Ouder kind bij de bevalling laten zijn?

Discussion in 'Zwangerschap' started by -, Apr 25, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Niet meer actief

Ik heb een dochter van zeven. Over een paar weekjes zal ik (als alles goed gaat) bevallen van mijn tweede kindje.

Ik wil graag thuis bevallen. Zowel mijn moeder en mijn vriend's moeder zullen aanwezig zijn en mijn dochter ook. We hebben het hier uitgebreid over gehad met haar en ze heeft ook al talloze bevallingen op tv gezien. Ze vindt dat soort programma's erg interessant, ook doktersprogramma's met operaties en dergelijke kijkt ze liever naar dan bijv. WINX :confused:

Haar slaapkamer is boven en ze weet dat ze gewoon weg kan lopen uit onze kamer als ze het niet meer ziet zitten. Een van de oma's zal zich dan wel met haar bemoeien.

Heeft iemand hier ervaring mee, en heeft haar kind(eren) ook bij een volgende bevalling gelaten? Of hebben jullie de kids weg gebracht?

Het moet toch een hele intense ervaring zijn, voor zo'n kind. Ik weet daarom ook niet of het een goed idee is, maar we zijn voorbereid en mijn gevoel zegt dat het prachtig zou zijn als ze het meemaakt en dat dat een ongelooflijke herinnering voor haar moet zijn.

2. Angelina

Angelina Niet meer actief

Ik denk er ook over om mijn oudste bij de bevalling te laten zijn ( is ook 7 ). Maar ik weet het nog niet helemaal zeker. Ik wil eigenlijk ook wel weten hoe mijn VK ertegenover staat. Mijn vorige VK was er op tegen zei tegen mij: Dat vind ik grenzen aan kindermishandeling. :confused: Op dat moment was ik te verbouwereerd om wat te zeggen. Sindsdien heb ik het maar naar de zijlijn geschoven. Maar nu ik aan de andere kant van het land woon, en dus een andere VK heb, denk ik er toch weer over na.

Angelina

3. Aquarius

Aquarius Bekend lid

Aug 13, 2005
    912
    0
    0
    "Limbo"
    Ik denk dat dit toch erg per kind verschillend is.
    Persoonlijk moet ik er nog niet eens aan denken om andere personen bij de bevalling te laten. Meer dan wat nodig is zie ik ook niet zitten vindt het te zeer een privé moment. Mijn oudste is ook 7 maar ik weet zeker dat ze daar niet aan toe zijn ondanks dat ze goed weten dat de baby bij mama in de buik zit en deze uit 'de kont' eruit moet.

4. Niet meer actief

Ik heb het er nog niet over gehad met mijn verloskundige. Ik moet vrijdag weer op controle, dus dit ga ik dan wel even doen. Ik ben benieuwd hoe zij erover denkt!
    Maar dat het zou grenzen aan kindermishandeling?? Jeetje, nou...dat vind ik wat overdreven..

Ik vind het juist mooi dat beide moeders erbij zullen zijn. Het zal een ingrijpende, emotionele gebeurtenis zijn, iets om nooit te vergeten. Mijn moeder was ook bij de geboorte van mijn dochter en ik was heel blij dat zij er was.

Mijn dochter is er denk ik wel aan toe. Aangezien ze al die programma's reuze interessant vind en ze precies weet wat haar te wachten staat. Ze weet hoe de baby erin is gekomen en ze weet hoe hij eruit moet. Niet via 'de kont' maar we hebben het gewoon precies uitgelegd. Daarnaast heeft ze natuurlijk op tv al heel vaak een bevalling gezien.

Maar ja, als je je moeder ziet pijn lijden, is dat natuurlijk een ander verhaal. Ik hoop daarom ook dat ik de bevalling in mezelf gekeerd kan mee maken en dat ik de weeën goed op kan vangen.

Het erover hebben met mijn verloskunidge lijkt me zeer goed, ga dit meteen doen vrijdag!

5. Aquarius

Aquarius Bekend lid

Aug 13, 2005
    912
    0
    0
    "Limbo"
    'De kont' is meer een dialect iets hier, voor hun betekent dat vagina. En bij ons weten ze nog niet eens hoe een baby precies in de buik komt dus bij ons is het echt niet geschikt.

Maar dit is echt per kind verschillend, en als een vk dit kindermishandeling vindt moet ze de term toch maar eens opzoeken in de DvD of het adviespunt kindermishandeling bellen en navragen. Dit slaat nergens op om zoiets te beweren.

6. Cinderella

Cinderella Bekend lid

Mar 20, 2006
    752
    0
    0
    voed.ass.
    Breda
    Afgelopen zondag was bij de bevalling, ook een gezin waarvan hun 2 kinderen erbij waren, vond het heel mooi om te zien hoe ze reageerden.

7. Niet meer actief

Hoe oud waren die kinderen dan Cinderella?

8. Niet meer actief

Ik denk dat je het beste naar het kind kunt kijken en of het niet te veel inpact heeft op hem of haar. Een bevalling is natuurlijk een hele zware bedoeling en je kind wordt ermee geconfronteerd dat mama veel pijn heeft. Ik denk dat niet elk kind dit aan kan om te zien

9. Niet meer actief

Ik zit er ook aan te denken. Van mijn vriend hoeft het niet perze, het is maar af wachten of hij niet onderuit gaat hihihi. Mijn dochter is nu 7 en mijn zoon 8. Op het moment van de bevaling zal mijn dochter bijna 8 worden en is mijn zoon 9,5. Maar hoe bespreek je zoiets? Ik probeer zo open mogelijk te zijn, maar ik kan geen gepaste voorlichitingsmateriaal vinden. Hoe doen jullie dat, behalve het programma de bevalling? Want mijn kinderen weten het nu nog niet. Ik weet ook niet goed wannneer ik hun moet vertellen dat ze een broertje of een zusje krijgen. Ook weer een dilemma want hoe en wanneer vertel je dat?

10. Aquarius

Aquarius Bekend lid

Aug 13, 2005
    912
    0
    0
    "Limbo"
    Op deze pagina http://www.planet.nl/planet/show/id=750 ... /sc=389350
    Staat dit:

11. Silly

Silly Fanatiek lid

Oct 24, 2005
    1,537
    0
    0
    Ik moet sowieso in het ziekenhuis bevallen i.v.m. complicaties dus wil niet dat m'n zoontje erbij is mocht er toch iets niet helemaal goed gaan.

Maar als ik thuis zou bevallen zou ik, denk ik, hier ook niet voor kiezen.
    Het lijkt mij voor een kind toch een naar tafreel om te zien maar das persoonlijk.

Silly

12. jacky

jacky Actief lid

Dec 17, 2005
    421
    0
    0
    zuid-holland
    ik heb het ook zondag gezien cinderela maar ik vond het meer stoorzenders dat de kinderen erbij waren ,moeder kon zich niet concentreren met die kinderen erbij,moest wel lachen dat een van die kinderen zei kom we gaan t.v kijken zo intersant was het dus niet,maar goed ieder voor zich ,ik denk als je daar ligt het al moeilijk genoeg hebt en je wil toch tegenover je kind je goed houden,is niet leuk om je moeder pijn zien te lijden,maar zo zie ik het.
    groetjes jacky

13. eliesja

eliesja VIP lid

Oct 3, 2005
    8,226
    0
    0
    @t Home
    ik kies er voor om mijn zoontje van 6, niet bij de bevalling te laten zijn, hij zou het mischien wel aankunnen, maar vind het voor mijn gevoel niet helemaal goed, de pijn die ik dan heb, ik weet ook niet wat het voor gevolgen zou kunnen hebben erna, straks houd hij er een trauma aan over! Het is nog maar een kind en ik vind het best ingrijpend.

maar dat is voor ieder een eigen beslissing natuurlijk.

14. mieltje

mieltje Bekend lid

Jan 19, 2006
    913
    0
    0
    Ik heb het zondag ook gezien. Toen die vrouw aan het bevallen was stonden die kinderen er maar een beetje bij. ik had zelf het idee dat die oudste (6-7 jr denk ik) het te lang vond duren en toen beide kinderen druker werden, had ik het idee: nu gaat moeder naar ze snauwen. gelukkig deed ze dat niet (of ze hebben het eruit geknipt).
    Ik ben nooit bevallen, maar ik kan me voorstellen dat je op zo'n moment je emoties niet kan controleren. Dat kan een behoorlijke impact op de kinderen hebben.

15. Linda Laene

Nov 24, 2005
    59
    0
    0
    Onze zoon, toen 3 jaar en 2 maanden mocht van ons eventueel bij de bevalling zijn. Mijn schoonouders waren in huis om hem te begeleiden indien nodig. Aangezien het bedtijd was is hij wel naar bed gegaan, maar kwam steeds even kijken. Uiteindelijk is hij er niet bijgeweest op het moment dat Bas geboren werd, maar twee seconden later stond hij aan het bad. Bas is namelijk in bad geboren. Hij vindt het geweldig om foto's van de bevalling te zien, of bevallingen op TV.
    Zelf heb ik een DVD met 5 badbevallingen, waaronder een volledige stuit. Dit is Sven zijn favoriete bevalling, gek he mama, die voetjes eerst zegt hij altijd :D :D

16. Ellen1973

Ellen1973 Actief lid

Sep 22, 2005
    253
    0
    0
    reclasseringswerker
    Bergschenhoek
    Geen haar op mijn hoofd die mijn kinderen erbij wil laten zijn.
    Dat een kind het op tv interessant vindt bepaalde programma's te zien, wil toch niet zeggen dat dit bij zijn/haar eigen pijnlijdende moeder hetzelfde is. Kindermishandeling vind ik een groot woord, maar ik ben er echt op tegen dat ze erbij mogen zijn.

En die moeder van afgelopen zondag kon zich inderdaad niet goed concentreren (ook vanwege zo'n cameraploeg lijkt mij) met 2 kids om haar heen. Wel een bijzonder gezin by the way, de naam voor het kindje daar hadden de andere 2 bijna inspraak in....

Overigens is dat misschien een goed alternatief: laat je bevalling filmen (niet perse voor TV dus) en dan kan je kind het altijd nog zien.

groetjes, Ellen

17. Silly

Silly Fanatiek lid

Oct 24, 2005
    1,537
    0
    0
    Ik zou nooit aan zo'n progamma meedoen.
    Een bevalling is persoonlijk en daar hoeft niet half Nederland naar te kijken, vind ik.
    Zou er ook niet aan moeten denken al die vreemden mensen bij m'n bed terwijl ik daar bijna bloot lig.
    Ik kijk er wel naar hoor, vind het toch bijzonder om te zien.
    Maar niet mijn bevalling; die komt niet op tv.

Silly

18. lianne

lianne Bekend lid

Nov 19, 2005
    893
    0
    0
    groepsbegeleidster
    Ik heb een dochter van straks 6 die ook graag bij de geboorte wil zijn.
    Mijn schoonzus heeft haar dochter van 7 ook laten kijken en nu is die meid 17 en ze is heel blij dat ze haar zusjes geboren heeft zien worden (werdt een tweeling)

Ik ga het denk ik wel aan met haar, zij is ook nogal gek op al die medische programma's.

19. Jeanet

Jeanet Actief lid

Sep 10, 2005
    224
    1
    0
    EVV+ in de thuiszorg
    Zuid Holland
    Ik heb een zoon van bijna 7, van mij hoeft hij er niet bij te zijn, ik vindt dat niet iets voor kinderen van die leeftijd, hij heeft het op tv ook wel gezien, maar het is in het echt toch anders, hoe gaat zo'n kind het verwerken om zijn/haar moeder zoveel pijn te zien lijden? trauma's kunnen ze eraan overhouden, ieder moet het voor zich weten en kijk naar je kind of die er wel of niet aan toe zou zijn.

Share This Page