Onderzoek fertiliteitsarts, toch wat afwijkingen?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Vlinder125, 6 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder125

Vlinder125 Niet meer actief

Nou, daar had ik dan m'n intake bij de fertiliteitsarts. Ze heeft me direct onderzocht en vond wel een aantal afwijkingen. Ik had een cyste oo m'n rechtereierdtok. Ze kon niet zien of het niks bijzonders was of toch endometriose. Ook was de overgang van m'n baarmoederhals naar m'n baarmoeder erg abrupt, dit hoort blijkbaar geleidelijk te gaan. Ze wist zelf niet waar dit vandaan komt. Baarmoederslijmvlies was goed dik en er waren ook genoeg eilblaasjes. Dit is dus prima.
    Waarschijnlijk op korte termijn een kijkoperatie vanwege de cyste, en omdat ik een blinde darm ontsteking heb gehad oo mijn 13e. Het kan zijn dat er littekenweefsel zit of dat m'n eileider oid is geraakt.
    Van de ene kant ben ik blij dat de intake erop zit maar van de andere kant vind ik het spannend omdat ik niet weet of er nu iets mis is.
    Wilde graag even m'n verhaal kwijt. Iemand dit ook meegemaakt?

2. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Bij mij waren er eerst geen aanwijzingen dat er iets mis was, tot ze bij mij gingen kijken omdat bij mijn vriend alles in orde was.
    Ik kreeg een HyFoSy (schuimecho) en daarvoor deden ze een gewone echo en toen bleek al dat ze een endometriosecyste zagen zitten.
    Hiervoor ook een laparascopie ondergaan in januari en deze maand starten we nog met iui.
    Indien je vragen hebt, stel ze gerust!

3. Vlinder125

Vlinder125 Niet meer actief

Hebben ze de endometriosecyste weggehaald? Blijft de endometriose dan of is het in z'n geheel weg en zou je op de normale manier zwanger moeten kunnen worden?
    Ik vind het allemaal heel spannend maar ben ook wel weer blij dat we nu weten waar we aan toe zijn. 25 april hebben we de evaluatie en dus horen we de vervolgstappen. Maar vanwege klachten aan m'n rechtereierstok (enorm veel pijn tijdens eisprong), en omdat ik een blindedarmontsteking heb gehad wil de gynaecoloog zo snel mogelijk kijken hoe het er van binnen uitziet!

4. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Ze hebben de cyste en nog enkele losse endometriose-haarden inderdaad weggehaald... Probleem is dat endometriose chronisch is en dat de kans groot is dat het zal terug komen. Wij kregen van de gyn een half jaar de tijd om het zelf te proberen en anders moesten we met iui starten. Ondertussen gaan we na 4 rondes al met iui starten omdat het voor mij psychisch te belastend werd...

Moest het ons binnen dat half jaar niet gelukt zijn hadden we sowieso moeten starten, omdat na een half jaar de kans op 'herval' te groot wordt. Endometriose blijft vaak woekeren en elke menstruatie is er daar eentje teveel voor. Enige remedie die ze hebben is zo min mogelijk ongesteld worden, dus ofwel zwanger worden, de pil doornemen, een spiraal...

Deel Deze Pagina