hoe vinden jullie dat er met elkaar word omgegaan....

Discussie in 'De lounge' gestart door tweeling, 1 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    hoe vinden jullie dat er met elkaar word omgegaan in het leven op internet hier op zp etc?

ik merk dat mensen steeds geslotener zijn
    mensen op straat nauwelijks nog gedag tegen elkaar zeggen
    op internet men makkelijker hun mening durven te zeggen dan in levende lijve...

wat vinden jullie?
    waar stoor je je aan?
    en wat zou je er aan kunnen doen, tegen iemand zeggen dat je dat jammer vind dat diegene zo doet?

ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen

2. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    het valt mij op dat veel mensen gesloten zijn, en dat zodra jij de aanzet doet tot een open gesprek, mensen opeens opbloeien en ook zich meer openstellen. ik zie het vaak aan hun ogen dat ze een soort van blij zijn, als er iemand heel open en eerlijk, persoonlijk antwoord geeft of iets van zichzelf verteld.
    op internet durven mensen inderdaad veel meer zichzelf te zijn, ik denk dat dat ook de reden is dat internet zo ontzettend populair is.
    dus eigenlijk kun je wel zeggen dat veel mensen bang zijn om écht zichzelf te laten zien en zich te laten horen, en dit op internet meer durven dan in het 'echte' leven

3. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    ik vind de mensen IRL nog wel sociaal hoor.
    Juist IRL durven mensen sneller hun mening te geven.
    Op fora is het vaak toch zo dat je niemand wilt kwetsen .
    En ik merk als je zelf open bent je andere ook opener kan laten zijn.

4. Niet meer actief

ik post bijna niets meer, omdat telkens als ik iets post ik het gevoel heb dat ik me meteen moet verdedigen in mijn mening, of vraag. Ik vind het echt niet leuk meer omdat sommige mensen je meteen behandelen op een manier die ik niet leuk vind.
    Voorbeeld: het topic wat nu opens is over iemand die alleen de vraag stelt of iemand een goede gyn weet in de omgeving Breda. Meteen volgt er een discussie dat je niet altijd naar de gyn hoeft, en waarom ze naar de gyn zou moeten. Dat gaat toch niemand aan? En dan nog, moet je meteen maar bij zo'n vraag je complete medische geschiedenis op het forum gooien, zodat iedereen weet dat je inderdaad naar de gyn moet, en niet naar een vk? Ik vind het een beetje omgedraaide wereld worden hier.
    Mij zie je daarom ook steeds minder op het forum, omdat ik de sfeer hier totaal niet leuk meer vind, en de mensen steeds arroganter lijkt het wel. Misschien bedoelen ze het goed, maar het komt op mij over als: jij weet toch niets, wij weten het veel beter...

5. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    ik moet juist zeggen dat dit een van de weinige fora is waar er bijne geen ruzie e.d
    En dit is ook de enige groep waar ik me thuis voel waar het om vrouwen gaat , want ik en vrouwen is geen match haha heb altijd ruzie met ze.

6. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    hoi hoi

ik merk ook dat mensen steeds geslotener worden, men wilt namelijk altijd ideaal zijn in andere hun ogen dus gaan ze zich gedragen zoals ze denken dat ze moeten zijn en dat is jammer gelukkig zijn we niet allemaal gelijk en ik ben altijd bereid van mensen te leren ook over geloofsovertuigingen vind het prachtig om daarvan te leren ik ben zowel op internet als in het dagelijks leven gewoon mezelf en tja als men mij dan niet mag dat is dan heel jammer maar ik kan maar 1 iemand zijn en dat is mezelf

ik ben bijvoorbeeld heel spiritueel ingesteld en kan dus ook geesten voelen en horen meestal als ik dat vertel dan verklaren mensen mij voor gek dat is jammer want er is zoveel meer na dit saaie leven echter staat niet iedereen er voor open en zijn de meeste zelfs bang ervoor ook daar heb ik dus respect voor en weet precies met wie ik het wel of niet daarover kan hebben

dus de uitdrukking wees maar jezelf dat ben je al gek genoeg is op mij helemaal van toepassing :)

groetjes nathalie

7. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    klopt, ik zeg ook niemand gedag op straat, waarom zou ik, ik ken ze toch niet.

En gesloten, dat komt denk ik omdat als je tegenwoordig iets zegt of je mening geeft, je gelijk een grote bek krijgt of bedreigd wordt. Vroeger kon het allemaal nog, als je nu iets zegt moet je uitkijken dat je gen mes tussen je ribben krijgt,

Verder als ik ergens ben, op een automeeting ofzo, maak ik wel makkelijk contact en een praatje, al moet ik zeggen dat ik altijd zeg wat ik van iets vind, zowel op internet als in het echt. Ik denk alleen dat sommige dingen op internet harder overkomen aangezien je hier geen toon kan horen.

8. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    ocean soul: daar ben ik het nou helemaal mee eens!

Jalea: dat klopt maar sommigen moet je blijven trekken om een andwoord terug te krijgen en daar zit natuurlijk ook niemand op te wachten haha

9. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    ik zeg juist wel iedereen gedag en praat met jan en alleman .
    ik merk juist dat de ander hier niet op zit te wachten.

10. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Dat denk ik ook; je hoort niet de toon waarop iemand het zegt en je ziet diegene niet. Dat maakt dat er nog weleens iets verkeerd opgevat wordt, wat overigens wel begrijpelijk is vind ik hoor.
    Ik heb soms nogal sarcastische/zwarte humor en die houd ik bewust voor me op internet omdat het nog weleens verkeerd kan overkomen.

Verder tsja het internet is een heel gemakkelijk medium om je mening te spuien. Je kunt ook verwachten dat mensen daar gretig van gebruik maken in een maatschappij als de onze. Eerst trok ik me er veel van aan; vooral de boze reacties die je op het internet tegenkomt. Ookal waren ze niet eens op mij gericht. Maar ik ga er steeds beter mee om; dwz ik laat het lekker los want eigenlijk oordeel ik net zo hard als ik die meningen en oordelen zo boos en onaardig vind.
    Eigenlijk deert het niet.

Toch is er ook een forum waar ik leuke contacten aan heb overgehouden :D

Ben zelf ook geen kwebbeltante. Ben meestal niet de 1e die een gesprek begint op een feestje bijvoorbeeld. Maar dat vind ik ook niet zo erg; gelukkig zijn er die gemakkelijk praten en die minder gemakkelijk praten. Houdt elkaar mooi in evenwicht ;)

11. morgaine

morgaine Bekend lid

22 sep 2006
    894
    0
    0
    Arnhem
    Ik vind het wel jammer hoe het is gegaan in de loop van de jaren hier op zp. Ik heb beetje het gevoel dat je monddood word gemaakt. Je mag het bv niet hebben over politiek en laatst werd er zelfs topics gesloten omdat het over erotiek ging. Sorry maar de blue band topics zijn niet aan mij besteed. En de pittige dames blijven weg of zijn inmiddels gebannend. Ik hou niet van ruzie maar aan een flinke discussie gaat niemand dood. Ook vind ik het jammer dat er een leuke topic was over wicca maar dat werd gelijk gesloten, terwijl de topic ramadan wel mag, wat vol staat van geloof, recepten en buitenlandse woorden. Ik gun ze het topic van harte hoor daar niet van. Maar een beetje minder streng hier zou de sfeer wel gezelliger maken. Beetje gein moet toch kunnen.

12. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Mee eens!

13. melloncollie

Ik zag dat topic over wicca en ik vond het ook gek dat die gesloten werd omdat er hier niet over politiek en geloof gesproken word. jammer dacht ik, want zo'n topic is een mooie gelegenheid om je horizon te verbreden en nieuwe dingen te leren. Er was nog helemaal geen sprake van mensen die lullige dingen zeiden of boos waren, alleen nieuwsgierigheid. Kijk als het uit de hand loopt, dan vind ik het logisch dat het gesloten wordt. Maar er was niets aan de hand want het topic stond pas net online.

en er worden hier toch ook pittige discussies over dingen als abortus gevoerd. nou heb ik zelf geen behoefte om daar aan mee te doen, maar die discussie is toch ook gelinkt aan religieuze overtuigingen en soms politieke overtuigingen.

dus ja ik kan me er wel in vinden dat je het jammer vond dat het topic over wicca gesloten werd.

14. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    Ik denk alleen dat sommige dingen op internet harder overkomen aangezien je hier geen toon kan horen.

misshien moet je het dan anders formuleren omdat je to ch wel door hebt dat het misschien hard aankomt? een beetje subtiel kan dan geen kwaad natuurlijk!

klopt, ik zeg ook niemand gedag op straat, waarom zou ik, ik ken ze toch niet.

misschien een idee om hier eens over na te denken dan ;)

Ik heb beetje het gevoel dat je monddood word gemaakt.

ja klopt er worden veel discussies geweigerd maar als er dan ook steeds zonder respect geantwoord word waarom zouden ze em dan open laten?
    ik houd ook wel van een discussie maar niet als je er niet om vraagt, maar soms denkt men dat als je op een forum zit ieder topic automatisch een discussiepunt is, en dat klopt niet!

15. melloncollie

Maar in het wicca topic was nog niets aan de hand. Terwijl het topic over abortus al een aantal pagina's lang was. En dat is toch een heel gevoelig onderwerp, zeker op een site als deze.

Waarom zou je hem dan ophouden? Nou, zelf zou ik proberen om de troublemakers aan te spreken op hun gedrag, ze ervan bewust maken. Zijn er dan toch mensen die doorgaan met respectloos reageren, dan zou ik ze een (tijdelijke) ban geven. Maarja wat is respectloos reageren he, das heel persoonlijk!

Ik houd absoluut niet van discussieren omdat ik voor mezelf heb besloten dat het niets uithaalt. Ik ga er vanuit dat een discussie dient om elkaar te overtuigen met goede argumenten en ik heb die wil helemaal niet om te overtuigen. Ik vind het wel leuk om mijn mening op te schrijven en die van anderen te lezen. Want zo leer dingen weer eens van de andere kant te bekijken. Nee van discussies word ik echt heel zenuwachtig ookal zijn ze op internet, dan ben ik soms helemaal bezorgt omdat iemand mijn woorden verkeerd heeft opgevat.

16. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    maar fora zijn er juist voor om juist te discusseren
    Kijk ook al heb je een andere mening wil dat niet zeggen dat je de ander niet respecteerd.

En over alles mag je een andere mening hebben maar doe dat zonder gescheld geraas en getier.

17. melloncollie

Voor mij is een forum er om ervaringen en informatie uit te wisselen, niet om te discussiëren. Maar dat is gewoon mijn eigen beeldvorming he, niet goed of fout of waar of niet waar.

Ik moet mezelf leren omgaan met dat soort dingen omdat ik het niet fijn vindt als iemand niet zoals ik is....dwz ik voel me dan afgewezen en fout en dat gevoel raak ik niet kwijt. vind ik heel moeilijk. Terwijl ik wel weet dat het nergens op slaat want als jij A zegt en ik zeg B vind ik je gewoon nog dezelfde persoon hoor.

18. Niet meer actief

wicca is een religie, dus logisch dat die werd gesloten. Maar ik vond het ook jammer ja. En ook dat topic: hoe gelovig is het forum. Er werd niet eens heftig gediscussieeerd ofzo. Maar toch werd het gesloten. En idd, andere topics, waarin wel over andere culturen gepraat wordt, blijven WEL open, wat ik behoorlijk raar vind. Dan moet er echt een lijn getrokken worden, en ook het receptenforum dicht enzo. En dan ook meteen maar dit topic, want nu wordt er toch ook over religie gesproken?

19. melloncollie

Ja het zal waarschijnlijk in de forumregels staan dat daar geen topics over gestart mogen worden, maar ik vind dat toch een bepaalde vorm van censuur. Ik ben juist voor het open houden van het gesprek over allerlei soorten zaken. Op deze manier lijkt er meer een taboe op te komen. Bovendien voelt het dan alsof m'n medemens geen vertrouwen in me heeft.

20. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Ik ben in real life open voor gesprek en ik denk dat ik dat in mijn houding ook altijd wel laat zien. Er is in de supermarkt/dorp altijd wel iemand die even een praatje maakt.. ( en dan mensen die ik niet ken) Leuk toch?!

Ik merk wel dat ik hier op het forum erg "braaf"is.. zeker nu smoekkie en dirksmama weg zijn :-s Of mag ik dat niet zeggen ;)

Ook reageer ik niet op elk topic omdat ik weet dat mensen mijn mening niet zullen respecteren ookal vragen ze er om.. beetjede omgekeerde wereld niet?

Deel Deze Pagina