hoi allemaal ik heb een groot probleem en hoop dat iemand me kan helpen...ik eet al van kids af aan geen groente en fruit...bn nu 25 en gelukkig nooit ziek. sinds kort hebben wij een kinderwens en ben nu net gestopt met de pil...mijn vraag is als ik geen groente eet of fruit tijdens de zwangerschap hoe schadelijk is dat voor mijn kindje?? gewoon doen is geen optie heb al zoveel geprobeerd maar krijg het niet weg...b egin gelijk te kokhalzen... kan ik toch een gezond kindje op de wereld brengen...en zijn hier misschien oplossingen voor? is er iemand met hetzelfde probleem? help!!! x d
Misschien multivitaminen met foliumzuur slikken, zodat je toch alle vitamientjes binnenkrijgt? (Zo slik ik bijvoorbeeld Dagravit Mama & Baby. Ik eet trouwens wel groente en fruit.)
Hoe kom je aan die afschuw voor groente?? Vind dat altijd erg vreemd. Je hebt zoveel verschillende soorten, en alles smaakt anders!
Ik zou idd gewoon zwangerschapsvitamine slikken. Ik slik sinds ik gestopt ben met de pil VSM mama zwangerschapsvitamine. Krijg je tenminste alles binnen. Ik eet wel groente en fruit maar ben heel kieskeurig erin en eet dus ook niet alles.
Helpt het als je bijv. fruit verwerkt in een smoothie? Vitaminepillen slikken is prima, maar in fruit en groente zitten ook veel vezels die je niet binnenkrijgt via een vitaminepil...
alvast bedankt voor jullie reactie... ik ben al wel begonnen met foliumzuur maar mag je daar nog wel andere vitaminepillen bij slikken? hoe die afschuw voor groente komt weet ik niet...als baby was het voor m'n moeder al een strijd om de potjes baby voeding naar binnen te krijgen... knor vie is idd wel een goed idee...is niet zozeer de smaak van groente die me tegen staat maar vooral het kauwen van groente kan ik niet tegen...vind t ook heel verervelend..is altijd al lastig geweest met etentjes enzo...maar daar had ik alleen mezelf mee, nu gaat het om de gezondheid van m'n hopelijk toekomstige kindje en dat is voor mij heeeel belangrijk x
Als het kauwen je tegen staat waarom gooi je dan je groente niet gewoon door de staafmixer? Je lust blijkbaar wel knor vie en op die manier krijg je toch verse groente naar binnen. Misschien kan je dan het zo langzamerhand wat minder malen zodat je ook de brokjes gaat leren eten. Je wil tenslotte straks ook mocht het lukken om zwanger te raken dat je kleine ook groente gaat eten en dan zal je toch het goede voorbeeld moeten geven.
Jeetje, sorry oftopic maar dat dat kan zeg. Wat eet je dan? Het lijkt me niet goed voor de kleine, ik let er nu juist op dat ik veel groente en fruit eet. xxxx
Ik zou inderdaad multivitaminen (met foliumzuur) nemen en van 'fruit-2-day' en Knorr-Vie dingen. Maar dan nog krijg je niet alle voordelen van groente en fruit binnen. Heb je al eens geprobeerd groentes te eten waar appelmoes doorheen geroerd is? (Al die suiker is natuurlijk ook niet geweldig, maar misschien dat je zo toch wat groente kunt leren eten.) Hoe zit het met groentes in bijvoorbeeld soep? Gaat dat wel? Wij gooien vaak een paar handjes soepgroenten door de pastasaus om het net iets gezonder te maken. Dat zijn maar kleine stukjes groenten.
Door verder gevarieerd te eten en aan te vullen met een multivitamine kom je een heel eind. Veel belangrijker misschien nog wel: hoe ga je zorgen dat je kindje straks het goeie voorbeeld krijgt en WEL groenten en fruit gaat eten?
Je mag alleen speciale zwangerschaps-multivitamines gebruiken en daar zit meteen de juiste hoeveelheid foliumzuur in. In gewone multivitamines zit teveel vitamine A en dat is niet goed voor de baby.
Hier ook juist meer groente gaan eten, lust er ook niet alles van maar mezelf gedwongen......vaak vind ik groente lekker door iets heen, maar sinds geboorte van onze kleine eet ik veel meer, puur knop omdraaien. Heb heel gezond gegeten in mijn zwangerschap en voila!
inderdaad multivitamine voro zwangeren en geen los foliumzuur meer sliken. Maar je lijkt me straks wele en slecht voorbeeld voor de kleine En je zegt dt het probleem met kauwenis maar al het andere eten moet je toch ook kauwen Ben blij wij hier met z'n allen alles eten. Kom op meid gewoon eraan beginnen en die knop een keer omzetten!!
Kan me er niet veel bij voorstellen.. Kan je nog wel normaal naar het toilet? haha maar lus je het ook niet verwerkt in een gerecht ofzo? Of inderdaad wat iemand zei in een staafmixer.
bedankt voor de nuttige tips tot nu toe...super dat iedereen zo snel reageerd! ik zit er zelf erg mee dus als het zo makkelijk ging zou ik echt wel groente gaan eten...maar zelf hele kleine stukjes groente in pasta ofzo of door de soep doen we al kokhalzen... zit er m'n hele leven al mee heb er zelfs een cursus voor gevolgd jaren geleden en m'n ouders zijn vroeger bij allerlei artsen ervoor geweest...maar helaas! verder eet en drink ik alles...als ontbijt meestal yoghurt met muesli(dan kom ik toch ook aan m'n vezels?) overdag brood en eigenlijk altijd donkerbrood met hartig beleg alleen t avondeten is een probleem...eet dan meestal vlees met aardappels of pasta met gehakt en saus het enige wat ik aan groente eet is spinazie a la creme dat probeer ik daarom zowiezo elke week te eten... maar ik ga de tip met de blender zeker proberen!! hoe ik dat straks ga doen als de kleine er is??? goeie vraag...heb ik zelf ook al vaak over na gedacht...maar daar komen m'n vriend en ik vast wel uit....en gelukkig eet hij alles...hoop dat de kleine niet op mij lijkt wat eten betreft!
wat het kauwen betreft...voor degene die hier geen last van hebben misschien heel moeilijk voor te stellen...dat merk ik altijd om me heen...maar t is ook niet echt uit te leggen..op ander eten moet je idd oo kauwen maar het is de structuur van groente en fruit die is heel anders als dat van brood vlees of aardappels....
Aangezien je pasta met saus wel lekker vind, kun je in principe van alle groenten een saus maken, als je alle groenten fijn pureert met een staafmixer. Als vb.: mager rookspek (of welk vleessoort dan ook) bakken, kuipje slagroom (250 ml.) erin gooien, even laten pruttelen totdat de slagroom ietjes dikker wordt, eventueel kruiden met knoflook etc. etc. (wat je lekker vindt en/of wat bij het vleessoort past) en tot slot als laatste de groente doorheen gooien (ongeveer 250 gr.). Dan heb je altijd een lekkere saus en je krijgt je dagelijkse groenten binnen.