Grotere baby = moeilijkere bevalling?

Discussion in 'De bevalling' started by Sjors82, Aug 13, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sjors82

Sjors82 Niet meer actief

Hoi, ik ben gisteren bij de vk geweest, en ze schat dat het geen kleintje wordt, zeker boven de 7 pond! Nu was ik zelf klein, mijn broers en moeder ook, allemaal 5 pond. Ik vroeg me af of een grotere baby ook een moeilijkere bevalling betekent. Ik kan me zo voorstellen dat het wel een verschil is of je er een 5 ponder of een 8 ponder uitperst! Of maakt dit niet uit? Wat denken jullie? Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, het is mijn eerste kindje.

2. pinguin72

pinguin72 VIP lid

Jan 7, 2006
    7,832
    1
    38
    Volgens mij maakt het neits uit.
    Ik heb 2 kinderen van allebei flink formaat (8 pond en ruim 10 pond) en ben relatief makkelijk bevallen.
    De eerste in 4,5 uur waarvan 1 uur persen en de laatste in 2 uur en 22 minuten waarvan 17 minuten persen.
    Hoop dat je een fijne bevalling tegemoet gaat!

3. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,097
    3,879
    113
  4. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

Sep 18, 2007
    1,397
    3
    0
    zoals je bij de reacties van het andere topic emt de link hierobven ook kunt lezen: groot is niet per definitie een drama!

Een wat zwaarder kindje schijnt zelfs makkelijker in te dalen door het gewicht... wie weet.

Onze uk was 7.5 pond en met een prima bevalling, nog geen half uurtje persen en een knip was ze er (bijna 42wk).

Ik vond het prima!
    Je hebt bij wat meer pondjes een gezond, sterk, en lief rond kindje!

5. Done

Done Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    2,634
    0
    0
    Huismoeder
    Ik heb gehoord dat een groter kind beter en gerichter persen is

6. Bri

Bri Niet meer actief

Ik kan niets vergelijken, ben één keer bevallen, maar hopelijk heb je er toch iets aan. Onze zoon was 3800 gram (7,5 pond) en ik vond het goed te doen. Heb er maar twee piepkleine scheurtjes aan overgehouden, waar ik ook eigenlijk geen last van heb gehad. (de aambeien waren pijnlijker)
    Wel apart dat ze 7 pond al groot noemen... ik heb daar zelf een heel ander beeld bij... maar was zelf 9 pond bij geboorte.

7. Female24

Female24 Fanatiek lid

Mar 15, 2008
    2,595
    0
    0
    maakt niets uit ik ken iemand die had n kind van 9 pond en die heeft er maar 3 uurtjes over gedaan en mijn dochter woog nog geen 6 pond en ik heb er bijna 50 uur over gedaan :)

8. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Volgens mij maakt het niks uit. Ik heb een net-aan-6-pondertje, en daar heb ik 13 lange uren over gedaan. En uiteindelijk moest daar nog de tang bij gehaald worden.

9. Aapje82

Aapje82 Lid

Nov 16, 2008
    14
    0
    0
    Utrecht
    Ik denk ook niet dat de grootte van je baby veel uitmaakt.
    Ergens op een zwangerschapsforum had ik gelezen dat het ook gaat om in welke houding de baby eruit komt.

Hoofdomtrek van mijn (eerste en enige) kindje was 35.5cm bij de geboorte en hij was 53 cm en 3500 gram. Ik heb geen knip gehad, alleen een klein scheurtje. Maar daar heb ik niets van gemerkt.

10. Sjors82

Sjors82 Niet meer actief

Kijk, dat zijn de goeie voorbeelden haha! Als ik jullie zo lees denk ik dat het inderdaad weinig uitmaakt qua duur enzo. Maar je zal misschien wel eerder uitgescheurd zijn?

11. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    ik ben 2 dagen geleden bevallen van een 8 ponder en ik heb een hele makkelijke bevalling gehad.

12. Female24

Female24 Fanatiek lid

Mar 15, 2008
    2,595
    0
    0

en ook dat klopt niet! want zij was helemaal niet ingescheurd of geknipt!!! :x en ik was ingeknipt tot in me been (in totaal 20 a 25 hechtingen ze was de tel kwijt op n gegeven moment :( )

13. pinguin72

pinguin72 VIP lid

Jan 7, 2006
    7,832
    1
    38
    ik was bij beide bevallingen iets gescheurd. 1 hechting.

14. petrabr

petrabr VIP lid

Oct 6, 2007
    8,000
    1
    0
    zuid holland
    volgens mij is het het belangrijkste hoe groot het hoofdje is en maakt het niet zoveel uit hoe dik een buikje dan is

15. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    het gaat niet zozeer om kilo's maar om het hoofdje en schouders e.d. dat "spek" gaat wel mee haha

Ik heb een jongetje van 4160 gram en een meisje van 3900 gram op de wereld gezet.

Jongetje had een hoofdje van 37! cm was vrij groot en totaalruptuur, de tweede een meisje met een hoofdje van 35 cm had ik een haarscheurtje en die ging als een katapult eruit haha de eerste was wel zwaar maar niet extreem hoor..

16. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    ik heb 2 zoontjes van bijna 9 pond gekregen. De eerste was 4460 gram en de 2e 4405 gram.

De eerste heb ik 7,5 uur over gedaan, waarvan 2 uur persen.

De tweede heb ik 4,5 uur over gedaan, waarvan 1 uur persen, rit naar ziekenhuis en halen met vacuümpomp. Hij lag er verkeerd voor (sterrenkijker).

Beide keren niet gescheurd of geknipt, bij de eerste alleen een paar schaafplekjes op mn binnenste schaamlippen, waar 2 hechtingen voor nodig waren.

Bij de 2e kon de VK voorkomen dat ze knipten voor het zetten van de vacuüm, dat is eigenlijk standaard, maar omdat ik al bevallen was van een 9-ponder zonder uitscheuren hebben ze niet geknipt.

Al met al niet al te zware bevallingen dus.

17. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    mijn 8 ponder ook met maar 2 hechtingen op de wereld gezet na 1.5 uur persen.
    Ze heeft de hechtingen alleen gezet omdat ze door de zwelling niet goed kon zien wat het zou gaan doen als het ging helen.
    Was ik nou door de baarkruk niet zo opgezwollen van onderen waren de hechtingen waarschijnlijk niet eens nodig geweest.

Share This Page