Oh en nog 1.. datzelfde gesprek, mijn dochter werd pas toen ze een paar week oud was geel. Dit zagen ze ook op het consultatiebureau, advies: zet haar maar buiten in de zon. (Geboren in juli) dus ik zei, achter het raam bedoel je? Nee gewoon buiten. Niet in de schaduw, maar in de zon.. eventueel even insmeren.. Huh?? Uiteindelijk naar de huisarts gegaan, en na weken bloedprikken, bleek dat ze het cmv virus had. Toen ik dat vertelde op het consultatiebureau, zei ze, oh ja! Dat komt van de kattenbak he! Euhm nee...
Toen mijn oudste enorme refluxklachten had, had hij gewoon veel honger. Ik moest hem maar minder geven dan zou hij er vanzelf wel aan wennen. Dat hadden heel veel kinderen. Via de huisarts een doorverwijzing gevraagd voor de kinderarts (werk in de kinderopvang en herken reflux) en hij had idd (verborgen) reflux en kreeg meteen medicatie met 4 weken. Mijn jongste was enorm benauwd, was weggevallen op de fiets omdat hij geen lucht kreeg en blauw werd, maar moest het maar even aankijken, want na de ventolin ging het wel beter. Ik had al verteld dat ventolin misschien 5 minuten werkt, en dat hij dan weer enorm benauwd werd. Maar ik moest maar even 2 dagen aankijken. Ik ben erna naar de kinderarts geweest en die nam hem meteen op... - En idd, lekker laten huilen, goed voor de longen. - Niet zoveel dragen in de doek, want dan went hij eraan en kom je nooit van ze af (uhh oke?!) - Oh ze mogen best al met 2 maanden sinaasappelsap/ijs/FRIKANDEL!?! hoor (lekker met reflux.) - Je moet ze niet zolang naast je neer leggen hoor (co-sleeper) want dan gaan ze nooit meer terug naar hun eigen kamer. En zo kan ik nog wel even doorgaan...
"Lekker laten huilen, is goed voor de longentjes." Ben een keer zo uit mijn vel gesprongen en heb geantwoord: en als ik jou een klap op je oog geef, is het ook goed voor je ogen! Pissed dat ik was
Bij de oudste kreeg ik het advies om haar maar op dieet te zetten. Ze was dan ook flink, maar kom op een baby van 6 maanden ga je toch niet op dieet zetten. Laten huilen is goed voor de longen heb ik hier ook gehoord. Maar ik ga toch echt niet 4 uur een baby laten huilen. De jongste huilde altijd tussen 16.00 en 20.00 uur. Ze wilde helemaal niets, behalve bij mij of man zijn. Tja dan is de keuze makkelijk gemaakt. Gelukkig is die periode ook weer over gegaan.
Hier op het cb: dochter was een paar maanden oud. Ik gaf borstvoeding, volgens de arts zou deze te vet zijn. Daarom moest ik de borstvoeding maar verdunnen met water. Uhmmm heb maar gevraagd hoe ze dacht dat in mijn borst erbij te krijgen. Toen was ze stil.
Een moeder vertelde mij dat haar zoontje zo lekker doorsliep omdat ze twee druppels rum in zijn laatste fles deed. Kind was 8 maanden... ok, 2 druppels, maar kom op, alcohol?? Vervolgens gaf ze het advies niet aan mij, maar bekeek me wel meelijwekkend omdat mijn eveneens 8 maanden oude dochter nog 2 keer kwam voor een nachtvoeding.
Die achterlijke meningen en adviezen over BV van sommige CB's... ik sta echt met mijn mond vol tanden bij zoveel onwetendheid.
M'n irritante betweterige schoonmoeder toen ik zei dat mijn dochter koorts had: "nee hoor, want ze heeft koude voeten en dan weet je dat ze geen koorts heeft." En zich daar dan ook aan vasthouden i.p.v. wat de thermometer aangaf Grrrrrrrrr
Daymian had door mn snelle bevalling last van zn spieren in zn bovenrug en was een voorkeurshouding aan het ontwikkelen. Volgens het cb ging het vanzelf wel over als we hem op zn buik in de box legden. Uiteindelijk via een kennis (de ha vond het ook normaal gezien zn leeftijd)die fysio is bij een kinder fysio uitgekomen en ze schrok wel een beetje omdat hij ook pijn leek te hebben aan zn bovenrug. (Had ik ook gemerkt en gezegd tegen cb en ha) Uiteindelijk meet veel oefeningen en fysio helemaal goed gekomen, maar was zo boos op het cb en ha dat ik ze dat wel ff verteld heb. verder de meer standaard ouderwetse adviezen over laten huilen is goed voor de longetjes, al ze honger hebben gaan ze wel eten. En bij mn dochter met een stilstand in de groei dat het wel een mismeting van het cb geweest zou zijn. (Dat was de kinderarts) bleek later de assistente van de kinderarts een mismeting gedaan te hebben.
Dat laten huilen advies kwam hier al met 5 weken. Ik had het al verpest, door niet vol te houden en nu probeerde mijn sluwe zoontje me voor zn karretje spannen. En ik zou de komende 3 jaar vastzitten aan de keuzes die ik nu maakte. (In slaap wiegen, draagdoek, troosten). Advies van cb verpleegkundige jonger dan mij en zonder kinderen. Zucht. Hoe kan het dat de wereld en zo is gaan denken? Dat zelfs mensen met adviesfunctie (in mijn geval kinderarts, fysiotherapeut en cb) dit soort dingen zeggen maakt me verdrietig. Hoeveel mensen gaan daardoor tegen hun gevoel in? Ja en dat lepeltje jenever voor het slapengaan heb ik ook gehoord. Oooh, jee dat van die maxicosi... Moet niet gekker worden!
Oh en vorige week zei een klant van me:"Je moet ze niet te teveel knuffelen hoor, daar krijg je hele vervelende kinderen van." Ze heeft zelf weinig contact met haar nu volwassen kinderen en aan haar verhalen te horen is de band ook niet sterk..
Ik vind het werkelijk ongelofelijk hoeveel zeldzaam idiote mensen er duidelijk werkzaam zijn op het CB.. ik ben ze nog nooit tegen gekomen op de vier waar ik geweest ben..
De verpleegkundige van het CB vond ook dat ik niet moest kolven, dat was teveel werk voor mij. Ik mocht haar ook niet elk uur aanleggen, en mocht haar al helemaal niet langer dan 30 min aan de borst houden anders was ze te moe voor een fles...
Och, hier al zoveeeeeeeel gezeur gehad... Mijn oudste was te klein, te licht, te druk, te 'niet-normaal' en oh, geef je nu nog steeds borstvoeding? Mijn jongste is wel heeeeeeeeeeeeeeeel erg dik (valt best mee, haha) Zo is er altijd wel wat. Ik ga alleen heen voor prikjes, wegen, meten. Als ze al vragen; Heb je zelf nog vragen? Is het standaard antwoord "Nee, als ik wat wil weten vraag ik de kinderarts wel"
Ik blijf het een raar advies vinden om donker bier te drinken ter stimulatie van de borstvoeding... Dacht dat het een ouderwets advies was, maar hoor het nu nog steeds. Alcohol en borstvoeding?
Oh nóg een raar advies wat ik kreeg van het consultatiebureau. Toen m'n dochter 4 weken was vroegen ze of ik vragen had. Ja die had ik, ik vroeg wat het kon zijn dat mijn baby soms van 20:00 tot de volgende ochtend huilt, ze is m'n eerste kind dus ik wist niet echt hoe ik er mee om moest gaan want ze krijste echt. Haar advies: "misschien is 'Stevig Ouderschap' iets voor je? :x in plaats van antwoord kreeg ik een vraag terug :x Toen ik de vragenlijst zag van die 'Stevig Ouderschap' werd ik gewoon echt boos en liep weg. Toen ik de week erop maar naar de huisarts ging omdat het naar mijn gevoel echt niet klopte, contrasteerde hij binnen 30 seconde bronchitis. Daarna had ik een droombaby met dank aan een pufje. Toen ik daar een klacht over indiende bij het cb heb ik die 'verpleegkundige' daar ook nooit meer gezien
Als mijn zoontje niet wil poepen zet ik hem ook in de maxicosi, maar niet in een hoekje😁. Door die houding poept hij wel hahaha Laten huilen doe ik ook, maar je hebt laten huilen en laten huilen.. Als mijn kind overstuur is natuurlijk niet. Maar zijn zeur huiltje gerust 5-10 min dan naar toe tutje blablablabla. En als hij dan weer begint weer 5-10min. Na 2x is tii zo moe dat hij wel slaapt xD Raarste wat ik gehoord had was toen K geboren was, van een kinderarts (ziekenhuis) Medisch bevallen, net geen spoedkeizersnede en ze waren bang dat K een of ander erge virus zou hebben.. Arts zei ach van mij mogen ze wel naar huis,, mocht er iets zijn kunnen ze wel bellen.. De beslissende arts vroeg of hij gek was😬.
Oh my... wat een adviezen soms zeg.. Gelukkig hier geen gekke dingen van het CB (tot nu toe) Wel dezelfde dag van de keizersnede, was nog high van de morfine en gewoon helemaal kapot. Zei een aanhangsel van de familie, of ik al een bruin biertje had gehad voor de borstvoeding.... Ja tuurlijk, dat is het eerste wat ik doe Mn dochter kwam te snel aan in de eerste weken/maanden volgens de kinderarts. Ik moest er maar 1 fles afhalen en de rest verlagen.. Ik dacht, zij zal het wel weten, nou dat was 1 dag.. alleen maar gehuil omdat ze honger had! En inderdaad, schoonmoeder zei ook altijd als ze huilden "goed voor de longetjes......."