Ik reageerde op Gootje, (ik heb haar dan ook geciteerd) die stelt dat er kinderen zijn die bewust voor overgewicht kiezen.
Ik stop maar met hier mee schrijven. Wil niet onbewust iemand kwetsen en al helemaal niet als een racist bestempeld worden want zo sta ik niet in het leven. Ik zie het toch blijkbaar niet zoals het is dus wie weet zal er dan bij mij ooit nog het " lampje gaan branden " Ik hoop echt oprecht voor gelijkheid voor iedereen ( ik merk echt geen ongelijkheid in mijn omgeving en dat is meerdere malen gelukkig bevestigd) Ik hoop dat jullie kindjes ook trots erop kunnen zijn dat ze een kleurtje hebben want zij zijn ook mooi en doen er ook toe. Helaas heb je bij iedereen goede en slechte. Er zullen veel slechte witte mensen zijn maar ook veel goede. Dit zelfde is het geval bij elke afkomst / kleur. Vergeet dat niet.
Jammer, want we kunnen veel van elkaar leren. Ik heb het idee dat je niet ver genoeg de diepte in gaat betreffende dit onderwerp. Dat maakt het lastiger om goede inhoudelijke gesprekken te voeren. De gesprekken gaan dan namelijk al snel over bijzaken of niet eens bijzaken. Ik vermoed dat je werkelijke intentie daardoor niet goed genoeg gezien wordt. Zo heb ik helemaal niet het idee dat je racistisch bent, dat heb ik eigenlijk bij vrijwel niemand in dit onderwerp. Wel dat je niet goed genoeg geïnformeerd bent en niet helemaal open staat voor andere inzichten. Misschien is hier meelezen en schrijven daarvoor juist wel handig? Al kan ik me voorstellen als jij dit niet zo ziet omdat je je aangevallen en /of niet begrepen voelt.
Ik vind je ook geen racist hoor. En ik wil je nog bedanken iig voor je eerlijkheid. Verandering komt van 2 kanten. Tuurlijk leren wij onze kinderen, dat zij trots mogen zijn. En als ze voor zwarte piet uitgemaakt worden, voor zich zelf mogen opkomen. Dat ze een ander mogen corrigeren. Dat zegt niet dat het niet pijn doet. Als ik iets kon doen voor een kindje wat gepest wordt voor wat dan ook dan deed ik dat. Ik snap gewoon werkelijk waar niet waarom je dat niet zou willen doen? Daarnaast is zwarte piet een onderdeel van het groter geheel nl racisme. Veel donkere mensen nemen aanstoot aan zwarte piet omdat deze refereerd naar de slavernij. Ik snap en ik geloof ook heilig dat niemand die sinterklaas viert de intentie heeft zwarte piet te spelen om racistisch te zijn. Helaas wordt zwarte piet wel als scheldwoord gebruikt. En wordt zijn uiterlijk als racistisch gezien. Het kwetst een hele hoop mensen. En niet alleen in NL maar over de hele wereld. Daarnaast wordt er ook in Nederland etnisch geprofileerd wordt. Dat betekent dat er bijvoorbeeld bedrijven zijn die op afkomst iemand aannemen of niet. Er zijn een boel scholieren die door hun afkomst bijvoorbeeld niet of nauwelijks aan een stageplek komen. Op de politie die donkere mensne aanhouden alleen op basis van hun huidskleur. Én zelfs de belastingdienst die heeft toegegeven zich hieraan schuldig te hebben gemaakt. Zo zijn er meer instanties die op basis van huidskleur iemand anders behandelen. Dat heet institutioneel racisme. Hier wordt nu tegen gestreden, voor gelijke kansen ongeacht je afkomst. We willen gewoon als gelijkwaardig worden gezien en gelukkig wordt dat ook gedaan door een heleboel mensen. Maar er zijn er nog teveel die vinden dat zwarte niet gelijk zijn aan blanken. Ik hoop dat gesprekken je getriggerd hebben om je in te lezen waarom er nu deze opstand is, bijvoorbeeld op www.withuiswerk.NL.
Ik vond het in ieder geval interessant om te praten met jullie en met wederzijds respect. Ik dacht dat ik gelijk bij de minst leuke mensen van het forum hoorde maar denk dat sowieso meer dan de helft niet eens durft te discussiëren hierover omdat ze bang zijn om racistisch over te komen. Ik hoop dat jullie echt de slavernij los kunnen laten, dat is tig jaren geleden en niet meer van toepassing gelukkig. Misschien is dit ook wel interessant om te lezen waarom je mogelijk slavernij los moet laten. http://jannicolas.nl/slavernijverleden/
Ik begrijp dat loslaten echt niet. Het is tig jaar geleden zeg je. Weet je dat in de VS (bepaalde Staten) in de jaren 60 de zwarte bevolking niet eens naar dezelfde wc mocht als de blanken. Mensen dachten dat ze wel ziektes bij zich droegen. De jaren 60 hebben we het over hè? De slavernij heeft tot op de dag van vandaag nog invloed op hoe mensen behandeld worden. Gaan we straks ook zeggen: "De holocaust, dat is al zo lang geleden. Dat moeten we nu echt loslaten en niet meer over miepen". Nee, daarvan wordt altijd geroepen: "Dit mogen we nooit vergeten!"
Ik snap het ook niet echt. We hebben het er in Nederland eigenlijk nog nooit echt over gehad, er wordt praktisch geen les gegeven over de rol van de Nederland mbt slavernij. Er wordt niet gesproken over de gevolgen van slavernij. Er is geen officiële gedenkdag. Hoe verwacht je dan dat mensen dat los moeten laten? Dat staat gelijk met onder het tapijt vegen...
Ik wil dit hier even neerzetten. Erg verhelderend. https://tallsay.com/page/4294967892/er-zijn-meer-blanke-slaven-verkocht-aan-noord-afrika-dan-zwarte-slaven-aan-blanke-landen-deel-dit-artikel-aub?fbclid=IwAR2du-1UtFhfoSLvHwQZGU2fq9p2n_V6ua4UikEzTYsZ5s5J4wIY2ercx0c
En hierdoor begrijp je het denk ik niet. Het is namelijk nog steeds aan de gang. Dat is wat ik je al die tijd probeer uit te leggen. De nasleep van jarenlang slavernij is nog steeds aan de gang. Dat heb ik in vorig bericht uitgelegd, namelijk institutioneel racisme. Toen de slavernij voorbij was, werden zwarte mensen nog steeds slecht behandeld en benadeeld op basis van hun huidskleur. Lees aub de geschiedenis. Het is niet meer is deze mate gelukkig maar het speelt nog wel! Dat kun je niet zomaar loslaten, dat zou betekenen dat we accepteren om zo behandeld te worden. Dan zijn we toch geen klap verder gekomen? Nogmaals, verdiep je in de geschiedenis en probeer je mening te baseren op zulk soort artikelen wat je hier plaats. Dan geef je het ook een eerlijke kans om te begrijpen wat er nu gaande is.
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/waarom-het-niet-klopt-dat-er-meer-europese-slaven-waren-dan-afrikaanse Voor de burgeroorlog alleen werden er vier miljoen slaven geteld. Het aantal Europese slaven dat in 250 jaar in Noord-Afrika was, is ongeveer 1,25 miljoen. Niet alleen zouden die beter behandeld zijn, wat er ook in het eerste artikel van de NRC gesteld wordt, maar ook heeft het houden van Europese slaven niet ervoor gezorgd dat de volgende generatie een meetbare sociale, economische en politieke achterstand heeft zoals met de zwarten. Het is dus appels met peren vergelijken en zeer gevaarlijk voor de samenleving om zo’n ongeïnformeerde stelling als feit te presenteren, zeggen de onderzoekers. Witte Amerikanen en Europeanen hebben vandaag de dag in westerse maatschappijen geen achtergestelde positie omdat een voorouder voor kortere of langere tijd op een gallei roeide, hoe zwaar dat ook geweest is voor de betreffende voorouder. Het welzijn van afstammelingen van Afrikaanse slaven in Amerika en Europa is echter wel aantoonbaar bepaald door de veel grootschaliger uitbuiting. Door haar als ‘waar’ te bestempelen geeft NRC legitimiteit aan een uitspraak die in bepaalde kringen wordt ingezet om te laten zien dat het wel meeviel met de slavernij in Amerika. Uitermate onwenselijk, lijkt ons.
Hier ben ik het helemaal mee eens! Ik probeer het mijn kinderen nu wél uit te leggen. (ze vragen nogal veel waarom zwarte Piet niet meer mag, ze geloven niet meer dus ze horen zulke dingen nu ook wat meer) dan vertel ik hoe wat en waarom. Mijn oudste was zich nergens van bewust en het eerste wat hij vroeg waarom leren we dit niet op school? Want ze leren wel van de oorlog en de Joden en dat is toch een beetje hetzelfde he mama? Ander voorbeeld: Mijn moeder roept heel hard geen racist te zijn, en dat is ze ook niet, niet bewust iig. Want als er een jongen van buitenlandse afkomst in een BMW of audi naast r staat is het eerste wat ze roept dat hij die vast niet eerlijk heeft verdiend. Kortom onbewust doet ze er net zo hard aan mee.
Ik snap serieus niet waarom je dat zou willen delen of waarom je daar je info vandaan zou halen. Wil ik dit ook even hier neerzetten: https://mediabiasfactcheck.com/prageru/ Het artikel wat gedeeld wordt door amaranthas is gebaseerd op uitspraken en 'onderzoek' van ene Prager Universiteit (wat overigens GEEN universiteit is). "Overall, we rate PragerU Questionable based on extreme right-wing bias, promotion of propaganda, the use of poor sources who have failed fact checks, and the publication of misleading information regarding immigration and climate change."
Zelf ben ik niet zo met de slavernij bezig. Wel met de nog steeds voelbare nasleep. De ongelijke behandeling.
Ik had het stuk (nog) niet gelezen, dus ik probeer nog even objectief te blijven. Maar dat PragerU is echt een hele enge club: orthodox christelijk (de meest bizarre Amerikaanse variant), gelooft niet in klimaat verandering, pro doodstraf, en leunt hard tegen de rechts extremisme hoek aan (ze hebben oa een video over de “great replacement” genaamd “the suicide of Europe”). Tread with extreme caution!
Een zwart jongetje van 13 kan je als moeder meegeven om trots te zijn op zijn huidskleur en afkomst. Maar hoe zwaar is het om trots te blijven als hij daarna de pubertijd/adolescentie ingaat? -Als hij ziet dat hij waarschijnlijk een oneerlijk schooladvieskrijgt en lager ingeschat wordt, dan zijn witte klasgenootjes. - Als hij niet de zelfde kansen krijgt op de arbeidsmarkt als zijn witte vriendje krijgt. Samen solliciteren maar de witte wordt aangenomen. - Als hij gewoon zijn boodschappen wilt gaan doen en hij ziet dat de witte vrouw op straat haar tas extra stevig vastpakt. -Als hij in de winkel een medewerker achter zich aan ziet lopen om op te letten of hij niet iets steelt. -Als hij hard werkt voor een mooie auto en huis en continue beoordeeld wordt of hij die wel eerlijk heeft kunnen krijgen. - Als zijn omgeving te horen krijgt dat hij door hard werken dat heeft bereikt en dan te horen krijgt " jij bent anders dan die andere, jij bent wel goed en niet lui etc." -Als hij voor zichzelf opkomt door te zeggen dat al deze dingen hem kwetsen, maar dat de enige reactie is dst hij maar "terug moet naar zijn eigen land" en "blij moet zijn om hier te mogen zijn". Het land waar hij geboren is, opgegroeid is en de nationaliteit van draagt. Hoe trots kan je dan blijven? als je in je dagelijks leven op zoveel vlakken continue anders behandeld wordt puur door je huidskleur..
Ik ben niet zwart. Ik heb geen voorouders die als slaven richting de Amerika's verkocht zijn. Maar toch heb ik wel iets wat dit mogelijk in een iets ander perspectief kan plaatsen. Ieder jaar vieren Joden de Joodse variant van Pasen, Pesach. Dit is een feest om te vieren dat de Joden door Moses bevrijd zijn uit de slavernij ongeveer 3500(!!!!) jaar geleden. Laat dit getal even op je inwerken. Wij zijn er dus al 3500 jaar mee bezig om dit te verwerken en los te laten en voorlopig denk ik niet dat dat er in zit
Grappig ook hoe ze het steeds over Arabieren hebben, aangezien een groot deel van NA destijds gekoloniseerd werd door Turken.
Ik geef toe dat ik niet kan voelen en weten wat andere mensen moeten voelen als ze worden beoordeeld op kleur. Ik probeer me er van bewust te blijven. Als blonde Nederlander wonend in west- Vlaanderen, ervaar ik wel enige vooroordelen ten aanzien van mijn afkomst. Ze vinden Nederlanders niet zo leuk hier en laten dat ook gerust merken. Maar nooit echt duidelijk, maar meer via via en met onder water steken. Mijn kinderen ervaren dit ook wel, ze komen daar soms ook wel mee bij me. Dan is eer op school weer wat gezegd. We hebben het daarover, dat het natuurlijk niet eerlijk is. Alleen leg ik ze wel uit dat we nog geluk hebben dat we geen andere kleur hebben. Want als wij onze mond niet open doen, dan zien ze het niet. Lijkt me echt verschrikkelijk om je hele leven je moeten verbergen om wie je bent, dat hoort niet!