Besturen, stichtingen en scholen zouden blij moeten zijn met invallers, want dat is echt geen gemakkelijke taak! Ze zouden jullie juist moeten waarderen, want ik heb enorm respect voor invallers!

Succes!

Groetjes Jufaman81

8. manytroubles

manytroubles Actief lid

9 dec 2006
    357
    0
    0
    Ook ik ben werkzaam in het onderwijs. Na 13 jaar een vast contract te hebben gehad, heb ik door een verhuizing mijn baan op moeten zeggen. En nu ben ik dus weer begonnen met niets.
    Ik ben nu invaller en heb gelukkig dit schooljaar al aardig wat kunnen werken. De momenten dat ik geen invalwerk had, heb ik via een uitzendbureau ander werk gedaan om toch inkomen te genereren. Ik had ook vrijwillig op een school kunnen gaan werken, maar helaas betaalde dan niemand mijn rekeningen.
    Kolder vind ik het om te moeten werken voor een plusjessysteem. Tuurlijk moet je je laten zien als je graag wilt werken, maar je dwingen om vrijwilligerswerk te gaan doen....

9. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Oke :)
    Dat dacht ik even, vandaar m'n extra uitleg ;)

10. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Lief :)

11. mol81

mol81 Niet meer actief

Je hebt ontzettend veel aannames ('je weet niet beter, niet veel sjoege hebben van wat er buiten de schoolwereld afspeelt') en toetst je aannames niet. Ik lees ontzettend veel frustratie in je berichten en heb het idee dat je niets moet hebben van het onderwijssysteem, klopt dat? Ik werk, wij werken, vanuit een visie. Een visie op onderwijs waarin de kinderen centraal staan. Zij moeten zich op een voor hun zo optimaal mogelijke manier kunnen ontwikkelen. Hierin staat kwaliteit voorop. Er zijn veel leerkrachten in Nederland. TS geeft aan dat ze invaller is, geen pooler. Poolers hebben meer rechten dan invallers. Dit weet TS. Als er veel invallers zijn, moet je jezelf in de kijker spelen. Dit kan op allerlei verschillende manieren. Kwaliteit zie je niet aan de buitenkant of iemands CV. Dit zie je in de klas, als iemand daadwerkelijk les geeft. Maar als er geen werk is voor invallers, is het belangrijk dat je jezelf profileert zodat je in ieder geval een keer kunt invallen om jezelf te laten zien. Hoe 'sneu, gemeen' of wat dan ook dit ook klinkt. Nogmaals, kwaliteit zie je in de klas, maar ook in hoe een persoon zich in de school beweegt. Als je de kans krijgt om jezelf te laten zien, kun je dit pakken.

Er zijn legio oplossingen te bedenken: daarvoor moet Den Haag wat mij betreft wakker geschud worden. Maar dat is voor TS geen korte termijn oplossing. Dat het in andere sectoren anders gaat klopt. Maar ook daar verander je niet per direct iets aan. Ik ben voorstander van positieve kanten zoeken en problemen ombuigen. Met deze kracht kun je echt wat bereiken wat mij betreft. En ik heb gelukkig mensen in de organisatie die deze visie delen en er voor gaan (en kunnen gaan). Dit leidt vaak tot vast invalwerk en zelfs tot (vaste) contracten. En hier ben ik, ondanks dat we in een zware krimp zitten, ontzettend trots op.

12. Jufaman81

Jufaman81 Fanatiek lid

17 aug 2011
    2.098
    0
    0
    Leerkracht
    Noord-Brabant
    Graag gedaan! Dat mag ook wel eens gezegd worden!!

Zoals je kunt lezen gaan wij volgende maand beginnen aan ICSI-poging nummer 3! Dat betekent een hoop ziekenhuisbezoeken die komen gaan. Wat ben ik blij met invallers die mijn klas overnemen (en al over hebben genomen de afgelopen jaren!) en dat dat geen extra zorg is voor mij!

13. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    In theorie kan ik mij er in vinden, maar in de praktijk werkt het toch iets anders. Iedereen moet namelijk toch zijn rekeningen betalen en dat kan nu eenmaal niet van lucht.

Als je nou net van de Pabo komt en nog thuis woont, dan vind ik het wat anders. Prima systeem, zo doe je ervaring op en speel je jezelf in de kijker. Maar ik kan me voorstellen dat je er met vaste lasten niet vrolijk van wordt. Want al zou je graag willen, die rekeningen moeten toch betaald worden.

Mol, ik vind het eerlijk gezegd dan ook een beetje kort door de bocht bekeken dat ts dan maar iets anders moet gaan doen. Ik begrijp jouw redenatie wel, maar die is wel erg zakelijk. Maar daarom ben je waarschijnlijk ook directrice, niet iedereen kan dat. Mijn hart ligt bij het onderwijs, het werken met kinderen. Ik ben veel te 'aardig' en zou sommige dingen, zoals jij dat nu doet, niet kunnen verkopen aan mijn team. Gewoonweg omdat ik de andere kant erachter ook zo goed begrijp. Vind je het zelf niet een beetje dubbel? Sta je er echt 100% achter?

Maar aan de andere kant, je kunt niet iedereen tevreden houden en dat is voor mij ook een leerpunt. ;) Je bent zelf ook gebonden aan regels en een pion van het bestuur. Dus dat iedereen hier struikelt over wat jij schrijft vind ik niet terecht, ik begrijp het idee achter het systeem namelijk wel heel goed.

14. Minerva

Minerva Niet meer actief

Wauw, moontje, ik werk iets noordelijker in het vo en dit is zo herkenbaar (en frustrerend)! Ik houd mijn hart vast voor wat er komen gaat. Heb jij (eer?)gisteren ook zo met kromme tenen naar minister Dekker zitten luisteren bij P&W? Hij had een paar zeer jeukende uitspraken...

Sorry voor de offtopic :)

15. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    ik vond het jammer dat ik geen rotte tomaten in huis had..:D

16. Minerva

Minerva Niet meer actief

Great minds think alike :D :cool:

17. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Zo denk ik dr ook over....

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik ben niet tegen 'het onderwijssysteem'.
    Ik heb met eigen ogen gezien hoe goed het onderwijs in Nederland ooit was.
    Ik heb wel bezwaren tegen de huidige invulling die binnen vooral onderwijsmanagement gegeven wordt aan 'professionaliteit' en 'kwaliteit'.
    En, ik vind dat er momenteel veel te veel papieren tijgers rondwaren in het Nederlands onderwijs. Leerlingvolgsystemen, toetsen (ik ga echt over mijn nek als ik lees hoe in sommige lvs-en de sociaal emotionele ontwikkeling wordt 'bijgehouden') zijn doel geworden i.p.v. hulpmiddel.
    Ik heb zelf buiten het onderwijs een aantal jaar op managementsniveau gewerkt en ik weet waar ik het over heb. En ik merk als ik met schoolmanagers praat dat ze er (de goeden niet te na) vaak simpelweg geen ruk van begrijpen. Ze denken echt dat ze hun personeel niet als partners, maar als overjarige leerlingen kunnen behandelen. Zo'n verplicht vrijwilligerssysteem met plusjes (krijg je bij vijf plusjes soms nog een sticker?) spreekt wat mij betreft boekdelen.
    Ik denk dat het onderwijs en de leerlingen gebaat zijn bij juffen en meesters die kunnen opkomen voor zichzelf, die grenzen kunnen stellen, die zich niet laten misbruiken. En ja, Den Haag treft blaam, maar sommige dingen gebeuren alleen maar als mensen ze ook laten gebeuren.

19. megamom

megamom Actief lid

26 mei 2010
    360
    0
    0
    onderwijs
    Zuid-Holland
    Het zal vast al genoemd zijn, maar heb niet alles teruggelezen.
    Een plusje hoor je te verdienen omdat je een goede leerkracht bent, niet omdat je in je vrije tijd toetsen komt registeren.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Juist.
    En als je als management moeite hebt om dat te bepalen, vraag het dan de betrokkenen! Als je ziek bent geweest en je komt terug in je klas, dan merk je meteen hoe de kwaliteit van de invaller was. Als je het aan leerlingen vraagt dan kunnen ze je heel vaak feilloos vertellen aan welke invaller ze de voorkeur geven en waarom. Als je het aan ouders vraagt, die merken meteen als hun kind thuiskomt wat de kwaliteit van de invaller was. Kwaliteit meet je niet af aan slingers ophangen, vuilniszakken buiten zetten, toetsen en schriften nakijken. Die dingen zijn alleen maar 'handig' voor de organisatie.

Deel Deze Pagina